11.6.2024 | Svátek má Bruno


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Škola základ života

Čeští poslanci a poslankyně budou v nejbližších dnech projednat novelu zákona o pedagogických pracovnících. Mimo řady jiných změn přináší relativně kontroverzní možnost, že by žáky mohli vyučovat i lidé bez klasického plnohodnotného pedagogického vzdělání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Hatina 19.12.2022 14:11

S tím že Musk s Gatesem jsou rození podnikatelé, souhlasím. Otázka jak je to s tím školstvím je složitější, zase musíte brát do úvahy že ne všichni mají talent pro podnikání, takže není nutné je do toho ani ve škole nutit.

Správně by sice měla škola rozeznat a motivovat individuální talent u každého studenta zvlášt, ale nejsem si jist, zda to vůbec v těch ratejnách o 20-30 žácích/studentech jde.

M. Pivoda 19.12.2022 15:37

Původně škola vznikla jako prostředek, jak z nevzdělaných nevolníků, vyrobit rychle a levně poslušné zaměstnance pro nastupující kapitalismus. V Rakousku-Uhersku byl ten proces prý poněkud složitější. Děti bohatých lidí se tehdy vzdělávali individuálně.

Jak české Ministerstvo školství dnes vyřeší problém talentovaných dětí, nevím. V USA začal výběr a výuka talentovaných amerických jedinců poté, co v někdejším Sovětském Svazu vzlétl Sputnik a později i Gagarin. USA chtěly v soupeření (kapitalismu se socialismem) nasadit do boje své lepší americké mozky. Brain Drain (čili přetahování mozků z Evropy a rozvojových zemí do USA) tehdy nestačil. Teprve mnohem později v historii přišla zcela odlišná americká strategie "Žádné dítě nazmar". Cituji Wikipedii: No Child Left Behind Act je zákon navržen administrací G. W. Bushe s cílem zlepšit úroveň vzdělání žáků. Americký Kongres přijal tento návrh zákona v roce 2001, prezident jej podepsal 8. ledna 2002.

Cituji P. Hatinu: "... musíte brát do úvahy že ne všichni mají talent pro podnikání, takže není nutné je do toho ani ve škole nutit ..." V době, kdy já jsem navrhoval přípravu po budoucí podnikání na českých univerzitách, vedení tehdejších univerzit se tehdy mylně domnívalo, že tento problém úspěšně vyřeší habilitovaní docenti. Jenže akademická habilitace na podnikatele nijak nezapůsobila.

V roce 2015 mi na dobré americké univerzitě profesoři (kteří sledovali své osobní zájmy) kladli otázku "How to teach entrepreneurship? Nikoliv tu správnou obecnější otázku "How to make our economy more productive, and competitive?"

P. Hatina 19.12.2022 17:37

Že jsem se tak podíval třeba na zmíněný No Child Left Behind Act /popis na naší wiki/ tak ale se bych řekl že naše školství šlo v posledních dekádách formálně ( cestou nařízených direktiv MŠ) podobnou cestou. - včetně zavedené inkluze, i těch nařizovaných masových testů, které měl dělat Cermat (dělají se ještě?).

Takže bych předpokládal že dosáhneme stejných pozitivních výsledků? Ovšem, už v tom článku na wiki se psalo, že se stal částečně opak, že došlo i v USA spíše k nivelizaci, tím jak školy připravovaly žáky hlavně na ty testy, Vlastně ty stejné zkušenosti máme u nás ze státních maturit, že?

Jenže - a proboha, výchova individuálních talentů - je přece něco, to se nedá přece dělat přípravou na společné testy, nebo ano?

Takže,na to se pak zase formálně dávají školám nějaké další direktivy z MŠ, aby "nějak", ještě navíc. tvořivě rozvíjely talenty ve všech předmětech, sledovaly je, dělaly o tom další ohromnou byrokratickou evidenci, atd?? Má tohle nějaké výsledky? Mají na to ti přetížení učitelé ještě čas a chuť?

Ono tedy vůbec, pohledem do UeSeJ kde teď mladí vyznávají masově cancel culture by člověk řekl že ani tam ty výsledky nic moc. Nebo snad ano? Abych použil vulgární příměr, šmidláním na dispeji smartu a vykřikováním tamo přečtených hesel asi příliš nezmoudřeli..

A pokud jde o naše VŠ , ty mají svojí určitou autonomii, takže těm ani politici, ani MŠ tolik kecat do způsobu výuky nemohou a nemají. Tam se - dle mého úsudku stala chyba se způsobem rozdělením na bakalářský a magisterský stupeň. Jak se to tehdy zdůvodňovalo, měl bakalářský stupeň vzdělávat praktické odborníky pro obsluhu současných technologií (v továrnách a pod.), zatímco ten magisterský měl připravovat právě ty talentované studenty s hlubokým zájmem o vědu pro potřebu výzkumu, aby právě ten (náš) výzkum - všichni z nich - akcelerovali. Jaký je podle Vás výsledek dnes???

M. Pivoda 19.12.2022 18:17

Před půl hodinou jsem slyšel jednoho čtyřletého talentovaného hocha (talentovaného na matematiku), že až půjde do školy, bude prý chytřejší ve všem, než paní učitelka ve třídě. Já tento konkrétní případ řešit nebudu. Já jsem dnes CSd., - tj. celkem spokojený důchodce.

Poznámka: Pokud ale bude muset jít ten talentovaný hoch do klasické školy (z ekonomických rodinných důvodů), pak o ten talent přijde celá česká ekonomika. To je to hlavní, co mne dnes zajímá.

P. Hatina 19.12.2022 18:59

Aha, jestli ještě smím doplnit, ty privátní školy pro talentované jsou u nás stejně jako jsou v UeSeJ, ovšem stejně tamo jako u nás jsou tyto docela draze placené.

Takže, buď se tam - z ekonomických rodinných důvodů nedostane, a nebo by musel vyzískat nějaké to bohaté stipendium na tu privátní školu - i ty se dají u nás sehnat - dokonce a v míře veliké i na ty zahraniční školy), ovšem to by musel na sobě ten hošík zapracovat mnohem víc, než jen machrovat na třídní učitelku. Tu možnost má, stejně jako - a pokud by se i z té zahraniční školy vrátil, na tom česká ekonomika neztratí..

Ale jak jsem psal, naše státní školy jsou tak beznadějně přetížené bb (byrokracií i balastem), že od nich se ta výchova talentů ani požadovat nedá, s tím se dá souhlasit. Tedy - pokud by to měly nějak "aktivně vychovávat samotné", a nezapracoval na sobě ten talentovaný žák sám a jeho rodiče..Zase, těch možností mimoškolní výchovy a vzdělání, je u nás taky dost..

M. Pivoda 19.12.2022 19:53

Opakuji, že já CSd., problémy českého školství určitě řešit nebudu. Nebudu ale ani zajišťovat financování talentovaného hocha, dnes čtyřletého. V matematice je to skutečně talentovaný hoch. Ale jinak, je to samozřejmě stále dítě s naivními představami.

Technologická budoucnost směřuje k individuální výuce přes internet (při využití technologie umělé inteligence - AI), kdekoliv na planetě Zemi, tzn. například i v Africe, aby lidstvo neplýtvalo lidským talentem všude tam, kde si lidé nemohou dovolit zaplatit soukromého učitele.

P. Hatina 19.12.2022 20:41

Jestli bych ještě mohl, k té technologické budoucnosti, co lze a co nelze u tohoto očekávat.

1. Hromadná dálková školní výuka už je samozřejmě možná dnes. Vyzkoušeli jsme si to prakticky jako nouzovku, během covidové krize. Ale ono to fungovalo už dávno předtím, jak se dalo dočíst, už kdysi před internetem se v Austrálii učily děti z farem s učitelkou přes vysílačky.

2. Co funguje už dnes, je zautomatizovaná výuka přes internet - kde se ukazují studentům videa, mají tam k dispozici na web stránkách výklad, mohou řešit zadané úkoly, atd..- ale toto je velice prefabrikované (program je program, právě proto aby takto fungoval). Čili zase nic pro individuální výuku talentů.

3. Pak jistě i řada lektorů nabízí individuální výuku přes internet, ovšem to je podobně drahé jako ta individuální výuka v reálu.

4. Poslední šance by tedy byla - jak píšete zmíněná AI, ale právě že ani u ní si nedovedu představit skutečně individuální výuku právě talentovaných dětí . Pokud se zajímáte o její dosavadní vývoj, tak ta funguje a ještě dlouho fungovat bude mnohem primitivněji, standardní reakce na standardní podněty.. Nebo ne?

M. Pivoda 20.12.2022 8:33

Viz moje odpověď na počátku diskuze (M. Pivoda 20.12.2022 8:32).

P. Hatina 19.12.2022 9:59

Tak ono přesněji dneska se to ve státním školství používá jako nouzovka, právě když se nemůže do tříd.

S tím tedy že ti učitelé to musí udělat tou interaktivitou, protože právě za to jsou placeni (jako by byli ve škole).

Proto se ptám zda by o tohle měli zájem ajťaci - já jsem za dobůy covidu takhle sledoval jak se dcera doma distančně učí přes Zoom, a učitelka s tím měla docela nervy, aby je takto "udržela" pod kontrolou , doslova horší než v té třídě..Že to přípomínám, ono stačí když začnou ti žáci křičet jeden přes druhého a milej Zoom se sekne..

M. Pivoda 19.12.2022 10:59

Úkoly neberu. Já dnes nejsem pracovníkem českého Ministerstva školství. Já jsem moravský důchodce, dokonce celkem spokojený důchodce (CSd.,)

P. Hák 19.12.2022 6:39

No, víte, pane autore, Vy jste zřejmě stejně jako jiní novináři uvěřil aktivistům, že teď se do škol konečně pohrnou ti inženýři a ajťáci z praxe. Tak ne, nepohrnou.

Za prvé ti, kteří chtěli učit, už učí. Udělat si pedagogické minimum je pro inteligentního člověka hračka.

Za druhé technici a ajťáci většinou preferují jiný typ práce. Učit by se jim prostě nechtělo. Nemají na to povahu a pokud se nějaký ajťák nechá ukecat k výuce IVT, dost často mu to moc nejde. Ne že by nerozuměl oboru, to mu bohatě stačí, on nerozumí těm dětem a jak na ně. Takže ten inženýr bude učit tak dlouho, dokud ho nějaký puberťák nenaštve tím až ho pošle do..., a pak se rozloučí a vrátí se k oboru. Ledaže by ho odevšad vyhodili, což zrovna taky není kýžená posila školství.

Takže když to shrneme, ono vůbec nejde o inženýry a ajťáky. Nejspíš jde o to, kam upíchnout absolventy podivných oborů, když ziskovky už jsou plné, na další nejsou peníze a dotyční jsou v praxi nepoužitelní. Soudím i podle toho, kdo to vymyslel. Technice ten kolektivní někdo rozumí jak koza petrželi, zato ideově je pevný.

V. Mokrý 19.12.2022 8:12

R^

J. Jurax 19.12.2022 11:37

R^R^

J. Jurax 19.12.2022 1:50

Ehm ... a autore, jak byste definoval entitu, již nazýváte "praktičtěji zaměřený kantor"?