Neviditelný pes
První český ryze internetový deník. Založeno 23. dubna 1996Diskuse k článku
MOST: Nesahejte na devatenáctky
Upozornění
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
Z. Lapil 13.6.2023 7:14S tím zatížením to není úplně dramatické. Úplně přesný být neumím, ale parní lokomotivy byly významné těžší, než ty současné (ale taky delší a kromě poháněný kol měly i kola "roznášecí", a k mému překvapení měly i srovnatelný výkon. To přisuzuju tomu, že přenos na koleje je realizován valivym třením ocel-ocel, takže při dané tíže a počtu kol větší výkon nejen nepotřebujete, ale ještě vám komplikuje život prokluzem; typicky za deště, námrazy a tak. Mmch - opravdu současné (posledních 20-30 let?) mašiny mají zařízení proti prokluzu, jakési antibloky naruby, takže strojvedoucí jen vydá pokyn "jeď, co to dá" a o víc se nestará. |
Z. Lapil 13.6.2023 7:43Ještě poznámka k termínem výstavby. To jste zbytečně skeptický. Věřím tomu, že do roka do dne by mohlo být hotovo, aniž by se stavari museli tlačit do nějakých extra rekordů. On totiž, trochu k mému překvapení, most není extra složitá stavba - par pilířů, na to nosníky a nazdar. Pokud si pamatkari/architekti nevymyslí nějakou dominantu, za kterou se schová i Vyšehrad, ale doufám, že prvotní vlastnosti toho mostu bude nenápadnost v tom smyslu, že se nebude drát do popředí. Vůbec bych se nebál sprazeneho ocelobetonoveho mostu, je nizoučký a ocel se dá vytvarovat do oblouků, takže by mezi všemi těmi Karlovým a Hlávkovými mosty nemusel působit jak hranatá pěst na oko. Obávám se ale, že skromnost není většinově silnou stránkou radních. |
M. Koutný 13.6.2023 10:04Do roka a do dne? V zemi, kde rekonstrukce nějakých 180 km dálnice trvá už 5, nebo snad dokonce 6 let, v mnohem menším rozsahu, než byla původně zamýšlena, a některé ty rekonstruované úseky musí už teď být opravovány? |
Z. Lapil 13.6.2023 11:43Možná jsem opravdu nemístný optimista. Ono i s tou ocelí je tam povícero fází betonáže a po každé z nich víceméně musíte dodržet 28 dní technologickou pauzu, takže se několik měsíců bude jen čekat na beton. VELMI zajímavá je výstavba železničního mostu v Dolních Loučkách: https://cs.wikipedia.org/wiki/Most_M%C3%ADru_(Doln%C3%AD_Lou%C4%8Dky). Nějaké obrázky z výstavby zde: https://www.dolniloucky.cz/obec-1/turistika-1/pamatky-a-dominanty/zeleznicni-viadukty-203cs.html |
L. Žaloudek 13.6.2023 8:17Jestli se nepletu, na ten most navazuje tunel, do kterého nejde přidat koleje... |
P. Diviš 13.6.2023 8:26Pletete. |
P. Princ 13.6.2023 13:08Ne tak docela. https://en.mapy.cz/zakladni?l=0&x=14.4234758&y=50.0718483&z=15 |
A. Pakosta 13.6.2023 13:06Jen vám, milý pane Harvánku, trochu unikla podstata Neffovy poznámky. V roce 1901 už vedl v těch místech přes Vltavu železniční most z roku 1876 nebo tak. Jednokolejný. A v tom daném roce byla provedena jeho náhrada novým mostem, dvojkolejným, tedy zdvojnásobení jeho kapacity. A ta výměna netrvala ani roky, ani měsíce. Výluka provozu na trati byla méně než 24 hodin (DVACET ČTYŘI HODIN!!!). Provedli to naši předkové naprosto geniálně, a v tom jim bohužel dnes nesaháme ani po paty. Ano, trať je dneska samozřejmě elektrifikovaná, bylo by to o něco složitější - ale vsadím krk na to, že by dneska nikdo nesvedl ten most vyměnit ani s celoměsíční výlukou provozu - to je mimo diskusi. |
J. Strakoš 13.6.2023 5:40Ty termíny a rychlost stavby v minulosti mě vždy dostanou - doporučuji se podívat, jak dlouho se budovaly třeba jaderky za socialismu - třeba takové Dukovany se stavěly 9 let (+ 4 roky projekt). Dnes za tu dobu ani nevypíšeme tendr na dodavatele. :-( |
V. Mokrý 13.6.2023 5:46
|
R. Gramblička 13.6.2023 6:57jo, je to hrůza |
R. Toman 13.6.2023 8:24A co teprve Petřínská rozhledna za R-U. To byl cvrkot. |
J. Jurax 13.6.2023 0:51Moudře nakladená slova |
M. Krátký 13.6.2023 11:41máte můj souhlas - většinu ostatních komentářů psali mimoni, kteří ani podstatu nepochopili - co se dá dělat |