5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
huhu 28.10.2007 11:55

Re: není co oslavovat

no hlavně , že máte ten pocit :-D

huhu 28.10.2007 11:53

Re: Re: Re: Re: Re: Rakousko-Uhersko žalář národů pod vedením Františka Josefa I. (2)

cž třeba porovnat protestanty kolonizovanou Severní a katolíky Jižní Ameriku ? ;-)

Jiří 28.10.2007 11:52

není co oslavovat

Myslím, že by bylo daleko vhodnější vyvěsit všude černé, smutečním prapory.

Byla to obrovská chyba, že vznikl takový  nesouvisející slepenec, země Koruny české, Slovenska a Podkarpatská Rus. Sám Masaryk původně chtěl chtěl zachovat monarchii, měli jsme v ní dosti dobré, výsadní postavení, ale  byl nerozumnými politiky k tomu donucen.

Škoda.Dnes jsme mohli být  vzkvétající země,s vysokou kulturností, noblesou, i s dobrou ekonomikou,respektovanou internacionálně a  nikoliv  upadající po všech intelektuálních  stránkách, zemí, se kterou     pomalu bojí  jednat vyspělé demokratické společnosti.

huhu 28.10.2007 11:46

Re: Souhlas

Švejka si přečtěte a řekněte mi, kde Švejk říká "To chce klid" ? Znám tu knihu dobře a nenašel jsem to tam...

Stanley 28.10.2007 11:06

Souhlas

Článek shledávám jako dobrý i když např. , že by jsme my Češi sami rozvrátili monarchii si nemyslím. Těch příčin jejího pádu bylo jistě víc, ale nechci jejich výčtem nikoho zdržovat. Švejk je román zajímavý a ve světě známý, ale mi Češi by jsme se s ním neměli rozhodně vnitřně ztotožňovat. Už jen to heslo : To chce klid ??? S hodnocením Slováků a Slovenska naprosto souhlasím. Slováci by si měli , zvláště odstavec věnovaný jim několikrát přečíst a důkladně se nad ním zamyslet ! Pravda je ovšem, že teď to již není k ničemu !

jepice 28.10.2007 10:49

Dalimilova kronika:

ano, máte do jisté míry pravdu: je tam Vilém Zajíc z Valdeka jako "nelstivý přítel jazyka českého". Ale srovnávat tenhle český jazykový "nacionalismus" s tím z 19. století je trochu scestné. Dalimil fandil jisté skupině české šlechty, které šlo o udržení vysokých dvorských úřadů, zatímco král měl tendence udělovat je cizincům.

A.S. Pergill 28.10.2007 10:06

Re: vazeny Historiku , ukolem cisare jakekoliv rise je udrzet a pripadne rozsirit moc a vliv

Ten německý kulturní vliv je do značné míry propaganda. Existuje autentický dopis paní Perchty z Rožmberka, provdané za Dietrichsteina, která na zhruba podobné argumenty odpovídá v dopise bratrovi: "Od těchto Němcův nemohu se ničehož naučiti, nežli krkati, prděti a v kostky hráti." Což je, obávám se, výstižná charakteristika německého přínosu světové kultuře.

huhu 28.10.2007 10:01

Re: Re: Re: Re: Rakousko-Uhersko žalář národů pod vedením Františka Josefa I. (2)

nejbohatšími a nejvlivnějšími zeměmi tradičně jsou USA, Anglie, Nizozemí, Skandinavie a z podstatné části Švýcarsko či protestantské Německo - to co uvádíte nejsou ty nejbohatší země, jsou to vlastně zbohatlíci po WWII (vč. Bavorska a Rakouska) ale stále chudší nežli země protestantské.

Víte na vás platí - propásl jste příležitost mlčet. Předvádíte se tady jako největší fanatický pitomec. (Y)

A.S. Pergill 28.10.2007 10:01

Re: Re: Re: Re: Rakousko-Uhersko žalář národů pod vedením Františka Josefa I. (2)

Itálie jako taková do poloviny 19. století vůbec neexistovala, i dnes jsou v ní zcela zřetelné rozdíly mezi nábožensky vlažnějším severem a hluboce bigotním jihem.

Francie a Španělsko prodělaly v době protestantismu obrovský úpadek, přišly o většinu kolonií, a zejména Španělsko se propadlo až někam na úroveň lepší rozvojové země. Vyhrabaly se z toho až v souvislosti s potlačením vlivu křesťanství v průběhu 20. století.

A.S. Pergill 28.10.2007 9:56

Re: Re: Re: Rakousko-Uhersko žalář národů pod vedením Františka Josefa I. (2)

Nemáte pravdu s tím vznikem národů na jazykovém principu za obrozenců a romantismu: Už Dalimilova kronika rozlišuje Čechy s Němce ne podle země, ale podle jazyka.

Máte asi pravdu s tím Zikmundem, že byl schopnější než Václav, a že byla svým způsobem tragédie, že se nedostal na hlavní lucemburský trůn on. Na druhé straně pokud by se to stalo, tak by asi husitská revoluce vůbec nepropukla, protože k sociální bídě, která ji nastartovala, do značné míry přispěl pokles politického a hospodářského (z pohledu světové ekonomiky) významu českého království, na němž se zcela jednoznačně podílely Václavovy negativní vlastnosti (za které ovšem asi do značné míry mohla jeho zhola idiotská výchova prováděná samotným Karlem IV). Dá se spekulovat o tom, co by se stalo, kdyby se revoluce v Čechách o něco opozdila, a pak vypukla souběžně se selskou válkou v Německu. Dá se spekulovat i o tom, co by se stalo, kdyby Zikmund včas pochopil potenciál husitů (především vojenský) a místo čelní konfrontace je elegantně využil pro své záměry.

rolandszewczyk 28.10.2007 9:50

Re: Re: Re: Re: Re: Pro Petra Litoše

masaryk jako profesor ano,jako politik ne

rolandszewczyk 28.10.2007 9:48

Re: Re: Re: Rakousko-Uhersko žalář národů pod vedením Františka Josefa I. (2)

v tom případě Itálie,Francie ,Španělsko a další,patří kam?

clara 28.10.2007 9:46

Re: Re: Re: Poznámka

Ahoj súdruh Rectum. Odkedy máš kódové meno číslo 68? Choď  vypustiť svoje plyny inde. Ja som vyjadrila názor a ty si tu iba prdla.

huhu 28.10.2007 9:37

Re: Re: Rakousko-Uhersko žalář národů pod vedením Františka Josefa I. (2)

k propagandistickým blbostem, které uvádíte neodolám připomenout, že nejbohatšími křesťanskými zeměmi jsou ty nekatolické.

jirka.s. 28.10.2007 9:18

Re: Re: Re: !

Asi takhle, rólande! Pochopit psané znamená si to nejdříve přečíst! A pro toho, kdo není schopen přečíst souvisle jednu jedinou stránku, je Švejk skutečně nezvládnutelné sousto!

rolandszewczyk 28.10.2007 9:03

Re: vazeny Historiku , ukolem cisare jakekoliv rise je udrzet a pripadne rozsirit moc a vliv

souhlas,

ono římané se zastavili někde u vídně,kdyby došli do Gdanska,tak jsme byli v evropě vždy

tich@dohoda 28.10.2007 8:48

vazeny Historiku , ukolem cisare jakekoliv rise je udrzet a pripadne rozsirit moc a vliv

v mnohonarodnim state/risi jsou odstredive narodovecke tendence zakladem k rozpadu. Vy ceske zeme v ramci RU posuzujete uzce z pohledu Cecha, navic dosti povrchne.Z tech cca 6 milionu Cechu v ceskych zemich bohuzel tvorilo male % ekonomickych  elit a stredni tridy, tam dominovali Nemci a Zide,kteri se deklarovali vetsinou jako Nemci. Ja osobne hodnotim tech cca 400 let pod vladou Habsburku jako nesmirne pozitivni pro cesky narod. Prave ten "nemecky utlak" totiz z Cechu udelal Nemce mluvici slovanskym jazykem, Cesi a Slovinci predstavuji ve slovanskem spolecenstvi naprosto odlisny zivel, castecne take Slovaci, prave diky tomu 70'ti letemu "utlaku" ze strany Cechu, kteri Slovaky trsku "ponemcili" . Cest :-)

rolandszewczyk 28.10.2007 8:47

Re: Re: Re: Rakousko-Uhersko žalář národů pod vedením Františka Josefa I. (2)

ano,mám radost,že se najdou u nás lidé.kteří se vymanili z jirásko-masarykovských ,ještě komanči zkreslených,bludů

rolandszewczyk 28.10.2007 8:40

Re: Rakousko-Uhersko žalář národů pod vedením Františka Josefa I. (2)

z hlediska dialektického materialismu mate pravdu,z hlediska objektívní historie naprostý nesmysl,

objasním vám 3 hlavní pohledy:

1.rerkatolizace byl návrat k pořádku a právu,moderně řečeno -konzervativní politika 

2.despotismus:je obranou v době průmyslové revoluce proti socialistickým ,posléze komunistickým tendencím v celé evropě,nikolivěk primárně zaměřeny proti jakémukoliv národu R-U

3.ano,habsburský dům tušil,možná i věděl,že český národ bez šlechtické kultůry propadne socialistickým manýrům,taktéž v německu,madarsku,polsku ,ale i v španělsku a itálii,bohužel i v samotném rakousku,sebeurčení národů je jenom kamufláž použita socialisty,a to i v hnědých a černých košilích

tich@dohoda 28.10.2007 8:26

Re: Re: Rakousko-Uhersko žalář národů pod vedením Františka Josefa I. (2)

souhlas Jepice : v 16 -17 stol. se lide identifikovali s uzemim kde zili, Nemec zijici v zemich ceskych se deklaroval jako Cech, narod jak jej zname dnes neexistoval, ani kralove a vubec feudalove se nehlasili k narodu, nybrz slo dynastie /Premyslovci, Habsburkove, Piastovci atd. / .Cisar  Karel IV. se dynastickymi snatky "zmocnil" velkeho uzemi ale slo mu predevsim o zajmy Lucemburku, jakkoliv to pro nas je dnes neprijatelne, Zikmund /liska rysava :-) / byl urcite lepsi statnik, nez slaboch Vaclav a zrejme by jako cisar upevnil postaveni Cech/Lucemburku v ramci sv. rise rimske narod. nemeckeho. Z tohoto pohledu byly husitske valky velkou tragedii. Na druhou stranu husite byli jen prirozenou reakci na neunosny stav v katolicke cirkvi a protestante/husite/evangelici nakonec  nakonec krestany opet rozstepili /pravoslavi, rim. katolici, evangelici / . Narodni staty vetsinou predstavuji zdroj problemu a konfliktu plynoucich z nacionalismu, ktery se casto hali do roucha vlastenectvi. Sjednocovani Evropy a EU jsou pravdepodobne zacatkem konce narodnich statu v tradicni podobe a obcane EU se v budoucnu zrejme budou opet deklarovat podle mista pobytu bez ohledu na skutecny narodnostni puvod, podobne jako je tomu v USA nebo v Rusku. Cest :-)

Ryšánek 28.10.2007 8:16

Re: Re: Re: Re: Pro Petra Litoše

Četl jste něco od Masaryka??? Soudíte špatně, doporučuji si přečíst např. knihy: otázka sociální, světová revoluce, cesty demokracie nebo o něco starší knihu Sebevražda, pak se k Masarykovi vyjadřujte! Evidentně o Masarykovi nic nevíte. Zbohem>-

Ryšánek 28.10.2007 8:13

Pro Historika

Zcela souhlasím, jen bych doplnil, že Habsburk nás za 30ti leté války okradl o Horní a Dolní Lužice a za sedmileté války nedokázal uhájit ani Slezsko.>-

jepice 28.10.2007 7:51

Re: Rakousko-Uhersko žalář národů pod vedením Františka Josefa I. (2)

Obvyklá směs dat a národních klišé.

Rozpad monarchie měl samozřejmě příčin víc, ale tu hlavní vidím ve vzniku moderní teorie "národů". Devatenácté století bohužel ve svém romantismu zrodilo pojetí národa, který je od té doby definován jako věc jazyka a krve. Toho se sice Češi ve druhé obrozenecké generaci ochotně chytli, ale vlastně jen opisovali od německých národovců. Kdyby dostal šanci bolzanovský zemský patriotismus a pojetí národa jako skupiny lidí, které spojují zásadnější věci než jen jazyk...jenže to je kdyby. Takhle vznikla rozbuška, která zákonitě monarchii roztrhala. Tutéž rozbušku si v sobě odpočátku neslo i Československo, kde se projevila v emancipační snaze sudetských Němců a později i Slováků.

jepice 28.10.2007 7:19

Re: Re: Bláboly

Až se zbavíte i těch prvních, to tu teprv bude ráj.

Historik 28.10.2007 2:52

Rakousko-Uhersko žalář národů pod vedením Františka Josefa I. (2)

Roku 1526 zvolením stavy byl přijat v Království českém první Habsburk, arcikníže rakouský Ferdinand I. Habsburky nepovolal do Čech český lid, ale 172 šlechticů, kteří udržovali český lid v nejkrutější porobě a nevolnictví. Převrat provedený za Ferdinanda II. českými stavy tak nemohl mít úspěch, protože neměl podporu českého lidu. Ferdinand II. navrátil po bitvě na Bílé hoře Čechy do spárů katolické církve novými násilnostmi, popravami a konfiskacemi. Vestfálský mír vydal Čechy roku 1648 katolickému absolutismu. Marie Terezie po míru cášském roku 1748 zbavila český národ posledních zbytků samostatnosti. Od počátku vstupu dynastie Habsburků do Čech sestupoval český národ k otroctví. Za 100 let od cášského míru se tento postup zmírnil, protože český národ čelil svému vládnoucímu habsburskému nepříteli a nutil jej k ústupu. Od roku 1848 do 1914 despotismus v Rakousku trval, ale nebyl již tak zásadním pravidlem, ale prostředkem a taktikou Rakouska, které poznalo, že přirozený vývoj dějin bude ve velmi blízké době znamenat rozpad Rakouska a vymazání tohoto pojmu ze světa. Energie malého českého národa, který počátkem 15. století uvedl v úžas celou Evropu, se opět osvědčila. Češi chápali, že mezi Vídní a Čechami je tak málo zájmů, že vzdát se jich nebude Čechům dělat žádné obtíže.

Jak všechno dopadlo již dnes víme. Přesto se v České republice začínají objevovat blouznivci, kteří chtějí oslavovat Rakousko-Uhersko a vnucovat dnes lidem, že Rakousko-Uhersko prý bylo jakési štěstí pro Čechy a český národ. Tomu se lze jen pousmát.

Jakub S. 28.10.2007 1:28

Zhola neuvěřitelný základní nedostatek autorova vzdělání,

po němž ztrácí na základním náznaku hodnověrnosti vše další: "Čechy a Morava jako jedna z korunních zemí Rakouska..." - vyrazil bych tě metelescu blescu od matury, kdybys tam tohle vyslovil, blbečku. I v nejstručnějších slovnících by ses mohl dočíst, kdyby ses obtěžoval, že to byly VŽDY země dvě, vztahující se k Vídni naprosto nezávisle, souběžně, s veškerými úřady, soudy atd. - až do, představ si, troubo, do roku 1949... fajn. Kdo je autor?!

O legionářích ovšem ani slovíčko, třeba zpochybňující či jakékoli jiné...

Historik 28.10.2007 1:23

Rakousko-Uhersko žalář národů pod vedením Františka Josefa I.

Císař František Josef I. ve věku 18 let vstoupil na trůn. Jeho vzdělání bylo velice malé a povrchní. Jeho vychovatelem byl markýz Bombelles oddaný jezuitům. Ministr Besenberg cenil vychovatele slovy "prázdná nádoba." Dalším učitelem FJ I. byl plukovník Hauslab. Dále jej vychovával mravně zchátralý zhýralec Rauscher, budoucí vídeňský arcibiskup, který vstoupil na kněžskou dráhu po nešťastné vojenské kariéře, když otrávil svou italskou milenku Boitti. Tento člověk otrávil duši šestnáctiletého FJ I., když mu vštěpoval, že Češi nejsou národ a doplnil tak Josefovi nepatrné vědomosti o šestimiliónovém českém národu. S tímto ničemným úsudkem vládl FJ I. od 1848 do 1916. Za 68 let jeho panování nemohl se šestimiliónový národ, platící obrovské daně říšské, zemské, okresní i obecní dávky, nikdy v Rakousku domoci sebemenší spravedlnosti a nemohl se ani s nasazením váhy celé své delegace říšské rady domoci uznaných práv občanských.

K zástupcům české delegace obracel se císař FJ I. zády. Za 68 let byli zástupci českého národa asi dvěstěkrát u audience a odcházeli s přesvědčením po všech těch kratičkých rozmluvách že 1) císař považuje Rakousko za nedotknutelnou državu Němců 2) v císařových očích Češi jsou národem méněcenným, přes jejichž zájmy lze klidně přejít 3) že Čechy nutno hospodářsky škrtit a znemožnit jim politický a kulturní vývoj 4) přitom císař žádá na Češích politické dobré mravy a hrozí nejbezohlednějším zakročením.

Celý český národ v těchto císařových projevech viděl, že naše národní nebezpečí nevychází jen z přímo z rakouských ministerstev, ale že národní nebezpečí sedí přímo na rakouském trůně a jmenuje se František Josef I., jehož heslo Viribus unitis neznamená nic jiného než Němci a Maďaři spojenými silami proti Čechům.

mlg 27.10.2007 23:55

Re: Re: Re: Re: ?

Myslím, že kdyby běh dějin šel po Vašem, tak bychom jako národ neexistovali - třeba jste to tak oklikou chtěl říci? (nejen v tomto komentáři)

čtenář 27.10.2007 22:25

Re: Re: Re: Doporučuji autorovi více číst

Hochu zlatá, rakouská cenzura .........  ;-)  Vždyť si stačí přečíst dobové dokumenty a svědectví tehdejších současníků. Božínku, božínku ..................

Servác 27.10.2007 22:09

Re: Češi rozvrátili monarchii...?

Hm, bylo názorem císaře Františka Josefa i některých z jeho bystřejších rádců, že "problémem nejsou naši Češi, ale naši Němci." Odstředivá síla Němců tíhnoucích k Říši byla mnohem nebezpečnější než emancipační snahy slovanských národů. Článek podnětný a v mnohém pravdivý.