27.10.2021 | Svátek má Šarlota, Zoja, Zoe


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Kvalita testů

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
anna 11.3.2007 18:27

test

;-):-P:-D;-Ddobrý den chystám se jít na gimnázium Jaroslava Sajfrta a chci si skoušet nějaké podobné testy      díky ya pomoc!:-D>-8-o:-):-/

Yarda 13.2.2007 20:46

Když se mluví o hlavolamech

co tenhle http://viditelne.prase.cz/hlavolam.htm

Vůbec to není těžké.

A také nevidím nic záhadného na prohlášení jistého Kréťana že všichni Kréťané jsou lháři.

Naprostá pravda 13.2.2007 15:45

Učitel nemusí matematiku moc umět

On ji musí hlavně umět naučit. Tenhle argument jsem slyšel dost často. Prostě stačí být pár lekcí před žáky a mít pedagogické minimum :-)

Quardok 13.2.2007 17:01

Re: Učitel nemusí matematiku moc umět

To je bohužel blábol, protože naučit dítě matematiku začíná už od první třídy. Doučoval jsem dost dlouho a středoškoláci, které jsem doučoval byli chytří, ale měli blba učitele na základce, který jim prostě ve výuce udělal tříletou mezeru, kterou na střední nikdo nezkoumal a jen ji dál prohluboval.

Věřte ve zlepšení o dva stupně, pokud začnete od píky. Umět naučit a zaujmout resp. překonat odpor k počtům je samozřejmě základ. Ale znalosti souvislostí a celých osnov a příprava žáka na složitější matematiku je soustavná činnost. Takže matice by měl učitel hlavně rozumět a umět samozřejmě také.

JE 14.2.2007 9:24

To je nesmysl

Chcete-li někoho něčemu skutečně naučit, musíte tomu rozumět mnohem více, než když daný předmět hodláte "jen" sám používat.

Luboš 13.2.2007 15:40

Slepice a vejce, graficky

Jestli tři slepice snesou tři vejce za tři dni, šest slepic snese za tři dni šest vajec.

A pakliže jejich ochota nepodlehne daňové zátěži či nařízením z EU, dalo by se očekávat, že jich šest (tedy slepic) za šest dní snese vajec nikoli šest, nikoli 10, ale 12.

A že by pro devátý ročník bylo takovým chytákem, že žádné liché číslo není dělitelné dvěma?

Ale to s tím autobusem je opravdu nepřesné a tedy v důsledku ošklivý chyták. Nechce se mi věřit, že by u této otázky mohla hodnota diskriminace zůstat přijatelná.

svatopluk 14.2.2007 5:39

Re: Slepice a vejce, graficky

Chci říci totéž. Pokud 3 slepice snesou za 3 dny 3 vejce, snáší  jedna slepice jedno vejce za tři dny - za šest dní tudíž dvě. Šest slepic krát dvě vejce je 12.

Skepticus_Maximus 13.2.2007 12:52

Pěkná ukázka ptydepe idiotů tvářících se jako vzdělanci

Dekadence našeho školství a myšlení vůbec je zarážející. :-/

jirka.s. 13.2.2007 18:04

Re: Pěkná ukázka ptydepe idiotů tvářících se jako vzdělanci

Velmi přesné! Na tobě se naše školství skutečně "podepsalo"! A hlavně na té "univerzitě", viď?

iF 13.2.2007 12:52

Vzpomínka

Na vysoké škole (1982-86 a to ekonomické) jsme měli jednosemestrální předmět o programování počítačů. Abychom byli připuštěni k ústní zkoušce  museli jsme jako písemnou práci vyhotovit tzv. vývojový diagram programu (grafické znázornění kde se program cyklí, kde a jaké jsou rozhodovací body atd. - nevím jestli se to dnes na školách ještě dělá). Já jsem ten svůj zpracoval, zanadával si že jsem sï vytáhl nějtěžší zadání, protože jsem měl v diagramu čtyři vnořené cykly což nikdo s mých kolegů u zkoušky neměl a pak jsem čekal asi půl hodiny na zpracování výsledků písemné části. Nevyhověl jsem! Ale protože jsem hlava paličatá, šel jsem za asistentem, který písemky vyhodnocoval, aby mi ukázal, kde jsem v úloze udělal chybu. On se na mě soucitně usmál a vytáhl ze složky vzor správně vyřešené úlohy. Ten vypadal na první pohled úplně jinak než ten můj - byl výrazně méně rozsáhlý. "Takto vypadá správné řešení", pravil s blahosklonným úsměvem soudruh asistent. "Dobře, ale kde jsem udělal chybu", trval jsem na svém já. Soudruh asistent  vzal mou úlohu a po asi pěti minutách zkoumání diagramu již mírně nervozní zavolal svou kolegyni, takto zkoušející a přednášející onen předmět. Ta se podívala na zadaní, pak na mé řešení a pravila: "No jo, tak tohle musíš přeformulovat, ono to tvoje zadání umožňuje více řešení". Pak se na mě se zájmem podívala a já jsem o hodinu později u ústní zkoušky dostal za jedna, i když jsem toho zas tak moc neuměl. A poučení: umět zformulovat otázku je větší umění než na ni správně odpovědět. Tedy zejména u zkušebních otázek, kde se rozhoduje o budoucím směřování mladého člověka.

P.S.   A taky  je důležité se nedat.

Fanda 13.2.2007 13:53

Re: Vzpomínka

Já tam byl též, nepatrně dříve (od 80), Cobol, děrné štítky a vývojové diagramy...to byly časy. A ten obludný počítač :-)

vládík 13.2.2007 12:07

Hodnota diskriminace

Zřejmě měl autor vysvětlení na mysli hodnotu rozlišení (hodnotu rozlišovací schopnosti). Pomineme-li otázku, proč nepodal vysvětlení v češtině je stejně jeho odpověď nesmyslná. Otázka musí dostatečně determinovat (omezit) možný výklad. Dostatečná "diskriminace" je tedy evidentně chybou. Poděkujte za její přiznání.

Reeve 13.2.2007 13:33

Re: Hodnota diskriminace

Váš pokus o interpretaci není správný. Zkuste se smířit s faktem, že mnohé lidské obory používají pojmy, jejichž přesný význam nelze intuitivně odvodit pouhým laickým rozborem slova. Tak jako matematika používá například pojem "diskriminant" (jehož přesný význam opravdu nelze laicky odvodit), tak i edumetrika (obor zabývající se měřením výsledků vzdělávání) používá pojem "diskriminace" jako přesně definovaný koeficient jakési "kvality úlohy" a míry její použitelnosti v testu. Bližší výklad pojmu "diskriminace" najdete na webech, které se danou problematikou zabývají, například i na webu samotného Cermatu na stránce http://www.cermat.cz/otestovani/slovnicek_pojmu.php

Jarda 13.2.2007 13:38

Re: Re: Hodnota diskriminace

Možná něčemu rozumíte; pojmu diskriminant (v matematice) určitě ne. Trapné!

Reeve 13.2.2007 13:49

Re: Re: Re: Hodnota diskriminace

Heh? Z čeho tak usuzujete? Vždyť jsem nikde žádný výklad pojmu "diskriminant" (ani obecnějšího pojmu "determinat") neuvedl. Že vy jste tu moji větu špatně pochopil a domníváte se, že jsem chtěl říci, že "diskriminant" a "diskriminace" je totéž? Tak to jsem tedy opravdu nechtěl. Zkuste si to přečíst ještě jednou, tentokrát pomaleji a bez předpojatosti.

Tom 13.2.2007 15:05

Re: Re: Re: Re: Hodnota diskriminace

Diskrimiant je po česky rozlišovatel/rozlišovač, k tomu se dá dojít relativně laicky a odpovídá to významu v matematice(určuje počet reálných řešení). Souhlasím s Vaším původním příspěvkem, ale zrovna diskriminant mi nepřijde jako nejlepší příklad, lepší by byl třeba "normální matice/operátor".;-)

Reeve 13.2.2007 15:55

Re: Re: Re: Re: Re: Hodnota diskriminace

Vy si myslíte, že člověk, který nezná definici, dokáže správně vyřešit úlohu: "Vypočítejte diskriminant kvadratické rovnice x*2 + 3x +2 = 0"?  (Zápis "*2" samozřejmě znamená druhou mocninu.) Myslím, že ani s vaší nápovědou by tento příklad nedokázala vyřešit značná část čtenářů NP (netvrdím, že většina), přestože téměř všichni definici diskriminantu kdysi na střední škole slyšeli a pěkných pár kvadratických rovnic s jeho pomocí vyřešili.

Ano, na ilustraci odborného jazyka jsem mohl použít jiný termín, který nelze pochopit pouhým "laicky intuitivním" slovním rozborem, například "napětí" (ve fyzice), "buněčné dýchání" (v biologii) nebo třeba onu "matici" (v matematice).

tms 13.2.2007 16:33

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Hodnota diskriminace

Šlo mi o ten "laicky intuitivní rozbor", který se u diskriminantu provést (do výše vypsané míry dá).

Když už jste u té definice determinantu, je to sice OT, ale měl bych k tomu několik poznámek. Defincie determinatu nemusí být jednoznačná, nicméně se zachová bude jeho kladnost/zápornost(ono rozlišení počtu řešení), takže úloha "vypočtěte diskriminant" nemá moc smysl.

Dále myslím, že kdyby ten člověk neznalý definice věděl, že dikriminant je něco, co určí počet řešení (respektive jeho hodnota určí počet řešení) a znal metodu "doplnění na úplný čtverec", tak by zcela přirozeně k determinatu došel, pravda s trochou nápovědy (třeba representace řešení dané rovnice průnikem paraboly a přímky). Pravda většnina čtenářů by to asi dohormady nedala, ale znalost definice není nutná podmínka.

Přiznávám, že je to víceméně chytání za slovo, ale nemohl jsme si pomoct. Se omlouvám.

Jan Novotný 13.2.2007 11:25

úloha o jízdě

Zájem o slepice, o nichž se Gentleman zmiňoval jen mimochodem, odsunul bohužel do pozadí úlohu o jízdě. Zde jsou silné argumenty pro nesprávnost řešení, které zvolili autoři testu.1. Chci-li od internetového jízdního řádu vědět, jak dlouho trvá jízda vlaku z Brna do Prahy, doba stání v Brně a v Praze na samozřejmě nezapočítá. 2. Dejme tomu, že zmíněný autobus by na výchozí a konečné zastávce stál 10 minut. Řekl by někdo, že jízda trvá 39 minut? 3. Dejme tomu, že v daném místě nejlevnější jízdenka opravňuje k 20minutové jízdě. Znamená to, že na tuto jízdenku nelze jet z výchozí stanice na konečnou, když podle autorů testu jízda trvá 21 minut? 4. Ještě trochu jinak: nechť autobus jezdí kyvadlově. Jak dlouho trvají čtyři jízdy? Podle autorů testu patrně 84 minuty, jenže po 84 minutách je již autobus v pohybu na trase páté jízdy. I kdybychom do jízdy započítávali stání na zastávkách obratu, je průměrná doba jízdy 20 a ne 21 minut.

Zkrátka nejrozumnější replika na otázku testu je: Co přesně míníte délkou jízdy? Není-li tato otázka zodpovězena, nemá smysl posuzovat, která odpověď je správná. Bohužel zadavatelé testů jsou obvykle "lidé zvláštního ražení", kteří se z definice považují za neomylné. Co se s tím dá dělat, nevím. V každém případě jde o nový druh totalitního myšlení.

V testu, o kterém píše Gentleman, byla ještě jedna chyba. Autoři se domnívali, že slovo "devíza" má podobný význam jako "přednost". Věta, kterou použili, si po takové záměně slov zachovala dobrý smysl, ale byla to jen náhoda. "Devíza" (ověřoval jsem to v řadě slovníků) znamená "zásada" či "heslo". Mít určitou devízu může být v jedněch okolnostech předností a v jiných nevýhodou.  

Jan Novotný  

Olga 13.2.2007 11:57

Re: úloha o jízdě a stání v zastávkách

A čeho jízda? Co jízda po dálnici, když se vpředu sčuchnou dva tiráci? Nebo jízda tramvají, když nasedá výprava staříků o hůlkách, kteří jedou na výlet? Nebo jízda tramvají, když si šofér v zastávce postaví hlavu, že do vozu nepustí druhého psa a že jeden z pasažérů si musí vystoupit?

JE 13.2.2007 13:08

Přesně tak, pane profesore!

Reeve 13.2.2007 13:12

Re: úloha o jízdě

Pozor, otázka nezněla "za jak dlouho se autobus dostane z jedné konečné na druhou", ale zněla takto: "Za jak dlouhou dobu projede autobus celou trasu linky 1?" V zadání je také výslovně uvedeno, že čekací doba 1 minuty platí i pro nástupní a výstupní zastávku. Většina lidí by z této formulace pochopila, že jde o celkovou délku pobytu autobusu na lince. Když vy argumentujete příkladem "časové jízdenky", jiný by mohl zase argumentovat třeba "pracovní dobou řidiče".

Ale nechci se s vámi hádat. Úloha opravdu není formulována tak jednoznačně, abych za ní mohl dát ruku do ohně. Zadání by skutečně mělo znít tak, aby o čekací době na konečných zastávkách nebylo žádných pochyb.

U vaší námitky ke slovu "devíza" vás mohu odkázat na původní test (je k dispozici na stránkách Cermatu). Úloha se týká významu slova "devíza" v naprosto konkrétním kontextu, kde skutečně jde o jednoznačné synonymum slova "výhoda". Navíc žáci toto řešení vybírali vylučovací metodou z nabídky čtyř možných slov. Tř i znich ("prototyp", "respekt" a "kopie") jsou v daném kontextu naprosto nesmyslná, a proto nemohou být řešením. I kdyby čtvrtá nabídka zněla sebepodivněji, tak prostě řešením být musí.

JE 13.2.2007 14:32

Re: Re: úloha o jízdě

Uloha mela byt z matematiky. Takova uloha MUSI byt definovana presne, bez moznosti nejednoznacneho vykladu.

Jan Novotný 13.2.2007 14:48

Re: Re: ach ta logika

Pracovní dobou řidiče bych mohl argumentovat, ale pak by mi vyšlo 20 a ne 21. Ale dobře, shodneme se na tom, že zadání není nejzdařilejší. To se může stát - mně na tom vadí, že testovaní nemají žádnou možnost obhajoby svých řešení. Naprosto však nesouhlasím s vaší "logikou" v druhém případě. Slovo "deviza" vůbec není synonymem slova "přednost". Že to v daném případě tak vypadá, je pouhá náhoda. Je pravda, že to nepůsobí přímou škodu při řešení testu, ale i dopravní přestupek, který nevedl k nehodě, zůstává přestupkem. A určitá nehoda tu vlastně je, v účastnících testu může vzniknout chybná představa o významu slova "deviza". Mějme výrok: "Na písemce jsem uspěl, ačkoliv jsem neopisoval, mou devizou je totiž poctivost". Po náhradě slova "deviza" slovem "přednost" vzniká sice věta, která má dobrý smysl, ale její význam je jiný. Původní větu mohu doplnit: "Tentokrát se  zcela vyjímečně ukázala jako přednost". U věty s údajným "synonymem" bych to udělat nemohl. Úplně legrační mi připadá vaše závěrečná argumentace. Mějme tento test: "Praha je a) planeta sluneční soustavy b) zhoubná choroba c) tropická rostlina d) hlavní město Slovenska". Protože první tři odpovědi jsou naprosto nesmyslné, i kdyby čtvrtá nabídka zněla sebepodivněji, tak prostě řešením být MUSÍ.

Reeve 13.2.2007 15:31

Re: Re: Re: ach ta logika

Jde o úlohu 17 z toho testu: http://www.cermat.cz/9rocnik/devitka2006/download/Studijni_dovednosti_A_test.pdf

V zadání je jednoznačně uvedeno, že výklad pojmu "devíza" se týká kontextu ve výchozí textové ukázce. A ze zadání úlohy je také naprosto zřejmé, že ke slovu "přednost" si žák jedno slovo ze čtveřice "prototyp, respekt, kopie, devíza" prostě vybrat musí. Mimochodem, stejně úspěšně byste mohl cupovat i ostatní slova. Například takový "prototyp" v běžné mluvě neznamená totéž co "ukázka", ba ani "kopie" nebývá vždy jen "napodobení". Ale v kontextu výchozího článku tato slova prostě sedí, protože je lze zaměnit, aniž by se tím změnil smysl sdělení. A o to v dané úloze šlo.

P.S: Jistě dokážete vyřešit následující úlohu, víte-li, že v nabídce je jediné správné řešení: Nejmenším savcem žijícím na území Evropy je: A) slon africký  B) medvěd hnědý  C) velryba grónská  D) Suncus etruscus

Tak vidíte, co všechno víte. A dokonce i latinsky.

F.A.Kekule 13.2.2007 10:52

Chudáci děti!

Díval jsem se na přijímací testy pro osmiletá gymnázia a vyděsil mě jeden úkol. Byl tam příklad : Dědkučka-Babočka a na tomto základě se mělo rozluštit slovo Hadoret. Přiznám se, že jsem na to koukal dost vyjeveně. Přišla na to kupodivu manželka, ale až po tom, co na to nechápavě koukalo asi pět mých většinou vysokoškolsky vzdělaných přátel. Pokud jste na tom stejně jako já, je to ptakopysk ! ale chudáci děti. Na základě toho příkladu na to může přijít opravdu jenom ženská.

tms 13.2.2007 11:12

Re: Chudáci děti!

Souhlasím, že zrovna takové hířčky by do testů pro páťáky patřit nemusely. U takových otázek zavísí skoro jen na tom, jestli člověk pochytí "ducha" otázky a pak už to jde samo, pokud ale nechytne o co jde tak je to horší... (Třeba takový tygrhart by byl určitě snazší.)

Tahle otázka je navíc variace na morgesternosvkou hríčku ("Nové názvy navrhnuté přírodě"), dokonce bych řekl, že ukradená (v originále je místo hadoreta "plazoret"). Takže spíš než do přijímaaček tohle dát do státních maturit.;-)

Gentleman 13.2.2007 10:22

Ach ty slepice

Všichni, co se rozohňují nad mou blbostí, tak činí správně, ale nad tou svou. Že místo čísla 6 bylo v onom testu číslo 10 znamená, že otázka zněla "kolik vajec snese 10 slepic za 10 dní". Což nemá celočíselné řešení, které se u vajec předpokládá. Nechtěně se tak tento příspěvek stal testem...

Honza z podhůří 13.2.2007 10:30

Re: Ach ty slepice

Ono to bude asi ještě složitější - nikde není psáno, že z těch třech slepic snáší každá a ne např. jen jedna a taky který den vejce snáší. Výsledek nejednoznačný.

JE 13.2.2007 10:38

Re: Re: Ach ty slepice

Přesně!