28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

PRAHA: Blobové blbnutí

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jan Krejčí 21.10.2007 15:00

Tuctový názor.

Mě se kauza knihovna líbí. Obnažila zajímavá zákoutí lidských myslí a několik dobře ukrytých lemplů na vysokých pozicích. Voliči jsou zase o něco chytřejší. V tomto smyslu, díky za knihovnu! Díky také za to, že nám ukázala, jak nám všem záleží na veřejném prostoru, tedy i architektuře.To je velmi pozitivní!

 

Zde je můj stručný, tuctový názor na novou budovu knihovny:

 

1.Je nová budova potřeba? - Nevím. 2.Jste spokojen s cenou? – Ne. Moje cena je o řád nižší. 3.Jste spokojen s umístěním? – Ano. 4.Proč? – Knihovna je na logickém místě- v zapomenutém, neutěšeném koutu Prahy, kde by se možná brzy chtěli vyřádit betonáři. Nedivil bych se, kdyby tam "dočasně" vznikla skládka. Mám takový dojem, že tam ještě nedávno byly squoty. Málokdo má důvod tam zajít, dnes ten prostor neexistuje.  Přitom je to jen kousek od pěti významných center:  metra, Hradu, Letenských sadů, Dejvic a Holešovic. Všechny tyto centra by novou dominantou jenom získaly. Byly by logicky propojeny! Pouhým posilováním komunikací na úkor života se budou tyto části Prahy jen odcizovat. Budou tratit!  5.Umíte si představit Kaplického budovu na Proseku?  - Ne! 6.Proč? – Prosek je hnusná díra, "vylepšovaná" zahušťováním v ještě větší hnusárnu. Supermoderní stavba by sice Proseku dočasně pomohla, stejně jako mu pomůže (snad ne dočasně) metro, ale mysl potentátů a kutilů se nezmění. Nakonec skončí jako tržnice, herna a výčep dohromady, pomalovaná křiklavými nebo blikajícími nápisy typu  jackpot – 1250,-Kč. 7.Líbí se vám Kaplického návrh? – Ano. 8.Proč? – Nevím. Asi proto, že maskáčovou celtu pokládám za standardní součást rodinné výbavy, cirkusové stany na Letnou patří a architekturu pokládám za výzvu, ne za služku sádrokartonářům. Promiňte mi sádrokartonáři, ale architektura je stav mysli, ne montáž bytového jádra. 9.Umíte si představit lepší návrh? – Ano. 10.Viděl jste všechny návrhy? – Ano. 11.Byl některý lepší? – Skoro. 12.Kolik jich bylo podle vás nepřijatelných? – Bez tří až pěti, všechny ostatní!

janina 21.10.2007 14:47

Re: lze mít pochybnosti

K funkčnosti- proč by to nemělo bejt funkční, když bez toho extravagantního deklu to je vlastně normální barák? Funkční byly asi i jiné návrhy...

Spíš mě překvapují vizualizace, které lze na webu najít- na nich je TO nakreslené uprostřed stromů, které sahají až do poloviny jeho výšky, nebo od Špejcharu laskavě se krčící za okolními (třípatrovými) domy. Přitom TO má být vysoké 48 metrů- tedy jen o 12 méně, než je Petřínská rozhledna. Výškou TO má povídat šestnáctipatrovému baráku!

Tak, a teď se každý může jít podívat, kam sahají stromy u Petřínské rozhledny (je-li z Prahy) a ostatní na nejbližší sídliště, kde si u místních věžáků mohou dopočítat podle pater skutečnou výšku navržené NK...

janina 21.10.2007 14:27

Re: Návrh Národní knihovny na Letné architekta Kaplického právem vzbudil pozornost

Již v minulosti se několika architektům podobný husarský kousek podařil, ale v té době neexistoval ani internet, ani svoboda slova, takže pobouření, obhajoby a vůbec vášnivé diskuze se omezily pouze na úzkou skupinu odborníků na architekturu a přidružené obory... vzpomeňme třeba na Novou scénu ND... to by byl dneska mazec! Je nutné ovšem podotknouti, že kontroverznost nemá žádnou přímou souvislost s kvalitou...

janina 21.10.2007 14:22

Re: Mám z toho krásný pocit. To se všude nevidí.

Ano, ano, mám přesně stejný pocit R^R^R^

janina 21.10.2007 14:16

Re: Re: od blbce a všeználka

Taky nelíbí. Navíc srovnávání s Operou v Sydney trochu kulhá- tam lze najít analogie s místem umístění ("plachty" v přístavu mají určitě opodstatnění více, než Chobotnice na Letné, tedy pokud vynecháme oblíbený seriál Chobotničky z II.patra, který se v Praze skutečně odehrává, a který mohl v Mistrovi zanechat nesmazatelný dojem).

sumny Plzenak 21.10.2007 14:00

Jiří Stránský: Politické tanečky kolem chobotnice

Spor o národní knihovnu je učebnicovou definicí arogance moci. Když čtu výroky pražských zastupitelů, nenacházím jinou definici. Jen se trochu divím, že člověk tak kulturní a kultivovaný, jakým je pražský primátor, se vyjádřil tak, jak se vyjádřil a všechna média toho byla plná. Že se sám (taky veřejně) nepodivil, že se někteří zastupitelé vyjadřují jak huculové. Nutí mě k podezření, že ho někdo požádal, aby činil, jak činí.

V jeho případě bych snad i rozuměl tomu, že je mu bližší olympijský zájem než zájem veřejného vzdělání a kultivování. Nechápu však, že podobně rozhodné slovo nezaznělo (od zastupitelů především) k projektu národního fotbalového stadionu. Kde slovo národní je třeba přeložit na slovo komunistický, neboť jeho šéfprojektantem je ing.arch. Luděk Štefek, za totáče šéf ateliéru pražského projektového ústavu, samozřejmě i člen strany.

A manažerem onoho skromného stadiónku (co má zaplnit Letnou desetinásobkem plochy té prokleté chobotnice a dokonce překlenout i letenskou dopravu div ne někam k bývalému Stalinovi), je bývalý šéf (a myslím že i majitel) Sparty Košťál. Který se kdysi taky snažil dotáhnout to přes stranu a vládu co nejdál. A fakt to dotáhl hodně daleko. Takže, když dovolíte, přidám k aroganci moci i aroganci bolševické minulosti. A nezlobte se - musel jsem to říct.

http://www.rozhlas.cz/radio_cesko/fejeton/_zprava/390441

sumny Plzenak 21.10.2007 13:41

Návrh Národní knihovny na Letné architekta Kaplického právem vzbudil pozornost

Se zájmem sleduji vzrušenou diskusi, kterou vyvolaly výsledky mezinárodní architektonické soutěže na objekt Národní knihovny. Už za obrácení pozornosti odborníků, sdělovacích prostředků i veřejnosti k tématům architektury a urbanismu bychom vypisovateli soutěže a panu architektu Kaplickému měli být vděční. Není to v našich končinách zvykem. Většina „počinů“ měnících naše prostředí prochází v době, kdy se o jejich podobě rozhoduje, za netečného nezájmu. Ojedinělá kritika se ozve až tehdy, když dílo stojí a „cca 100 let s tím nelze nic dělat“. Vyprovokovat tolik zájmu i u laické veřejnosti už soutěžním návrhem je husarský kousek. http://www.stuz.cz/view.php?cisloclanku=2007050004

vasekpav 21.10.2007 13:26

Re: Re: Chobotnice kontra Klaus

pan president to  spackal jako ekolog , tak musí odvést pozornost od svého neůspěchu , který mu potvrdil  Al  Ghor ,a jeho nobelova cena ,. takže jako  expert architekt ,se může přivává zat k  bagru,  Bhem  a jiní nohsledi Klause  podpoří ,že seženou nějaké procesní  závady ,  A vyrobí problém , na kterém se rozhádá celá republika , A Klaus bude opět zářit na předvolební scéně jako ochránce zájmů  všeho spravedlivého lidu .(Y)!

Pete Brich 21.10.2007 12:43

Možná kdyby se autor tohoto díla nevyjadřoval zpupně a kluci, co s ním mluvěj

(různí arbitři vkusu, elegance, morálky, atd) nechtěli čecháčky, co nemohou znát nic jiného než svou zablešenou jurtu nebo pelech na stromě, tímto dílem, jež ti čecháčci mají mj. zaplatit, zkrátka kdyby jim tím nechtěli rozbít ty jejich zadubené palice, výrazivo by bylo asi poněkud jemnější.

Ovšem usilovná snaha to dílo prosadit dává tušit, že penězovody už jsou napojeny.

PB

a buran 21.10.2007 12:34

banauz

Tak k tem "odpuzujicim vyrazum", moje troska do mlejna. Pan Kaplicky se ozenil a tvrdi, ze jeho mlada a stihla zena ho svymi tvary inspirovala k chobotnici. 8-o. To snad ne. Mne ta nadhera  spis pripada jako dvoumetrakova zenska, ktera pocitila potrebu se vyvencit, tak si drepla, kde zrovna byla, a aby ji nic neuslo, tak natahuje krk a vejra.

Pete Brich 21.10.2007 12:30

Re: Re: Re: Umístění na Letné je super

Teď se tam můžete akorát pomodlit.

PB

Delta 21.10.2007 12:25

ne, že bych s panem autorem souhlasil bez výhrad, ale jedno mu nelze upřít -

není zapšklý stařík libovolného věku, kteří tady dovádějí na téma "knihovno". O mnoha jinách se to opravdu říct nedá.

mig 21.10.2007 12:08

Re: Re: Chobotnice kontra Klaus

Moniko, já ale nemluvím o vás. Já mluvím o těch, kteří nesnáší Klause a PROTO horují pro chobotnici.:-) Chobotnice jako bič na Klause, Béma a ODS, nikoliv jako stavba a její estetické kvality.

michal 21.10.2007 12:00

Re: Re: Re: Re: Snobství

Švec byl vynikající sochař, také jeho návrh byl výrazně menší oproti nadiktované realizaci; návrh respektoval totiž i ta Račana!!!...

Monika 21.10.2007 11:33

Re: Pane Krejčí, nemáte pravdu.

To je ale Váš názor, ostatní to vidí třeba jinak, můžete připustit, že každému se líbí něco jiného? Vám to připomíná bolavou nohu, mně to připadá poetické a roztomilé, myslíte si že máte patent na vkus? Nemáte! Prostě každému se líbí něco jiného proti tomu nic nezmůžete. Třeba Vy se někomu líbíte a jinému ne, já se také každému nelíbím , to je prostě realita, proti tomu nic nezmůžete. To chce trochu pokory a tolerance.

Monika 21.10.2007 11:25

Re: Chobotnice kontra Klaus

Vy teda máte nápady jako malé dítě, vždy jsme si prezidenta vážili a máme ho rádi , ale to neznamená, že musíme souhlasit s každým jeho názorem. Naopak mne mrzí , že se takovým způsobem vložil do věci, která je velmi sporná co se týká vkusu a protože prezidentovi hodně lidí věří a sami tomu nerozumí, tak je velmi ovlivňuje a to by neměl, právě proto že jeho slovo má pro hodně lidí velkou váhu. Takže jste úplně vedle.

kakuro 21.10.2007 11:20

Re: Pane Krejčí, nemáte pravdu.

Jo a vy si zase myslíte že každému se líbí šuterní erchitektura stará několik století.

Monika 21.10.2007 11:13

Re: Vizualizace knihovny a fotbalového stadionu na Letné

To je tedy opravdu strašné dívat se na něco z Petřína, každý kdo vyleze na Petřín bude zděšen, teda Vy máte starosti!;-D

třetí 21.10.2007 10:43

Re: Pane penzisto,

Omyl pane. Opera Sydney nepřipomíná lodní plachty, ale hřbet napůl potopeného dinosaura. Čož to jasně nevidíte ?

Abonent 21.10.2007 10:16

Česky, jestli mohu prosit

Future Systems' highly contentious Prague National Library concept has scooped the top prize at the AJ/Bovis Awards.

"...Its technical excellence in relation to book storage is as important as its extraordinary visual appearance. We felt that when built it would be a destination for any visitor to Prague. The award also marks the exceptional contribution made to British architecture over many years by Jan Kaplicky and Future Systems. ... As with Kaplicky's other work, there is a rationale behind the form of the building. This is not an arbitrary icon but a considered work of formal design. "

http://info.architectsjournal.co.uk/article.php?jchk=1&nolog=1&p_id=107&jlnk=csl0230

Přeji hezkou neděli.

eh 21.10.2007 9:50

Je neuvěřitelné

kolik nevkusných až odpuzujících výrazů používají účastníci této diskuze a vlastně všech diskuzí, týkajících se Národní knihovny navržené architektem Kaplickým.  

mig 21.10.2007 9:29

Re: Re: Chobotnice kontra Klaus

Dále...

Kurt 21.10.2007 7:51

Re: Re: Re: Nechce-li Bem Kaplickeho na Letne, bude holt knihova stat jinde :-)

Příteli, knihovna bude stát minimálně třicet let, pokud ji nebudou muset z jiných důvodů odstřelit.

Za třicet let bude mít každá domácnost internet, pokud tento svět nezajde na něco jiného a dnes někoho označit zvířecím jménem je přinejmenším takový prohřešek jako mít v hlavě piliny a ne mozek. Žel to si mnohý středoevropan neuvědomuje. Ono mít piliny v hlavě a oznámkovat druhé je jednodušší než myslet.

VL 21.10.2007 6:49

Re: Re: Modernost?

Navíc, pokud se pamatuji, tak u té slavné opery v Sydney museli velice dlouho, nákladně a pracně upravovat akustiku za pomoci různých elektronických zařízení, protože architekti se zaměřili na vzhled a ne na to, co už uměli v antice, tedy dokonalou akustiku.

Vyzkoušejte si jak se zvuk nese v každém starém, i otevřeném divadle, v chrámu a pak si sedněte třeba do velkého sálu Paláce kultury (nebo jak se to teď jmenuje) a bez megawatů výkonu elektrických systému neslyšíte nic.

historie / casu ... 21.10.2007 4:03

Re: Ing. arch. Martin Říha: Návrh architekta Kaplického právem vzbudil pozornost

“… if “this” that you quarrel (among yourselves), that you have not found a proper direction of what it is followed by all of you (in general good) as for “ this” (a blob), as always, as also for the other things, the case is, the design as it is (now and if now always) out of time / place is, a new one (a design) should, it is my advice (as I “see”) take place, better, more suitable to (the) historii / casu …”

historie / casu ... 21.10.2007 3:30

Cesi, Cesi ... (ctouc to) ...

“… if “this” that you quarrel (among yourselves), that you have not found a proper direction of what it is followed by all of you (in general good) as for “ this” (a blob), as always, as also for the other things, the case is, the design as it is (now and if now always) out of time / place is, a new one (a design) should, it is my advice (as I “see”) take place, better, more suitable to (the) historii / casu …”

clay 21.10.2007 2:13

lze mít pochybnosti

o jedinečnosti, funkčnosti a místu stavby, aniž by byl člověk onálepkován zde ještě nškodně za správného čecháčka? Autor se chová přesně jako ten správný čecháček. Zná vůbec veškeré námitky proti této stavbě, nebo jen viděl pár šotů či novinových rozhovorů? Nastudoval si před svým odsudkem něco, aby mohl prohlásit, že nemá pochybnosti např. k funkčnosti stavby? Tipnul bych si, že toho moc nebylo. Přestože se shoduji v názoru, že stavba na jiném místě by byla určitým řešením, mám pocit, že není zdaleka vše kolem funkčnosti, potřebnosti, ceny a financování tak jasné, jak je dosud veřejně prezentováno.

Tomášek 21.10.2007 1:39

Re: Re: Nechce-li Bem Kaplickeho na Letne, bude holt knihova stat jinde :-)

 v době internetu???? Kolik domácností má internet??Internet je internet, ale držet knihu v ruce je něco jiného ty huso Rv

zíralek 20.10.2007 23:57

Re: Chobotnice kontra Klaus

ťuk,ťuk;-P

mig 20.10.2007 23:44

Chobotnice kontra Klaus

Milujete chobotnici a horujete pro ni, protože nesnášíte Klause, který ji odsoudil.. Nic víc v tom u mnohých z vás není.