1.5.2024 | Svátek práce


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Pavla B. 10.12.2007 8:53

Jen tak pro pobavení

docela čerstvá (před chviličkou mně volala dcera) ukázka toho, co je to reforma školství (dcera chodí do 6. třídy, které se týká využívání rámcových programů, škola je s rozšířeným vyučováním matematiky na dobré úrovni): Z vyjmenovaných slov dostala 1-, protože je sice umí bezchybně používat, nikdy se nesplete, ale neumí je zpaměti vyjmenovat.

BTW před nějakými 35 lety jsem na tom byla naprosto, ale úplně stejně:-)

RomanL 10.12.2007 9:53

Re: Jen tak pro pobavení

No, na druhou stranu, pokud se do 6. třídy nenaučila nazpaměť vyjmenovaná slova - není něco špatně? Docela chápu, že se můžeme bavit o nesmyslnosti memorování, ale...

Ta 1- mi připadá docela přiměřená, přemýšlím, jakou bych asi dostal před 25 lety známku já, kdybych neuměl v 6. třídě vyjmenovaná slova - ale to ve své poznámce v podstatě potvrzujete. Tu reformu školství tam asi myslíte ironicky, předpokládám, nicméně vyjmenovaná slova ta reforma zřejmě řešit nebude...

Pavla B. 10.12.2007 9:59

Re: Re: Jen tak pro pobavení

Myslím si, že ze strany dcery je všechno v pořádku. Umět vyjmenovaná slova není v praxi potřeba, ve skutečnosti je potřeba vědět, kde se píše i/y, což dcera ví. Memorování vyjmenovaných slov je typický "požadavek školy", nikoliv "požadavek života", a podle mého názoru by měla být reforma zaměřena tak, aby se děti naučily skutečně to, co požaduje život.

Kromě toho - buďto měla být zkoušená ze znalosti pravopisu a dostat jedničku, nebo ze znalosti vyjmenovat vyjmenovaná slova a dostat pětku, ne?:-)

Pavel72 10.12.2007 10:52

Re: Re: Re: Jen tak pro pobavení

Pozor na to, je dokazano, ze mozek (detsky) potrebuje i pametne uceni a je jim (pam. ucenim - memorovanim) rozvijen!, takze zdanlive zbytecna vyjmenovana slova jsou prospesna, ne pro sebe sama, ale pro detsky mozek. A mozek pro bezny zivot potreba je, takze i ono pametne uceni potrebuje.

JaS 10.12.2007 11:10

Re: Re: Re: Re: Jen tak pro pobavení

A nezda se vam, ze ta holka v pameti ma, co potrebuje, kdyz vsechno napise spravne? To prece musi byt taky vysledek prace mozku - a jeste k tomu uzitecne!

Pavel72 10.12.2007 11:17

Re: Re: Re: Re: Re: Jen tak pro pobavení

Reagoval jsem na:

"Memorování vyjmenovaných slov je typický "požadavek školy", nikoliv "požadavek života",

a zobecnil, ze i memorovani, zejmena u deti veku 1. stupne je prinosne. Jestli jde o vyjmenovana slova ci neco jineho, je technicky jedno. Kazdopadne nejak se to jeji dcera naucit musela. Dost mozna i tim memorovanim, ze to nedaze rict po sobe je jina vec.

Pavla B. 10.12.2007 11:36

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jen tak pro pobavení

Myslím, že pravopis má vizuálně otištěný v mozku - mám to také tak. Nikdy si nemusím připomínat žádná pravidla (s výjimkou psaní tvarů zájmena já - mně vs. mě, a to jsou také mé jediné pravopisné chyby,protože tam tvary "nevidím", nýbrž si musím vzpomínat na pravidlo a často si vzpmenu špatně:-)). Ale to je jen taková zajímavost, jak si někteří lidé pamatují pravopis.

Souhlasím s tím, že je potřeba i trénovat paměť. Některé obory (např. medicína) vyžadují obrovský trénink paměti, obrovská množství dat uložených v hlavě, která nelze podle potřeby vyhledávat v knihách, nemusí být na to čas. Ale určitě lze paměť trénovat na něčem záživnějším než jsou vyjmenovaná slova nebo značky prvků. (Tím zase mučili syna na gymplu. Chemii se začali učit tak, že se měli zpaměti naučit půlku periodické tabulky. IMHO data z tabulek by se také neměla učit zpaměti a jako kuriozitu měli znát značku astatu, což je prvek, který byl připravený uměle v množství několika desítek atomů.) Například proti učení básniček zpaměti nic nemám. Anebo ještě zajímavější by byly třeba divadelní role, přitom by se děti výborně pobavily.

Pavel72 10.12.2007 11:49

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jen tak pro pobavení

No vidite a to je prave ten problem.

Nez umet basnicku, radeji neco, co muze v zivote prospet (ne kazdy si otiskne pravopis jako Vy nebo Vase dcera). Takze vyjmenovana slova, nazvoslovi a podobne je IMHO lepsi, nez nejaka basnicka :-) TEchnicky vzato, dle Vasich slov, co je pro zivot lepsi? Basnicky nebo aspon zaklady humanitnich a prirodnich ved? Ucet se basnicky jen kvuli pameti, to je uz pro mne (nejsem humanitne zameren) zvracenost :-).

portwyn 10.12.2007 12:20

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jen tak pro pobavení

Já myslím, žer znalost vyjmenovaných slov "popořadě" by se měla zkoušet u těch dětí, které dělají chyby v y/i. Ty, co píší správně, se to učit evidentně nepotřebují. Už to umí.

Pavla B. 10.12.2007 12:43

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jen tak pro pobavení

Portwyn odpověděl za mě, a o kus dál níže prozradil, že kdo hodně čte, tak si pravopis zapamatuje bez memorování pravidel. Takže učení se básničkám nebo dialogům (což je větší legrace - hrát divadlo) je jednak cesta, jak trénovat paměť a jednak přitom děti čtou, takže si pravopis vštěpují do paměti mimochodem, bez duchamorného šprtání (u básniček se totiž nejen šprtá, ale i recituje, napodobuje, prožívá... recitace je emoční a umělecký výkon).

No a s tabulkovými daty už na mě vůbec nechoďte, ta, která člověk často potřebuje (tak často, že je výhodnější je znát zpaměti než vyhledávat), se naučí automaticky používáním tabulky.

Pavel72 10.12.2007 13:21

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jen tak pro pobavení

Dobre, takze opravdu se decka nebudou ucit zpameti nic? Nebo jenom ty basnicky?

Naschval mi zkuste navrhnout, co by se dalo jeste ucit zpameti a vyhovovalo by Vam tom to, mimo basnicky.

Pavla B. 10.12.2007 14:27

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jen tak pro pobavení

V počtech je nutné znát nazpaměť násobilku. Odvodit se násobení sice dá taky, ale je to klopotné:-) Počty sice nejsou matematika, ale ať se děti trochu naučí i počty, nejen mačkat tlačítka na kalkulačce.

V anorganické chemii je nutné se naučit názvoslovné koncovky mocentví prvků, bez toho nejde odvozovat vzorce podle názvů ani vzoce správně číst. V organické chemii je nutné se naučit hodně triviálního názvosloví zpaměti, systematické je často velice nepřehledné.

No ale jako hlavní doménu šprtání vidím slovíčka cizího jazyka... tam lze smysluplně trénovat paměť ad libitum. Na přirozené zapamatování významu slovíček myslím není ve škole vůbec čas...

Jenik 10.12.2007 14:49

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jen tak pro pobavení

-ný -natý -itý ičitý ečný/ičný ový istý ičelý

A to jsem se to učil krátce po polovině minulého století, a nejsem šemik :-)

portwyn 10.12.2007 15:53

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jen tak pro pobavení

Slovíčka jsou bez debaty. R^

portwyn 10.12.2007 15:52

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jen tak pro pobavení

Z matematiky je dobré znát základní vzorce typu "obsah trojúhelníka" (věčné hledání banalit v tabulkách strašně zdržuje). Ve fyzice základní vztahy ("výkon = práce / čas", tak 10-15 za celou ZŠ) a jednotky důležitých veličin ("watt je jednotka výkonu"). Ty vzorce se dají nahradit definicí, co to vlastně výkon je, ovšem i ta se musí naučit. Takže něco se namemorovat opravdu musí.

učitel,matematik,fyzik,filozof a 10.12.2007 23:17

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Jen tak pro pobavení

kravina

K.Babák 10.12.2007 10:05

Re: Jen tak pro pobavení

Mezistupně známek oficiálně neexistují. Dcera tedy dostala jedničku. Problém je v tom, že pilné holčičky dokáže duševně zničit, když nejsou absolutně dokonalé (=nejsou tak oceněny relevantní autoritou). Já jsem uměl vyjmenovaná slova od b a z, bez ostatních jsem se obešel, aniž by to znehodnotilo můj pravopis. Ale nikdy mi nevadila ani 4-.

Jenik 10.12.2007 10:45

Re: Re: Jen tak pro pobavení

Vybraná slova po Z:  Drzý jazyk - brzy Ruzyň

JaS 10.12.2007 11:11

Re: Re: Re: Jen tak pro pobavení

A po "P": pytlák, pytel , pitomec!

pavel 99 10.12.2007 15:41

Re: Re: Re: Re: Jen tak pro pobavení

snad "pytomec", ne?;-)

portwyn 10.12.2007 12:18

Re: Jen tak pro pobavení

Ta to jste na tom byla dobře - já dostával za 3. Rád jsem četl a hrubky nedělal, takže jsem vyjmenovaná slova nikdy neuměl.

Pavel72 10.12.2007 13:12

Re: Re: Jen tak pro pobavení

Ano, Vy jste to "memorovani" delal taky, ale jinou formou, hodne jste cetl. IMHO to neodporuje.

pavel 99 10.12.2007 15:45

Re: Re: Jen tak pro pobavení

dovolím si jedno upozornění - pokud často brouzdáte po internetu, po desítkách shlédnutých chyb si správnou podobou přestanete být jist (občas se mi to stává). Jednou jsem si zkoušel do vyhledávače dát nějaké slovo, u kterého jsem si opravdu nebyl jistý (počet výskytů správně/počet výskytů chybně) a bylo to přibližně 50/50:-/. Pak se může hodit odříkávání. (nebo pravidla.)

portwyn 10.12.2007 15:48

Re: Re: Re: Jen tak pro pobavení

Myslím, že mám zažitý pravopis s předinternetových dob. :-) Ale jinak máte pravdu, v tomto případě pravidlo pomůže.

Al 10.12.2007 7:46

"Reforma školství" - největší krize za posledních 60 let...

Nejsem učitel, ale má žena je učitelkou matematiky a fyziky na ZŠ...

Myslím, že tato "reforma školství" je největší krize za posledních 60 let!! Je to klasický "robspiérovský" scénář: pár nadšených aktivistů (a fanatiků) olivnilo vedení ministerstva za madam Buzkové, následně byly tyto krásné vize implementovány úředníky do podoby nečeho, co v sobě má potenciál postupné likvidace vzdělanosti v České republice.

Tzv. Rámcové smlouvy, není nic jiného, než vypracovávání nových osnov jinou školou... Tzn. práci úředníků teď dělají učitelé - na každé škole jinak, s obrovskou spotřebou práce a administrativy se stohy papírů, času a sil. Výstupy - tzn. znalosti a hlavně požadované znalosti středních a vysokých škol zůstávají STEJNÉ!!!

Kromě této šílenosti obsahuje "reforma " - přes směšný a ubohý balast newspeak frází - spoustu dalších dobře míněných blbostí... Je to na širší debatu - a hlavně na víc článků...

Honza42 10.12.2007 8:48

Re: "Reforma školství" - největší krize za posledních 60 let...

Zas tak zlé to nebude. Na jedné škole to napíšou a ostatní to oxeroxujou (hezké slovo)  a jen vymění hlavičku. Akorát toho papíru. No co, ještě nějaké lesy máme tak co. A na školní půdu se to snad taky vejde. Tam už je věcí!

Pavel72 10.12.2007 9:32

Re: Re: "Reforma školství" - největší krize za posledních 60 let...

Ovsem tady je jedno velke nebezpeci. Pokud se to totiz opise, tak je jasne, ze puvodni navrh mohl obsahovat podstatne chyby, ktere si opisujici treba neuvedomi (teoreticky by meli, nicmene realita muze byt ruzna) a pak by doslo (dohnano do krajnosti) k tomu, ze misto jednech osnov, ktere vytvori didaktikove, mozna teoreticky, nicmene v urcite logicke posloupnosti, budou na rade skol "neoficialni" osnovy, ktere udelal Pepa ze zakladky od vedle, sice nadsenec RVP, ale jinak treba blb na svuj predmet a podle nej ostatni pojedou...

Prave proto mel VUP jako minimalne jeden vzor (nebo typove nekolik zakladnich) vytvorit (sam prece jako ucitel bych mel umet aspon to co decka, tak proc ne taky VUP), ty "line" skoly, lini ucitele (ve smyslu patlani SVP) by meli aspon trochu solidni podklad, ktery by treba uz jen priohli k obrazu svemu (do ted bylo mozno disponovat teoreticky 30% uciva!!!, co se malo vi) a kdo by chtel, klidne by si udelal vlastni.

Pokud ale VUP nadiktuje ucitelum vytvorit neco, co ZADNY pracovnik VUP oficialne neudelal, smrdi to.

Ucim informatiku a pokud se dostanu k tematu, ktere treba neovladam prakticky, nicmene je nutne je zminit (moc takovych neni, ale jsou), vzdycky upozornim: "melo by to byt tak a tak, ale sam jsem to nedelal/nepouzil a podobne". A pokud bych to po zacich chtel prakticky, nedokazu si predstavit, ze bych to sam nikdy predtim neudelal. Jak by se na me asi divali zaci, kdybych jim vysvetloval HTML stranky, chtel po nich jednoduchy priklad a sam bych v zivote neudelal jedinny web? Divali by se na me logicky jako na blba, ktery uci, co neumi.

 S RVP mi to prijde upne stejne.

Jámamka 10.12.2007 12:13

Re: Re: Re: "Reforma školství" - největší krize za posledních 60 let...

Mohu se zeptat, jak to bylo s "pilotními gymnázii", s jejich výběrem?

Kdo vybíral, kdo se mohl přihlásit, byl snad nějaký konkurz?

Honza42 10.12.2007 12:16

Re: Re: Re: "Reforma školství" - největší krize za posledních 60 let...

No to víte že v tom budou chyby. Ale nebude to zas tak vadit v těch regálech na půdě. Stejně podle toho přece nikdo učit nebude.

portwyn 10.12.2007 12:17

Re: Re: "Reforma školství" - největší krize za posledních 60 let...

No, nevím jak jinde, ale já ty plány udělal sám a podle sebe...přece nebudu učit podle někoho jinýho, to by mne nebavilo. (I když někde se to určitě xerovalo, to Vám věřím.)