19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Kam se vlévá Dunaj?

Byl jsem trochu konsternován, když jsem si minulý pátek přečetl v Lidových novinách článek jistého vysokoškolského profesora s názvem Jenom ne maturity „zadarmo“! Tento muž, který dle svých slov učí již třicet let speciální pedagogiku na vysoké škole, byl zcela konsternován.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Hašek 25.5.2020 21:33

..... a nejvíc ničí dětskou duši trojčlenka, chlorid sodný, vyjmenovat planety a přechodná německá slovesa.

Nekamenujte mě! Říkala to Valachová.

Z. Roller 25.5.2020 9:30

Příklad uchazečky na PřFUK cca před 20 lety (sama uvedla, že ji zajímá anglická literatura), otázka z všeobecného přehledu: Co vám říká Charles Dickens? - Není to ten, co píše ty detektivky o koních?

Bohužel podobná úroveň je dnes spíše normou, než výjimkou. Sbírám staré učebnice biologie, mám i z protektorátu nebo Rak.-Uherska. Znalosti o živočiších a rostlinách jsou u současných středoškoláků nesrovnatelně nižší, o jejich poznávání nemluvě.

R. Polášek 25.5.2020 10:16

Ono je to tím, že tehdy střední škola, když pominu vliv majetku rodičů, znamenala výběr těch nadprůměrně inteligentních. Tomu odpovídala i náročnost učiva i jejich větší znalosti. Na yvsokých školách to bylo vidět ještě víc.

Dnes je střední škola takové vzdělání, kterým musí projít prakticky každý, mimo úplných idiotů a úplných lenochů. Proto jsou průměrné schopnosti dnešních středoškoláků a průměrné nároky středoškolského učiva mnohem nižší než dříve

A vysoké školy z výběrových škol šitých úrovní vzdělání na míru cca 5 % nejchytřejších v populaci zdegenerovaly na masové školy šité na míru cca 60 % lidí v populaci, tedy schopnostmi a znalostmi na totální průměr.

M. Přibyl 25.5.2020 20:08

Podle údajů ČSÚ poklesl mezi lety 1950 a 2011 podíl obyvatel se základním vzděláním z 83 % na 18 %. Za stejné období vzrostl podíl obyvatel s vysokoškolským vzděláním z 1 % na 13 %.

J. Jurax 25.5.2020 20:54

Ano.

Obyvatelstvo Čech, Moravy i Slezska za ta léta prostě zgeniálnělo.

Š. Hašek 25.5.2020 21:38

Včera hlásila Čína, že školství ČR a jeho výsledky číselné musí brát v potaz každý její okresní tajemník. S důrazem na inkluzi a šetření lesů stran tisku učebnic matematiky.

M. Rozbořil 25.5.2020 9:05

Ono těch příčin neznalostí mezi lidem je více. Zatím nikdo nepoukázal na systematické vymývání mozků od roku 1948, kdy soudruzi (na čele se zmiňovaným ministrem Nejedlým) upravili proces vzdělávání k obrazu svému. A setrvačnost je obrovská, takže i když v šedesátých letech nastalo uvolnění a ještě učila i stará garda pedagogů, tak od zavedení normalizace uplynulo 60 let, z toho posledních 30 let se spousta (komunisty) nedovzdělaných občanů začala klanět zlatému teleti, a vzdělání, nebo znalosti, začala označovat za přetěžování svých (rozmazlených) dětí. A teď s tím něco dělejte.

M. Koutný 25.5.2020 10:09

Obávám se, že trend vymývání mozků se znovu probouzí, tentokrát ve jménu genderismu, ekologismu a jiných proklatých -ismů.

O. Istvanfy 25.5.2020 10:49

Asi to nemyslíte tak, že tie vymyté mozgy štrngali kľúčmi na námestiach v novembri 1989.

I. Hlaváček 25.5.2020 8:59

U našich dětí bylo nutné jim v šesté třídě vysvětlit, kde je na mapě sever, jak se pozná pravý a levý břeh. Např. po měsíční výuce angličtiny ve 4. třídě měly ovládat asi tři sta slovíček. Na třídní schůzce jsem byl vždy "populární". Učitelka vyrukovala s tím, že mají propracovanou protidrogovou prevenci. Ovšem jednou za 14 dnů musela polovina třídy na dvě hodiny pryč ze školy (ta druhá půlka měla jakési laboratoře) a pak se to zase střídalo. Můj dotaz byl, k čemu je taková protidrogová politika, když jsou ve stejné budově učni, kteří školákům rádi poskytli cigarety a jistě i něco výživnějšího. Učitelky i ředitel vždycky skákaly do stropu, když jsem na písemný souhlas s případným testováním našich dětí na drogy (nikdy to nebylo třeba), pokaždé napsal, že jedině v mé přítomnosti. Nechtěl bych učit děti ani náhodou, práce mnohých učitelů si vážím, ale odhadem třetina jich nemá na škole co dělat. Naše dcera se spolužáky se na gymnáziu vzbouřili, že je učitelka angličtiny nic nenaučí a jejich znalosti jsou upadající! Od druhého ročníku dostali jinou učitelku, ovšem tu neschopu dostali před maturitou na jakési anglické konverzace nebo něco podobného. Zbavit se této paní podařilo až dva roky poté, co dcera školu dokončila. To jsou naše zkušenosti s učiteli...

V. Kolman 25.5.2020 8:52

Lidé se hlavně odnaučili přemýšlet! Malý příklad: Otázka: "Kdo objevil žárovku?" Očekávaná odpověď: "No přece Édizón!"

To je ale pouze polovina pravdy. Ono těch "vynálezců" stálo na startovní čáře spousta. Edison "pouze" skoupil všechny dostupné patenty, vypiplal "žárovku" k dokonalosti (tehdejší! dokonalosti), prodloužil dobu životnosti žárovky ale hlavně: Udělal z vzácného laboratorního exponátu věc denního použití tím, že vynalezl (uvedl do praxe) i pojistky, vypínače, vodiče včetně vhodné isolace, postavil elektrárnu........

Dodnes ve světě hojně používaný závit na žárovkách/spořivkách/LEDkách - závit "E27" (to "E" znamená Edison) vymyslel Edison proto, aby se tehdejší žárovky s nízkou (z dnešního hlediska!!!) životností snadno vyměňovaly.

Jistě - toto vše lze "vygůglit", ale zabere to čas a musí se vědět, na co se vlastně chceme Gůgla, nebo tetičky Wiki zeptat. A to bez nějakých základních znalostí v hlavě nejde.

J. Jelínek 25.5.2020 10:11

Máte pravdu a plně s vámi souhlasím.

A. Mach 25.5.2020 7:57

Vyšší plat přitáhne schopnější jedince. Otázka zodpovězena.

O. Roldán 25.5.2020 7:10

A za této situace chceme snižovat nároky na studenty, abychom je nepřetěžovali?

Podle latinskeho citátu: Kdo ohlídá hlidače: Kdo naučí učitele?

L. Písařík 25.5.2020 7:09

Souhlasím, do Černého moře, avšak to je propojeno se Středozemním a to zas s Atlantikem a tak by se mohlo klidně stát, že, kdybyste molekuly vody v Dunaji nesmazatelně označil, mohl byste je, za příznivých okolností, nalézt i v Atlantiku. Ale v chytrých knihách se píše, že ve Středozemním a Černém moři se víc vody vypaří, než přiteče řekami a nebýt propojení s Atlantikem, obě moře by vyschla? Naskýtá se otázka: Kam, doparoma, všechna ta vypařená voda jde, když neprší a neprší?

J. Drobný 25.5.2020 7:37

Na jednoduchou otázku stačí jednoduchá odpověď. Takže pokud se někdo ptá, do kterého moře se vlévá Dunaj je správná odpověď do Černého.

Až se někdo zeptá, kde lze nalézt molekuly vody z Dunaje, můžete meditovat o tom, že kdekoliv v soustavě propojených oceánů a moří.

Deště k nám vždy přinášelo severozápadní proudění (tak je tomu i nyní), pokud se vítr otočí a vane z východu nebo jihovýchodu, tak odtud déšť čekat nemůžeme, stejně tak v zimě, ze SZ sníh, z východu silné mrazy. Tak to je a vždy bylo. To, že neprší u nás ještě neznamená, že neprší někde jinde.

L. Písařík 25.5.2020 8:08

Neberte mé rozverné povídání tak vážně. Ale pokud připouštíte, že lze nějakou molekulu vody nalézt i v Atlantiku, pak lze považovat za správnou odpověď, že Dunaj teče taky do Atlantiku. A pokud se jedná o vypařenou vodu, již jsem před cca 60ti lety slyšel něco podobného, dík, že jste osvěžil mou paměť.

M. Matura 25.5.2020 8:33

Pak je ovšem správná odpověď jakákoliv řeka, moře,oceán. Dá se s jistotou předpokládat, že každá molekula vody z dnešního Dunaje se v minulosti vyskytla a v budoucnosti vyskytne v každé řece, moři či oceánu, který kdy byl či bude na Zemi. Vy byste se vůbec hodil do našeho moderního školství. Ale neberte to raději moc vážně, tedy to doporučení :-)

L. Písařík 25.5.2020 9:56

Náhodou - můj vnuk se chystá k maturitě a přišel, abych mu vytiskl popis olej. obrazu, kde znázornil práci Hitlera - temnou chodbu v centrální perspektivě a k tomu po stranách postavy bez tváře stylem jednoho polského malíře, nazval to dílo Tíha života a přidal půlstránkový popis. Šel na konzultaci za učitelkou a ta pravila: nebýt popisu, ani bych nevěděla, co obraz obsahuje.

Teď jsem na pochybách, jak se takový obraz známkuje - je mi jasné, že ten co se líbí učitelce je za 1, když nic nenamaluje - za 5, ale co dál? Já bych pro jistotu dal za 3 (dobrý) to nemůže nikomu uškodit.

Jo, moderní škola je jiná. A co se týká toho Dunaje, obrátil bych se na wiki, ta ví skoro všechno. Jen jsem si zažertoval. Mějte se.

V. Kolman 25.5.2020 8:32

Znám odpověď na vaší poslední otázku pane Písaříku. Ale nenapíšu! Cenzor by to zcenzuroval. :-)

L. Písařík 25.5.2020 9:44

To je mně líto. Tak co použít nějaké krypto. Např. napsat morseovkou, nebo slova odzadu a nebo, což je nejrafinovanější - napsat první dvě písmenan nakonec. Třeba osel se napíše elos, koza jako zako a mobil jako bilmo. Tak napište, jsem zvědav. S cenzorem máte pravdu, ale je to jen mašina, tupá a bez důvtipu. Já sám ji podvádím tak, že u kritického slova místo prvního písmene dám tečku. Mašina si myslí, že je konec věty a zbytek slova bere jako nové slovo a pokud ho nemá ve slovníku zakázaných výrazů, klidně ho pustí. příklad: delpr jako .rdel.

V. Kolman 25.5.2020 16:10

Rád vyhovuji pane Písaříku vašemu přání, ovšem trochu oklikou.

Před mnoha desetiletími se v Čeksloveslenské socialistické republice vykládal vtip z hereckého prostředí:

V národním divadle vykládal Bezouška(?) svým kolegům, že si koupil výborná pojízdná americká kamna. Zatopí se v nich a když vytopí první místnost, přejede s nimi do další místnosti, potom do ještě dalšejší místnosti...... posluchači se po čase (tak ve 3 - 5 místnosti) zeptali: "Ale kam jde ten kouř?" Načež Bezouška + další, již dříve napálení radostně sborem zařvali: "DO ZADELE!!!" (ovšem s písmenem "P" na začátku!)

Doufám, že vás moje vysvětlení uspokojilo :-)

P. Victorin 25.5.2020 6:11

Pravdivý článek!

V. Mokrý 25.5.2020 5:35

Právě na základě znalostí středoškoláků z dob monarchie a 1.republiky, bylo Československo, do doby Mnichova, tak ekonomicky/průmyslově vyspělé.

Těžko se k takovým základům vrátíme, bohužel !

P. Hatina 25.5.2020 7:52

Naopak se k tomu dá vrátit poměrně snadno, ale příliš bych to nedoporučoval.

Sice máte pravdu v tom že "znalostí středoškoláků byly mnohem větší" , jenže taky těch studentům studovalo mnohem méně. Byly to na tu dobu skutečně elity.. A většina těch ostatních se s bídou naučila vzdělanostní minimum na úrovni první obecní.

Udělat to dneska, sice se dá rovněž očekávat že ti vystudování budou mít hlubší znalosti (leč těžko se dá odhadnout jak se to projeví na rozvoji průmyslu a ekonomiky - ona se od té doby dost změnila globální pravidla hry).

Ovšem ti ostatní skončí venkoncem na sociálce.A protože na to stát nebude mít, tak jako za tatíčka Masaryka na žebračenkách...

P. Jášek 25.5.2020 10:07

Ti genderisté a politologové také skončí na sociálce protože peníze na jejich pozice, v neziskovkách a státních úřadech, jednou dojdou. V některých státech už došly.

P. Hatina 25.5.2020 5:29

Jestli bych si dovolil svou teorii o co jde. Ona totiž nevědomost do kterého moře se vlévá Dunaj je asi menší prohřešek, než špatná vědomost (=nevědomost) o tom jak je to s tím takzvaným rušením maturity z matematiky ,

Zatímco to první by jistě mohli z hlavy okamžitě říct znalci zeměpisu, a ti ostatní se podívali do atlasu.

Tak to druhé - by zhruba z hlavy dokázali říct znalci práva. Ovšem i ti by se museli podívat do zákoníků, aby odcitovali čísla paragrafů daného zákona, a jeho přesnou citaci - a co je ještě nutnější, lhůty v budoucnu od kdy ta povinná maturita z M měla platit - ale platit nebude.

v tom je právě ten problém takzvaného obecného vzdělání. V těch třicátých letech se museli učit nejen o tom Dunaju - ale taky na klasických gymnáziích třeba latinsky a řecky. A dnes, krom klasických předmětů taky ekologie, klimatologie, finanční gramotnost, mediální (anti fake-new logie?), informatika,.láska k EU, zločiny komunismu, antirasismus, gender,a ještě spousta dalšího)..

A jak předpokládám, ta znalci psychologie jistě vysvětlí, že při takovém přehuštění výuky se ti žáci nenaučí prakticky nic A pak stačí když se jim v médiích dost často opakuje co - z pohledu režimu takzvaně mají vědět a příliš o tom nepřemýšlet.

J. David 25.5.2020 6:42

Matematika. Kolik má jedna noha židlí?

F. Houžňák 25.5.2020 7:17

Přijde na to. Někdy žádnou, někdy jednu. Za Velké vlastenecké války až čtyři.

P. Hatina 25.5.2020 7:40

Nepatří to spíše do moderní etikety stříknuté genderem? :)

Jestli se dneska nesmí rozeznat pohledem jestli je to chlap nebo ženská, tak proč by nemohlí mít dole židle?

Královny nemají nohy, jak napsal Neff starší a v té historické době se to tak společensky uznávalo..