15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Škola základ života

Čeští poslanci a poslankyně budou v nejbližších dnech projednat novelu zákona o pedagogických pracovnících. Mimo řady jiných změn přináší relativně kontroverzní možnost, že by žáky mohli vyučovat i lidé bez klasického plnohodnotného pedagogického vzdělání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 20.12.2022 8:32

1. Historie vývoje oboru umělé inteligence (AI) je složitá a nesrovnatelná s jinými zralejšími obory. (Moje první ukončené vysokoškolské vzdělání je stojní inženýr v konstrukčním směru. Mohu tedy ty obory dva obory dobře porovnat. Mohl jsem si porovnat své názory na AI se svým spolužákem ze strojařiny.) To zaprvé.

2. Ani kapitalismus nemá ekonomické nástroje na financování dlouhodobých projektů. Lidé by totiž chtěli, přes podnikání, zbohatnout příliš rychle. Američan Douglas Lenat dokončil svůj projekt AI přístupem symbolické logiky (který dnes jaksi není v módě) až po 36 letech! Se štěstím. Velmi poučný případ. Případ vývoje symbolické logiky jsem popsal na 27 stránkách textu.

M. Pivoda 20.12.2022 8:35

Toto je moje odpověď pro P. Hatinu, která omylem skočila na začátek diskuze.

M. Pivoda 20.12.2022 10:52

Pro P. Hatinu: Současný dominantní přístup v AI je strojové učení, protože to dokáže poměrně rychle vydělat peníze. Ano, peníze pohánějí technologický pokrok v tržní ekonomice. Nejnovější program strojového učení (ChatGPT) ale nerozumí obsahu textu, pouze statisticky odhaduje pravděpodobnost výskytu dalšího slova. Nicméně velmi úspěšně. Program ChatGPT dokáže v naprosté většině případů úspěšně člověka oklamat. Hlavní problém je v tom, že nevíte, zda na internetu komunikujete s člověkem, nebo se strojem.

This sentence was written by an AI—or was it? OpenAI’s new chatbot, ChatGPT, presents us with a problem: How will we know whether what we read online is written by a human or a machine?

ChatGPT generates remarkably human-sounding answers to questions that it’s asked. The trouble is, it’s merely predicting the most likely next word in the sentence. It hasn’t a clue whether something is correct or false, and confidently presents information as true even when it is not. Despite that, the internet is increasingly being flooded with AI-generated text.

J. Ticháček 19.12.2022 18:02

Ono se to s tím pedagogickým vzděláváním trochu přehání.

Já jsem během základky a gymplu vídával před třídou lidi s peďákem, na základce i středoškoláky (po ženských z mateřských škol by se nikdo neopovažoval chtít vejšku), na tom gymplu v osmdesátých letech pak i pár inženýrů z okolních fabrik, kteří tam chodili učit programování, elektroniku a pár dalších oborů, včetně stavařiny a strojařiny. Mezi pedagogy a těmi středoškoláky, kteří nás učili bývaly rozdíly. Nezávislé na vzdělání. Někdo to prostě s dětmi umí lépe, někdo hůře. A pamatuji si i takové, u kterých jsem ještě před pubertou dokázal poznat, že mezi děti a adolescenty nepatří. Snad by je ocenily děti kanibalských kmenů ve školní jídelně.

Ale nepotkal jsem odborníka z praxe, který by učil špatně. Nebo s žactvem nějak nedokázal vyjít. Oni i ti největší parchanti ten rozdíl vnímali. Ti lidé za sebou - na rozdíl od pedagogů, kteří se za celý život, vlastně (i na tom peďáku) potkávali jen s pedagogy - i zcela odlišnou zkušenost z vejšky. Tam je učili odborníci. Nakonec i asák byl vlastně kolega z oboru. Stejně jako šestnáctiletý gymnasista o patnáct let později. Byli výborní.

Samozřejmě mohu být ovlivněn tím, že můj rodný gympl byl v té době jedním z pětice nejnáročnějších a nejvyhlášenějších v Československu, a také tím, že jsem nechodil do klasy C. Ta byla zaměřena humanitně. A;B;D jsme byli na přírodní vědy a technické obory. Co se dělo v Cčku a kdo a jak jim chodil přednášet zvenčí nevím, ale všichni z nich, kdo šli na peďák jej úspěšně dokončili. Z těch dalších tříd se tam chodilo také. A pokud se pamatuji, nejpozději ve třetím semestru už byli jinde.

Mám prostě pocit, že pedagogické vzdělání nemá mít učitel. Tím má být odborník v oboru. A protože samozřejmě chápu, že pedagogické vzdělání také může být velmi užitečné, navrhl bych, že v těch školách bude pár pedagogů, kteří budou poskytovat background vyučujícím.

P. Hatina 19.12.2022 19:15

Že bych upozornil na rozdílnou situaci za socialismu, kdy neexistovala možnost privátního podnikání naprosto omezená možnost práce v zahraničí, atd..

Čili proto byl o takové "přivýdělky" tam kde to bylo legální i mezi odborníky větší zájem, a proto si i to školství mohlo vybírat ty kvalitnější. Btw, i ta kvalita se dala zjistit předem, neb se na všechny vedly kádrové posudky.;-D

Zatímco, dneska, co máme ten kapitalismus, tak se dá poměrně jasně odhadnout, že státní školství si ty kvalitní externí odborníky zaplatit nemůže, všude jinde dostanou mnohem víc, Že bych použil sarkasmus, i kdyby šli dělat třeba poradce na ministerstvo8-o

P. Brecík 19.12.2022 16:46

Prof. Piťha: velká iluze českého školství. Staré už cca 20 let, ale stále aktuálnější !! ... a z jiného článku: .... Proč je to s prvňáky rok od roku těžší, nedokážou psychologové jasně vysvětlit, ale učitelé to připisují na vrub rozvolněné výchově. Vidí tu zlom, nejde prý jen o běžné stížnosti, že „každá generace je horší“.

Učitelé si stěžují, že stále více suplují práci mateřských škol a rodičů.

„Ob rok se vracím k prvňákům a řekla bych, že pokaždé je to s prvňáky o něco složitější než s těmi předcházejícími,“ popsala Právu učitelka Alena Nordová ze Zlína.

Vyjadřují jednoslovnými větami, chtějí mi něco říct, něco mi povykládat, ale nevědí, jak by to měly říct.

M. Pivoda 19.12.2022 17:01

Nejsem pedagog, ale vidím, že svět kolem se vyvíjí.

P. Hatina 19.12.2022 19:27

Tedy že bych připomněl, ale tohle jsme přece jako stát chtěli, nebo ne?

Přece právě někdy před 20 lety se zrušily oddělené zvláštní školy, přece se proto později zavedla inkluze, aby takové (nebudu specifikovat) děti chodily do stejné školy s ostatními dětmi, a komunikovaly jak s nimi, tak s učitelem. A ty ostatní se jim spíše přizpůsobily, proč se snažit více

Tudíž, touto cestou proběhla nivelizace škol, a učitelé to pocítili jako první, už od prvních tříd...

Jak to krásně napsal pan Švandrlík, ještě máme co jsme chtěli...:-P

J. Ptáček 19.12.2022 13:28

Po přečtení výsledků testu školáků položený kandidátovi na hlavu státu názor měním. A to i na vzdělání vysokoškolské, které jsem sám absolvoval.

J. Hlásný 19.12.2022 11:41

Autore, moje manželka učí ( hodně dlouho) na státním gymnáziu Bi a Che. Nemůže učit to, co před třiceti lety - to by současní studenti nezvládli. Dost se v prostředí středních škol pohybuji ( a také dost dlouho), ale nikdy jsem neviděl, že by některý profesor měl vyvěšený svůj diplom v kabinetě . Prostě používáte nefér zavádějící argumenty. Ve Vašem pojetí je kantor prostým reproduktorem , který přednese látku a vypne. Vzpamatujte se a pohovořte někdy s těmi " reproduktory" abyste pochopil o co jde. Asi nevíte nic o tom, že škola nejen vzdělává, ale i vychovává a středoškolské období je pro formování mladého člověka rozhodující. Mám zkušenosti i s řízením střední školy a kantora, který by jen přišel, přednesl a zmizel bych vyrazil po po čtrnácti dnech. Takoví jsou schopni ( možná nechtěně) rozložit celý ped. sbor, který kvalitně sestavit dá několik let práce. Jsem přesvědčený, že dobrý gymnaziální kantor matematiky, jazyků, přírodovědných předmětů se o dostatek inženýrů a lékařů významně zvyšujících úroveň celého regionu zaslouží víc, než všichni ti současní reformátoři školství dohromady. PS - vím, že existují i jiné druhy středních škol, ale soustředil jsem se na gymnázia.

M. Pivoda 19.12.2022 13:42

Už Komenský měl říci, že student není nádoba, která se naplňuje (znalostmi), ale pochodeň. která se zapaluje. Jinými slovy, dobrý kantor by měl podnítit studenty k budoucí aktivitě.

Jenže!

Poslední věta článku říká "... Svět rychle chvátá kupředu." Těch změn je ale více, než zmiňuje autor článku.

M. Pivoda 19.12.2022 13:49

Jak ale může k podnikání podnítit studenta učitel, který sám nikdy nepodnikal?

Když jsme v těch metaforách: "to je jako když sečtělý panic, se pokouší učit sexuologii."

P. Hatina 19.12.2022 14:14

Mimochodem, jako že jsem něco z Komenského četl, on taky napsal, že to pro některé žáky to nefunguje. Líné a hloupé děti , které nemají o učení zájem, pochopitelně zapalovat nejde.

V. Mokrý 19.12.2022 10:56

A co ty školy,

pedagogické, které mají připravovat budoucí učitele,

ty jsou na tom jak ?

P. Hák 19.12.2022 14:28

Mám zkušenost s katedrou mé aprobace na nejbližší PedF a a podle mne je připravují docela dobře. Jsou tam lidé, kteří sami aktivně učili, tudíž vědí, jak na to. Mají ovšem méně z čeho vybírat, i když to není tak zlé, jako před pár lety.

D. Polanský 19.12.2022 10:26

Jak kde, někde je narváno, a dokonce učitelský flek k nesehnání. A co řemeslníky, máte jich u vás dost?

P. Hatina 19.12.2022 10:16

Jestli bych upozornil, . Problematické je to už s oním slibovaným ".. praktik musí příslušné vzdělání do tří let dodělat. " Jak totiž každému dojde, tak to nemůže být klasické pedagogické vzdělání - aspoň bakalářský stupeň, protože to by s tím studiem musel začít ihned při nástupu do školy - a i tak velmi těžko.. Tudíž ono "dodělané vzdělání??" bude spíše formou nějakých kurzů, přednášek, ́čili ta kvalita může být všelijaká.

2) Dále je nutné si uvědomit že jde o to ty žáky učit/ a naučit, - nikoliv jim pouze udělat odbornou přednášku. V čemž tedy mají hlavně odborníci velký problém. Učit je to na úrovni těch žáků, na jejich zjednodušených znalostech a zjednodušených příklad. Přičemž ale současně tolerovat a počítat s tím že řada má i v tom doslova triviální neznalosti. (že bych připomněl, ono jich dneska taky část ani neumí česky..):

3) Krom té výuky ten učitel má během té hodiny nejen učit, ale i za ně zodpovídá. Musí umět řešit i třeba šikanu a podobně, Taky musí počítat s tím, že si na něj můžou chodit za něco stěžovat rodiče

4) Že to je práce na plný úvazek, vlastně ještě mnohem víc, učitel si musí spoustu těch věcí dělat i večer doma. Těžko si to nějaký odborník vezme jako vedlejšku..

Takže bych zase příliv nadšených odborníků do škol příliš neočekával..

P. Hák 19.12.2022 14:30

R^

K. Vengi 19.12.2022 9:25

Aprobace tělocvik a zeměpis? Čeština možná, ale "Muška jenom zlatá", etc. Co tím chtěl básník říci? Když jsem maturoval (za diluvia), měl jsem téma "Ruchovci a Lumírovci". Povinnou oficionální část "madurídy" jsem splnil, při gratulaci komise jsem si neodpustil poznámku: Ruchovci i Lumírovci byla hospodská verbež. Nu, nebyl jsem kárán. Dnes tu máme přehršel Ruchovců a Lumírovců, kteří se dnes nazývají aktivisté. Co s nimi, i Neruda si nevěděl rady s prochcaným slamníkem.

P. Hatina 19.12.2022 14:21

Co je na tom podivného, oni páni umělci vždycky čerpali inspiraci po hospodách a po vinárnách.

Takže pojem "hospodská verbež" je sice vulgární, ale fakticky správný.

Ostatně, pražská kavárna se takto označuje, právě že s odkazem na naše literální elity první republiky , které tam vysedávaly a tvořily. A že to určitě nebylo jen o kafi..;-D

F. Navrátil 19.12.2022 8:33

Pokud tomu rozumím správně, jde o to, aby absolventi obskurních oborů nafouklých fakult sociální věd, kteří se neupíchli v parazitických neziskovkách nebo ve státní správě, našli práci.

J. Karvaiová 19.12.2022 8:01

Hloupý názor. Takový dnes "moderní". Proč neudělat revoluci více než ve školství: psychologem budiž každý více empatický člověk. Duchovním ať se stane každý, kdo se večer modlí otčenáš. Zdravotní sestra může být dobrou praktickou lékařkou, zbytek okouká. Architekt čehokoli může být taky kde kdo. Právník? Stačí se nabiflit zákony.

Mám pokračovat?

Pokud tento experiment připustíme, poznáme škody tak za 10 let. Pak už bude pozdě.

V. Mokrý 19.12.2022 8:11

:-)

M. Pivoda 19.12.2022 7:45

Začněme od poslání. Takže: Hlavním posláním školství je posilovat konkurenceschopnost národní ekonomiky v současné tržní ekonomice. Posláním tedy není typická školská akreditace na život dnešních studentů v minulosti. Studenti dnešních škol budou žít v budoucnosti, nikoliv v minulosti.

Ano, v minulosti vybudované školství má velkou setrvačnost (bez ohledu na získané pedagogické diplomy z roku 1988, jak bylo v článku zmíněno). Takže ještě nějaký čas tu s námi to stávající školství (tj. stávající školská infrastruktura) bude, i když ti nejlepší IT pracovníci by raději již dnes vyučovali distanční formou. Tak rychle to ale nejde. Vynucené změněné lidské chování (jako byla epidemie Covid-19) možnou výuku distanční formou posunují technologicky i společensky vpřed.

Ano, budoucí zaměstnanci raději chodí do školních tříd, kde především čekají na pohlazení od pedagogů. Budoucí podnikatelé (je jich pod 10% v lidské populaci) do školy sice rádi nechodí (typicky), ale jsou větším přínosem pro konkurenceschopnou ekonomiku země, než zmínění většinoví zaměstnanci.

Vyčerpal jsem povolený počet znaků diskusního příspěvku.

P. Hatina 19.12.2022 9:26

Víte ono je to s těmi když ti nejlepšími IT pracovníky poněkud složitější, a příjde na to co chcete, nebo co chtějí považovat za distanční formu.

Což je dneska poměrně běžné, že natočí nějaké video s přednáškou a dají ho na web, doplněné o pár příkladů na vypracování a mají z toho kurz. Upřímně řečeno, pár jsem jich prošel, jsou i tato videa dosti nudná a nezáživná, to už je lepší si o tom přečíst nějakou příručku.

A nebo, zda by tedy chtěli dělat skutečně distanční výuku, tedy v tom a tom přesném čase si vytvořit konferenci (třeba na Zoomu), tam se připojí třeba 30 studentů, žáků, u těch si zkontrolovat zda jsou přítomní, mít je dole na obrazovce, kontrolovat zda tam pořád jsou a neodešli jinam, zda sledují výuku, zda se nebaví něčim jiným, zda se nepřekřikují, neopisují, (no vlastně totéž jako v té třídě). Těm tedy sice online, ale face to face přednášet, odpovídat jim ihned na jejich dotazy, vysvětlovat jim triviální neznalosti, atd..Ale hlavně - je důležitý čas té konference, ne jak by to vyhovovalo panu IT odborníkovi, ale jak je naplánovaná školní výuka těch žáků (třeba v pondělí od 8-9, kdy může mít ten ajťak třeba poradu..

Bude o to takový zájem?

M. Pivoda 19.12.2022 9:34

V současné době forma distančního vzdělávání se používá jako strategie "je lepší něco, než nic, pokud nesmíte do školních tříd".

Ano, v dnešní době se používá hlavně streaming přednášek. Zatím v distanční výuce není dostupná potřebná interaktivita. Ta výuková interaktivita představuje ale velkou investici (času i peněz).

M. Pivoda 19.12.2022 9:53

Vzdálenější budoucnost, která ovlivní také školství. O realizaci se pokouší například Elon Musk, který založil a financuje firmu Neuralink. Vo co go? Brain-Computer Interface or BCI. This Metatrend is enabled through the convergence of material sciences, compute, machine learning, and robotics. ...

The Promise of Augmented Humans: For those who argue that AI is dangerous and who worry about the technology dominating humanity (the Terminator scenario), they should take comfort in the notion that it may not be “AI versus humans,” but rather “AI versus augmented humans.”

It’s about the merger of AI and humans—human-machine collaboration through BCI technology that will enable humanity to progress and evolve to the next level.

While this sounds like science fiction, this is happening. In fact, we have already outsourced much of our memory and knowledge base and capabilities to our smartphones. They are always within reach, and although they may not be inside you, they are very much a part of you.

M. Pivoda 19.12.2022 10:14

A ještě jakýsi optimistický časový odhad do budoucnosti 21. století, které je určitě technologicky intenzivním stoletím. Cituji optimistu:

... Like all exponential technologies, the future of BCIs is accelerating. And, like all exponential tech, in the beginning it will move deceptively slow.

My friend, mentor, and Singularity University co-founder Ray Kurzweil, predicts that we’ll have seamless, high-bandwidth connectivity between your brain and the cloud by the early 2030s.

That’s just 10 years away!

P. Hatina 19.12.2022 10:43

Což o to, jako prezentovaná idea to zní fantasticky, asi tak podobně jako když stejnej Musk sliboval cestu na Mars, taky se to neustále oddaluje a Musk dneska nenabízí ještě ani kam se dostala kosmonautika v sedmdesátých letech, tedy cestu na Měsíc a zpátky.

Takže, když to srovnáme s tím propagovaným AI ve školství, tak vyučovací stroje se používaly ve školách už taky v těch sedmdesátkách (pak tak éra nějak skončila, ), a s tím že lze mít všechny potřebné "Informations at Your Fingertips", už taky přišel před pár dekádama nějakej Gates...:-)

M. Pivoda 19.12.2022 11:17

Ano, v 70. letech jsem viděl několik beden pro výuku, kterým se říkalo Tutor. Pak zmizely. To je proces učení.

Když se rozhodnete technologicky příliš brzy, tak na to doplatíte. Doplatíte ale také na to, když se rozhodnete příliš pozdě. Takže babo raď! Čeští "odborníci" vám určitě neporadí - viz případ Jiřího Zlatušky, údajného specialisty na umělou inteligenci (AI).

Inovátora Elona Muska sleduji několik let, to co bych mohl dnes konkrétně sdělit, se ale nevejde do diskusního příspěvku. Takže nic.

Elon Musk s Billem Gatesem má společné především to, že oba dva dali přednost vlastnímu inovačnímu podnikání před dokončením svého vysokoškolského studia, když "zavětřili" podnikatelskou příležitost. Jsou to prostě rodilí podnikatelé. Oba mají vrozeného tzv. podnikatelského ducha (mindset). Ve školách se učí potřebné dovednosti (skills), včetně dovedností podnikatelských, zatím školství ale neumí pozitivně měnit podnikatelský stav mysli (mindset) svých žáků a studentů. Možná, že se některým školám podařilo ten stav podnikatelské a inovátorské lidské mysli úspěšně zašlapat. Na toto téma bych mohl dnes také dlouze vyprávět.