26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

PRAHA: Panna Marie, Hus, Gabčík, Kubiš a Heydrich

Co mají postavy zmíněné v titulku společného? To nám v tomto článku velmi neotřele osvětlil pan Lubomír Stejskal: „Nelze vedle sebe postavit sochu Davida Ben Guriona a Adolfa Eichmanna. Nebo Gabčíka s Kubišem a Heydricha.“

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Jurax 29.1.2020 12:31

Ano.

Zato křesťanská láska se naopak osvědčila třeba při tažení proti Albigenským. Nebo za třicetileté války, kdy křesťanská láska mezi vzyvateli téhož kresťanského boha mírně odlišným způsobem přímo kulminovala.

J. Vintr 29.1.2020 12:54

Vy si myslíte, že by si tenkrát ti lidé k vraždění, loupení a znásilňování nedokázali najít i nějakou jinou záminku, kdyby neměli po ruce náboženství? Nakonec ve dvou nejničivějších válkách v minulém století nehrálo náboženství ani tu nejmenší roli. Zrovna tak v případě vražedných hrůzovlád v Rusku, v Číně, v Kambodži, ve Rvandě a jinde.

P. Brich 29.1.2020 13:09

Ale kanony se světili. Alespoň v té první. Druhou už rozpoutali socialisté.

J. Vintr 29.1.2020 13:28

Myslíte, že by "neposvěcené" kanóny zabíjely míň lidí?

R. Langer 29.1.2020 13:56

Ale ti, co nesvětí kanóny nehlásají "nezabiješ". :-P

R. Langer 29.1.2020 13:54

Socialisté se vylíhli z těch křesťanů, jenom slibovali ráj už na zemi, místo po smrti. Je to stejná sorta. A ti samí měli na svědomí to zlo při těch zde uváděných napoleonských válkách a vůbec obecně při řádění těch komoušů ve Francii. Prostě jinověrci. :-P

J. Jurax 29.1.2020 16:06

Nesporně. Ale víra svatá je k tomu nanejvýš vhodná. Gott mít uns! A to nemyslím zlatého slavíka ...

J. Krásenský 29.1.2020 12:55

... příklad...

R. Langer 29.1.2020 13:50

Jasně, a to před tím to byl samý mír a křesťanská láska, že? Ani to temno vlastně vůbec nebylo, to si přece vymysleli komunisti, co? ;-D

P. Princ 29.1.2020 17:00

To si pletete osvícenství s jakousi revolucí.

Š. Hašek 29.1.2020 11:20

Co takhle zas něco strhnout?

Naše vlast se mi ostatně zdá stále nějak moc barokní/Habsburská. Kam se člověk podívá, tak furt nějakej Santini a Dientzenhofer! A ještě k tomu Kilian Ignaz ......... buďme už konečně hrdými modernisty z mikroregionu Česko!

Platí i pro jiné památky/pomníky. K čemu minulost???

V. Církva 29.1.2020 11:23

Taky mám pocit, že ta naše města nevypadají dostatečně progresívně a multikulturalisticky jak by se hodilo na srdce dnešní jediné správné Evropy.

Ś. Svobodová 29.1.2020 12:13

Mám tipy ke stržení: co některé z rozhleden postavené z peněz EU? Úplně jasné symboly nadvlády tyčící se leckde v české krajině!

P. Brich 29.1.2020 13:24

A za jejich peníze, které jsme tam nejprve odvedli.

M. Hoblík 29.1.2020 11:18

Odstraňte Žižku, odstraňte Husa, vymažte historii! Ve všech parcích by měla stát obrovská socha Havla, případně zanedlouho Babiše!

F. Kusák 29.1.2020 11:29

Vy máte pocit, že někdo zbožšťuje Babiše, nebo že si Andrej buduje kult osobnosti. To jsou tady jiní chytrolíni. A Václav Havel. Nic nemám proti jeho sochám, jen se to nesmí přehánět. Upřímně jsem se radoval, když šel komunizmus do p.... a novým prezidentem se konečně stala živoucí bytost.

Ś. Svobodová 29.1.2020 11:30

a mešita...

V. Církva 29.1.2020 11:32

Jsem pro sousoší Mináře s Babišem. Minář ten hodný, Babiš ten zlý, co mu vráží kudlu se střenkou s motivem Čapího hnízda do zad. Případně by tu kudlu vrážel do pomyslné republiky (personifikováno jako bezpohlavní osoba, případně lesba v burce) Nad tím vším by vlála vlajka EU EU a Jourová s prstem vztyčeným na sever k Varšavě. Socha by samozřejmě měla být z recyklovatelných materiálů.

R. Langer 29.1.2020 11:45

To je tak blbý, že by se to mohlo i líbit!

Možná na to MilChvilPrd udělá sbírku... ;-D

P. Lenc 29.1.2020 11:18

Konečně rozumný článek.R^

B. Rameš 29.1.2020 11:00

V rámci historické vyváženosti a úcty k historii žádám, aby na Staromáku vedle Jana Husa a mariánského sloupu stál maršál Koněv, Kléma Gottwald, Masaryk a Vašek Havlů (ten by seděl na ruském tanku ze Smíchova, aby nevypadal moc malej). V rámci podpory turistického ruchu bych přidal Franze Kafku (nikoho jiného z Prahy turisté ze Západu neznají) a ruskou bábušku cválající na obří pandě (pro návštěvníky východní provenience). Je tu fuk, slušný Čech na ten bleší trh stejně nepáchne.

P. Hofman 29.1.2020 10:55

Postavení Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí bylo politickým aktem své doby, stejně tak, jako jeho zbourání (zajímavé je, že se pořád argumentuje nějakým ožralou a rozvášněným davem, ale už se neříká, že ho tehdejší radní neměli potřebu opravit a znovu postavit).

Proto i postavení jeho repliky by bylo aktem veskrze politickým. Jen dnes už žijeme v demokracii, pročež nechápu, že u nás neproběhla žádná veřejná diskuze, zda ho tam my, občané Prahy 1, chceme, nebo ne.

Š. Hašek 29.1.2020 11:05

Ale ten pomník byl opravdu povalen davem, který bych nenazval politickým (zrovna ti přítomní asi nebyli "politikou Rakouska nikterak týráni").

Souhlas s tím, že nebyla vůle pomník obnovit ....... pokud otec vyprávěl, tak tehdy (viz pan Jirásek) totiž vládla atmosféra, že i "linecké koláčky jsou znakem bývalého útlaku".

Nesoudím, nehodnotím ..... byly to první roky republiky, řízené námi. V takových časech slouhové se mnohdy stávají pány, hloupými pány ......... ti většinou staropamátky neobnovují.

J. Pavelka 29.1.2020 11:16

Ono se za Rakouska různých protestů zúčastnilo dost lidí kde kdo za ně také aspoň pár dní "seděl" ...a také pocit útlaku zde byl pociťován...

Š. Hašek 29.1.2020 11:25

Ale to já chápu ......

Ožrala bere pomníky barokní ožrale. Šmahem. A možná za Rakouska ani moc neprotestoval .......

Můj otec byl za Masaryka hrdým Sokolem, naučil se německy a pomníky neboural. Já bych u pomníků připomínal mládeži ........

V. Církva 29.1.2020 11:21

Jenže ono je ještě něco jiného než oběd, snídaně a večeře, akty a sex. A to je duch a víra. A nám věřícím připadá že zakládat republiku tím, že panně Marii pověsíte smyčku na krk není dobrý nápad! Rusové taky rozbíjeli kosteli a nakonec měli miliony mrtvých a komunismus padnul. Taky to byl jen politický akt.

Nicméně Křesťané ví, že člověk chybuje, ale taky má to co zkazí napravit.

Ś. Svobodová 29.1.2020 11:38

Ten sloup tam stál skoro 300 let a jsem si skoro jistá, že ho v době jeho výstavby málokdo viděl jako nějaký symbol útlaku. Jeho sržení nevnímám jako politický akt, ale jako akt nevědomosti a primivivismu.

P. Hofman 29.1.2020 11:57

Zda to byl akt chytrý, či primitivní, je nepodstatné. V konečném důsledku, neb ten sloup radnice neobnovila, to byl zcela jasně akt politický.

Ś. Svobodová 29.1.2020 12:23

Tak že myslíte, že nečinnost postiženého dodává legitimitu vandalství?

J. Jurax 29.1.2020 16:18

Bohužel začasté ano. Pomněte osud mnohých chátrajících a poničených památek. Za všechny třeba velmi cenná funkcionalistická vila architektů Ernsta Mühlsteina a Victora Fürtha v Praze na Mrázovce.