23.6.2024 | Svátek má Zdeňka


Diskuse k článku

GLOSA: Bojíte se aut a vlaků?

Elektroauta, toť další strašák dnešní doby. Samozřejmě, víc než o technologie jde o direktivní (někdo by řekl svazácký) způsob jejich zavádění. Jisté však je, že chcete-li vůči elektroautům vyvolat obavy, je to snadné.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Z. Lapil 25.8.2021 14:39

Asi máme zmatek v jednotkách a definicích.

1kW/m2 je zhruba příkon slunečního záření v ČR na 1m2 vodorovného povrchu, v létě (nikoliv v zimě - Slunce svítí "šikměji") v poledne při jasné obloze; nevím, v jaké nadmořské výšce. Tedy příkon opravdu špičkový. "Vašich" 100W/m2 bude zřejmě dlouhodobý (roční) reálný výkon.

F. Brnušák 26.8.2021 9:05

Myslim, ze nemame. Ta hodnota prikonu slunecniho zareni je zrejme nejaky kvalifikovany odhad. Ja uvadim specifikace FV panelu (maximalni hodnota co panel dokaze). To ze ma FV panel mizernou ucinnost je vseobecne znamy fakt.

Z. Lapil 26.8.2021 12:03

To už vypadá líp, ale stejně mi to nesedí. "Můj" 1kW/m2 slunečního záření je definice pro ČR. Skutečnost (změřená, řekl bych) je aso 950 - 1350 (viz mapa zde: https://www.i4wifi.cz/cs/faq/1741-kolik-vyrobi-jeden-300wp-solarni-panel).

Zběžně jsem prolítl špičkový výkon panelů a vychází mi asi třetinová účinnost (0,3kWp/m2), přičemž je tam uveden ještě "nominální" výkon asi 0,15W/m2 panelu. Co je to v daném případě nominální, to netuším. Viz: http://solarni-panely.cz/katalog-produktu/fotovoltaicke-panely/fotovoltaicke-solarni-panely-trina-solar-tsm-pc05-490-w.

Když z toho všeho vezmeme nějakých 10-15% účinnosti jenom skrze skutečnost, že je občas tma nebo dokonce zataženo, shodneme se na tom, že FV panely jsou pro velkoprodukci "ne zcela optimální".

Reálný příběh: měla se stavět věž pro mobilně telefonní antény. Daleko od civilizace - asi dva nebo 3 km od nejbližšího drátu. I dostal investor celkem chytrý nápad: přípojka bude stát tolik, zkusíme za ty peníze postavit ostrov z panelů. Bez velkého líčení - nepodařilo se ani přibližně. Fakt je, že podmínky pro ty panely byly dost nepříznivé.

Z. Lapil 25.8.2021 13:06

Probůh, proč ze tří? Samozřejmě z deseti. Takže z několika set panelů...

Doufám, že jsem se zase někde nesekl, poobědové kafe došlo, musím se pustit do něčeho, co mě živí :-).

M. Slaba 25.8.2021 9:39

Pod článkem je podepsán jen pan Petráček. Kterou část článku psal? A kdo psal zbytek?

Protože zatímco první část odsuzuje (správně pojmenovaný) svazácký závazek zavést elektromobily stůj co stůj, druhá část tento závazek upřednostňuje.8-o

J. Pankovic 25.8.2021 9:15

Lidem nevadí elektromobilita.

Lidem vadí zelená totalita !!!!:-P:-P:-P

V. Chrastina 25.8.2021 10:53

Mně na zelené totalitě vadí trapný fakt, tu zelenou lavinu na nás uvrhlo nevědomé Děvče Grétka, kterou jako loutku vodí bigotní zelení aktivisté její rodiče. Měly by se jim naúčtovat biliony, které bude nás daňové poplatníky to zelené šíleství stát. !!

V. Petr 25.8.2021 9:10

Článek je blábol. protože elektromobily nemohou z důvodů fyziky konkurovat autům se spalovacími motory.

Klasická auta se prosadila BEZ státních intervencí a nařízení!

J. Vlk 25.8.2021 8:40

Elektroauta nejsou dána dnešní dobou. Již F. Porsche zkonstruoval Egger-Lohner C.2 Phaeton, kolem roku 1900. Potom se vše ukázalo jako slepá cesta. Dnes se situace zhruba po 100 letech opakuje. Ironicky bych poznamenal, pokud nebude vyřešen bezdrátový přenos elektrické energie, tak elektroauta neprosazujme.

R. Langer 25.8.2021 12:46

Žádný reálný bezpečný způsob silového bezdrátového přenosu elektrické energie nemůže díky fyzikálním zákonům existovat. :-P

R. Langer 25.8.2021 12:47

... pokud nepočítáme lineární elektromotory, ty ovšem potřebují "koleje"...

J. Nevrkla 25.8.2021 8:23

K paní Benzove bych dnešní uživatele alektroaut neprirovnaval. Je to zpravidla jejich druhé či třetí auto, často firemní a služební, kterým pokrytecky demonstrují svou malou uhlíkovou stopu, přičemž opak je pravdou. Jsou drahá, neefektivní, provoz a infrastruktura dotována jinými, kteří při nákupu benzinu a nafty platí skoro polovinu ceny jako kupní daň. Obyčejní lidé si to často nebudou moci dovolit a to bude zcela přirozeně zvyšovat sociální napětí, které jednou vybouchne. Vliv na klima je nulový.

O. Karen 25.8.2021 8:29

Výstižné. Nedávno proběhla zpráva, že Česko letos zadotuje 400 miliony Kč elektroauta pro firmy.

R. Langer 25.8.2021 12:48

Jo, to jsem také někde zahlédl...

J. Jurax 25.8.2021 14:35

Ano.

A zelení blbečkové z brusele pěkně pohladí Česko po hlavičce, jak je hodné, poslušné a taky blbé.

F. Kusák 25.8.2021 7:42

Tak mimo město se nějakým tím vozítkem ještě povozíte, ale města, hlavně ta velká, budou pro tento druh dopravy značně problematická. Už jen proto, že nikde nezaparkujete nebo jednoduše vám různé poplatky za residenční karty nebo mýtné znemožní auto používat. Pohyb po dálnici, a to nejen u nás, mě také žádnou radosti z jízdy nenaplňuje a rodinky, vydávající se na dovolenou na vzdálenou destinací, považuji za šílence. Takže přichází krize aut obecně.

A k elektromobilům. No, nechal bych to přirozenému vývoji, a nevidím v nich nesmyslný vývojový trend. Jen je třeba si uvědomit jejich možnosti. Také dotace na luxusní vozidla tohoto typu, na kterou se skládáme všichni, ale využívají ji jen ti nejbohatší, je imbecilní. Nedávno jsem viděl nabídku jakéhosi čínského výrobce na vozítko ve stylu Škody Citigo cca za 5000 USD. Proč si takovou nákupní tašku nekoupit?

B. Rameš 25.8.2021 7:40

Pan Petráček mne nemile překvapil, že nevidí rozdíl, který zde popsali již předešlí komentátoři.

O. Karen 25.8.2021 7:28

Srovnání se začátkem automobilismu poněkud kulhá. Dnes už víme, co od mobility chceme a co vyžaduje, a proto víme, že auta na baterky ve větším množství způsobí problémy. Ale hlavní rozdíl je, že tehdy automobil znamenal revoluci v dopravě, zatímco dnes auto na baterky nic nového nepřináší. Jednoduše není potřeba. Parametry dopravy nezlepší, spíš naopak. Ani emise už u moderních aut nejsou problém.

Ale já v zásadě nejsem proti. Ať se elektromobilita rozvíjí, ale čistě na komerční bázi. Nedotovat auta ani stavbu nabíječek! Pak se uvidí, jestli je někdo potřebuje.

V. Petr 25.8.2021 9:12

R^R^R^

V. Mokrý 25.8.2021 7:14

Bojím se těch, co ve své vrchnostenské nadutosti, prosazují nesmysly.

J. Strakoš 25.8.2021 5:54

Vždyť se to píše jen v úvodu - špatný je direktivní způsob zavádění, podporovaný dotacemi. Kdyby nebyl a lidé by pořizovali elektromobil jen tam, kde jim samotným to dává smysl (a tyto případy prostě jsou), žádný spor by nebyl a časem by se jejich podíl na trhu rozrostl a nebo taky ne.

Jenže politici chtějí naše dobro a my si ho bohužel necháme vzít - kdyby stejní politici po cestě paní Benzové prosadili zákaz koní do 20 let ať to stojí, co to stojí, asi by čelili defenestraci. Takto se přešlona auta později a přirozené, protože to dávalo výhody.

Pokud se podíváte na recenze elektromobilů na delších trasách, tak je to mnohdy popis toho, jak jste se přizpůsobili elektromobilitě a jak se "hrdinsky" dá dojet, ale z hlediska komfortu tankování je to cesta zpět.

V. Šťastný 25.8.2021 6:47

R^

V. Mokrý 25.8.2021 7:11

R^R^

Z. Kučera 25.8.2021 9:01

R^

R. Langer 25.8.2021 4:17

"Proč by se stejně nevyvíjela i elektroauta?"

Ale ona se přece stejně vyvíjí, už skoro 200 let, elektromobil tady byl dokonce 50 let před spalovacím motorem, a přesto ten vývoj ukázal, že jsou v principu úplně na houno, když se ani za těch skoro 200 let nedokázala v praxi prosadit.

Takže, pane autore, pište raději o něčem, čemu alespoň trochu rozumíte. ;-)

R. Langer 25.8.2021 4:22

... a mimochodem, to o těch vlacích psali stejní techničtí analfabeti, co dneska píší oslavné články o těch eletromobilech. Tak je to. :-P

J. Mucha 25.8.2021 6:52

Dnes navíc neplatí zmínka o "vzduchu otráveném lokomotivami" - většina páteřních tratí je dávno (překvapivě) elektrifikována. Zde se elektřina už prosadila. Možná i proto, že lokomotiva nemusí převážet těžké, drahé a neekologické akumulátory.

R. Langer 25.8.2021 7:03

Přesně tak! Velmi dobrá poznámka. Elektromobilita samozřejmě MÁ SMYSL, ovšem nikoliv ta předepsaná z Brusele. ;-€

P. Hatina 25.8.2021 2:31

Prokristapána. Tak jsem si jen tak pro zajímavost dal na Googlu vyhledat, kdy byl vynalezen první elektroautomobil, a co se dočtu

"Za historicky první elektromobil je považován vůz sestavený holandským profesorem Sibrandusem Stratinghem a jeho asistentem Christopherem Beckerem roku 1835, tedy přibližně 50 let před prvním automobilem se spalovacím motorem.

Takže měřeno tímto pohledem, už by už ani ta klasická benzínová auta nebylo potřeba vyvijet, neb by všichni drandili v elektrovozech...;-D

J. Bartoš 25.8.2021 0:37

Pane Sedlář máte pravdu a jestliže tzv. vrchnost občanům diktuje v čem mají jezdit, pomalu co mají jíst apod. tak je to diktatura a v podstatě se jich ani neptali, jestli to chtějí!