4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

GLOSA: Bojíte se aut a vlaků?

Elektroauta, toť další strašák dnešní doby. Samozřejmě, víc než o technologie jde o direktivní (někdo by řekl svazácký) způsob jejich zavádění. Jisté však je, že chcete-li vůči elektroautům vyvolat obavy, je to snadné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
A. Pakosta 25.8.2021 20:03

Bertha Benzová kupovala palivo v lékárnách, nikoli v drogeriích. To je jedna nepřesnost. Druhou je právě zmínka o měřítcích roku 1888 - to nesedí, elektromobily jsou "na trhu" v podstatě stejně dlouho jako benzínové vozy. Už v roce 1899 dosáhl automobil rychlostního rekordu 105 km za hodinu - a byl to, shodou okolností, právě elektromobil. Viz zde: https://cs.wikipedia.org/wiki/La_Jamais_Contente

P. Milan 25.8.2021 21:19

A hlavně, převládající druh pohonu byl vždy na základě výhodnosti, ne vnucování dobroserů.

Pan Petráček bývá dobrý, tady poněkud ulétl.

Š. Hašek 25.8.2021 20:01

Skoro hloupý článek.

Vynálezy se vynalézaly a uplatňovaly vždy jinde a jinak. Než v té nějaké pošahané komisi brusele!!!

Vyzkoušeno. A nebude to jinak.

Maximálně to stihnout rozvrtat, napakovat se ...... a zdrhnout. Nebo úplně votočit!!!

M. Pivoda 25.8.2021 18:55

Samořídící elektromobily (a tedy i nákup jen dopravní služby méně majetnými občany) mají tržní zpoždění.

Problém umělé inteligence (jako náhrada inteligence lidské) je poněkud složitější. Současný dominantní směr umělé inteligence byl zredukován jen na programy strojového učení.

Přičemž nároky na novou technologii jsou mnohem vyšší, než na "technologii starou" (tj. na člověka-opilce za volantem).

M. Hoblík 25.8.2021 17:42

Časem nám bude jedno, jestli auto jezdí na elektřinu, vodík, nebo na řepku od Babiše! Nebude kam jezdit, zakážou nám to bruselští komisaři a ministr zdravotnictví...

P. Hák 25.8.2021 16:47

Pane Petráčku, můžete se pošklebovat plebsu pro jeho tmářství, ale v současnosti je to tak, že elektromobil si běžný člověk nemůže dovolit. Nový je drahý a použitý potřebuje drahé nové baterie.

Ono to z pražské redakce vypadá jako prkotina, ale lidi na venkově se potřebují dostat do práce, k lékaři, na nákup... Takže nejde o hloupý strach z novinek a o mediální manipulaci, ale o racionální obavu z výrazného poklesu životní úrovně.

J. Franke 25.8.2021 15:42

Až mi doslouží současný automobil, klidně bych si pořídil malé autíčko na elektřinu.

Drtivá většina mých jízd má délku do 50 km, jednou, dvakrát do měsíce pak cca 160 km. Toto by levné elektroauto zvládlo s prstem v nose, ale opakuji: levné...

Nejlevnější ovšem bude auto si nepořizovat žádné. Jednoduchou kalkulací jsem dospěl k závěru, že mi bohatě postačí MHD, vlak či autobus a na velké nákupy klidně taxi, či rohlik.cz a ještě podstatně ušetřím!

I. Pávek 25.8.2021 16:11

Se divím, že svobodná republika králický stěžeň má takovou rozlohu a není soběstačná. Vládne tam česká vláda nebo medvědi?

I. Pávek 25.8.2021 16:12

Oprava, asi to není stěžeň ale sněžník jak mi šeptá kocour.

V. Kain 25.8.2021 16:27

Tak to hodně levné se bude pohybovat okolo 1/2 mega.Myslím,že vás přejde chuť.

J. Franke 25.8.2021 16:29

Takže ta druhá varianta... Ovšem taky to má něco do sebe. Bez vlastního volantu si můžu cestou dát pivo!

P. Pepax 25.8.2021 16:49

:-) jo, to je jeden z mála plusů.

M. Hoblík 25.8.2021 17:43

Snílku! Levné se vyrábět nebude; potřebujeme zisky, kapitál a blbce, kteří nám to zaplatí!

I. Schlägel 25.8.2021 15:10

Pletu se, když napíši, že k nabití jednoho elektrovozu rychlonabíječkou je potřeba třífázové napětí 380 V, příkon cca 480 kW, proud 700 A? A k tomu elektrický vodič přiměřeného průřezu, řekněme o průměru tramvajové kolejnice? Tudíž investice řádově v bilionech nejen do nových elektráren, ale logicky i do nové, výkonnější přenosové soustavy? Zmiňuji pouze rychlonabíječky v podobě ˇčerpacích stanic". Pletu se, že k takové rychlonabíječce obshluhující jedno elektrovozidlo je potřeba cca 1500 solárních panelů, ovšem se 100% účinností? Jakou plochu tyto panely zaberou? Jakou plochu zaberou panely pro pouhý jeden milion aut? Kromě panelů, které mají zeleně sloužit ke všem dalším činnostem vyžadujících elektřinu a doposud uspokojovaných fujky fujky zdroji z jádra, plynu a uhlí? Kolik budeme muset "ekologicky" vytěžit obnovitelných zdrojů v podobě mědi, kobaltu, lithia, vzácných zemin? Těžba, zpracování, přeprava bude rovněž poháněna zelenou energií? Jak energeticky náročná je výroba a recyklace větrníků, solárních panelů, baterií, kolik betonu a železa je nutné použít pro postavení větrného parku, který by dokázal zajistit alespoň 10% dnešních dodávek elektřiny? A kolik pro zajištění 10% budoucích dodávek navýšených mimo jiné o spotřebu pouhých několika milionů nových elektromobilů? Jsou ta čísla někde k dispozici? Zajímají vůbec někoho s rozhodovacími pravomocemi? S tou ekologií to má společného co?

I. Pávek 25.8.2021 16:05

Nic. Historie elektroauta začíná stejně v dolech, hutích a bezpočtu továren až se to všechno slije na výrobní lince kde se složí relativně čistý výrobek. A pak potřebuje špinavou elektřinu stejně jako normální auto špinavé palivo. Jediný rozdíl vidím v tom, že nepotřebuje k provozu kyslík. Ale toho je v atmosféře přez všechny hrůzy 21% a není ani náznak že by ubýval. To by pak byl jiný fičung. 18% je už pro živočichy hranice smrti.

O. Kaucký 25.8.2021 16:56

S ekologií nic.

Ale bude se muset odlesňovat, aby bylo místo pro ty větrníky.;-D

R. Langer 25.8.2021 17:07

Tak proto se pěstuje kůrovec... ;-)

O. Kaucký 25.8.2021 17:16

Správně.;-D

P. Janoušek 25.8.2021 17:38

Vždyť je to jasné a jednoduché. Plebs jezdit nebude a jezdit bude jen horních deset tisíc. Takže o jaké zdroje vlastně jde?

I. Schlägel 25.8.2021 17:44

Horních deset tisíc uživí všechny ty automobilky? Vážně?

P. Janoušek 25.8.2021 19:30

Při těch cenách? A uvědomte si, že při bující byroktacii si dost aut pořídí sám stát pro svoje ouřady. Ostatně, koho z nich zajímá kolik automobilek zůstane a kolik jich zkrachuje? Žijete ve staré době.

I. Schlägel 25.8.2021 20:44

I při dvojnásobné ceně elektroauta oproti autu standardnímu by to ekonomiku automobilek nezachránilo, protože i výrobní náklady elektromobilů jsou vyšší. Nezachrání je ani objednávky státních institucí. Nebuďte naivní, bude se jednat i nadále o masovou výrobu, která nakonec povede k nižší, lidovější ceně i díky masivním dotacím. Samotné automobilky si to budou umět zařídit a vlády jim půjdou na ruku. Problém bude výsledek z hlediska ochrany životního prostředí a snížení emisí CO2, z hlediska dostatku a ceny elektrické energie a z hlediska závislosti na dodávkách plynu a výrobních surovin z nestabilních zemí.

P. Janoušek 25.8.2021 19:34

No a přečtěte si pana Nešvaru kousek pod námi. Velice přesné.

J. Sinnreich 25.8.2021 15:08

Nemci: "...Budeme pochodovat, az se vsechno zriti...." jak zpivali v te pisnicce. Nepoucitelni, arogantni, stale buduji Novou Rvropu.

P. Brich 25.8.2021 13:56

Pan Petráček občas píše rozumně. Ale tady si ustřelil rovnou celou nohu!!;-D

M. Sedláček 25.8.2021 13:40

"Samozřejmě, víc než o technologie jde o direktivní (někdo by řekl svazácký) způsob jejich zavádění."

A v tom to právě je. Spalovací motory se prosadily přirozeně bez dotací a dá se říct i státu navzdory.

F. Brnušák 25.8.2021 13:35

Na autorovu otazku je jednoducha odpoved. Protoze palivo do spalovacich motoru tehdy bylo jinde nevyuzivano nebo minimalne (prodej v drogerii)

Dnes jsme na pokraji blackoutu i bez elektromobilu a chceme dalsi elektrinu spotrebovavat v autech. Zakladni otazka je: Kde vememe X-nasobne vic ele energie nez vyrabime dnes abychom zajistili provoz e-mobilu?

O. Karen 25.8.2021 13:06

Německý Hitler chtěl dát auta obyčejným lidem a jeho následovníkům se to podařilo. Teď Němci auta lidem zase seberou.

V. Petr 25.8.2021 14:47

Jsou v mnoha směrech horší, než ten Hitler. Ale hrooozně neradi to slyší, v Německu se to nesmí vůbec vyslovit!

V. Soudek 25.8.2021 13:00

O Němcích jsem vždy měl představu, že jsou výborní v technice a umějí počítat. Ale ta jejich současná trojkombinace, spočívající v přechodu na elektroauta, odstavení jaderných i uhelných elektráren mne naplňuje pochybnostmi o zdravém rozumu. Přímo recept na blackout. Se zájmem to budu sledovat.