6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Přidat učitelům? Nejdříve ať splní podmínky

Ředitelé gymnázií podporují požadavek učitelů na plat ve výši 130 procent průměrné mzdy. Člověk tak nějak automaticky souhlasí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 6.10.2019 10:43

Nějak vám z úvah vypadly školy nestátní.

Město, kraj i jiné státní orgány se od státu liší stejně málo, jako ministerstvo: bez mzdových tabulek se neobejdou.

Z. Lapil 6.10.2019 10:39

Fyzika a matematika bych asi prohodil. Matematika nehledá podstatu, hledá popis. A způsob výroby hledají inženýři obecně, ne jen strojaři.

Ale to není extra podstatné, reakci otvírám, protože vám chci sdělit mou milovanou větu: Bohužel je mnohem jednodušší otrávit filozofa matematikou než matematika filozofií.

J. Anděl 6.10.2019 10:31

Správný, skvělý postřeh. Přesně tohle mě fascinuje v diskuzích a veřejných tématech.

Existuje ještě jedna oblast, kterou jsem v tom výpisu nenalezl. Většina uvedených témat má jako společnou vlastnost dobroserství, či méně pejorativně přednost oficiálně uznaného postoje a společenského přínosu nad individuálním, osobním.

Ale z toho se vymyká postoj k domácím porodům, očkování atp. Tato témata zatím nejsou v kategorii mainstreamové záležitosti vnucované všem. Jsou to jakási témata v prenatální fázi. Tak je zajímavé, že tady to sporné strany mají rozdělené obráceně (ti, co hájí svobodu jednotlivce, většinou (většinou!!!) hájí v těchto oblastech podvolení se systému.

Školství je někde na hranici. Když jde o progresivní názory na formu výuky, je postoj (společnost versus individualita) opačný, než když jde o obsah výuky.

Jednoduše to vystihne tento paradox: jak může někdo odsuzovat Barnevernet a soudit matky, co rodí doma a vymýšlet pro ně obskurné tresty? A obráceně: když někdo hájí Barnevernet, proč se zastává práva rodit doma? Ale možná tahle témata nejsou tak jednoznačná a častěji v nich dochází (třeba u některých diskutérů na NP, nebo třeba u samotné paní Šichtářové, ta je v tomhle myslím poměrně konzistentní) k vybočení ze schématu.

Z. Lapil 6.10.2019 10:30

Upozorňuji, že základní profesí učitele není vědět, ale (na)učit.

Z. Lapil 6.10.2019 10:24

Protože úžeh? A proto sluníčkáři?

:-).

J. Lukavsky 6.10.2019 10:23

"Absolvent filozofické fakulty" No já bych ty duchamorné obory tak nezatracoval. Kupř. sociologie, historie a archeologie nám mohou pomoci odpovědět na otázku (dnes zásadní): kam se ubírá naše civilizace? Bylo tady kdysi něco podobného? Jak to dopadlo? Musíme dopadnout stejně? Co by se s tím dalo dělat? Opravdu musí všechny civilizace špatně skončit? Takže často se ty zdánlivě nepraktické a zbytečné obory a výzkumy ukáží být nosné. Např. Galvani bádal nad cukáním žabích stehýnek = absolutní blbost. Kdyby napsal kuchařku "Jak nejlépe péci žabí stehýnka?" tak by dělal něco užitečného. Probatum est. J.L. end

Z. Lapil 6.10.2019 10:22

"Bez ohledu na jejich (dětí) předpoklady" rozhodně ne. Daleko víc mě zajímá, nakolik žáci své předpoklady rozvinou/naplní.

Ono se hodně uvažuje a mluví o tom, jak zařídit, aby i méně schopné děti uměly to, co ostatní (aktuálně skrze obludnost nesprávně nazývanou inkluzí), ale zapomíná se, že existuje i druhá strana mince: děti velmi schopné, které zahnívají jen proto, že jim škola (školství?) neumožní vyrazit vpřed.

M. Prokop 6.10.2019 9:18

Jen tak pro zajímavost: Šichtařová: https://sichtarova.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=730336

Proč mají „progresivisté“ takovou potřebu dělat dětem guláš v jejich identitě a tvrdit jim, že „gender je fluidní“? Proč je tak nevýslovně iritují básničky o maminkách – ženách a tatíncích – mužích? Proč stejný druh lidí zbožňuje a hájí Grétu, jejíž loutkovodiči v podstatě vyzývají k diktatuře? Proč stejný typ lidí je ochoten uvažovat o tom, že se (pro začátek) ve školních jídelnách zakáže maso? Proč tihle lidé obyčejně hájí norský Barnevernet a byli by nejraději, kdyby se zavedl i u nás? Proč tihle lidé tak agresívně prosazují zastavení klimatických změn za každou cenu, ať je tou cenou klidně třeba návrat na stromy, jako kdyby snad změny byly zastavitelné? Proč se všichni ti, kdo měli v uplynulém týdnu potřebu vymezovat se vůči Karlu Gottovi v ne zrovna šikovnou chvíli, rekrutovali právě z těchto „progresivistů“? Proč téměř všichni z nich milují Václava Havla? V čem to kurník vězí, že všechna tahle témata spolu evidentně nějak zapeklitě souvisejí, ačkoliv pro pozorovatele z cizí planety je nespojuje nic? Jak je možné, že dopředu víte, že když jedna osoba bude hájit Barnevernet a zákaz spalovacích motorů, bude u ní taky z nějakého podivného důvodu zvýšená pravděpodobnost, že bude podporovat indoktrinaci batolat militantním feminismem??

M. Prokop 6.10.2019 9:16

A vy doufáte, že ti zřizovatelé budou moudřejší než ministerští úředníci?

Jediná změna by byl tržní systém s přímou platbou uživatelů. Zda změna k lepšímu, to nevím.

M. Prokop 6.10.2019 9:14

Vy nejste učitel, že? :-P

P. Čech 6.10.2019 8:36

Povinnost na ČT koukat opravdu neexistuje. Existuje pouze povinnost ji platit, ikdyž se na ni nekoukáte.

P. Čech 6.10.2019 8:34

To není vůbec složitý problém.Problém je zde jediný. Že je takovým "učitelkám" dopřáváno sluchu. Jde totiž o to, že "generace mrší" takoví "učitelé" a nikdo jiný. Vlastně ano, ještě další dva. Politici a novináři.

P. Čech 6.10.2019 8:30

Z tohoto stavu existuje jen jedna smysluplná cesta. Absolutní zrušení celostátních mzdových tabulek a zásadní omezení vlivu ministerstva školství na školy všech stupňů. Platy učitelů by měli stanovovat s konečnou platností ředitelé škol a ti by také měli s konečnou platností přímo zřizovateli školy odpovídat za úroveň vzdělání absolventů jejich školy. Konkrétní školy by měli financovat (vč. platů učitelů) jejich zřizovatelé, ať jsou jimi města, kraje či jiné státní orgány. Zásadně nikoliv nějaké ministerstvo, které dělá ve všem jen zbytečný zmatek. Je to vidět na osobě současného pana ministra, který hodlá zrušit povinnou maturitu z matematiky. Výsledkem může být jen nárůst počtu hloupých a líných absolventů středních škol s potvrzením "maturity" v kapse.

P. Čech 6.10.2019 8:21

"Tradiční škola žáky spíše otravuje a potlačuje jejich talent".

A co stovky nositelů Nobelovy ceny? Ti snad nechodili do tradičních škol? Chodili do škol, v nichž učili skuteční učitelé a ne "učitelé", kde byli žáci učeni tradičními metodami a ne podle nesmyslných výmyslů dnešních úředníků na ministerstvu školství, kde hlavním zájmem všech nebyl růst platů učitelů ale to, zda tito umí žáky něco naučit.Růst platů by se měl odvíjet od úrovně znalostí absolventů škol všech stupňů. Pokud školy produkují obecné neználky čehokoliv jako dnes a pokud dokonce ministr školství preferuje odstranění povinné maturity z matematiky, je to cesta do pekel a žádný růst platů tomu nepomůže.Žáky neotravuje tradiční škola, žáky otravují neschopní učitelé, kteří je nedokáží nic kloudného naučit. "Učitelé", kteří umí jen křičet, že chtějí vyšší platy.

J. Černý 6.10.2019 7:02

Safra, musím to po sobě číst ! :-D

J. Jurax 6.10.2019 0:03

Když nic tak datum narození, dobrý muži ... :-)

P. Pavel 5.10.2019 23:58

To co čtete jsou fakta. Takže co vám brání "se srocovat"?

I. Babková 5.10.2019 18:28

Vážený pane Lenci, nikde jsem nepsala, že opovrhuji prací zaměstnanců jiných profesí. Jejich práce si vážím a přeji všem spravedlivé a důstojné ohodnocení jejich pracovních výkonů. Sama jsem si před několika lety zkusila práci na recepci v malém hotelu, kde jsem mimo povinnosti recepční také chodila pomáhat pokojským či přebírala zboží do kuchyně. Taktéž vím, jak zoufalé podmínky mají dělníci některých továren se zahraniční účastí nebo pracovníci některých velkých obchodů. Těm všem bych přála, aby měli takovou mzdu a podmínky, jako jejich němečtí kolegové, kteří rozhodně nepracují více nebo lépe.

Nevím, jak do škol dostat elektrotechniky, informatiky, fyziky, ap. za současné mizerné platy. Kolem těch se dnes na každé škole našlapuje po špičkách, aby si to náhodou nerozmysleli a neodfrčeli do nějaké firmy. Samozřejmě nejsou všichni kantoři vynikající, jsou dobří a špatní, ale pokud budou platy neadekvátní, tak na učitele budou chodit studovat ti méně dobří studenti, ze kterých bohužel nikdy nebudou špičkoví učitelé.

I. Babková 5.10.2019 18:13

Máte pravdu v tom, že učitelstvo (ca. 160 000 pedag. pracovníků) je jako celek neochotné jít do stávky za lepší pracovní podmínky. Např. v Pedagogické komoře se jich sdružuje pouze kolem 2 600. A Pedagogická komora je konečně subjekt, který něco pro učitele dělá. Ne tak odbory, které si hrají svoje politické hry. Zřejmě však znáte málo učitelů, nebo spíš učitelek. Prachy nestojí vždy na prvním místě. Ono nelze věřit všemu, co se prezentuje v médiích. Psát o malých platech přitáhne pozornost veřejnosti, psát o zpackané inkluzi je nebezpečné, protože to se pak někomu bourají ideologické bábovičky a to má pak důsledky.

J. Jurax 5.10.2019 17:40

Ale měl byste dvojnásobek volna, to by za to stálo, ne?

J. Jurax 5.10.2019 17:37

No, jak Vás tak čtu, tak bych řekl, že před školami se srocují davy dožadující se lukrativní práce učitele.

Vy ještě nejste učitel?

J. Jurax 5.10.2019 17:29

No jo, no ... ani sebelepší kantor nenaučí toho, kdo se učit nechce.

A na druhé straně - ti schopní že školství utekli za vyššími platy. Zůstali jen ti, kdož učení berou jako poslání, nezištní altruisté a pak ti zbývající.

J. Jurax 5.10.2019 17:23

Absolvent matematické fakulty se ptá: „Proč to funguje?“

Absolvent přírodních věd se ptá: „Jak to funguje?“

Absolvent fakulty strojního inženýrství se ptá: „Jak by se to dalo vyrobit?“

Absolvent ekonomické fakulty se ptá: „Kolik by to stálo?“

Absolvent filozofické fakulty se ptá: „S hořčicí nebo kečupem?“

J. Jurax 5.10.2019 17:13

Neexistuje povinnost se na ČT koukat. Do školy v jistém věku musíte.

J. Jurax 5.10.2019 17:11

Myslíte repetent?

J. Jurax 5.10.2019 17:11

Ne. Takovou máte dát k dispozici úřadu práce. Tedy za ideálních podmínek byste měl ... :-(

J. Jurax 5.10.2019 17:07

No jo, no ... před lety cca patnácti jsem se vyskytl v softwarové firmě, kde cca třetina programátorů byli mladí absolventi pedagogických fakult vesměs s aprobací matematika plus něco. Ono totiž to co tam dostali po tříměsíční zkušební lhůtě a zhruba roce praxe by ve školství dostali podle tabulek tak před padesátkou za dvacet let praxe.

J. Chaloupka 5.10.2019 15:53

Ale existuje. Jen nemají tzv. pedagogické vzdělání. Umí třeba fyziku, chemii atd. Jo a nepotřebují autoritu. Tu ve 45 letech mají. Nebo nemají.

J. Wagner 5.10.2019 15:45

Obávám se, že Petr Holub vůbec nepochopil jádro problému a nesmyslně plká. Čeští učitelé mají v rámci zemí OECD nejnižší plat v relaci k ostatním stejně vzdělaným zaměstnancům. Zároveň mají nejnižší vzestup platu během kariéry. K tomu můžeme přidat jen 9% podíl tzv. nadtarifní složky, která je jinde ve státní správě 25%. To ale není vina učitelů samých nebo ředitelů. Princip růstu platů dle odpracovaných let je ve státní a veřejné správě běžný, jen ve školství je kritizován. Aktuálně chybí cca 10-15000 kvalifikovaných učitelů a tento počet se každoročně zvyšuje. Současně ze škol odešlo nebo do nich vůbec nenastoupilo cca 100000 kvalifikovaných učitelů. Všichni se jinde uplatnili...

J. Schwarz 5.10.2019 15:19

Ale jo! Tihle "podnikatelé" zaměstnají své ratolesti ve své firmě na nějakém "manažerském" postu no a pro ty, co se ani k tomu nehodí nebo v rámci své "svobody" rebelují chtějí alespoň nějaký ten titul z "humanitních věd". Náš byrokratický a polosocialistický systém nesvědčí konkurenci a tak neexistuje přirozený mechanismus tlaku na firmy prolezlé korupcí a nepotismem.Od dob socíku s v mentalitě lidí zas až tak moc nezměnilo - spoléhají na protekci a "strýčky" nahoře. Proto jsou tu taky takovým problémem veřejné zakázky a jejich přidělování.