15.5.2024 | Svátek má Žofie


Diskuse k článku

MOST: Nesahejte na devatenáctky

Zůstávám nohama v přítomnosti a ohlížím se do minulosti a zajímá mě především devatenácté století. Kdyby mělo zmizet všechno, co se v devatenáctém století vybudovalo a co vznikalo, to bychom potenku pískali.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kratochvíl 13.6.2023 19:19

Připomínám, že i za minulé doby "temna" byl vybudován Nuselský most, který má pro Pražany také obrovský význam, protože dopravně spojil Prahu přes Nuselské údolí s jejími jižními sídlišti a dalšími částmi, jednak dálnicí a jednak Metrem. Samo Metro je gigantická stavba po všech stránkách, po stránce estetické, funkční a technické, realizovaná během pouhých dvaceti let Pro pana autora ještě připomínám, že byla realizovaná státem a statní firmou. A také si nedovedu představit, že by současný režim se na něco podobného zmohl. Za posledních 30let aní jedna linka navíc, včetně rychlodráhy na letišrě. A přitom stačilo prodloužit linku "A", jak bylo púvodně projektováno.. To se, ale nesmí říkat, tss !

P. Diviš 13.6.2023 23:53

Může, stejně jako jiné pitomosti.

M. Pivoda 13.6.2023 16:11

Nesahejte mi na 50. léta minulého století. Dnes se píše rok 2023.

Cybernetics: Or Control and Communication in the Animal and the Machine is a book written by Norbert Wiener and published in 1948. It is the first public usage of the term "cybernetics" to refer to self-regulating mechanisms. ...

The Human Use of Human Beings is a book by Norbert Wiener, the founding thinker of cybernetics theory and an influential advocate of automation; it was first published in 1950 and revised in 1954 ...

R. Polášek 13.6.2023 16:07

Koukám Aston testuje, jestli jeho úvodníky lidi skutečně čtou nebo jenom zběžně přeletí a už diskutují. Nebo vůbec nečtou.

Anebo je hodně dopředu už v nějakém scifi. Kdoví jak to bude v DEVADESÁTÉM století s inovačním tempem.

P. Princ 13.6.2023 13:02

Výměna původních mostních nosníků za nové v roce 1901 během pouhých dvou dnů výluky železničního provozu, byl zajisté úctyhodný výkon. Pro pořádek dodávám, že mu předcházely přípravné práce trvající cca 1 rok (výstavba nových kamenných pilířů a provizorních konstrukcí), a následovaly práce dokončovací (druhá kolej, lávky pro pěší, přístupová schodiště), takže celá akce trvala několik let.

https://vysehradskej.cz/zeleznicni-most-historie/

https://vysehradskej.cz/vymena-zeleznicniho-mostu-2/

A. Pakosta 13.6.2023 13:19

Akce sice trvala několik let, ale vlaky tudy jezdily celou tu dobu - kromě těch 24 hodin výluky. To je to podstatné! Dneska by se napřed půl roku boural starý most a pak by se tři roky stavěl nový, a po celou tu dobu by přes to nejel vlak. A ještě by nám mluvicí hlavy tvrdily, jak to skvěle a rychle zvládly.

V sedmdesátých letech minulého století byl v San Francisku (USA) rekonstruován most Golden Gate. Práce zahrnovaly výměnu celých dílů mostovky. Ty byly dováženy loděmi po moři a zdvihány nahoru k místu montáže. Trvalo to několik měsíců. Ale po celou tu dobu nesměl být provoz na mostě NIJAK omezen od šesti ráno do šesti večer. Ani jeden jízdní pruh, přátelé. Dodavatel stavby platil smluvní pokutu za nedodržení této podmínky - deset tisíc babek za každou minutu zdržení. Stalo se to asi třikrát, vždy na pár minut, že pracovní stroje ráno nebyly včas odklizeny.

A. Pakosta 13.6.2023 15:08

Omlouvám se za malou nepřesnost, můj pramen informací uvádí výluku kratší než 24 hodin.

V. Kolman 13.6.2023 11:08

Kdyby byl vývoj létacího stroje zadán některému ze současných výzkumných (a zkušebních) leteckých ústavů, tak dodnes závidíme ptákům létaní.

Protože letadlo ale vymysleli i realizovali bratři Wrightovi - tak létáme;-D;-D;-D

J. Jurax 13.6.2023 13:22

Inu, být v roce 1903 doba jako dnes, létající aparát bratří Wrightů by zakázali. Nesplňoval by bezpečnostní ani ekologické požadavky a ještě dělal randál. A jeho tvůrci neměli potřebné certifikáty a nezbytná povolení.

A masivně by dotovali vzducholodě, které přece tak hezky létají.

Navíc by se vyrojili aktivisté a dotované neziskovky, jež by proti létajícím aparátům těžším vzduchu z různých pozic urputně brojili. A podávali žaloby.

R. Polášek 13.6.2023 16:02

R^R^R^

J. Ticháček 13.6.2023 16:17

No, oni ti kluci Wrightovic letadla nevymysleli. Plachtilo se už nějaký čas. Stejně tak se spousta loď pokoušela o motorové létání. Oni byli první, kterým se to povedlo. Možná i díky tomu,, že zároveň s motorizací vyřešili i zcela nový způsob ovládání letadla. Ten princip používáme dodnes, a je jejich hlavním přínosem. Těch pár metrů letu je vlastně nepodstatnou maličkostí. To jen že byli první, kterým se to povedlo. Jejich význam byl mv tom řízení.

M. Koutný 13.6.2023 9:59

Tak to není článek o Ferim a Cimickém?

J. Jurax 13.6.2023 13:24

Ti se neomezovali jen na devatenáctky. Měli širší záběr.

M. Mullerova 13.6.2023 8:35

v Olomouci tramvaje jsou:-)

P. Han 13.6.2023 9:10

Jistě. Čtěte znova.

M. Pivoda 13.6.2023 8:32

Cituj: Detaily mi unikly, ale podstata sdělení nikoli.

Komentuji

Uniká mi smysl Neffova článku. Z ostatního textu jsem měl dojem, že Ondřej Neff se vlamuje do otevřených dveří.

A navíc moje tradiční kritická poznámka: Fikce o budoucnosti není sci-fi, tj. vědecko-technologická fikce.

P. Diviš 13.6.2023 10:20

Uniká.

Jako vždy. :-P

A. Pakosta 13.6.2023 12:55

Ale, Pivodo, Neff tu nikde netvrdí, že fikce z budoucnosti rovná se sci-fi. On tvrdí, že JEHO konkrétní nová sci-fi je situována do budoucnosti. To vám patrně TAKY uniklo. A taky vámi citovaná zkratka sci-fi nemá se žádnou technologií nic společného. Science fiction = vědecká fikce.

M. Pivoda 13.6.2023 13:22

Soustavou rovnic (běžným vědeckým vyjádřením v technických a přírodních vědách) žádného občana nezaujmete, i když vědec může sdělovat něco nového. Ten nový poznatek je třeba přetvořit do technologie, řekněme rakety. Proto také hovořím o vědeckotechnologické fikci, což zkratka "sci-fi" skrývá.

Fikce budoucnosti bez technologického základu, tedy toho o čem politický komentátor Ondřej Neff nemůže mít žádnou představu, by Jeho Magnificence Jiří Zlatuška velmi pravděpodobně označil slovem "blábol". "

J. Jurax 13.6.2023 13:54

Kecáte.

Zjevně postrádáte vědomosti o scifi jako vědeckofantastické literatuře. Jde i o literární žánr, dělící se na řadu subžánrů, z nichž některé obsahují toho sci pomálu a/nebo ono sci není těžištěm díla.

Kupříkladu Bradburyho 451 stupňů Fahrenheita, Lemovi Astronauti nebo Planeta Eden a Návrat z hvězd, Strugackých Les, Ničivá vlna, Brouk v mraveništi, Je těžké být bohem, Verneův Robur dobyvatel, Nesvadbův Blbec z Xeenemünde a Čapkova Válka s mloky či Asimovova Nadace jsou díla řazená do scifi, ač podíl ono sci je v nich různý.

J. Jurax 13.6.2023 13:55

... podíl onoho sci ...

J. Jurax 13.6.2023 13:32

K té poznámce: množina fikcí o budoucností a množina sci-fi nejsou disjunktní.

A ovšem termín sci-fi označuje literární žánr, patřící do beletrie.

P. Kubáč 13.6.2023 8:28

Jojo to se to dělal technický pokrok, když starý mocnář vybíral 5% daně a (téměř) do ničeho se C. a K. státními regulacemi nesmolil.

L. Žaloudek 13.6.2023 8:14

Ale v Olomouci tramvaj bývala! Mám vzpomínku z dětství, jak mě překvapilo, že je tam jízdné jen 40 a 20 haléřů (zatímco třeba v Brňe bylo 60 a 30).

J. Ticháček 13.6.2023 16:27

Ony tam jsou stále.

Jen Vám, možná díky těm vzpomínkám, unikla autorova myšlenka. Pan Neff psal o tom, že dnes by bylo zhola nemožné ty tramvaje v Olomouci začít provozovat. Kdyby tam náhodou nebyly.

L. Harvánek 13.6.2023 6:26

Ten most má za sebou už cca 150 let života a určitě ve své době nebyl stavěn na takové zatížení. Takže jej současný provoz zatěžuje víc, než je pro něho zdravé. Navíc nestačí dnešnímu provozu ani kapacitně. Takže by bylo rozumné jej vyměnit , aby po novém mostě bylo možné položit 3, lépe však 4 koleje, které by umožnily protáhnout tímto úzkým železničním hrdlem všechny vlaky včetně těch nákladních. Jenže výstavba takového mostu není dílem okamžiku a zabere ne řadu měsíců, ale let. A teprve po dostavění nového mostu bude možné na něj převést dopravu. Zastánci této významné architektonické i technické památky by jej chtěli zachovat v původní podobě, jenže most bude (aby se nedostal do havarijnígho stavu) také opravy a to přinese omezení provozu. Jednže umístění nového mostu vedle starého také přinese řadu komplikací na prostor i provozně technická řešení. A už dnes máme žadu památných staveb, které tak nějak překážejí. Budeme si muset zvyknout na to, že je budeme muset uchovávat pro příští generace v nové podobě ve formě modelů.

R. Gramblička 13.6.2023 7:00

Ta mánie, dělat ze všeho možného chráněné památky, o které pak nemá kdo a hlavně za co pečovat, mně fascinuje. Když to takhle půjde dál, promění se ČR ve skanzen

R. Toman 13.6.2023 8:39

Jo, nejlepší je se o památku desítky let nestarat, nechat jí zchátrat a pak prohlásit, že je neopravitelná. A nahradit jí nějakou novostavbou. Tak to dělají někteří soukromníci v Praze, mnohdy z řad cizinců. Kulturní a civilizovaný stát by měl o památky pečovat. Nejsme v Rumusku za komoušů. A i tady komouši zníčili tisíce památkových objektů.

R. Gramblička 13.6.2023 9:27

Pokud jde o soukromý majetek, Vám, mně, ani nikomu dalšímu do toho nic není. Sám majitel si má zhodnotit, zda mu nemovitost za to stojí, aby o ní jako o památku pečoval, či nikoliv. Pokud ne, máte možnost jí od něj odkoupit. Nemluvě o tom, že mnoha soukromníkům do případné péče kecá NPÚ natolik, že to ani nemají za potřebí. Kulturní a civilizovaný člověk nekecá druhému do života a do správy jeho majetku

Tady jde o případ, kdy máme nějakou funkční stavbu, vyžadující rekonstrukci či větší předělávku a státní orgán či různé spolky mašíblů trvají na tom, že rekonstrukce musí zachovat původní parametry, vykonat by se měla nejlépe původními postupy a původními materiály anebo stavbu zakonzervovat a vedle postavit novou

R. Gramblička 13.6.2023 9:34

Po komančích tady zůstala spoušť právě proto, že všechno soukromníkům vzali a pak už se o ten nakradený majetek nedovedli postarat. A mnohdy ani nechtěli