19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

FEJETON: Kšefty se zdravím

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
Jura Jurax 6.2.2009 12:02

Re: Pane Krůto sladké probuzení nebo píšete snad na objednávku......?

A ono by se to zaručeně zase zvrhlo, neboť Murphyho zákon praví, že co lidi mohou udělat špatně, to taky spíš dřív než později špatně udělají  :-D:-D ... nicméně slastná představa masové defenestrace našich volených zastupičů (stačilo by do hnoje jak Martinice a Slavatu, ne na píky naštvaného davu jak ty konšele tuším novoměstské) mi zlepšuje náladu ...

Jura Jurax 6.2.2009 11:58

Re: Problém není pouze na straně lékařů.

Dealerů - nebo že by tohle čeština už vstřebala jako kdysi skůtr?

Měly by být  uvolněny ceny léků. Firmy, když budou chtět prodat, musí postupně dojít k ceně, kterou bude pacient ochoten zaplatit. Tady bych byl opatrný. Nejste-li zkušený lékaž, houby víte, jak který lék Vám pomůže a kdy tedy je investice oprávněná - navíc v presu a v obavách o zdraví, neřkuli život, zaplatíte (téměř) cokoliv. A ani informace od lékaře moc nepomůže - v pěti minutách Vám nenaleje do hlavy vědomosti z pár semesrů medicíny, abyste se mohl kvalifikovaně rozhodovat. Takměř vždycky dáte na lékaře nebo se řídíte cenou - buď to nejlevnější nebo jen to nejdražší ...

příčinou nejsou jenom lékaři. Ti se chovají přirozeně, jak ji podmínky dovolují. hm - s tímhle opatrně - statistiky kupříkladu praví, že například krást auta je vzhledem o malé objasněnosti lukrativní kšeft a tedy že podmínky jej dovolují - a přesto auta krade celkem málo z těch, kdož na to mají znalosti a dovednosti ... ;-)

gerontusinza 6.2.2009 11:53

Vy neznáte lfunkci kontrolní lékař pojitovny.....?Re: A netvrdilo se náhodou

i ti patří pod klientelu farmaceutických firem...... a takový chaos to je přece něco nevídaného a nadčasového co stačí jen udržovat...... Je dokazatelné je trestné a pitomcovo přčiznání..... (to jen abyste pochopil že slušný člověk moc šancí nemá).....;-D

gerontusinza 6.2.2009 11:50

Pane Krůto sladké probuzení nebo píšete snad na objednávku......?

samozřejmě, že to tady tak je......  dealeři navštěvují dnes a denně lekaře a chtějí prodat, to neznáte?..... Víte kolik sestřček a kvalifikovaných přeběhlo do této branže a dokonce i lékařů....?. volnější pracovní doba, auto v režii? Neznáte? vaše chyba.... Že je to normální? že to dělají i přednostové i fakultních klinik ? Samozřejmě.....  zařízení soukromé ordinace za přednostní odběr léků určitého výrobce..... i to jsem zažil.....    Že je to normální? Je, v této zemi i v této době...... nemá cenu se nad tím pozastavovat, když nemáte šanci něco změnit..... jediná šance? Vyvraždit sněmovny, současný celý právní systém a pak byste (snad) měl jakousi šanci... pokud by se to ovšem zase nezvrhlo...;-D

ranbow 6.2.2009 11:49

A netvrdilo se náhodou

Že plně hrazený zdravotní pojištovnou je vždy jeden určený lék na danou chorobu? (obvykle ten nejlevnějí?) A že když lékař chce předepsat dražší, musí to pacientovi nebo pojištovně zdůvodnit?Popřípadě, že lékař který přešvihne celkové náklady za předepsané léky, je pojištovnou penalizován, pokud to nezdůvodní???

Pavla B. 6.2.2009 11:37

Re: Postavení pacienta a zisky farmaceutických firem

P.S. A její specialitou je předepisovat antibiotika ve formě sirupu snad až do 15ti let, ačkoliv ve formě pilulí jsou o mnoho levnější. Ale jinak ji máme rádi :-)

Pavla B. 6.2.2009 11:35

Re: Postavení pacienta a zisky farmaceutických firem

Můj pocit je, že u praktiků. Obvodní pediatrička nám vždy napsala takových blbostí... ani jsem pro většinu léků nechodila do lékárny, a to se prosím ještě neplatil poplatek 30 kč za položku na receptu :-)

jízlivec 6.2.2009 11:28

Re: Ale houby s voctem

NENÍ povinnost hlásit korupci...

chk 6.2.2009 11:08

Re: názor a pohled na zdravotnictví zvenčí

Souhlasím. Za každou návštěvu lékaře vyinkasovat účet. Zavést povinnost pojišťovnám posílat např pololetní nebo roční výpisy (zatím je to jen na vyžádání, tedy k ničemu). Léky na syndromy (typu aspirin) pouze doporučit, kupovat za hotové, ostatní léky recept dle účinné látky a konkrétní lék si dle doplatku (a každý lék by měl alespoň minimální doplatek) pacient dohodne s lékárníkem. Tím odpadne tolik diskutovaný regulační poplatek v lékárnách. U lékaře může zůstat, ale neměl by se kumulovat pokud mě obvoďák pošle ke specialistovi - tam regulace postrádá smysl.

No a až by se zavedlo tohle, tak teprve můžu uvažovat o reformách. Jenže už vidím ten křik všech zainteresovaných - najednou by jim bylo vidět do karet.....

R.J. 6.2.2009 10:54

Re: Stát se může ledacos

Správně, pán má přehled. Copak nám to dělá Zentiva? Pročpak je koupil Aventis?

chk 6.2.2009 10:53

Re: hrozny clanek a vetsina komentaru

Ad 1. A autor má zcela samozřejmě pravdu. Ostatní body již netřeba diskutovat :-)

Ypsilon 6.2.2009 10:52

Re: Postavení pacienta a zisky farmaceutických firem

Podle zkušeností ze širší rodiny bych s poslední větou souhlasil. Ale KDE se pak tedy léky plýtvá?

Michal 6.2.2009 10:52

Re: Co se na to podívat z opačné strany

pisu bez diakritiky, protoze pracuji v cizine (a jsem lekar)

a celkem se to vyplati...

H.K. 6.2.2009 10:45

Problém není pouze na straně lékařů.

Neútočím proti lékařům a lékárníkům. Jsou to jen lidi.

Ukazovat lékaře jako lidi, kteří předepisují léky podle toho,  jestli je někdo pozve na lyžovačku nebo k moři, je zavádějící. Problém je v celém systému stanovování cen léčiv.   Pacient, lék platí, prostřednictvím pojišťovny nebo sám, a přitom je nejméně informovaný.  Lékař je v presu pojišťovny a dilerů. Záleží na něm, jak se zachová. 

Myslím, že v tomto trojúheníku se chovají všichni přirozeně, tak jak jim to podmínky dovolují. Diler chce prodat za dobrou cenu. Lékař využije nabídku účasti na semináři u moře. Pacient chce lék co nejúčinější. V jeho očích je to ten nejdraší. Pojišťovna chce platit co nejméně. 

1/ Měly by být  uvolněny ceny léků. Firmy, když budou chtět prodat, musí postupně dojít k ceně, kterou bude pacient ochoten zaplatit. 2/ Měla by být posílena role pacienta. Když bude chtít lék od renomované firmy, který bude drahý, tak by si měl připlatit. 3/  Lékař by měl pacienta informovat o ceně léku, podle množství účinné látky. V tomto by byl asi největší problém. Pokud  budou některé léky hrazeny pojišťovnou a jiné nebudou, tak je velký prostor pro korupci. Pokud budou stanoveny pevné marže pro lékárníky, tak cena narazí na bariéru, která umožňuje přežívání velkého počtu lékáren.

Každý v tomto kruhu se bude bránit, říkat jaké jsou na jeho straně problémy. V žádném případě není řešením zákaz "seminářů" a příčinou nejsou jenom lékaři. Ti se chovají přirozeně, jak ji podmínky dovolují.

tomtom 6.2.2009 10:40

Re: Co se na to podívat z opačné strany

S tím rozutíkáváním do ciziny bych to neviděl až tak černě.Všude je chleba o dvou kůrkách.A v novinách se píše,kolik by si vydělal doktor (sestra) na západ od našich hranic.Už tolik se nepíše,jaké jsou  tam životní náklady.A pak pro většinu z nás doma je doma,nemáme náturu kočovníků.

ANKA 6.2.2009 10:40

Re: hrozny clanek a vetsina komentaru

NAPROSTO SOUHLASÍM§§§§AUTOR MA PRAVDU§§§§§JENOM PACIENTY POUŽÍVAJÍ JAO OBĚT.JULÍNEK JIM JENOM NAHRÁVÁ.!!!!!!

Vernys 6.2.2009 10:32

Re: Co se na to podívat z opačné strany

já jsem se tohle trošku zajímal  - samozřejmě, že farma firmy musí používat marketingových nástrojů na propagaci svých výrobků *- reklamy, presentace, školení lékařů atd. bych bral vcelku s klidem... Ovšem na úrovni preventivních lékařů, zubařů a pod jsou úplatky a "bonusy" za předepisování léků celkem běžnou praxí. Opravdu se vám nikdy nestalo, že vám lékař řekl - vemte si tenhle lék, ten je lepší a kupte si ho v té a té lékarně!?  mě už několikrát, dokonce se mi stalo, že mi sundal sádru o týden dříve a poslal mě do té a té lékárny koupit si ortézu. Jelikož jsem předpokládal, že je to LÉKAŘ tak jsem ho poslechl, bohužel zdeformovaný kloub mi říká, že to byla pouhá svině...

souhlasím s článkem a rozdělením lékařů na ctihodné odborníky a podloudné felčary.

bohužel se i do tohoto, jinak mnou velmi uznávaného, povolání vloudilo břídilství, tmářství a úplatnictví.

baci 6.2.2009 10:25

názor a pohled na zdravotnictví zvenčí

pohled zvenčí

názor-české  zdravotnictví se výrazně změnilo,pacient dostává péči na evropské úrovni,léky jsou všechny,vyšetření taktéž a co lékaři-dle mého názoru si polepšili,pouze velmi strmě se zvedla závist,řevnivost a celá lékařská obec se rozdrobila na skupiny,které docela zábavně pro pohled zvenčí bojují mezí sebou.Četl jsem si reformu českou i rakouskou.Osobně mám pocit,že spousta názorů vychází z neznalosti alepoň té české.Pokud jsem pochopil česká je velmi blízká systému holandskému a švýcarskému-to jsou velmi dobře fungující zdravotnictví.Většina ,si myslím,že mlží a odvádí pozornost k okrajovým věcem-poplatky etc.Mně se celkem česká reforma líbí-má své nedůslednosti-a líbila se mi také určitá úpornost paně ministra.Pokud by reforma prošla dočkám se konečně toho ,že stejný typ operace se bude platit stejně jako v Horní,Dolní tak i v Motole nebo Na homolce.Zatím kromě Macka a částečně Kubnyiho nikdo se o provázanost kroků nepokusil.Na rakouské reformě je jeden pěkný bod-pacienti budou dostávat vždy účet-nebudou plati,ale uvidí co to stálo-celkem dobrý krok ke kontrole.Na recept se bude psát chemické složení léku ,zase pěkný způsob kontroly.Rakousko ,po válce,převzalo český model Albert- Trapl-Nedvěd a v posledním hodnocení vyšlo jako nejlepší v EU.Bohužel tento systém byl u nás zničen zákony z roku 1951,ale tyto zákony stále straší v hlavách politiků,lékařů a pacientů.Je nutno narovnat vztah lékař -pacient -plátce.Hlavně vztah lékař -pacient byse měl změnit na rovnocený dialog .Doktoři jsou spíše paternalističtí a pacient zbytečně submisivní.Jak to funguje jinde -se dá lehce zjistit směrem na jih a na západ.

Michal 6.2.2009 10:21

Re: Co se na to podívat z opačné strany

v prvni vete jsem vynechal slovo "chovaji"

V. Hoffman 6.2.2009 10:20

Re: Svatou pravdu mám autor článku..

Ale viete co, neviem v akom odbore pracujete, ale ja som kedysi, takych pat-sest rokov dozadu mal prilezitost vidiet vysledky neanonymneho priezkumu medzi lekarmi. A jednou z otazok bola aj farmaceuticka korupcia ako tomu hovorite. Vacsina /cca 75-80%/ lekarov uviedla ze ano, stretla sa s nou osobne, ano pocula o nej od kolegov a ano, od istej urovne (samozrejme nehovorime o kalendarikoch a perach) ju povazuje za problem. Na druhej strane samotne prezentacne navstevy agentov hodnotili pozitivne, ako prilezitost dozvediet sa o novych liekoch. A videl som aj velmi podrobne skoliace manualy jednej velkej farmaceutickej firmy, vratane nacviku modelovych situacii, vytvarania psychologickeho profilu partnera, vzorovych otazok, na ktorych  predajcovia ucili ako lekara presvedcit, aby si objednal prave lieky ich fimy.  Cize, existuju prijatelne formy "symbiozy", ale existuje aj korupcia typu kongresov v exotickych destinaciach.

Pokial tvrdite, ze farmaceuticka korupcia uz bola osetrena, bolo by asi dobre uviest, ktorou zakonnou normou.  

Vernys 6.2.2009 10:20

Re: hrozny clanek a vetsina komentaru

já sám s tímhle mám zkušenost. možná ti to nepřijde adekvátní, ale jednou jsem stopnul reprezentanta náký farmaceutický spol. začali jsme se bavit a on mi normálně na férovku řekl, že doktory podmazávaj a že podle toho kolik napíšou za měsíc jejich léků tolik dostanou prachů na prkno při jeho další návštěvě.

ten týpek distribuoval antiepileptika - tzn. léky který onen nemocný bere celý život a je na ně více méně odkázaný...

nikdo netvrdí že farmaceutický koncerny jsou ďábel, ale ti povidám, že handl okolo toho je fakt nechutnej. jestli mi nevěříš, přečti si farkmakologie a toxikologie od spolku německých farmakologů, kde tomuto nešvaru věnují kapitolu a moc se s tim nepářou...

Michal 6.2.2009 10:20

Re: Co se na to podívat z opačné strany

Asi mate pravdu, ze se vsichni zucastneni jak jim to system a zvyky dovoluji. Stat se kouka bokem, protoze ze sveho nema na to,  aby zaplatil doktory a pokud by jim zatrhl "vedlejsi prijem", tak se velka cast rozutece do ciziny. >-

Druhou veci je, ze firma, jejiz materska cast je kvotovana na americe burze,  spada pod federalni zakon Foreign Corruption Policy Act. Takovato firma nesmi poskytnou uplatek zamestnanci statu - v pripade vlastnictvi statu krajskych nemocnic  je to napr.  lekar krajske nemocnice. V pripadu jedne US firmy slo o darovani (drahych) knih lekarum v Polsku.  Zde funguje instituce tzv. whistleblowers - cesky asi praskacu. Praskac dostane za udani tucne odskodne. Nejvetsi "odskodneni" bylo v pripade jedne svedsko-britske farma firmy- kolem 100 milionu US dollaru pro whistleblowera. Ale netyka se to jen farma firem -  jednu z nej pokut dostala svedsko-svycarsky koncern za to, ze jim nekdo nabidl zprostredkovat povoleni pro podnikani snad v Kazachstanu a dotycny zprostredkovatel dal penize vladnimu urednikovi.

takze pokud vite, tak napraskejte (v tom mame tradici) a snazte se dostat k US soudu, kde neni financni strop ;-)

ttt 6.2.2009 10:09

hrozny clanek a vetsina komentaru

Samozrejnme nikde zadne dukazy, jen paranoidni podezreni.

1. Autor je proste presvedcem, ze vsechny farmaceuticke koncerny jsou samotny dabel, ktere nas ma udzet nemocne a vytahnout z nas nejdrive penize a pak i nasi dusi.

2. Tento svuj nazor se snazi podporit argumenty, ktere jak se ukazuje vubec nejsou argumenty, ale presvedceni vychazejici z bodu 1. Takze proste takova spisovatelska onanie.

3. A rada na zaver, kdyz si vsichni myslite ze doktori a lekarnici se spojili, aby vam znicili zdravi, tak k nim proste nechodte. A mate to.

V. Hoffman 6.2.2009 10:01

Re: jen vršek ledovce

Obavam sa, ze ste ten prispevok nepochopil. Liecit, ale nie vyliecit predsa v danom kontexte neznamena, ze take lieky su UPLNE bez ucinku. Len ze sa miesto ucinnejsich liekov radsej vyrabaju menej ucinne lieky, u ktorych je potrebne podstatne vacsie mnozstvo a podstatne dlhsia doba liecenia. A predrecnik tiez tvrdi, ze skutocne ucinne lieky sa nevyrabaju, len patentovo chrania, aby nekonkurovali tym menej ucinnym. 

Pokial odhliadneme od moralnej stranky veci a pokial predpokladame, ze takto sa spravaju vsetci hraci na trhu, tak to dava dokonaly zmysel. A pokial viem, trh sa na nic takeho ako moralka nehra, miesto toho sa predpoklada, ze tlak /konkurencie, zakaznikov/ vedie k optimalizacii a efektivite. Co v pripade tichej dohody a  podplacaniu odbornikov /bezny clovek nema sancu zistit ci vobec existuje nieco ucinnejsie/ az tak uplne neplati.    

JK 6.2.2009 9:38

Co se na to podívat z opačné strany

Problém nevidím v tzv. úplatcích, problém je v našem stále socialistickém neprůhledném zdravotnictví. O obrovských peněžních tocích rozhodují politici, kteří tím plní stranické pokladny. Mám pocit, že loni se jednalo celkem o 200 mld. Kč. Z toho už se dá něco zaplatit.

To pozitivní na tzv. úplatcích  je, že pomocí nich se prosazují do praxe skutečné nové léky, které by nikdo ani neznal. Nevím jak jinde, ale u nás by to dopadlo tak, že by se lék zaregistroval a nikdo by ho nepředepsal. Za prvé by ho neznal, za druhé by byl zvyklý psát "osvědčený" starý laciný lék, za který by byl chválen, zejména monopolním dodavatelem, který má svého úředníka pod palcem. Vývoj nového léko stojí miliardy dolarů a trvá to déle než 5 let než se dostane k pacientovi. Tzv. uplácení je jedinou cestou jak obejít ty ztučnělé úřednické naboby, kteří by tak rádi rozhodovali o našem zdraví.

A proč pořád říkám tzv. úplatky. To nejsou žádné úplatky, to jsou normální makretingové nástroje. Když si objednávám papír do kopírky v dostatečném množství, dodavatel mi pošle flašku jako prezent. Když si koupím najednou 10 aut do firmy, dostanu takovou slevu, o jaké se nikomu nesní. Atd. To přeci nejsou žádné úplatky Tak to nazývá jen závistivá krůta, která nesnese, že by někdo náhodou mohl něco vydělat (kromě něho). 

P 6.2.2009 9:37

Re: Řešení je jednoduché

Taky řešení. Většina jich rychle zemře a drahé léky nebudou zapotřebí. Přepisuji Váš příspěvek do  srozumitelné češtiny, pro ty co pamaleji chápou.

Svatopluk 6.2.2009 9:35

Re: jen vršek ledovce

Zhruba před pěti lety byl v Japonsku velký průšvih. Japonské úředy DOKÁZALY velkým farmaceutickým firmám kartelové dohody - takže konkurence ?

Anubis 6.2.2009 9:26

Re: jen vršek ledovce

Asi jste dělal ve výzkumném ústavu na jiné planetě, zvláště, měli-li tam lék na chřipku. Chtěl bych také vidět nové léky, které by nebyly patentově chráněné, To mě alespoň jeden jmenujte. Teprve po odeznění licence je možné vyrábět tvz. generika. A nelze se tomu divit, protože farmaceutický výzkum je velmi, velmi drahý. Nezlobte se, ale dle vaší argumentace jste tam pracoval tak leda ve spisovně a nechci vás urážet. Samozřejmě, že farmaceutické podníkání je velký obchod, ale tvrdit, že nëjde o nemocné je od vás podvod. Na trhu vládne silná konkurence a pokud by některá dodávala na trh léky bez účinku, tak se na trhu neudrží, protože proč by si takové léky kdokoliv kupoval?

JK 6.2.2009 9:25

Re: Praxe je mnohem mnohem horsi

Poslední větou jste udeřil na hlavičku. Proč myslíte, že Rath tak vehementně chce převzít krajské nemocnice. Je to zajištění největšího balíku pro ČSSD a tím i posvěcení místa korunního prince.