1.5.2024 | Svátek práce


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
portwyn 10.12.2007 12:11

Zakázaná slova

Slova, která se nesmí vyskytovat ve vzdělávacích plánech (v rubrice "cílové kompetence"):

"Umí", "dokáže", "spočítá", "vyřeší", "narýsuje" atd. Místo toho musí být "počítá", "řeší", "rýsuje".

Alois, budete bagrovat na tom poli příkop. A kam až to mám vybagrovat, pane mistr? To vám nesmím říct, Alois.

Ať žije ochrana lemplů. Hlavně aby děti proboha něco neudělaly správně, aby proboha něco nedotáhly do konce...lepší jsou věčné neúspěšné pokusy :-( Kdy začneme ty chytré a pracovité trestat?

Pro nadávače na školství: ne, tuhle hovadinu si opravdu, ale opravdu nevymysleli učitelé.

Jámamka 10.12.2007 12:16

Re: Zakázaná slova

Znám případ, kdy se trestají. Ono totiž když se řeší, jsou na tom všichni vlastně stejně. Běda ale tomu, kdo vyřeší. To pak kazí průměr. A kdyby si toto dítko nedejbože vysloužilo pochvalu, tak by rodiče mohli prozřít a ptát se, jak to, že to také neumí ten/ta jejich? A problém je tu!

portwyn 10.12.2007 12:25

Re: Re: Zakázaná slova

Můžete to konkretizovat? Zřejmě je někde situace ještě horší, než jsem čekal.

Jámamka 10.12.2007 12:36

Re: Re: Re: Zakázaná slova

Dobrý den, řeším již měsíce Německou školu v Praze. I když moje tvrzení u nezasvěcených vyvolávají dojem matky-notorické stěžovatelky, konkretizovat skutečně mohu. Dcera byla hodnocena učiteli (ano, nebyl jeden, který jí nesedl) průměrně, tedy cca za tři, jako spolužáci.

V testech PISA, jichž se škola účastnila, obstála nad průměrem, spolužáci pod, a to většina hodně pod průměrem. Jazykovou zkoušku pro certifikát udělala na výbornou. Polovinu spolužáků vyhodili v prvním kole, zbytek prošel s odřenými zády.

Dopadlo to, jak to dopadlo. Dcera studuje na jiné škole, já podala na školu žalobu a jednám s MŠMT a ČŠI... Dlouho. A dlouho asi ještě budu. Naštěstí se o to zajímají i média, jde totiž o mezinárodní problém. Škola jaksi od svého založení nějak unikla zákonným podmínkám pro povolení zvláštního způsobu plnění povinné školní docházky, toto ovšem se jaksi zjistilo po letech, a nikdo neví, kdo se za to má zodpovídat. Jsem docela zvědavá, kdo se bude zodpovídat z těch dalších průšvihů, které se tam dějí.

Rpuť 10.12.2007 14:09

Re: Re: Re: Re: Zakázaná slova

Jámamko, je mi to nějaké povědomé. Po Sciotestech ječela pítřídní na mojí dceru, že "teď to vypadá, že seš geniální a my jsme tu na tebe zlí";-P

portwyn 10.12.2007 14:14

Re: Re: Re: Re: Re: Zakázaná slova

Proboha proč?!? Žáci s výbornými výsledky přinášejí škole prestiž. Samozřejmě osobně mohou být i křiváci (neříkám, že je to Vaše dcera !!!), ne každý inteligentní je zároveň slušný člověk, ale prestiž pro školu je to tak jako tak.

Rpuť 10.12.2007 14:26

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zakázaná slova

portwyne, protože je to ona, kdo sází (nejen) dceři ty kule z matiky. Záměrně! Jeden den se probere látka a druhej už píšou testy! A třetí znova a čtvrtej.... je úplně jasné, že třída problematice nerozumí, ale to nevadí, dál se nevysvětluje,  testy se píšou a kule lítaj, dokud se to ty děti nenaučí jinde..... A nejhorší je, že ty ostatní matky nedokopu a nedokopu, abychom se společně ozvaly... to je pak dobrá rada drahá...

Jámamka 10.12.2007 15:20

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zakázaná slova

to Rpuť: .. nedokopu a nedokopu. Tak to mám za sebou. Nakonec škola "dokopala" rodiče, vysvětlila jim, že mám geniální dítě a chci, aby se na všechny ostatní vykašlali a věnovali se jen jí.... No síla. jasně, že to pokračovalo. Výsměch a šikana vůči dceři, ignorace vůči mně. Totální. Nikdo nic neřešil. Všichni byli spokojení. Nakonec ale přes půl třídy ze školy odešlo. A mlčí dál, noví žáci přicházejí a škola má další "pokusné králíky", navíc za hodně peněz.

portwyn 10.12.2007 15:59

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zakázaná slova

No, asi změna školy...ale Vy už víte dost dlouho, to radím s křížkem po funuse ;-D

Asi máme jinou pozici - naše základka má velmi malý spádový obvod (záměrně, nejradši bychom neměli žádný, ať si rodiče vyberou), žijeme z prestiže a rodiče k nám děti svážejí z celého HK a okolí. Úspěšné žáky nutně potřebujeme.

Jámamka 10.12.2007 15:29

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zakázaná slova

Jo, škoda, že moje dcera není křivák. Asi by se s tím vyrovnala líp. Pochybuji, že školám (tedy té naší bývalé určitě ne) záleží na prestiži v tom smyslu, který myslíte vy. Záleží jim na penězích (tedy pokud jde o ty soukromé) a zvýšit nároky = nebezpečí odlivu žáků. V podvědomí rodičů zatím přetrvává vidina výstupního vysvědčení, o známky nejde, hlavně že dítko projde, a že si v hlavince neodnese žádné znalosti?

Na DSP rodičům zástupkyně ředitelky vysvětlila, že za pár let budou VŠ brát všechny žáky, protože je málo dětí a navíc, o naše žáky se poperou i VŠ zahraniční!

Honza42 10.12.2007 12:24

Re: Zakázaná slova

Pokud skutečně existuje seznam zakázaných sloves, pak je stav ještě mnohem horší než jsem očekával. O pedagozích (neplést s učiteli) jsem nikdy neměl valné mínění. Teď je ovšem zřejmé, že jsou zcela mišuge. Asi zakážu dětem chodit do školy.

portwyn 10.12.2007 12:28

Re: Re: Zakázaná slova

Klid. Mezi teoretickými pedagogy a Vašimi dětmi jsou ještě učitelé. To schytají shora (za nedodržení ducha reformy), od Vašich dětí (které jako každé děti uvolnění kázně využijí k zorganizování chaosu :-)) i od Vás (za ty, co tu reformu vymysleli).

Každá společnost potřebuje fackovací panáky. A Židů je momentálně nedostatek...

portwyn 10.12.2007 12:30

Re: Re: Re: Zakázaná slova

Moc rychlá ruka.

V každém případě ty nejhorší nesmysly učitelé odfiltrují, protože s nimi by nemohli učit vůbec.

portwyn 10.12.2007 12:32

Re: Re: Re: Zakázaná slova

Debil, debil, debil.

Ta věta o fackovacích panácíc tam nepatřila - omylem jsem ji tam zkopíroval z jiné diskuze. S tématem nemá nic společného.

Honza42 10.12.2007 12:37

Re: Re: Re: Re: Zakázaná slova

Ale pasuje tam perfektně.

portwyn 10.12.2007 14:17

Re: Re: Re: Re: Re: Zakázaná slova

Kouzlo nechtěného :-) nicméně na mne jste tentokrát nenadával, v této diskuzi se jako fackovací panák necítím.

Jámamka 10.12.2007 12:39

Re: Re: Re: Re: Zakázaná slova

;-D

Honza42 10.12.2007 12:36

Re: Re: Re: Zakázaná slova

Bohužel učitelů ubývá a pedagogové se množí. Skvělá angličtinářka po nahlédnutí do připravovaných státních maturit prohlásila, že jestli to zavedou, okamžitě odchází. To holt pak děti budou muset chodit do soukromých hodin. Škola na ně bude dostávat sice prachy, ale děti se budou tajně učit za školou za jiný prachy (bohužel ty moje).

Jámamka 10.12.2007 12:42

Re: Re: Re: Re: Zakázaná slova

...tajně...? Tak tohle prosím vysvětlit. Oni se totiž "tajně" mnozí učí a já se domnívám, že tak již dávno suplují výuku ve škole, ale nějak mi nehraje, proč se rodiče neozvou? Proč tajně?

To si opravdu myslí, že to jejich dítko nezvládá a musí se tzv. doučovat?

Honza42 10.12.2007 12:55

Re: Re: Re: Re: Re: Zakázaná slova

No povinně se chodí do školy a tajně se chodí za školu. Nebo se na tom něco od dob mého mládí změnilo? Zkrátka nelze být na dvou místech najednou. Dovedete si představit tu legraci, jak řeší pedagogická rada ředitelskou či jakou důtku za to, že žák byl o hodině angličtiny za školou na soukromé hodině angličtiny?

Jámamka 10.12.2007 13:04

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zakázaná slova

;-D

S legrací souhlasím, nesouhlasím ovšem s tím, že ti "záškoláci", kteří, i když v tomto určitém věku ještě na popud svých rodičů, se skutečně chtějí vzdělávat. A teď jim vysvětlete, že jejich tvrzení, že do školy "chodí zbytečně, stejně se tam nic nenaučím.." je v podstatě pravda, a že jejich soukromé hodiny je jediné řešení, jak jim zajistit dobré vzdělání. To už není žádná legrace.

A vůbec už není legrace, že to nikdo neřekne nahlas. 

Rpuť 10.12.2007 14:14

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zakázaná slova

Ano, jámamko - to, že musí chodit dcera do školy mě v tom domácím vyučování strašně zdržuje...

Kdyby snad chtěl někdo namítat, že si mám dojít za ředitelem, tak hlásím, že pan ředitel to už vzdal a při stížnostech pouze krčí rameny....:-/

Ivanhoe 10.12.2007 15:32

Re: Re: Re: Re: Re: Zakázaná slova

Důležitým faktorem je zde jistě to, že při doučování je žák sám, kdežto ve třídě jich je 20-30. Nevydrží celou hodinu v klidu, i kdyby chtěli; leckdy ovšem ani nechtějí a baví se vyrušováním. Pokud řeknete - je na učiteli, aby je ukáznil - máte jistě pravdu; druhou, smutnou pravdou je, že přibývá dětí, pro které učitel není žádnou autoritou: nesmí jim nic udělat, a ony to vědí; a poznámky a dvojky z chování nebolí. V takové třídě je velmi obtížné se něco naučit; mnohdy by se nadaný žák naučil víc doma z učebnice. Chce-li pokračovat na nějakou dobrou střední školu, je někdy doučování nezbytné, už také proto, aby se nespokojil s tím, že je ve třídě nejlepší, a nevěděl, že je zapotřebí umět více.

Jámamka 10.12.2007 16:13

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zakázaná slova

Dobře, chápu, že to s tím uznáváním autorit je na štíru. Konec konců, i mezi dospělými. Ale pokud nelze "potrestat" "neposlušné", je přeci vždy možnost odměnit "poslušné". Proč "doučování" mimo školu? Proč nelze zadat samostatné práce těm, kteří na to mají. Sám uznáváte, že by to pro mnohé "nadané žáky" bylo řešení. Asi by ale bylo pro učitele víc práce, kontrolovat a vyhodnocovat tyto samostatné práce, že?

portwyn 10.12.2007 17:16

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zakázaná slova

Ale ono není zas takový rozdíl, jestli kontrolujete samostatně zadanou nebo hromadnou práci...

S motivovaným žákem se pracuje dobře, ten dostane vlastní práci nebo si najde zábavu, která neruší. Problém je s těmi, kteří dělají bordel a nedají si říct. Tím znemožní práci i těm, kteří by dělat potřebovali a chtěli. Tady individuální zadání nepomůže.

Hrad 10.12.2007 18:07

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Zakázaná slova

Jasné. Rychlost karavany je dána rychlostí nejpomalejšího vemblouda. Všechny chytré poznámky, mající něco ve škole řešit, se týkají jednoho, maximálně tří žáků ve třídě. To se pak  uplatňuje individuální přístup.  A bude hůř. Již se chystají třídy se 40 žáky, jako za M. Terezie. Ne pro všechny. Někteří si budou ochotni, a především schopni, zaplatit školu s třemi žáky na učitele. Má nadsázka není tak nereálná. Již dnes jsou akcionáři, kteří odmítají platit výuku estetiky, hudební výchovy, tělesné výchovy, kreslení, občanské výchovy všem školou povinným žákům, a je otázkou času, kdy přibudou další předměty. 

Ivanhoe 10.12.2007 14:23

Re: Zakázaná slova

... a nejhorší ze všeho nejsou trpaslíci, ale slovesa "rozumí" či "chápe"...  Za ty se střílí před Komenského bustou; lze si prý vybrat, zda přitom bude mít pásku přes oči popravovaný nebo Jan Ámos.;-)

Jámamka 10.12.2007 12:08

Kdo ale bude dodržování RVP kontrolovat?

RVP se vytvoří, vyzkouší, zavede.... A nemyslím, že se za pár let některý z nespokojených rodičů setká na MŠMT s jiným vysvětlením, než já v minulých dnech.

1) MŠMT: Je nás na kontroly málo, škol je hodně, kdybychom měli kontrolovat všechny... To si musí pohlídat rodiče... Já: To právě tady dělám a při pátrání po dokumentaci, kterou program té "naší" školy MŠMT schválilo, zjišťuji, že týdny není pro "veřejnost" k nahlédnutí... !

2) MŠMT: A proč tedy dítě do té školy necháváte chodit a nedáte ho jinam? Já: Dala jsem ho jinam, ale ráda bych zjistila, kde je pravda....

Možná bych si také měla raději dát kafe, než se ozvat.

Ivanhoe 10.12.2007 10:48

K reformě, a také k předchozím příspěvkům

Ona jsou tu dvě hlediska. Jedním jsou cíle reformy, a zde je možno pochopit, že se někomu líbí a staví se k ní jako k výzvě, k možnosti učit konečně tak, jak si sám myslí, že je to nejlepší, a využít k tomu prostředky a možnosti své školy, které jsou jiné než u škol jiných, a jiná bude tedy i výuka. Někomu se to líbit nemusí, ať již proto, že je zkostnatělý a učit jinak nechce prostě proto, že to neumí, nebo proto, že se domnívá, že se různými osnovami na různých školách stejného typu zhorší pozice přestupujících žáků, a to právě v době, kdy vzrůstají požadavky na mobilitu pracovní síly - řada rodičů se může rozhodnout zůstat na podpoře doma a nestěhovat se za prací na druhý konec republiky kvůli dětem.

Druhým je způsob, jakým se to konkrétně provádí, kdy jsou učitelé nuceni zpracovávat rozsáhlé elaboráty, ve kterých se více než na obsahu (který úředníci neznají a tudíž ho nemohou ani kontrolovat) bazíruje na jednotných hlavičkách a povolených a nepovolených slovesech - představte si, že na jednom školení jsme dostali cédéčko se seznamy těchto sloves! - pro neučitele: šílenství, což?; - pro učitele: heč! Také jsme se tam dověděli, že si nemáme zoufat, když nám to zpočátku nepůjde: prý i na pilotních školách to čtyřikrát předělávali, než to bylo dokonalé! Hm, což já s aprobací a léty praxe, ale je řada škol, na kterých se některé předměty učí neaprobovaně či je učí jen čerství absolventi - co si počnou tam? A úroveň řady školení je přímo zoufalá. O to mimochodem asi šlo v článku hlavně.

Osobně soudím, že z důvodu přestupnosti by se neměla školám dávat naprostá volnost ve smyslu Tohle chceme, aby žáci uměli, naučte si je to kdy a jak chcete.  Rozvržení učiva s návazností na látku jiných předmětů by mělo být dáno centrálně a dělat by to měly ne desetitisíce kantorů, ale jeden špičkový tým. Stanovit povinná minima, a jednotlivým školám poskytnout prostor k jejich rozšíření dle svých specifických možností, tj. vyprofilovat se. Zde, ale jen a jen zde bych viděl tu výzvu. 

Pavel72 10.12.2007 10:58

Re: K reformě, a také k předchozím příspěvkům

"...k možnosti učit konečně tak, jak si sám myslí, že je to nejlepší,.."

No by bylo dobre, kdyby to tak opravdu bylo. Bohuzel jsem dosel podle soucasnych informaci a zkusenosti k tomu, ze jako jednotlivec jste prave zbaven z velke miry svobody a je to horsi nez pred tim: Kdyz je na skole 5 matikaru, MUSI vsichni dodrzet SVP, ktery skola a oni spolu vytvorili, pokud kazdy z nich bude chtit jiny pristup a budou i na urcite casti uciva nahlizet jinak, nemaji sanci to oficialne udelat.

Nedejboze, kdyz na skolu prijde novy matikar, ktery ma  uplne odlisny pohled na vec (a prito muze byt spravny ten jeho, i ty pred tim), MUSI se drzet SVP vypracovanych jeho predchudci! Toto shledavam jako dost "odindividualizovane" a od zdi ke zdi: Na jedne strane nikoho nezajima, jak odlisna je vyuka mezi skolami a uvnitr jedne skoly nepripusti individualitu.