12.5.2024 | Svátek má Pankrác


Diskuse k článku

PRÁVO: Nezapínáš si pásy? Do kriminálu!

Ministerstvo šikany řidičů a chaosu v dopravě zavedlo v roce 2006 úžasnou past na „problémové“ řidiče. Pod praporem páchání dobra na českých silnicích, zvýšení bezpečnosti a dalších populistických nesmyslů, které jen mají nasypat ovsa do koryt byrokracie a naplnit bezednou státní kasu při výběru silničního výpalného, spatřil světlo světa „Bodový systém“ made in ČR.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Donát 2.10.2014 11:31

Re: Jsem také toho názoru,

Já rychlostní limity beru spíš jako doporučující informaci, než jako nějaké dogma. Důvodem je právě to mnohdy nesmyslné značení. Raději se řídím vlastním rozumem, počasím, stavem silnice, hustotou dopravy a dalšími okolnostmi, než plechovou cedulí, která tam stojí 24/7 a ukazuje stále stejné číslo.

P. Švejnoch 2.10.2014 11:40

Re: Jsem také toho názoru,

Pak si rozumíme.

J. Vintr 2.10.2014 12:25

Re: Jsem také toho názoru,

Auta jsou dnes jistě lepší, ale fyzikální zákony a fyzické a mentální schopnosti lidí zůstaly stejné. A zatím nikdo nezakázal lidem jezdit i ve starších autech. V civilizovaných zemích se pravidla silničního provozu nastavují tak, aby mohli auta používat i starší lidé, kteří nejsou tak pohotoví. Jinak ten "stres", který u některých lidí vyvolává to, že nemohou jet rychle a ještě rychleji, je jen známka jisté mentální nedostatečnosti dotyčných. Nikdo (snad kromě hasičů a sanitek - ve výjimečných případech) nemá důvod spěchat tak, aby ohrožoval bezpečnost provozu. Nakonec každý takový blb se prakticky přesvědčí o zbytečnosti svého spěchu v okamžiku, kdy se stane aktivním účastníkem dopravní nehody (způsobené zpravidla právě jeho spěchem nebo spěchem jiného blba).

P. Švejnoch 2.10.2014 12:59

Re: Jsem také toho názoru,

Principielně se na to díváte úplně špatně. Nikoho nenutím, aby jezdil 90 km/h jen proto, že je to státem (!) povolená rychlost - takže starší lidé ať si jezdí třeba 50 km/h. Jenže existuje obrovské procento řidičů, kteří místo toho, aby jeli podle svých schopností, schopností auta a aktuálních podmínek, jedou s očima upřenýma na tachometr, aby nepřekročili tachometrových devadesát (což je ve skutečnosti ještě o 5 - 10% méně).

A stress ve mně nevyvolává, že nemohu jet rychle tam, kde se jet rychle nedá, ale že se musím ploužit za nějakým takovým dodržovatelem, tam, kde se objektivně rychleji jet dá.

A abych se vyrovnal Vašim "blbům", tak konstatuji: Omezená rychlost je pro omezence... :-)

J. Vintr 2.10.2014 14:24

Re: Jsem také toho názoru,

I pravidla, která se nám zdají hloupá, jsou lepší než žádná a měli by je všichni i ve vlastním zajmu dodržovat. Třeba jezdit výrazně rychleji než ostatní je samo o sobě potenciálně nebezpečné. Vyšší rychlost je například nebezpečná, když někdo vyjíždí z vedlejší ulice na hlavní v místě, kde nemá dostatečný rozhled a po hlavní se přiřítí nějaký závodník o hodně rychleji než je povoleno. I bourání ve větší rychlosti má obvykle horší následky. A je spousta dalších důvodů, proč je lepší jezdit pomaleji. K vyšší rychlosti existuje ve skutečnosti jen jediný "důvod" - iracionální pocit některých lidí, že TAM musejí být za každou cenu dřív. Je to ale opravdu jen blbost v jejich hlavě. Velice často se mi třeba stává, že takového blba, který se mi pár set metrů přímo lepil na zadek a pak mne riskantně předjede, dojedu po pár kilometrech na nějaké křižovatce, přestože nikdy nikam nespěchám.

P. Švejnoch 2.10.2014 15:25

Re: Jsem také toho názoru,

Jestli dovolíte, tak hodnotit motivy spěchu jiných řidičů (podle Vás blbů) Vám naprosto, nikdy a nijak nepřísluší.

Nevím, co si mám představit pod větou: "Třeba jezdit výrazně rychleji než ostatní je samo o sobě potenciálně nebezpečné.". Myslím, že je to jen vata bez obsahu.

Co se týče dalších Vašich příkladů - jak jsem psal už u jiného příspěvku zde, jsem přesvědčen, že drtivá většina lidí je natolik soudných, že dokáže vyhodnotit případné benefity či rizika spojené s jejich konáním. A přílišné zákazy a omezení tuto racionalitu v podstatě eliminují.

Jen Vám znovu zopakuji, že nasranej Švejnoch za volantem představuje riziko ŘÁDOVĚ vyšší, než Švejnoch jedoucí 130 km/h. A nepochybně nejen Švejnoch... :-)

J. Vintr 2.10.2014 15:53

Re: Jsem také toho názoru,

Lidem, kteří se (z jakéhokoliv důvodu) "nasírají" za volantem, by měl být odebrán řidičský průkaz. Auto na veřejné komunikaci totiž není nástrojem realizace nečího ega, ale dopravním prostředkem z místa A do místa B. Přičemž pro normálního člověka je o několik řádů důležitější, aby se tam dostal v pořádku, než to, kdy se tam dostane.

P. Švejnoch 2.10.2014 16:41

Re: Jsem také toho názoru,

Netušil jsem, že jste nejen expert na dopravu, ale též psychológ. Takže nejenže dopodrobna chápete motivy ostatních řidičů, ale též víte, co je pro koho důležité.

Nicméně rád se z Vaší EXPERTÝZY dozvídám, že zde v ČR za volantem sedí samí klidní, vyrovnaní lidé, za žádných okolností nepodléhající stresu. Včetně Vás, který jiné řidiče označujete apriorně za blby... :-)

Myslím, že si s Vámi už dále nemám co říct. Buďte neobyčejně zdráv.

J. Vintr 2.10.2014 17:03

Re: Jsem také toho názoru,

Neoznačuji všechny řidiče apriorně za blby. Bohužel ale po našich silnicích dost blbů jezdí. Spolehlivě blba poznáte třeba podle toho, jak blízko za vámi jede (v neovladatelné snaze být TAM dřív). Pokud to není ženská, u nich je to jenom neznalost (v autoškole se o bezpečném odstupu nic nedozví) a nedostatek představivosti. Blb třeba také trpí obsedantním nutkáním za každou cenu okamžitě každého předjet, bez ohledu na situaci. O rozčilování za volantem se už tady psalo.

P. Manda 2.10.2014 17:20

Re: Jsem také toho názoru,

Kolik lidí jste v autoškole učil pane ! Pochopitelně že dozví. Vševědové vašeho ražení by měli být presidenti zeměkoule. Že na vás autoškola nic nezanechal není vinou autoškoly. Vy máte nějaké ŘO ?

J. Vintr 2.10.2014 18:32

Re: Jsem také toho názoru,

V autoškole jsem neučil a řidičák mám už 40 let. Je pravda, že nevim, co se dnes v autoškole učí, ale podle toho, co je běžně vidět na našich silnicích, tak řada lidí opravdu nemá ani potuchy o tom, co je bezpečný odstup. Ovšem u blbů to není jen neznalost, ale příčinou je právě to, co tady nevědomky přiznal ten pán výše. "Potřebují" jet rychleji než jede ten před nimi

P. Švejnoch 2.10.2014 18:48

Re: Jsem také toho názoru,

To máte marný, pane Svobodný - pan Vintr má jasno. On prostě VÍ...!!! :-D

V. Kusý 2.10.2014 12:08

Re: Jsem také toho názoru,

K Vaší poznámce stran Ordnungu.Předpisy se liší stát od státu, podle naturelu obyvatelstva.Itálie a Španělsko mají sice obsáhlé a mnohomluvné, nicméně obyvatelstvem zcela ignorované předpisy (nejen dopravní).V Anglii je jich minimum, větší roli hraje to, co se dělá a to, co se nedělá.Parkuje se v protisměru, nevadí.Neparkuje se před sousedovou garáží.Vadí, byť ne mně ale sousedovi.V Německu jsou předpisy logické, většina řidičů je dodržuje, kdo ne, je okamžitě potrestán.Jediné preventivní kontroly jsou tam LKW Kontrolle.Jinak se řeší spáchaný, ne zamýšlený přestupek.Ale paušálně, všude se v nich ocitne balast a je jen na řidičích a jejich kázni, či policii a jejich logice a přístupu, jak bude vypadat situace na silnicích.

J. Jurax 3.10.2014 0:08

Re: Jsem také toho názoru,

No jo - zkuste třeba nemít v Rakousích v autě oranžovou vestu ... oni to, považte, kontrolují a pokutují - za tuším 36 euro ...

M. Starý 2.10.2014 9:56

Doručování fikcí zavedli komunisti

aby mohli "doručit" rozsudky o propadnutí majetku občanům, kteří utekli za kopečky. Bohužel, náš polistopadový režim ochotně převzal tuto vymoženost a ještě ji zdokonalil házením doporučených úředních dopisů do schránky (a když ani ta není tak třeba přes plot). Takže úřad se ani nedozví, že tam občan nebydlí. A datová schránka? To úředníky z ČSSZ nebo zdravotních pojišťoven nezajímá vůbec. Oni si jedou po svým...

R. Gramblička 2.10.2014 8:13

pokud jde o pásy

z obavy o svůj život se automaticky připášu, jakmile vlezu do auta

R. Houška 2.10.2014 8:37

Re: pokud jde o pásy

Můj příbuzný vyletěl do měkkého pole, a díky tomu, že byl připoutaný, si srazil vaz. Podle záchranářů by nepřipoutaný měl větší šanci přežít, i když z rozbitým obličejem. Takže generalizovat se v případě pásů asi nedá!

V. Kusý 2.10.2014 10:29

Re: pokud jde o pásy

Promiňte, ale případů, kdy pásy uškodily, jsou jen promile.Těch, kdy pomohly je většina.

S. Donát 2.10.2014 10:37

Re: pokud jde o pásy

Souhlas. Pásy považuji za užitečnou věc. I když někdy ublížit můžou. Ale pořád je podle mého názoru pitomost, nutit k jejich používání jiné...

V. Kusý 2.10.2014 10:44

Re: pokud jde o pásy

Ano, viz můj příspěvek výše.

R. Houška 2.10.2014 11:33

Re: pokud jde o pásy

Zkuste se zeptat na názor zasahujících záchranářů, ne jejich šéfů! Můj kamarád, několikanásobný "záchranář roku", to rozhodně tak jednoznačně nevidí! Vidí to tak 50 na 50, případ od případu! Při náhlém zastavení vozu, se připoutání rovná jisté smrti. Dopředu vystřelí pouze hlava, a vaz to nemůže vydržet.

S. Donát 2.10.2014 11:50

Re: pokud jde o pásy

Dovolím si nesouhlasit. Pokud vím, k poškození vazu dochází zejména při nárazech zezadu a na vině jsou nekvalitní, špatně nastavené, nebo chybějící opěrky hlavy. Hlavu při čelních nárazech zachytává airbag (který je dnes už samozřejmostí). Naopak, nepřipoutaný řidič při nárazu dostane ránu od airbagu, která ho můži zabít i při velmi malé rychlosti vozidla, kdy by žádné vážné poranění nehrozilo....

P. Čulík 2.10.2014 12:48

Re: pokud jde o pásy

To je dost velký nesmysl, zaprvé kde berete jistotu, že by to skončilo rozbitým obličejem. Ale hlavně:

1. zlomený vaz je typický úraz způsobený nízkým nastavením opěrky hlavy, když se tělo vrací zpátky a hlava se nemá o co opřít.

2. pokud je auto vybaveno airbagy, což už mají téměř všechny, nepřipoutaný řidič je zatlačen pod vystřelený airbag, takže se pravděpodobně zase vážně zraní.

To jsou zásady, které se učí v každé autoškole a jen hlupák se tím neřídí.

A ti blbější spolujezdci (-kyně) si položí nohy na palubku. Airbag jim je stihne přerazit předtím, než přistanou na čelním skle. Fajnšmekři to vylepší ještě tím, že na klíně drží mimino.

P. Švejnoch 2.10.2014 13:05

Re: pokud jde o pásy

1) Ano

2) Když si představíte síly působící na osobu sedící na předním sedadle a z ní vyplývající dráhu pohybu, musí Vám být jasné, že je to hodně nepravděpodobný scénář

Ale když se to učí v každé autoškole, tak to musí být pravda, to je jasné! :-)

P. Čulík 2.10.2014 13:20

Re: pokud jde o pásy

Nejde o to, zda se to učí v autoškole. Jde o to, že airbag zadrží hlavu a horní část trupu, ovšem nohy a dolní část trupu, což je minimálně poloviny hmoty těla, vletí pod airbag a stahuje vršek sebou.

Ale nejvíce důležité je, že takto je to ověřeno v praxi. Stačí trochu zagooglit....

J. Hruška 2.10.2014 9:25

Re: pokud jde o pásy

....a už Vám někdy ty pásy zlomily tři žebra??

P. Čulík 2.10.2014 12:53

Re: pokud jde o pásy

A jaká byla alternativa při tak silném nárazu? Rozmlácený obličej a zlámané nohy? Jestli chcete argumentovat airbagem, tak si výše přečtěte, co se stane, když nejste připoután, protože ten funguje jen v součinnosti s pásem.

P. Švejnoch 2.10.2014 9:25

Re: pokud jde o pásy

To je jistě chvályhodné. Otázkou je, zda Vaše přesvědčení o výhodnosti pásání má být důvodem pro to, abych i já byl nucen se poutat, ačkoli Vaše přesvědčení ne vždy sdílím.

S. Donát 2.10.2014 10:28

Re: pokud jde o pásy

Poutám se také zcela automaticky, už kvůli airbagu, který je schopný bez pásu vážně ublížit i při nárazu v malé rychlosti. Ale nikoho k tomu nenutím (kromě lidí, které vezu ve svém voze. Je to každého věc a pokuty za tento přestupek považuji za čirou buzeraci.

R. Gramblička 2.10.2014 11:46

Re: pokud jde o pásy

nikoliv, nic takové z mého příspěvku neplyne.