3.7.2024 | Svátek má Radomír


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jarda 8.6.2006 9:47

Bože, bože, to je samice tura domácího!

Martin 8.6.2006 11:01

Re: Bože, bože, to je samice tura domácího!

Neurážej tura (ani jeho samice) ty jsou užiteční...

Pavel 7.6.2006 23:43

Tak jsem si počtl kritiku demokracie bez návodu na řešení a proto navrhnu svoje.

Především by občané vůbec neměli volit. Stačí když k volbám příjde Filip s Grebeníčkem. Další variantou je drobná úprava ústavy a to čl. 4 ...vedoucí úlohou je pověřena.... A máme po starostech s blbou demokracií.

Alena T. 7.6.2006 22:46

reakce

Pro ty, kteří mě kritizovali, že nemám žádné řešení: já myslím, že mám, ale nedá se to napsat tady teď ve 3 větách. Zkusím někdy nabídnout redakci NP článek o možných řešeních demokratického systému. Asi nemá smysl dodávat, že nesouhlasím s těmi, kdo tvrdí, že demokratický systém je nejideálnější ze všech alternativ. Ale říkám rovnou, jako řešení nevidím jakákoliv vylepšení volebního systému: každý volební systém má své nelogičnosti a zápory. Ale ať je systém voleb jakýkoliv, politici si pak stejně jedou podle svého. Vezměme současnou situaci: pokud bych jako objektivní pozorovatel chtěl respektovat vůli voličů, tak musím opravdu sestavit jen jakousi neutrální vládu úředníků, kteří budou mít zakázáno cokoliv konat. Jinak se výsledek voleb nedá interpretovat. No a vidíte, jak ODS tak ČSSD věří, že budou vládnout a že budou uplatňovat svůj program. K čemu potom je ona demokracie, když se jí politici stejně neřídí.

Mirek 8.6.2006 17:24

Re: reakce

Jestlize rovnou rikate, ze resenim neni volebni system, tak ja rikam - snad ani ten clanek nepiste. Perpetum mobile take nema smysl vymyslet. Vase interpretace dnesni situace neni smerodatna. Ale je to pomerne signifikantni. Vetsina odpurcu demokracii odmita prave proto, ze politici v ni nekonaji tak jak by se jim osobne libilo, stat se spravuje jinak nez odpurci chteji a sila jejich hlasu je mala a oni by chteli vetsi vliv bez toho aby o spravnosti svych nazoru museli nekoho presvedcovat. V demokracii mate 2 cesty. Bud jste pasivni volic s hlasem o sile jedne cca petimiliontiny celku a jednou za 4 roky muzete tuto sebeobranu pouzit. Pokud se vam zda, ze je to malo, a rada by jste mela vetsi vliv na veci verejne musite si to odpracovat. Vstupte do strany nebo si ji zalozte. Kdyz to budete delat dobre a presvedcite o tom hodne lidi, potom se vam muze podarit prosadit vas pohled na rizeni statu. Predstava, ze budete sedet v klidku doma a jednou za 4 roky pouzijete svuj hlas a tim si zaridite, ze politici budou prosazovat presne to co by se vam libilo je hodne od veci. Bud jste pasivni s mizivou silou, nebo jste aktivni a vas vliv na veci se vetsuje. To je zivot. Smirte se s tim. To je fantasticka vlastnost demokracie.

pařez 8.6.2006 17:27

Re: reakce

vůbec nechápe smysl politického systému jako takového. To, co nazýváme demokracií, není - a díky bohu že není - systém, který se řídí iracionálními náladami většiny voličů, ale systém, který dbá na dodržování určitých pravidel pro tvorbu politického rozhodnutí, které ovlivňuje naše životy. Zároveň však má v sobě mechanismy, které poměrně včas a nenásilně!!!! umožňují změnu politického řízení země, pokud se ukáže být špatné pro tuto zemi. Čili není to - a troufám si tvrdit, že záměrně - systém snažící se prosazovat Dobro, nýbrž bránící nástupu Zla. Trochu  málo? Já myslím, že po zkušenostech z historie dost!!!

Finrod Felagund 7.6.2006 20:00

Demokracie je třetinou ideálního systému

a to už říkal Cicero (a podle mě nebyl daleko od pravdy). Demokratický prvek je v politickém systému nutný, nelze však na něm stavět jako na základu. To, co slečna Temesová napsala, jsou dobré argumenty pro špatný jev (neúčast ve volbách), nicméně bych přidal ještě jeden: občané jsou v naprosté většině v politických záležitostech (know-how jak spravovat věci veřejné) amatéry, kteří nevědí, jaké důsledky jejich volba bude mít, a tito často delegují podobné amatéry, kteří vládnou. Proč má mít hlas univerzitního profesora či úspěšného manažera stejnou váhu, jako hlas uklízečky nebo nezaměstnaného bez jakékoliv kvalifikace? Proto se připojuji k Cicerovi a říkám, že politický systém má mít tři složky: monarchii (dává státu stabilní bod, jakousi záruku kontinuity), aristokracii (rozuměj: vládu ne šlechty, ale vládu nejlepších, tzn. elity národa) a demokracii, která by zastupovala "běžného občana". V takovém systému by lidé měli základní jistoty a přitom by závistivá lůza jen z titulu své početnosti neokrádala elitu. Demokracie sama o sobě je špatná, vede k tomu, že lidé v lepším případě volí kandidáty podle barvy jejich kravaty, v horším případě podle toho, kdo víc řve a kdo je větší populista...

Kuťák 7.6.2006 23:09

Re: Demokracie je třetinou ideálního systému

Vážený pane, kladu si otázku, kdo určí, že XY patří k té šlechtě neboli politické elitě. Budou na to nějaká hlediska a kdo je stanoví? Nebo snad to vyplyne z rodových práv? Nebo osvícený monarcha sám zaúřaduje nebo najmenuje prověrkovou komisi pro zjištění kompetentnosti těch, kdo se přihlásí do konkursu? A teď promluví ze mě lůza, ale k tomu mne přivedla letitá zkušenost mého stáří. Ta uklizečka může mít někdy zdravější a rozumnější pohled na věci veřejné než univerzitní profesor, čímž nechci naprosto snižovat akademicky graduované a akademicky angažované lidi, protože si jich vážím.Leta jsem se mezi nimi pohyboval a důvěrně je poznal. Takže to porovnávání váhy hlasů mi nějak nevychází. S pozdravem K.

Johny 7.6.2006 19:38

Slabiny demokracie

Vážená slečno Temesová, demokracie se svým právem volby je nejideálnější možný systém, který i vám umožňuje volit kohokoli - třeba sebe! To je to jeho zatím nepřekonané plus. Má ale bohužel dvě zásadní slabiny - 1/ Nemá žádnou zpětnou zodpovědnost pro voliče. Žádný volič není zodpovědný za to jak volil, nemusí se z důsledků své volby svému okolí zodpovídat nebo obhajovat to, co jím zvolený favorit napáchá a prosadí. Pokud by byly volby veřejné a volební výsledky dohledatelné až po jména voličů, tak by lidé museli velmi vážit svou volbu, aby ji pak večer v hospodě obhájili. 2/ Umožňuje volit každému. A protože neúspěšných a krátkozrakých je, bylo a bude vždy více než těch co pracují a tvoří, tak je demokraticky možné nakrást ("zdanit") cizí majetky a spokojeně přežívat. A proto tu běhá mezi námi ono obrovské množství komoušů, socanů a

dalších vyžírků, kteří jen vymýšlejí jak a komu co zase ukrást. Viz

majetkové daně, přerozdělování všelijakých dávek a podpor, které

umožňují celým generacím přežívat bez jediné odpracované hodiny - stačí

jen, aby správně odvolili.To je to Vaše fotbalové hřiště, kdy si diváci mohou odvolit, kolik jim hráči musí zaplatit. Toto tu probíhá pravidelně (minimálně) jednou za čtyři roky. ZÁVĚR - Až se za účast na volbách bude platit poplatek 100.000,-Kč, tak tato vláda lůzy odpadne a každý volič si setsakra ohlídá, jak se ten jím zvolený zastupitel chová. Demokratických prostředků k tomu má dost.

Vladimír R. 7.6.2006 17:50

Když demokracie, tak přímá.

chápu frustraci lidí, kteří si při nejlepší vůli mezi stranami parlamentními nevyberou. Ti pak se neradi musí smířit s tím, že jejich "nehlas" nebo hlas pro stranu neparlamentní propadne. V době Internetu a mobilů nevidím dnes žádný problém přejít na přímou nebo polopřímou demokracii. Vláda by se tak vrátila lidu. Ne každý si chce volit zástupce. Lidé by se o politiku starali více, kdyby jim bylo umožněno se k zákonům vyjadřovat aktivně a společnosti by to určitě prospělo. Jsem přesvědčen, že moudrost lidí je větší než moudrost karieristicky orientovaných poslanců.

Mirek 7.6.2006 17:01

Demokracie je nejlepsi system

Posledni dobou se stalo modou tvrdit, ze demokracie je spatna ale ostatni jsou horsi. Ja tvrdim, ze demokracie je fantasticky otevreny system, na zaklade ktereho muze spolecnost fungovat tisici ruznymi zpusoby. Teprve konkretni naplneni tohoto systemu lidmi a zakony urcuje konkretni fungovani spolecnosti. Demokracie totiz vytvori presne tak dobry a spatny stat jak jsou dobri a spatni lide v tomto systemu. Stat bude vzdy tak dobry jak jsou dobri, pracoviti a vzdelani jeho obcane. A zady jiny system vam tuto barieru nezrusi. Jenom uz by jste se konecne meli smirit s tim, ze sprava statu je vzdy vlada nekoho ned nekym a to v jakemkoliv systemu. Svet neni misto nekoncici radosti a uplne spravedlnosti, ale to neni vinou demokracie. Premyslejte jak prosadit lepsi fungovani statu, cinte tak a demokracie vam bude vybornym nastrojem. A zanechte mudrovani nad nespravedlnosti sveta a nutnosti zrusit demokracii. Nic dobreho tim nedosahnete.

Kuťák 7.6.2006 14:22

Ale co navrhujete lepšího?

V mnohém máte pravdu, o řadě věcí lze diskutovat a jsou ve vašem podání rozporné. Co ale navrhujete lepšího.? Je hezké se na demokracii obořit, máte však jiný recept "správy" společnosti?Jeden z diskutujících si nemohl vzpomenout, kdo prohlásil, že ze všech špatných způsobů.....atd.. Byl to Winston Churchill. Toho, co říkáte, byl si moc dobře vědom a to ho dovedlo k závěru, že je to zatím to nejlepší, co bylo empirií vytvořeno a odzkoušeno. Demokracie bude proto stále prožívat svou určitou ralativní krizi. A jde o to, abychom ji minimalizovali. Neúčastí  to nejde. Ta ji pomáhá prohlubovat. Srdečně zdravím.

Xaver X.X. 7.6.2006 14:24

Trefné, není co dodat.

HaHa 7.6.2006 12:52

Nevoliči nejsou hloupí

K autorce uvedenéhé článku -proč nemáme takto smýšlejících lidi více, v tomto článku je tolik pravdy,že by mělo být povinné,aby každý občan tento článek přečetl a politici jako první 

tajemnýhradvkarpatech 7.6.2006 16:02

Re: Nevoliči nejsou hloupí

Úsměvné je na tom to, že řešení je několik, jsou zřejmé již z podstaty problému, dá se do konce říct - do očí bijící. A právě proto, že v tom většina dokáže vidět pouze nihilismus, zústaneme pěkně tam, kde není jsme - v (Y).

tajemnýhradvkarpatech 7.6.2006 16:04

Re: Re: Nevoliči nejsou hloupí

kurnik ... nyní jsme ...

howgh

Mirek 7.6.2006 17:12

Re: Nevoliči nejsou hloupí

V tomto clanku neni vice pravdy nez Marxove kapitalu. V tomto clanku je pouze nepochopeni systemu demokracie jehoz fungovani a smysl autorce zcela unikl. Vytrhava pouze nektere viditelne podruznosti a na jejich zaklade vyleva s vanickou i dite.

Gandalf 7.6.2006 12:50

"Demokracie je nejlepsi ...

... ze vsech spatnych zpusobu, jak vladnout lidem". Rekl to nekdo moudry, bohuzel jsem zapomnel kdo. Plne souhlasim s tim, ze demokracie je spatna. Ale znate neco lepsiho? Jestli ano, tak proc to ve Vasem clanku nebylo? A jestli ne, tak je Vas clanek zbytecny blabol.

Xaver X.X. 7.6.2006 14:25

Re: "Demokracie je nejlepsi ...

Myslím, že to bylo jinak: Demokracie je NEJHORŠÍ možný způsob vládnutí, ale ukažte mi jiný, který funguje lépe (WCH)

zalozak 7.6.2006 12:02

Mylite se... a to naprosto zasadne

Nevolici jsou naopak velmi hloupi.  Demokracie, pri vsech svych nedokonalostech, a vsech problemech dava jednu obrovskou moznost. Podilet se na zmene vlady a tech kteri zastupuji. Jakoliv omezena tato moznost je, je to moznost a i jeden hlas plati.

Nevolic je clovek ktery dal verejne najevo ze ho naprosto nezajima kdo a jak mu vladne.Nejen jenu, ale take jeho rodine, jeho detem.  Jinymi slovy, je to clovek kratkozraky a hloupy.

jogín 7.6.2006 12:17

Re: Mylite se... a to naprosto zasadne

A proč bych měl vybírat z úplně stejných korupčníků?

Petr 7.6.2006 13:48

Re: Re: Mylite se... a to naprosto zasadne

Protože ti korupčníci, kromě toho, že hrabou do své kapsy (a v tom se opravdu příliš neliší), rozhodují o tom, jakými pravidly se budemem muset v této zemi řídit. A zde již určité rozdíly jsou.

Maaartin 7.6.2006 11:46

http://www.zvedavec.org/clanky_1332.htm

Ten druhy odkaz nefunguje. Jinak zadny velky nadseni.... jestli nekdo ceka, ze si KOUPIM pokracovani toho clanku, taxe silene plete. Btw., tento system meni jen vlastni PROVEDENI voleb, neresi vec jako hlasy ztracene pro male strany a podobne. Vubec toho moc neresi.... ale jestli nekde bude pokracovani zdarma tak to snad i doctu......

Stanislav 7.6.2006 12:02

Re: http://www.zvedavec.org/clanky_1332.htm

Jedna věc by kromě navrženého byla asi likvidace 5% klauzule a hlavně celostátní kandidátky, protože po krajích se vnáší mezi přepočet hlasy -> mandáty další velká chyba (byť už ne jednostranná).

Jarmila 7.6.2006 15:19

Re: http://www.zvedavec.org/clanky_1332.htm

celá rerofma voleb je zde:

http://www.kubata.nazory.cz/clanky/kap20.htm

jogín 7.6.2006 11:20

Řešení je poměrně jednoduché.

Praktikovat přímou demokracii, položit důraz na referenda. Jak jsme tady před časem mohli číst od usedlíka ve Švýcarsku, tak to funguje k všeobecné spokojenosti. A náklady? Ve věku elektroniky přece není problém naklepat číslo občenky do počitače nebo nechat ji projet čtecím zařízením a za plentou zmáčknout tlačítko. Politikům se to ovšem nebude líbit, protože, jak popsala autorka, je jejich cílem získat posvědcení a pak si dělat, co chtějí sami.

Malý Aston 7.6.2006 12:01

Re: Řešení je poměrně jednoduché.

Řešení je jednoduché ale společnost musí tento systém vzít za svou občanskou hrdost.Kulturní a sociální prostředí ve Švýcarsku nemůžete aplikovat do českých poměrů,kde závist a zloba,neúcta k zákonům i občanům je hluboce zakořeněna.Českému občanovi to nevadí a nemá zájem to řešit. Jak zajistit přímou demokracii,přímou  volbu soudců prezidenta,starosty,policejního ředitele,když občané nevyužijí ani toho nejmenšího práva,které je mu dáno,jít volit zástupce do parlamentu.Českému voliči nevadí,že je tisíce úředníků na ministerstvech,které nepotřebujeme,nevadí mu,že policie nekoná když má a koná když nemá.Český volič je spokojený volič.Českému voliči nevadí,že jeho daně rozděluje horda náhodně vybraných politických stran,nevadí mu že prohlašují my Vám dáme pastelky.Oni by měli říci,z Vašich daní a z dluhů které děláme si Vás kupujeme a dáme Vám pastelky.Až to občané pochopí a to bude hodně a hodně dlouho trvat,můžeme doufat,že přímá demokracie vzejde z vůle občanů a ne ze současných politických stran. Ani toho prezidenta nám nedovolí zvolit aby jsme my volové nezvolili náhodou Božského Káju. S tím nic neuděláme,občané to nechtějí.

Stanislav 7.6.2006 12:10

Re: Re: Řešení je poměrně jednoduché.

To bylo trefné. Po převratu jsem pořád nechtěl věřit těm řečem, že 40 let komunistické ideologie jen tak nezmizí -- a ono to tu máme. Prostě voliči nechápou demokracii. Už jenom z hlasů "Jen ať policie zbije technaře/Jacques/..." je jasné, že v rámci vlády KSČ vymizel v očích lidí rozdíl mezi policií, st. zastupitelstvím, soudy a trestem. Stejně to byla "jedna vrchnost" All-In-One. Natožpak parlament, vláda, zákony, vyhlášky, ...

A čím dál od Prahy, tím hůř -- "to jsou ti Pražáci, co nám(!) všechno rozkradou" ...

ferda 7.6.2006 11:17

Neúčast u voleb by šla jistě logicky vysvětlit

a já ji osobně považuji také za vyjádření postoje, ale vysvětlení, které článek obsahuje je Alenko s odpuštěním blábol.

Tomáš 7.6.2006 11:13

Znáte lepší systém

Demkracie určitě není dobrý systém, ale znáte něco lepšího?