30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
baci 10.3.2009 15:32

Re: Jaký byl Heydrich

dovolte abych se představil tady mám blog http://bakala.bigbloger.lidovky.cz/

Marat 10.3.2009 11:47

Že by ten pracující lid tolik tu Katedrálu chtěl?

Proč všechen ten pracující atheistický lid tak touží po té Katedrále? To se tam ten pracující atheistický lid touží modlit? Pracující lidové, pokrokoví a atheistický lidové, to opravdu tak toužíte po té Katedrále?

j 10.3.2009 12:15

Re: Že by ten pracující lid tolik tu Katedrálu chtěl?

Vraťte majetek komunistům a panmbíčkářům a uvidíte co se bude dít

JJ 10.3.2009 12:27

Re: Že by ten pracující lid tolik tu Katedrálu chtěl?

Oni jsou u nas verici pouze katolici? 8-o

Miroslav Kvapil 10.3.2009 11:30

Chrám sv. Víta

Je dnes populární říkat o husitech kolik zkázy způsobili.Bylo to jako z každou revolucí.Méně se už hovoří o příčině a člověku podle kterého bylo hnutí pojmenováno.A ten jenom protestoval proti nepravostem,které v té době v církvi byly.Ne v církvi katolické,ta vznikla rozdělením.Měly by dostat podíl i ostatní křesťanské církve,které jsou také dědici původní církve?Anebo to někteří cítí tak,jako se zpívá v t é písni "já já já jenom já".

Jirka 10.3.2009 11:23

Co je božího, nechte bohu, ale vždyť žádný bůh není,

co tady Bakala mele, ve jménu kříže byli postiženy genocidou celé národy původních obyvatel Ameriky, kolik lidí bylo jenom v Evropě mučeno a upáleno. Běžte se podívat na arcibiskupství, pozlacené kliky, všude luxus, přitom kostely chátrají. Chrám sv. Víta je ve správných rukou, když chvíli patřil církvi, hned zavedla kasičky, zvedla vstupné za hlasitého pokřiku, že o údržbu se bude muset starat stát.

Kecal. 10.3.2009 11:26

Re: Co je božího, nechte bohu, ale vždyť žádný bůh není,

R^

j 10.3.2009 11:27

Re: Co je božího, nechte bohu, ale vždyť žádný bůh není,

Musím nesouhlasi. V každé zapomenuté díře je vždy kostel opraven.

Sam Křepelka 10.3.2009 12:23

Re: Co je božího, nechte bohu, ale vždyť žádný bůh není,

Ale většinu jich opravil stát a ne církev !!

j 10.3.2009 13:26

Re: Co je božího, nechte bohu, ale vždyť žádný bůh není,

Myslím, že v těchto případech se o to postarali pánbíčkáří protože to by byly opraveny i ostatní budovy

Sam Křepelka 10.3.2009 13:42

Re: Co je božího, nechte bohu, ale vždyť žádný bůh není,

To si nejsem jistý. v mém rodném městě to zařizoval starosta, a ten rozhodně nepatří k pánbíčkářům! A platila to obec ze svého. Prostě jim bylo blbé mít kostel s opadanou omítkou.

baci 10.3.2009 15:33

Re: Co je božího, nechte bohu, ale vždyť žádný bůh není,

dovolte abych se představil tady mám blog http://bakala.bigbloger.lidovky.cz/

Fleischer 12.3.2009 6:36

Re: Co je božího, nechte bohu, ale vždyť žádný bůh není,

Aby se církev mohla starat o provoz a údržbu kostelů (tedy i sv. Víta) musela by obdržet zpět také další svůj majetek (lesy, pole), protože ten produkuje zisk, kostely ne.

Magor 10.3.2009 11:18

Český ateista

 K čemu je českém ateistovi dobrý kostel?

I-Worm 10.3.2009 11:19

Re: Český ateista

ateista je blbec. Vždyť ani nevybírá vstupné!

takyodbornik 11.3.2009 3:38

Re: Český ateista

To ohodnoceni ceskeho ateisty necham na Vas, ale musim se ho zastat. To vstupne vybiral jiz predtim a vybira zas. ;-)

Kecal. 10.3.2009 11:28

Re: Český ateista

Máš pravdu Magore,jseš.

Vanguard 10.3.2009 11:53

Re: Český ateista

To s tím dispozičním omezením je jistě pravda. Ovšem podle § 358 obecného občanského zákoníku platilo, že " Všeliké jiné druhy omezení zákonem nebo vůlí vlastníkovou neruší úplnost vlastnictví."

j 10.3.2009 12:16

Re: Český ateista

Když nám k ničemu není proč je máme církvím opravovat 

Antonín Hrbek 10.3.2009 10:59

Jak tomu bylo za první republiky

Za první republiky byly za majetkoprávní subjekty pokládány jednotlivé= církevní instituty, nikoliv však církev celá; ta jako celek neměla žádného vlastnického práva, pročež nemohla žádnou částí tzv. církevního majetku disponovat jako se svou vlastní věcí. Přitom název "církevní majetek" neznamenal vlastnický vztah, nýbrž pouze majetek sloužící církevním účelům. Státu příslušelo právo církevním institucím "církevní" majetek buď odejmout, nebo jakkoli omezit.

qwert 10.3.2009 11:04

Re: Jak tomu bylo za první republiky

to je ta základní chyba, protože podle původního výkladu kostely patřil tomu svatému, kterému byl zasvědcen a byl proto majetkovým tabu. Církev pak vystupovala pouze v roli správce.

vita 10.3.2009 11:26

Re: Jak tomu bylo za první republiky

Kostely patřily tomu, kdo je založil.

Antonín Hrbek 10.3.2009 12:39

Re: Jak tomu bylo za první republiky

Ne vždy, bylo to trochu složitější. Existovala ještě tzv. instituce "patronát", některé kostely si postavily církevní instituce samy (například v klášterech), někde byl kostel neoodělitelnou součástí hradu nebo zámku nebo dokonce hrobky (viz nyní nový lex Pezold).

Byl zakladatelem chrámu sv. Víta Karel IV. nebo šlo o přestavbu rotundy sv. Víta založené sv. Václavem. nebo o přestavbu baziliky sv. Víta vzniklé po roce 1060? Rotunda byla knížecím kostelem a dokonce slovanského ritu.

takyodbornik 11.3.2009 2:11

Re: slovansky ritus

Z toho, co vykopali z rotundy arch. Hilbert a spol. je zcela zrejme, ze o jeji prestavbu neslo. Co bylo umyslne z rotundy zachovano byl pouze hrob sv. Vaclava, Podobne  tak i romanska bazilika i kdyz tam toho kameni se naslo mnohem vice. Nakonec i pisemne zpravy v tom nechavaji namocenou toliko dobu Otce vlasti.

Poznamka o slovanskem ritu je pak jiz uplne mimo. Mozna asi nevite, proc klasteru "v Emauzich", zalozenem mimochodem take Karlem IV. se lidove vzdy rikalo "na Slovanech" ?!?

Suchož 11.3.2009 19:07

Re: Jak tomu bylo za první republiky

svatému nemůže nic patřit

Povídám 10.3.2009 10:49

Ach,Bakalo...

a z jakých peněz Karel IV. začal stavět?Z církevních rozhodně ne,ale ze státních.Jo,jo,vrátit církvi,ta bude vybítat vstupné,ale opravy zaplatí stát,tedy my všichni,že?

baci 10.3.2009 11:03

Re: Ach,Bakalo...

dovolte abych se představil tady mám blog http://bakala.bigbloger.lidovky.cz/

Marat 10.3.2009 11:27

Re: Ach,Bakalo...

Povidálku nekecejte. Karel IV nestavěl ten chrám za státní peníze ale za své. V té době nic nebylo státního ani národního. To, že by něco patřilo  "všemu lidu" je obrovský nesmysl. Když něco patří všemu lidu, tak i  vám tedy ivy osobně máte plné právo se k takovému svému majetku chovat majetnický a můžete se k tomu co je údajně vaše tak chovat?.

qwert 10.3.2009 10:42

Katedrála nepratří ani státu ani církvi

Tedy: kadetrála či libovolný kostel je "majetkem" svatého, kterému je zasvědcen, tedy katedrála Sv.Víta patří sv.Vítu.

O tom, kdo má být pověřen správou a udržbou a provozováním lze vést zcela legitimní diskusi, je celkem jedno zda to bude stát, správa Hradu, církev, nějaká neziskovka či akciová společnost.

Kdyby se totiž církev podíval do vlastní historie církevního práva, uznala by jistě to, co jsem naznačil v 1. odstavci. Ovšem to, že se o ten "majetek" zcela oprávněně dere (proč ne?) je jen důsledkem toho, že dnes stát zmíněné církevní právo neuznává. Takže Černý Petr na všch stranách....

Antonín Hrbek 10.3.2009 11:16

Re: Katedrála nepratří ani státu ani církvi

Neuznávání přednosti církevního (kanonického) práva před státním má dlouhé historické kořeny. Ale přednost státního práva platila již za RU a první republika to převzala.

Císař František Josef I. byl tedy, podle názorů některých diskutérů, komunistou. Dokonce si dovolil zrušit konkordát s Vatikánem a bez jeho souhlasu nemohli být jmenováni ani církevní hodnostáři. Když byl příslušnou kapitulou podán návrh aby olomouckým arcibiskupem byl pan Khon, tak se císař před udělením souhlasu pro jistotu zeptal, jestli je vůbec pokřtěn.

Když měl být jmenován vídeňským arcibiskupem Godfried Marschall, bývalý učitel arcivévody Franze Ferdinanda, postavil se tento proti, protože mu na císřův pokyn rozmlouval sňatek s hraběnkou Chotkovou. Arcibiskupen se stal biskup Nagl.