19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

FEJETON: Čerstvá zkušenost

Měl jsem drobnou patálii s autem, zasekávala se mi páka řadiče automatické převodovky. Odjel jsem s tím do servisu a tam mi závadu ochotně na počkání odstranili. Dokonce nechtěli žádné peníze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Pivoda 24.9.2020 19:57

Neff píše: "...Moje inspirace? Na Kubě jezdí auta z padesátých let. ..."

Já jsem se (v roce 1986) jedním takovým americkým automobilem svezl ze středu Havany na pláž Santa Maria. Ta auto jelo tehdy docela spolehlivě, zvolna. Řidič neměl závodnické sklony.

S obavou jsem ale občas vzhlížel nad sebe, kde ze střešního čalounění čouhaly hřebíky. Auto nenadskočilo. Retardéry tehdy ještě na Kubě naštěstí neměli.

M. Pivoda 24.9.2020 19:50

Nespolehlivost levné elektroniky se běžně řeší zdvojování, ztrojováním, ...

V programu Apolo měli astronauti na plubě 5 počítačů. Dva a dva plně funkční a pátý počítač hlídal ty čtyři funkční.

J. Urban 24.9.2020 16:55

Jo, souhlas. A malinko odjinud: Musk chce vyhledove vyrabet 20 mil. elektroaut rocne. Umi nekdo spocitat, jak bude muset vypadat elektricka sit pro vyrobu a distribuci el. energie, napajejici tato auta? A z ceho se ta el. energie vyrobi? Na kazde auto u kazdeho domu jeden megavetrnik? Nebo na kazde auto hektar solarnich panelu?

M. Pivoda 24.9.2020 20:05

Plocha na Sahaře potřebná pro pokrytí spotřeby elektrické energie (v roce 2005) pro Svět, Evropu a Německo je zobrazena na obrázku vpravo, asi v polovině článku Wikipedie o projektu Desertec.

https://en.wikipedia.org/wiki/Desertec

P. Milan 24.9.2020 20:45

Dost hraje roli i doba nabíjení.

V. Kolman 24.9.2020 16:51

Představme si, že na převážné části světa zvítězí elektromobilita a budou uspokojivě vyřešeny problémy s nabíjením, dojezdem atd.

ALE!

Nedovedu si představit, jak "skousnou" těžaři, zpracovatelé a další osoby a koncerny, závislé na ropě/plynu náhlý ústup od jejího používání. Může to skončit hledáním (a nalezením) viníka a pokusem o jeho (v krajním případě i) vojenskou likvidaci.

Ještě, že se toho nedožiju!

P. Milan 24.9.2020 20:46

Toho bych se bál jedině, kdyby elektro bylo lepší. Což ještě dlouho nebude.

J. Jurax 24.9.2020 14:01

Souhlas.

J. Prdelnik 24.9.2020 11:09

Dobrý den.

Stoprocentně souhlasim (jako skoro vždycky) s vyjádřeními pana Neffa. "Vyučil" jsem se automobilistou v mých 15 letech na kořistním Adleru Senior v roce 1946. Od té doby jsem měl cca 50 aut různých značek včetně Ford Mustang a Chevrolet Corvette v mé kalifornské episodě. Před mým odchodem na kapitalistický západ byla moje nejlepší auta Wartburg první generace a Škoda Spartak. Kdybych měl dnes ty další moje oldtimery, byl bych pracháč. To všechno byla auta, kdy řízení byla činnost potřebující sledovat všchny možné "projevy" těch aut, jako zvuk motoru, pneumatik, však to my staří známe. Teď jako důchodce mám Seat Altea s minimem automatiky a přesto se mně stává, že obsluha radia, klima a pod odvádí moji pozornost od řízení. Jsem starej dědek (skoro 90) tak vím proč to tak je, moji o 10 let mladší říkají to samé, ale když nastane situace, kde musím podvědomně zareagovat, tak to furt funguje.

Minlý týden nás vezla naše dcera jejich novým BMW z Mnichova do Tábora. Když cestou na dálnici Mnichov Deggendorf měnila stopu, aby předjela, tak to s námi zamávalo jako při "elktestu". Zareagovala dobře a vysvětlila mně, že ten Bavorák nechce bez blinkru dovolit měnit stopu a ona na to zapomněla. U předešlého modeli jen v této situaci jen lehcevibroval volant.

Tak se ptám na co tohle je!

J. Prdelnik 24.9.2020 11:11

Omlouvám se za překlepy.

V. Kolman 24.9.2020 16:22

Já bych vám pane Prdelniku na vaší poslední větu-otázku jednoduše a srozumitelně odpověděl. Ale cenzor by to (jako údajně neslušné) nepustil ;-D;-D;-D

Souhlasím s vámi! Na jedné straně je pokutováno používání "utržených sluchátek" za jízdy bez použití "volných rukou" a na druhé straně výrobci CPOU!!! řidičům dotykové obrazovky, kde bez koukání na tu obrazovku nejde spousta věcí realizovat. Udělal jsem si soukromou anketu a - ŘIDIČI CHTĚJÍ V AUTECH MECHANICKÉ OVLADAČE A "ČUDLÍKY", NA KTERÉ NEMUSÍ KOUKAT A OVLÁDAJÍ JE PO PAMĚTI!

I já se děsím okamžiku, kdy budu okolnostmi nucen koupit si nový komplikovaný, elektronikou a různými, mnou nechtěnými "hejblátky" nabitý automobil ;-(;-(;-(

T. Zlesa 24.9.2020 10:42

Jezdím 3-letým autem, s vymoženostmi. Stěrače se nastavují samy podle deště, svítí LEDky - netřeba měnit žárovky, samy se zapínají podle světla venku, samy se přepínají z potkávacích na dálkové, na výměnu oleje mě auto upozorní samo, můžu na něj mluvit a rozumí a vykoná ...atd. Jezdím proto bezpečněji, nemusím se starat o páčky a tlačítka. A tuším, že i nezkušení řidiči a řidičky v ostatních nových autech mě už tím pádem také tolik neohrožují. Nekoukají pod volant, kde se to zapíná...

Příště třeba něco o žehličce, ať se mohou vyjádřit i čtenářky. :-)

R. Langer 24.9.2020 12:04

Jasně, a teď tu o Červené karkulce! ;-D

J. Jurax 24.9.2020 15:41

Proti gustu žádný dišputát, pokud nemusíte každou blbost ovládat za jízdy přes dotykový displej ...

J. Nevrkla 24.9.2020 9:50

Mám to stejně. Taky jsem se rozhodl dobře pečovat o své oblíbené GTI.

R. Dubravský 24.9.2020 9:33

Tradiční, mechanická část auta se navrhuje na základě již doslova staletých zkušeností a navíc musí splňovat dlouhou řadu předpisů ... jak má být pevná karoserie, jak mají být účinné a spolehlivé brzdy, jak má být zabezpečeno palivo proti požáru atd. atd. až do detailů, jak rychle mají blikat blinkry. Kdežto moderní výbava se konstruuje způsobem obvyklým u spotřební elektroniky, s důrazem na slovo spotřební. Tedy poddimenzované součástky, mizerná kvalita výroby až po záměrná "kazítka". Podle toho vypadá jejich funkčnost a spolehlivost. Pokud jenom nehraje rádio, vem to čert. Horší je, že tyhle vymyšlenosti jednak odvádějí řidiče od soustředění na řízení, jednak dokáží věci jako vytrhnout volant z ruky a navést auto do svodidel nebo náhle bezdůvodně zabrzdit. Odpovědným za to ovšem zůstává vždy řidič.

J. Novák 24.9.2020 9:49

Na druhou stranu je ale také pravda, že vývoj v té mechanické nebo spíš fyzikální části zcela ustrnul na řešeních z doby před 100 lety. A očekávat nějaký vývoj v této oblasti je zcela naivní, neboť konstruktéři jsou dnes zavalení právě těmi byrokratcikými předpisy, které musí neustále implementovat na tato stoletá řešení, a tudíž na nějaké vizionářství nemají ani čas, ani prostředky. Kdybyste někomu v roce 1950 řekl, že doprava v roce 2020 bude technicky scela totžná, pouze se změní její toky a ideologie způsobí totální neprůjezdnost civilizačních uzlů, vysmál by se Vám do očí a nechal by Vás hospitalizovat v nějakém ústavu pro duševně choré.

I. Schlägel 24.9.2020 10:01

Máte pravdu, nicméně proč si doma neponechat na dveřích standardní, dlouhými léty vyzkoušenou starou dobrou kliku, že? U auta bych třeba uvítal snadnou výměnu žárovky. Elektronika je OK, ale méně je někdy více.

J. Novák 24.9.2020 10:35

Nechci vypadat jako věčný oponent (byť jím v podstatě bytostně jsem :-), samozřejmě rozumím podstatě Vašeho příspěvku, ale s tou elektronikou bych spíš řešil smysl jejího určení.

Když začali soudruzi do T613 montovat první socialistické bezkontaktní zapalování, nosili přejímací technici v servisech přilby, aby jim řidiči (většinu služebních vozů sloužících pro nejvyšší papaláše, tedy lidi snulovou chápavostí pro technické problémy) nerozbíjeli hlavy. Také tehdy řidiči hromadně nadávali na elektroniku a toužili se vrátit do zlatých časů přerušovačů. Zhruba od poloviny 80. let 20. století však v západní Evropě už nikdo po ničem podobném netoužil, naopak, elektronické zapalování spolu s integrovaným vstřikováním nejenže umožnily podstatné zvýšení výkonů při snížení spotřeby paliva zážeh. motorů, ale také zaručovaly naprostou spolehlivost a nulové servisní nároky (již žádné měnění kondenzátorů v přerušovači, nastavování regulace, děravé membrány palivových čerpadel a o pár let později už žádné seřizování rozdělovačů a výměny jejich palců). Tady bych řekl, že čím víc elektroniky, tím lépe. Ale přepnout cyklus stěračů jedním podvědomým pohybem prstu ve srovnání s matláním po samoúčelném barevném megadispleji, zabírající celou kapacitu mozku řidiče po dobu až několika sekund, to je zcela něco jiného.

Dobré je si uvědomit, že tohle nám cpou "technologické" (ach, ta angličtina – už je opravdu na čase vybrat nějaký smysluplnější jazyk!!!) společnosti jako Microsoft, Google, Apple, Facebook... tedy nejbohatší dnešní korporace (co se burzovní kapitalizace týká) vzniklé sice v garážích díky liberálnímu kapitalismu, ale dnes představující největší hnízda smrtelného levicového pokrokářského progresivismu, toužícího právě ten liberální kapitalismus co nejrychleji a nedůsledněji zničit.

I. Schlägel 24.9.2020 11:59

Na tom se určitě shodneme. Jenom taková perlička. Produkt není dokonalý, když už k němu nejde více přidat. Produkt je dokonalý, když už z něho nejde více ubrat (se zřetelem k zachování funkčnosti, samozřejmě).;-)

J. Novák 24.9.2020 14:05

:-) to byl systém. Ale chápeme se. U produktu bych to tak jistě netvrdil, protože například i standardní automobil můžeme obrat o ventilaci a klimatizaci, a stále bude jezdit, ale tím jej asi tak úplně nezdokonalíme :-)

J. Jurax 24.9.2020 15:30

Ale ani v té mechanické části vývoj neustrnul. Nové materiály, slitiny, tlumiče, brzdy, osvětlení, skla, samonosné karoserie, protikorozní ochrana atd.

J. Novák 24.9.2020 16:47

Obávám se, že jde jen o drobná a méně podstatná vylepšení dávno známých řešení. Snad jedině LED osvětlení můžeme nazvat skutečně novým vývojovým prvkem. Jinak toho moc nového není, spíš se postupně po malých krůčcích drobně leští usazeniny (např. onu samonosnou karoserii známe od rou 1922 od dnes již téměř neexistující automobilky Lancia, teleskopické tlumiče firmy Telesco od roku 1912, kotoučovou brzdu od roku 1939 atd.).

V. Cícha 24.9.2020 8:58

Milý pane Neffe, promluvil jste mi y duše. K mnoha těm super vymoženostem elekroktronicko digitálních mohu jen použít jedno z mudrosloví: Všeho moc škodí! To platí i pro tyto zbytečnosti v automobilu, o čemž jste právě referoval!!

I. Pávek 24.9.2020 8:10

Pan Neff má ryzí pravdu. A vy pane Huml, no podivuji se že v tak vysokém věku máte myšlení náctiletého. Ale jak se říká - raději to první slovo vytečkuji - ...... kvete v každém věku.

J. Huml 24.9.2020 1:14

Jsem o neco starsi, nez Vy, autore, a uz rok jezdime s manzelkou elektrickym autem. Jsme velice spokojeni, je to parada. Nechapu Vase myslenkove pochody. Co kdybyste si poridil oslika? Mam dojem, ze si budete rozumet.

I. Lyčka 24.9.2020 1:58

Tak jste se nám pochlubil a urazil jste autora. Spokojen?

J. Huml 24.9.2020 3:10

Ja mam autora celkem rad, jen bych mu pral, aby prijal technicky pokrok s vetsi odvahou. Kdyby tomu dal sanci, byl bych urcite spokojenejsi. Tady na Psu je hodne zatvrzelych odpurcu technologickeho pokroku, ktery urcite neni perfektne predem promysleny, nic neni dokonale, ani to nase elektricke auto. Je drahe, ale radost z pouziti tu je. Spalovaci motory byly take velkym pokrokem, ale jejich pouziti je na ustupu, z mnohych duvodu. Preji Vam, pane Lycko, abyste o tom take zapremyslel, tak jako autor, dobry spisovatel a clovek - byvaly pritel sci-fi.

K. Nový 24.9.2020 7:34

Váš "technicky pokrok" autor článku nevidí jako pokrok, ale jako zhoršování kvality auta.

Má pravdu.

M. Krátký 24.9.2020 8:01

jsem zatrvrzelý odpůrce těch nesmyslů, které nám pomatení idioti cpou do našich aut - s Astonem naprosto souhlasím a to je Aston nevyjmenoval všechny ( sem patří i denní svícení, světlometík do zatáčky snadno zaměnitelný za blinkr na odbočování atd ). Jděte se bodnout s elektrickým autem, které dojede až 78 km a pod hovadiny za milion kč. Hezký den - opakuji můj naprostý souhlas s Astonem !!!!!!