2.5.2024 | Svátek má Zikmund


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
? 27.2.2009 11:09

Re: Já na český vokativ kašlu a nejenom na něj. Připadá mi v mnoha případech směšný a mám s ním traumatický prožitek z mládí.

Nojo, ale mluvnický systém, pane Zimo, není opravdu závislý na vašich juvenilních traumatických zážitcích. Buď se mu přizpůsobíte, nebo budete do smrti působit jako kuriózní negarmota, s nímž bude vždy obrížné dorozumění ....:-)

Mějte se.

jhm 27.2.2009 13:17

Re: V pravdě kLausovský problém:

Co má přechylování jmen společného s Klausem? Co budete dělat až Klaus (už konečně) podá demisi?

Taky nesouhlasím s vyhozením redaktorky kvůli přechylování. :-/

yt 27.2.2009 9:53

Re: Milý pane Stoláre, s těmi záznamy prohřešků učiníte záslužnou práci.

Tak ať to vyžaduje po všech! (mužstva nastoupili....)

? 27.2.2009 9:58

Nepochybuji o tom, že podobné prohřešky jsou i v redakci pana Černého stíhány...

ferda 27.2.2009 10:07

Re: Milý pane Stoláre, s těmi záznamy prohřešků učiníte záslužnou práci.

Když se Vám nějaká žena představí jako Konvalinka Průšová řekne tím o sobě vše a nemusí nic dodávat. Taky výhoda.

PHVR 27.2.2009 13:23

Re: Milý pane Stoláre, s těmi záznamy prohřešků učiníte záslužnou práci.

Vážený pane,

moc Vám přeju, abyste se i Vy dožil dne, kdy tenhle přechylovací nesmysl bude v češtině označen jako zpozdilost.

Až čeština bude nazývat běžkyni Gössner nebo  Nystad, prostě proto, že se tak jmenují. A že na Gössnerová, Nystadová neslyší. A Vy - jsem si jist - jednou pochopíte, že když se čeština zbaví zbytečných a uměle udržovaných nelogičností, nejenže jí to neublíží, ale  pomůže. Chtěl bych zde vyjádřit názor, že používání cizích vlastních jmen a příjmení bez přechýlení nelze nazvat przněním češtiny, poněvadž je logicky správné a přesnější, než používání vlastních jmen s přechýlením. Przněním češtiny bych v hromadných mediích považoval spíš mizivou slovní

zásobu, zbytečnou neúčelovou nespisovnost, vulgarismy - tedy to, co je běžně slyšet například na rozhlasových stanicích nižší úrovně. Je zřejmé, že se čeština vyvíjí, a to dost překotně. Nemám z toho nějak přehnanou radost. Ale - alespoň doufám - dokážu ještě rozeznat, co by bylo lépe, kdyby zůstalo, a co by bylo dobré změnit. Kéž se  to pokoušejí rozeznat i ti, kteří na spisovnou verzi češtiny mají vliv. To, že se o to dost nesnaží, je zjevné. Jinak by verze bez přechýlení musela být už dávno povolená.

Pokud se jedná o pana Otu Černého, to je smutná kapitola. Tento pán je evidentně opilý svojí mocí, a jestli mu na něčem zcela zřejmě nezáleží , pak je to názor diváků České televize. Vzpomeňme si jen na případ z jara - Slavia - Fiorentina. Jeho výrok - v situaci, kdy poslední český tým bojoval v pohárech, a zájem o tento zápas byl opravdu enormní  - že "nevidí důvod, proč by se  zápas Slavia - Fiorentina měl vysílat, když to není Liga mistrů, ale jen pohár UEFA ", tak tento výrok , pronesený v daných souvislostech, je třeba tesat do kamene a zlatit. A vyhodit v době mistrovství světa v lyžování jediného člověka, který tomu doopravdy rozumí a dokáže to lidem vysvětlit, to opravdu nemá s myšlením mnoho  společného.. Je podivuhodné, koho musíme za koncesionářský poplatek taky živit .

? 27.2.2009 13:55

Vážený pane, mne osoba pana Černého nijak nezajímá.

Ale jako vedoucí redaktor za ledasco odpovídá a má nesporně právo po svých podřízených vyžadovat dodržování nějakých pravidel, včetně znalosti české mluvnice v praxi.

K vašim iluzím, že jazykové systémy lze měnit prostřednictvím nějakých povolovacích dekretů, doporučuji, abyste nahlédl do níže uvedeného odkazu; třeba pochopíte, že žádné povolení v té věci nic nezmůže:

http://cs.wikipedia.org/wiki/Morfologick%C3%A1_typologie_jazyk%C5%AF

PHVR 27.2.2009 14:19

Re: Vážený pane, mne osoba pana Černého nijak nezajímá.

Dobrá , dobrá, já to řeknu jinak.

.. nemám iluzi, že jazykové systémy lze měnit pomocí povolovacích dekretů. Jazyk se změní sám, a na příslušných orgánech je , aby tu změnu nějak přenesli do standardu.

Jenom jsem chtěl říci, že když už tam oni orgánové zavedli v minulosti svévolně tolik zbytečných nesmyslů (s/z u latinský slov a podobně), že by mohli pro jednou taky ve standardu povolit něco, co smysl evidentně má.

A taky jsem chtěl vyjádřit názor , že čeština tu idiocii s přechýlením u cizích vlastních jmen sama  překoná, a my oba se toho dožijeme ( je Vám taky přes 50, stejně jako mě, že ? To stihnem !).

Hezký den, hezký víkend, a úúúsměv, pane ! Váš  PHVR

? 27.2.2009 14:29

Re: Vážený pane, mne osoba pana Černého nijak nezajímá.

Taky hezký víkend. Úsměv jste mi už vyvolal, děkuji.:-)

IC 27.2.2009 9:12

Padni komu padni

Taková drzá otázka - začnou nyní v ČT říkat rebelující poslankyni zelených Zubovová? Její manžel je Zubov, koncovka -ová by tedy dle pravidel ČT byla na místě. Argument, že v dokladech má Zubová by neměl obstát, protože to má Johanssen v dokladech též.

Tak jak to bude teď?

Jen pro úplnost - mně osobně (ne)přechylování nevadí, má totiž svou logiku nazývat ty dámy tak, jak se jmenují ony samy. Z Mandlíkové nám Mandlíka v zahraničí taky nedělají.

jízlivec 27.2.2009 14:14

Re: Padni komu padni

Podle zákona ˇmá dvě možnosti: buď se psát přechýleně (podle pravidel českého pravopisu) Zubovová, nebo zvolit mužský tvar příjmení - tedy paní poslankyně Zubov...

Jan Svoboda 27.2.2009 9:11

I Vy jeden lumpíku,

Vy se chcete stát rychle multimilionářem, že ano? Bylo by to dobré za předpokladu, že tu dvacku by platili ti konkrétní prznitelé jazyka, z jejichž úst ta která perla vypadla.:-D

Eddie 27.2.2009 9:10

ad golf

teda srovnavat uslechtilou hru gentlemanu s rozbijenim si huby na lyzich .... 8-o

Jan 27.2.2009 9:09

Celkově lze konstatatovat,

že mluvené slovo je nejen v  ČT, ale především na Nově podrobováno takovým deformacím, až je člověku, který ctí mateřský jazyk stydno!Časování, shody podmětu s přísudkem, přechodníky jsou pánům a mnohým dámám rádoby moderátorům a moderátorkám a politikům, kteří vystupují na obrazovkách absolutně cizí!Proti nim je prohřešek paní Kocumové zanedbatelný.Pan Černý se v tomto případě projevil jako inkvizitor!!Při té příležitosti bych rád vzdal hold mluvenému slovu pana Klímy na Nově.K němu by se měli všichni ti co vystupují na obrazovkách chodit učit!!!

Jirka 27.2.2009 8:59

Nejsem příznivcem ČT ale je třeba říci:

A/ přenosy z MS jsou perfektně zajištěný, přehled během závodu je 100 %, techniky ČT hodnotím na 1   B/ na přechylování bych nebazíroval v případě, že je jeden komentátor, když ale komentují dva a jeden nepřechyluje a druhý ano, jako to je v případě Kocumové, může to být pro někoho méně srozumitelné a Kocumová by mohla v tomto případě vyjít vstříc. Je to pro ni ale asi zásadní otázka, kterou staví nad angažmá v ČT.  C/  Květa Jeriová je neporovnatelně lepší spolukomentátorka než Zuzka.

ded 27.2.2009 9:27

Re: Nejsem příznivcem ČT ale je třeba říci:

To se musím zasmát, slyším stále stejné fráze. Od Kocumové jsem se toho dověděl mnohem víc. A přechylování je nesmysl. I některá česká příjmení nelze přechylovat.

komba 27.2.2009 9:47

Re: Nejsem příznivcem ČT ale je třeba říci:

To je pravda, ale ona ani neskloňovala. Takže potom jsou perly typu: Vasilčuk dojela prvni a Bergen přefinišovala Johanson(třeba). Radši přechylovat a skloňovat.

Vodička-sapér 27.2.2009 10:19

Re: Nejsem příznivcem ČT ale je třeba říci:

Plný souhlas.

Petr 27.2.2009 9:47

Re: Nejsem příznivcem ČT ale je třeba říci:

To s Vámi souhlasím. Když pí.Kocumová během každého závodu 100x zopakuje, že je škoda, že diváci nevidí jak je to stoupání prudké, 20x zopakuje, že sprinter než postoupil do finale porazil spoustu jiných závodníků apod. ,tak to pochopím i já. Naopak při odborných komentářích pí.Peckové  mi to neustálé opakování chybí. A když to doplní p.Čapek při jednom finále: to je finále, tady se už nedá taktizovat. A při následujícím finále: to je finále, to je jasné, tady se už musí taktizovat, je to dokonalé.

yt 27.2.2009 9:55

Re: Nejsem příznivcem ČT ale je třeba říci:

Podle mě není Květa lepší než Zuzka.

Emča 27.2.2009 8:56

Černý - češtinář

To co předvádí v diskusních pořadech ČT je na úrovni IV cenové skupiny a to nemluvě o stařické demensi ! A protože ryba smrdí od hlavy je nasnadě co s tím udělat. Pí Jeriová jako sportovkyně, které si vážím, by z kolegiality něměla za jidášký groš se na této trapnosti podílet. Ono celé MS v klasickém lyžování je jeden neuvěřitelný průser !

Martin 27.2.2009 8:44

:)

Co by na to řekla Marilyn Monroeová?  A co si o tom myslí Kateřina Jacquesová? :))))

havránek 27.2.2009 9:38

Re: :)

A co Jan Tleskač a Zelený Raul? jak řekl Zeman: novináři jsou žumpa; bohužel s tím začínám souhlasit.

Han 27.2.2009 8:37

Co když je to jinak?

   Co když důvod vyhazovu je jenom zástupný? M. Kociánovou vyhodil Železný z NOVY taky pro něco co u ostatních nevadilo. Třeba nebyla Zuzana Kocumová jenom dost "milá" na pana Černého.   Třeba je to jinak.

M. Zima 27.2.2009 8:24

Páni komentátoři, Bohužel většinou

správně česky pletete páté přes deváté. Nejenom vaše diskuse, ale především ta Čeština samotná zrcadlí přeci českou chaotickou mentalitu. Výsledkem je řeč, která si zmatečnou komplikovaností s poměry v českém právním řádu nezadá. Jediné positivní na Češtině je, že umožňuje pohodlný život armádě češtinářů, kteří by v normálním životi představovali tvrdý sociální problém.

A co se týká sportovního přechylování? To je další česká ubohost, kdo jiný, nežli ČT by ji měl presentovat? V té souvislosti mě napadá typické postesknutí jisté české vlastenky, dámy z nomenklaturní společnosti: " My sme taky mohli 68 utýct a mýt se dneska dobře, ale kdyby ta čeština nebyla tak krásnej jazyk a ty naše potůčky tak nezurčely". A zurčí vám to tam dodnes, jinými slovy, u českých úchylů na jednom přechýlení nesejde, že ano soudruzi z ČT a RRTV?

gerontusinza 27.2.2009 8:29

Víto pane Zimo připadá mě to jako oblíbený vtiip na blbost těch druhých.....Re: Páni komentátoři, Bohužel většinou

ale pokud to někdo vyslovil s těmi hrubkami, tak spoliuúčast má na krku i ten co to zapsal..... nezdá se vám?  ;-P Jo mimochodem, já jsem neměl nikdy tu "čest" se s nomenklaturními kádry stýkat takže skutečně ale skiutečně nevím......

M. Zima 27.2.2009 8:41

Jenom pro zajímavost, oné dámě jsem musel naslouchat,

když krátce po Listopadu vyprávěla u vedlejšího stolku, jak se právě vrátila z Mexica a jak je to tam hrozné. Byla to jedna z těch revolucionářek, na které dobráci jako Vy sametově naletěli. Vaše představy o spoluúčasti mají něco specificky českého (vyskutuje se také u vyznavačů H. Krishny).

gerontusinza 27.2.2009 8:59

Víte ta spoluúčast je v tom že z fonetiky Re: Jenom pro zajímavost, oné dámě jsem musel naslouchat,

dokážete sdělit jak je blbá, že mluvila sice pražštinou ale zároveň jste rozenal měkká  a tvrdá iy.... to já při své mizerné znalosti pravopisu neumím ani náhodou.....  :-/pokud jste to vzal jako nadsázku inu.....    to víte, všichni komunisti byli pitomci že? .Tady mě sice všichni modráci nazývají rudochem a bolševikem, protože nenadávám na předchozí režim kudy chodím, ale to co je zde dnes..... máte pocit že je to to  ideální , pro co lze se nadchnout?

IC 27.2.2009 9:15

Re: Víte ta spoluúčast je v tom že z fonetiky Re: Jenom pro zajímavost, oné dámě jsem musel naslouchat,

Mám pocit, že to je mnohem ideálnější, než bolševik. Kdo maká, ten má a nikdo mu do toho nekecá s rudou knížkou.

M. Zima 27.2.2009 9:20

Chtěl jsem říct,

že v té story je těch blbců víc: Podle Černého o přechylování vůbec nejde, ale současně prý to přechylování vyžaduji blbečci z Ústavu českého jazyka, pro které to prznění jmen představuje mentální sebeukájení. Jestliže ovšem Černý lže, bude muset jít (tak by to bylo na Západě)

BTW: Já také nejsem spokojen s tím materiálem, jaký nám soudruzi z KGB po Listopadu podstrčili, ale většina Čechů souhlasí, tak co chcete?