29.4.2024 | Svátek má Robert


Diskuse k článku

ŠKOLSTVÍ: Kam se vlévá Dunaj?

Byl jsem trochu konsternován, když jsem si minulý pátek přečetl v Lidových novinách článek jistého vysokoškolského profesora s názvem Jenom ne maturity „zadarmo“! Tento muž, který dle svých slov učí již třicet let speciální pedagogiku na vysoké škole, byl zcela konsternován.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Š. Hašek 25.5.2020 13:35

Není to platem!

Je to komplikovaným vztahem: 1. "Volnosti 1989". 2. Modernismem radilů typu "škola bez učení/učení bez učení". 3.Drzými rodiči, kteří za nevymáchanou hubu svého syna obviňují jeho třídní. 4. Omylem/blbostí "že za tupost žáků může různost kantorů". 5. Omylem, že ministři se dosazují podle toho, jak rychle zas dokáží, "že nebude kámen na kameni". 6. Omylem, že inteligence národa stoupne procentem certifikátů od fakult, vymyšlených Dvořákovou, Valachovou a bruselí. 7. Referentky bez praxe drze radí zkušeným kantorům. A8. ........ mám pokračovat?

Není podle pořadí důležitosti. Zkráceno.

Znám modernisty, kteří by opravdu i ten Dunaj "vcítili" žákům bez mapy a námahy. Z luftu. A jsou posedlí tak tím, že žáci budou všichni šťastní ...... že se jim i bojí dát domací úkol. Fest diktát a písemku, protože by jim ten diktát mohla seřvat nějaká mamina jestě hloupějšího žáčka/žačky. Nebylo dříve možné! Otcové s klidem "předávali rákosky" kantorům. Matky vařečky taky.

P. Kubáč 25.5.2020 13:21

Můj bývalý šéf - absolvent klasického gymnázia mluvil 7 jazyky a logaritmoval zpaměti ještě na smrtelném loži v 77. letech

Škola se na něm pravděpodobně dopustila těžkých zločinů proti lidským právům a "kreativitě".

Konec konců nač se učitz číst, když si tvary písmenek můžete najít na Googlu....

J. Roškota 25.5.2020 12:10

Nikdo snad nepředpokládá, že se úroveň učitelů automaticky zlepší zvýšením jejich platů. Lze však předpokládat, že se nezvýší, pokud budou stále brát stejně jako pokladní v Lidlu.

Pan autor se odkazuje na slavné středoškolské profesory z dob dávno minulých. No, časy se v ledasčem změnily. Kromě jiného, být středoškolským profesorem, znamenalo mít po hmotné stránce velmi dobře zajištěnou budoucnost.

J. Jurax 25.5.2020 20:09

No, nevím ... pravíte, že v dobách dávných kromě jiného být středoškolským profesorem znamenalo mít po hmotné stránce velmi dobře zajištěnou budoucnost. A já si vzpomněl na profesora Koďouska ze Školy základu života, jak si vypočetl, že založit rodinu si bude moci se stávající gáží až tuším ve čtyřiceti letech. Rovněž v knize Jaroslava Žáka Študáci a kantoři jsou pasáže, z nichž nevyplývá, že by autor, sám středoškolský profesor, měl za to, že by kantorstvo bylo po hmotné stránce velmi dobře zajištěno. Akorát že byli pod penzí, což tehdy zdaleka nebyla samozřejmost.

V. Pokorný 25.5.2020 12:02

Někdo zde kárá autora článku za to, že prý špiní naše školství. Asi si nevšiml, že kárá naše současné školství. Já se k autorovi připojuju. Ano, současné české školství, a to se vším všudy-i s učiteli a placenými ziskovými neziskovkami, sebrankou na ministerstvu školství třeba, je typem podprůměrného a koloniálního slouhovského školství. To může mít supermoderní školní pomůcky, počítače, elektronické pomůcky, polovinu školního roku prázdniny, mít výuku angličtiny častější než českého jazyka, přesto ale vypouští většinou vymyté mozky.

Education for democracy!

T. Zlesa 25.5.2020 11:46

Autor článku používá trochu demagogickou záminku k pošpinění našeho školství. Když si představím osazenstvo ve třídě, trochu namyšleného učitele, když dává tu otázku, tak moc nevěřím, že se přihlásí všichni kdo to ví. Právě naopak, ruku bych taky nezvedal, ani nevolal, připadal bych si jako podceňovaný student, na kterého zkoušejí metody ze základní školy.

K úrovni školství nic nepřidám. Spíše mě mrzí, že se u nás mladým umožňuje studovat zadarmo tak dlouho. Neplatí daně, jen čerpají. Staří, když už nemůžou a jdou dříve do důchodu, tak je potrestáme neadekvátním snížením vypočtené částky.

J. Jurax 25.5.2020 20:36

"Právě naopak, ruku bych taky nezvedal, ani nevolal, připadal bych si jako podceňovaný student, na kterého zkoušejí metody ze základní školy."

Celkem charakteristický postoj namyšlence. Jaký postup byste zvolil Vy, měl-li byste rychle zjistit úroveň vědomostí studentů? Zejména když když si představíte osazenstvo ve třídě složené vesměs z namyšlených, leč nevědomých, zato otrávených pubertáků.

Nezříkejte se metod ze základní školy, jsou účinné a prověřené.

F. Svoboda 25.5.2020 11:14

Měl jsem štěstí, že na jedenáctiletce v padesátých letech přežívali ještě učitelé z bývalých gymnásií. Např. pan učitel z českého jazyka po zkoušení často pravil Sfobodo, posaďte se je to sflabé, tfi mínus. Ale výsledkem byla moje slušná znalost češtiny v dalším životě, že bez sebechvály, byla mnohem lepší než u techniků v mém okolí . Díky za to !!!

V. Kolman 25.5.2020 12:16

Podle toho, co pane Svobodou píšete usuzuji, že váš (jinak jistě výtečný) učitel nebyl dlouho u dentisty :-)

J. Jirka 25.5.2020 10:58

Před třemi lety mi ředitel jedné základní školy vyprávěl smutnou historku, ve které se u něj o učitelské místo ucházeli dva absloventi pedagogické fakulty z nejmenovaného moravského města.

Jako součást pohovoru je čistě formálně požádal, aby nahlas přečetli úryvek ze své pracovní smlouvy a s hrůzou zjistil, že ani jeden z toho není schopen - oba slabikovali, podle jeho slov, "jako největší blbečci z druhý třídy". O pochopení obsahu čteného nemohla být pochopitelně ani řeč.

Zda uměli podobně i počítat už raději nezjišťoval a poslal je o dům dál.

Pointa: jeden z těch dvou zakotvil na Ministerstvu školství a pan ředitel už není ředitelem...

Protože jsem minulý rok měl hodně co do činění s učiteli základních škol, jsem přesvědčen, že nekecal ani v nejmenším.

P. Lenc 25.5.2020 10:33

To co článek popisuje tvrdím i já.Za znalosti žáků zodpovídá vždy jen učitel.Částečná omluva je pouze neexistence osnov a "inkluze" vynalezená sociálním inženýrstvím.A ironií je, že čím víc peněz se cpe do školství, tím víc školství upadá.

R. Polášek 25.5.2020 10:49

Není pravda.

Z ovna bič neuděláš. Když dnes na politickou objednávku musí mít vysokou školu lidi, kteří by dříve nezvládli ani střední a do praxe by šli jako dělníci se základním vzděláním, maximálně jako učňové nenáročného oboru a na střední škole to je ještě horší, tak prostě vysokou úroveń školství držet nelze.

Maximálně snad na některých studijních oborech vysokých škol, kde díky akademické samostatnosti se nerozpakují ty méně schopné vyhodit, bez ohledu na to, že by za ně dostali od státu peníze.

P. Lenc 25.5.2020 11:09

Pane Polášku, ta politická objednávka a pořádná, byla i za komančů.Ale děti učili vesměs učitelé kteří byli opravdu pedagogicky vzdělaní a ve třídách bylo 34-36 dětí, ne jako dnešních 15-17 a tito učitelé nás opravdu učili a většinou také naučili.A zato tehdejším učitelům velký dík.

R. Polášek 25.5.2020 11:47

Ona byla za komačů politická objednávka k tomu, aby 90 - 95 % mladé populace mělo středoškolské vzdělání a 60 % mladé populace vysokoškolské?

P. Lenc 25.5.2020 17:00

Asi si nerozumíme.To nerozporuji.

R. Polášek 25.5.2020 20:17

Ale problémem je právě ten vysoký počet středoškoláků a vysokoškoláků v populaci. Protože je nějaká Gausova křivka rozložení IQ v populaci. A ta říká, že lidi s IQ nad cca 110 bodů, vhodných pro kvalitní středoškolské studium a lidí s IQ nad takovými 115 - 120 IQ bodů, vhodných na kvalitní vysokoškoláky je v populaci jen konečný poměrně malý počet.

Z člověka s IQ pod 95 - 100 bodů žádný kvalitní středoškolák nebude a z člověka s IQ pod 105 - 110 IQ bodů nebude na 99 % žádný kvalitní vysokoškolák. Z takových lidí se potom rekrutují ty v článku zmíněné odstrašující příplaty oněch vysokoškoláků, co si třeba nedokážou zapamatovat, kde ústí ten Dunaj.

J. Jurax 25.5.2020 20:56

Ano.

J. Jelínek 25.5.2020 10:18

Já bych na komanče všechno neházel. Navštěvoval jsem ZDŠ, kde se tehdy experimentálně zaváděla rozšířená výuka fyziky a chemie. Jeli jsme už tehdy podle soustavy SI a když jsem nastoupil na strojnickou průmyslovku a vybafli na mně s kilopondama, koňskou silou a atmosférou jako jednotkou tlaku, byl jsem v pasti.Jo, a když mě tělocvikář na ZDŠ nafackoval, táta mi doma ještě dopřál nášup. Jestli ono to nebude také trochu i tím.

J. Milota 25.5.2020 10:18

Kam se poděla Jednota českých matematiků a fysiků?

R. Polášek 25.5.2020 10:07

Podle mně to není špatná úroveň školství problém ani studentů, ani pedagogů, ale toho, že školství dnes nefunguje odborně, ale plní politickou objednávku. Plní politickou objednávku populistických politiků a úředníků, co chtějí zvýšit naši "vzdělanost" na úroveň států Západní Evropy.

A jakže chtějí tu vzdělanost zvýšit? No tím, že větší a větší podíl našich občanů bude vlastnit vysokoškolský diplom. Až bude ten podíl největší, a tak se vyrovnáme třeba takové Francii nebo Německu nebo Británii.

Výsledek je ten, že na vysokých školách dnes doslova "fasují" diplomy i takoví "absolventi", kteří by před 30 - 40 roky neměli nárok zvládnout ani střední školu a do praxe by mohli jít jako dělníci nebo maximálně jako učni nějakého nenáročného učebního oboru. Hodnota IQ klidně třeba 90 - 95 procentních bodů.

A střední školy jsou ještě horší, protože přes ně na podobnou politickou objednávku musí projít ještě horší studenti, než ti na vysokých školách. Tomu se musí přizpůsobit úroveń učiva na vysokých i na středních školách a tomu se taky přizpůsobují vyučující. Automaticky tak dnes průměrný vyučující na vysoké škole, minimálně svým úsilím, pokud ne rovnou schopnostmi, musí být stejný nebo ještě znatelně horší než průměrný profesor nějaké střední školy před 30 - 40 lety.

J. Kouřil 25.5.2020 10:15

Nevěřím tomu, že na ministerstvu školství je někdo, kdo by chtěl úroveň školství opravdu zlepšit, nebo na to svými znalostmi a schopnostmi měl. A to včetně ministra.

J. Jirka 25.5.2020 10:46

Vzdělaný občan - špatný volič!

J. Pankovic 25.5.2020 11:09

Na čísla jsi blbá, v obchodě budeš mít furt manko, ruce obě levý, do fabriky nemůžeš, ošklivá jsi, prostitucí se neuživíš, tak co s tebou, dcero? Půjdeš študovat tú gendroloogii

V. Kolman 25.5.2020 16:39

Pokud to říkala matka dceři, tak ji v mysli vytanula vzpomínka na toho sice blbého, ale zato božsky souložícího náhodného milence na podnikovém večírku :-) :-) :-)

P. Jášek 25.5.2020 10:02

Víc peněz do školství znamená jenom to, že stejně špatné školství bude dražší!

J. Jirka 25.5.2020 11:10

Loni bylo školám všech stupňů nabízeno téměř neomezené množství peněz, ovšem s tou výhradou, že mohou být použity pouze na vybavení učeben a nákup učebních pomůcek. To znamená, že se z nich nedaly ani zvýšit platy, ani vyplatit odměny, ani luxusněji zařídit pracovna pana ředitele, o nákupu zlatých per ani nemluvě.

Závěr: ty prachy si téměř nikdo nevzal, protože kvalitnější vybavení pro výuku by kladlo i zvýšené nároky na kvalitu učitelů...

Dodnes existuje nemálo škol, kde na gigantické interaktivní školní tabule (několi set tisíc / kus) lepí "pančitelka" balící papír a čmárá po něm fixem, protože "na těch dvacet let, co jí zbejvaj do důchodu, už se nebude takovýhle novoty učit".

I když musím uznat, že před šedesáti lety měla naše "souška" učitelka v hudební výchově stejné problémy s gramofonem.

Š. Hašek 25.5.2020 21:28

V tabuli to nejni ..... mytí tabule cvičilo žactvo na úklid domácnosti. Si myslím.

Podprůměrného učitele moderna nezlepší. Dobrému kantoru stačí křída, papír, promítačka.

Hloupé nápady stran čísel "vysokoškoláků" Čínu nedohoní.

Drzé rodiče fracků drzých by měl ředitel vyhazovat z ředitelny a posílat na ně sociálku rovnou s pokutou. Zkráceno.

J. Pokoutný 25.5.2020 9:50

Pane Andrle, váš článek je faktograficky velmi zajímavý, ovšem ideologicky zcela pomýlený. Zjevně vám totiž ušlo, že účelem školství NENÍ učit děti fakta a práci s nimi, ale rozvíjet a chránit nesmírně křehkou dětskou osobnost a její citový život.

L. Písařík 25.5.2020 10:03

Napsal jste pěkně a poeticky, svět je plný ohrožení. Jenže tato dětská dušička se v 11 letech stane osobností a víc si zakládá na ohozu a řetězech v kapsách i venku a hlavně na trvalému odporu k učení. Mám dva vnuky a s oběma byla nebetyčná potíž přesvědčit je, aby studovali, zato vnučka, motýlek, proletěla bez problémů vzděláním až na Ing. Ty holky jsou holt schopnější - podívejte se kolem, kolik jich je dnes ve vedoucích funkcích.

M. Koutný 25.5.2020 10:08

Nyní ovšem leží před školstvím zcela nový, historický úkol: vychovat z dětí budovatele šťastných zítřků, perfektně orientované v problematice rasové, genderové, ekologické apod. a vždy připravené ty správné názory hájit např. tím, že přestanou chodit do školy. Nač by měly vědět, kam se vlévá Dunaj (do Černého moře? nějaký rasismus, ne?!), kdo byl Karel IV. (bílý heterosexůál a navíc křessťan, takže určitě lump) nebo jak rychle padá jablko k zemi (třeba se to dočtou v Koránu).