29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Státní maturity

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Dolly 6.7.2009 10:37

Státní maturity

už ten název je paskvil. Autorka popisuje model, který se vyvinul úplně v jiných podmínkách. Co přinese jakési unifikované testování ve struktuře českých škol? Co za novou informaci dá srovnání průmyslováka s obchodní akademií, gymnáziem, kosmetikou, správními školami? Vždyť odpověď na tuto otázku dá hlavička maturitního vysvědčení. Pokud převzít "státní maturity", pak s celým modelem a ne s nějakou 84. českou cestou plnou vyjímek. V jednou příspěvku jsem četla, že kdo by chtěl něco jako standartní zkoušku ze středoškolských znalostí, pak není nic jednodušší než to formálně zavést jako normální státnici (něco jako jazyky, řidičák), což je záležitost už zavedená a běžící.

Martin Profant 6.7.2009 10:31

Ach jo

Ta hodná dáma neví, o čem mluví. To, co popisuje - tedy maturita či obecně zkouška ukončující nějakou formu středního stupně vzdělání  mimo řádné středoškolské studium - u nás bylo, je a bude. Nesmyslný výraz "státní maturita" znamenal od devadesátých let, kdy přišel do oběhu, že část maturitní zkoušky má mít jednotné požadavky a srovnatelnou kvalitu. Pokud měly být ty požadavky stejné pro učební obor zámečník s maturtou a gymnasiu, musely ovšem být nastaveny jako požadavky minimální - proto druhá, školní část maturity, o které rozhoduje škola a která by - co se všebecnécných znalostí týče - měla být na gymnásiu o něco náročnější než v učňáku s maturitou.

 

ilja Muromec 6.7.2009 12:40

Re: Ach jo

Martine Profante, nechte hodnou dámu na pokoji a starejte se raději o to, jestli víte vy, o čem píšete.

Napsal jste nám, jak by podle vašich představ měla maturita vypadat. A teď byste se snad měl zmínit, jak je koncipovaná maturita nová. V čem s ní nesouhlasíte? Nevíte, že!

Ivan Nový 6.7.2009 10:09

Maturita je jen přechodový rituál,

jako jsou křtiny, svatba, rozvod, pohřeb. S kvalitou osoby a nebo jejího dalšího života nemají nic společného, jen ji na tu změnu emocionálně připravují.

Jirka 6.7.2009 10:36

Re: Maturita je jen přechodový rituál,

Je to poněkud řekl bych blbost, Vaše expose. Vzdělaní lidé většinou posunují svět od praktik prvobytně pospolné společnosti. Právě ti, co prošli s odřenýma ušima se toho jaksi neúčastní. Je zajímavé, že lidé se základním vzděláním považují studium na střední škole za zbytečné.

MR 6.7.2009 11:07

Re: Maturita je jen přechodový rituál,

Já bych řekl to samé o Vašem expose. To co posunuje svět je úplně něco jiného. Vzdělání je důležité, může vytvořit jisté předpoklady a omezení slepých uliček. Ale maturita jestli bude státní nebo ne je úplně jedno.

Když budete někoho přijímat do zaměstnání tak je podle úplně jedno jaké měl maturitní výsledky (kde rozhoduje daleko více faktorů ne jenom znalosti - a co když dotyčný znal třeba 49 odpovědí perfektně a zrovna si vytáhl tu kde měl "gap"). A na to, co se za 4 roky člověk naučil nebo nenaučil, dá odpověď stejně jen praxe.    

Ivan Nový 6.7.2009 12:43

Jirko,

přechodové rituály existují nezávisle na legislativě, třeba různé druhy pasování, stužkové, rozlůčkových večírků a podobně.

Rudolph 6.7.2009 13:28

Re: Jirko,

Ale ale! Z pána se klube antropolog! To jsme blízko, pane kolego. Tak to byste měl něco vědět o významu řádu ve společnosti. Jednotná maturita, jak tady už po sté opakuju, je vlastně taky taková celospolečenská struktura. A ještě ke všemu to není žádná novinka, jak se to pokoušíte nandat: je to do značné míry pokus o návrat ke standardu, který víceméně drželi i komundírové (dej Bože ať na tom smetišti zůstanou ještě aspoň do konce mého života).

Jiří Kofránek 6.7.2009 9:49

Nejen státní maturity, ale i státem garantované testy pro posluchače lékařských fakult

V Německu, obdobně jako v USA, existují povinné třífázové testy (po druhém., čtvrtém a šestém ročníkui) prověřující znalosti všech posluchačů lékařských fakult.

To mimo jiné dostalo pod tlak lékařské fakulty, úroveň jejichž výuky začala být mezi sebou srovnatelná, a vlastní lékařské výuce začaly věnovat větší pozornost než před zavedením testů.

Jsem přesvědčen, že úrovni výuky českých lékařských fakult by to prospělo. Kdysi se o převzetí německých testů (resp. začlenění českých lékařských fakult do společného testovacího systému) zajímal tehdejší děkan 1. lékařské fakulty prof. Svačina, z německé strany byla projevována velká vstřícnost, ale nepodařilo se dohodnout s ostatními lékařskými fakultami v ČR a příslušnými ministerstvy školství a zdravotnictví. 

Ivan Nový 6.7.2009 9:53

To je ale něco jiného.

Taková maturita má smysl, protože připouští možnost, že nenavštěvujete žádnou střední školu, a že požadované znalosti získáte samostudiem, a bez ohledu na věk.

Jarda 6.7.2009 14:46

Re: Nejen státní maturity, ale i státem garantované testy pro posluchače lékařských fakult

Nevím proč, ale jakmile slyším, že by Německo mělo být naším vzorem, začínám se stávat velmi podezíravým. Že mají Němci rádi pořádek, s tím v Evropě jakési zkušenosti máme. Proč zrovna Německo a ne větší zbytek světa?

Ivan Nový 6.7.2009 9:21

Maturita je snaha státu garantovat něco,

co stejně garantovat neumí. A totiž to, že se absolvent bude umět adaptovat na rychle se měnící podmínky v reálném světě.

clay 6.7.2009 9:29

Re: Maturita je snaha státu garantovat něco,

takže z tohoto důvodu udělejme řidičáky pro Vietnamce a řidičáky pro Čechy ano? Abych nějak začal v tom členění, které může být podrobnější.....

....a pokud jde o tu schopnost se adaptovat, tak tu předvádějí názorně odpůrci státních maturit....

Ivan Nový 6.7.2009 9:40

clayi,

nikoliv. Dejme příležitost trhu. Maturita z gymnázia bude mít větší hodnotu, než maturita z výučního oboru a nebo naopak, jak trh rozhodne. Maturita už dnes není zkouška dospělosti, protože mladí lidé dospívají později, než dříve. Kdysi dospívali v 18 letech, dnes dospívají tak kolem 30 let.

Rudolph 6.7.2009 9:45

Re: clayi,

A můžou mi, pane Nový, potom prozradit, proč že by vůbec nějaké maturity potřebovali? Maturita z principu je standardní zkouška. Tak tedy podle vás řekneme: dobrá, kašleme na maturity, od teď to bude takhle:

"Co máš za zkoušku?" "Na gymplu." "Dobrá, jsi vedoucí."

"Co máš za zkoušku?" "Na učňáku." "Dobrá, vem si tatru."

A je jasno!

Ivan Nový 6.7.2009 9:50

Re: clayi,

Ano, maturity nepotřebujeme. Maximálně jsou potřeba k tomu, aby si středoškoláci vyzkoušeli styl výuky a požadavků na VŠ. No a v zaměstnání to stejně tak chodí, nerozhoduje škola, ale umění se prosadit.

clay 6.7.2009 9:46

Re: clayi,

jasně, ať o tom, kdo má řidičák rozhodne "trh", kdo přežije, má ho mít.....;-DRv

Ivan Nový 6.7.2009 9:52

clayi,

Ano, samozřejmě, v reálném světě to tak chodí. Úrověň absolventů kurzů na řidičák je mizerná a jiná ani být nemůže. Zkušenosti z praxe nahradit nelze.

Ivan Nový 6.7.2009 9:56

A clayi,

z výzkumů plyne, že řidiči s delší praxí neznají předpisy, ale mají méně nehod.

Rudolph 6.7.2009 10:01

Re: A clayi,

Vy jste takový ten školský anarchista. Víte jak by to skončilo? Nikdo by se neučil nic. Ale to chce vzdělání, abyste to věděl, víme?

Ivan Nový 6.7.2009 10:06

Rudolphe,

a to jako se lidi učí kvůli maturitě? Já myslel, že se učí jen tam, kde je učitelé umějí k tomu motivovat.

Rudolph 6.7.2009 10:15

Re: Rudolphe,

Ne, pane. Lidé jsou od přírody líní jako prasátka. Budou se učit jen tehdy, když k tomu budou přinuceni. Kdybyste něco věděl o historii vzdělání, nemusel bych to tady zdlouhavě obhajovat. Všechno už tady bylo. Nakonec se přišlo na to, že je v nejlepším zájmu státu, aby měl vzdělané obyvatelstvo. Vy na to řeknete, že na stát prdíte, že je svoboda a v tomto punktu končíme.

Ivan Nový 6.7.2009 10:16

Rudolphe,

jistě, ale požadavek, aby na všech školách byla stejná kvalita výuky je nepřirozený a tudíž nerealizovatelný.

ilja Muromec 6.7.2009 12:53

Re: Rudolphe,

Nevím, jestli je nastolen takový požadavek, ale požadavek, aby se zlepšila kvalita středních škol mi nepřipadá vůbec ujetý. V době, kdy  i na gymnáziích vyučují i učitelé pro základní školy, ho považuju dokonce za velice žádoucí.

Ivan Nový 6.7.2009 12:55

Re: Rudolphe,

No kvalitu výuky státní maturita nemá vliv, vliv by mělo, kdyby se stejné peníze věnovaly na platy vysokoškolských profesorů, třeba i emeritních, kteří by vyučovali i pár hodin na středních školách.

M.S. 6.7.2009 10:36

Re: clayi,

Pane Nový vaše názory jsou sice "nové", ale mírně řečeno pomýlené, pokud to myslíte vážně. Vzhledem km vašim názorů by mne zajímalo kolik je vám let a co jste prožil? Ze svých životních zkušeností vím, že blbostem se těžko oponuje. Blbost se lehce a snadno vymyslí a pracně vyvrací a na každý pádný argument se dají uvést bez uvažování další blbosti.

Ivan Nový 6.7.2009 12:53

M.S.

Co není blbost na maturitách? Tradice. A proto by měly být ponechány tak, jak jsou.

Rudolph 6.7.2009 13:20

Tradice

Tradice maturit je právě v naprosté pérdeli, pane hrábě. Někdo tady někde píše o tom, že komundírové, i když se na ně nadává, v podstatě drželi systém maturit, který má přes 1. repibliku tradici až někam do Herbartovského pedagogického dávnověku. Tenhle standard se - bohužel - v rámci "svobody" začal po ´89. rozvolňovat. A dneska je tak rozvolněnej, že někteří maturanti neumí ani vyjmenovaná slova a sám tady píšete o úrovni vysokého školství. Ne, nenechám se nachytat: žádné státní maturity úroveň výuky nepozvednou. Je to však heroický pokus lidí se zbytky zdravého rozumu o vnesení trochu toho starého dobrého (tradičního) řádu do totálního chaosu, který už přerostl všechny meze. Nic víc.

Saul 6.7.2009 9:21

O co jde

Obávám se, že hlavním účelem státních maturit není zvýšení kvality středních škol (i když by to jako vedlejší efekt jistě bylo docela vítáno), ale vylepšení statistik počtu "středoškolsky vzdělaných". To ovšem musí vést ke snížení nároků - státní maturita bude prokazovat, že vystudovaný středoškolák umí číst a psát (a když bude ochoten podstoupit příslušnou zkoušku, tedy i počítat)  a tím se procento takových vzdělanců zvýší až na úroveň obvyklou ve "vyspělých" zemích. Starý systém maturit v podstatě umožňovat jejich dosažení jen relativně malému počtu žáků gymnázií (tj. různých x..letek) a průmyslovek a s tím bychom v "Evropě" neobstáli. Podotýkám, že mluvím jen o vlastních zkušenostech - maturitách v 50. letech. O porovnání s maturitami předvlálečnými (třeba můj otec maturoval na reálce v polovině 20. letech) se nepokouším - na rozdíl ode mne byl skutečný vzdělanec, byť jeho navazující vysokoškolské vzdělání bylo už (stejně jako moje) ryze odborné.

Ivan Nový 6.7.2009 9:24

Re: O co jde

A kolik lidí s klasickým vzděláním skončilo v koncentračních táborech. Tedy vzdělání jim nepomohlo rozpoznat nebezpečí.