26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

FEJETON: Čerstvá zkušenost

Měl jsem drobnou patálii s autem, zasekávala se mi páka řadiče automatické převodovky. Odjel jsem s tím do servisu a tam mi závadu ochotně na počkání odstranili. Dokonce nechtěli žádné peníze.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Milan 24.9.2020 20:54

Kdo myslí dopředu, nepotřebuje moc brzdit, jen nouzově.

P. Milan 24.9.2020 20:46

Toho bych se bál jedině, kdyby elektro bylo lepší. Což ještě dlouho nebude.

P. Milan 24.9.2020 20:45

Dost hraje roli i doba nabíjení.

M. Pivoda 24.9.2020 20:05

Plocha na Sahaře potřebná pro pokrytí spotřeby elektrické energie (v roce 2005) pro Svět, Evropu a Německo je zobrazena na obrázku vpravo, asi v polovině článku Wikipedie o projektu Desertec.

https://en.wikipedia.org/wiki/Desertec

M. Pivoda 24.9.2020 19:57

Neff píše: "...Moje inspirace? Na Kubě jezdí auta z padesátých let. ..."

Já jsem se (v roce 1986) jedním takovým americkým automobilem svezl ze středu Havany na pláž Santa Maria. Ta auto jelo tehdy docela spolehlivě, zvolna. Řidič neměl závodnické sklony.

S obavou jsem ale občas vzhlížel nad sebe, kde ze střešního čalounění čouhaly hřebíky. Auto nenadskočilo. Retardéry tehdy ještě na Kubě naštěstí neměli.

M. Pivoda 24.9.2020 19:50

Nespolehlivost levné elektroniky se běžně řeší zdvojování, ztrojováním, ...

V programu Apolo měli astronauti na plubě 5 počítačů. Dva a dva plně funkční a pátý počítač hlídal ty čtyři funkční.

J. Urban 24.9.2020 16:55

Jo, souhlas. A malinko odjinud: Musk chce vyhledove vyrabet 20 mil. elektroaut rocne. Umi nekdo spocitat, jak bude muset vypadat elektricka sit pro vyrobu a distribuci el. energie, napajejici tato auta? A z ceho se ta el. energie vyrobi? Na kazde auto u kazdeho domu jeden megavetrnik? Nebo na kazde auto hektar solarnich panelu?

V. Kolman 24.9.2020 16:51

Představme si, že na převážné části světa zvítězí elektromobilita a budou uspokojivě vyřešeny problémy s nabíjením, dojezdem atd.

ALE!

Nedovedu si představit, jak "skousnou" těžaři, zpracovatelé a další osoby a koncerny, závislé na ropě/plynu náhlý ústup od jejího používání. Může to skončit hledáním (a nalezením) viníka a pokusem o jeho (v krajním případě i) vojenskou likvidaci.

Ještě, že se toho nedožiju!

J. Novák 24.9.2020 16:47

Obávám se, že jde jen o drobná a méně podstatná vylepšení dávno známých řešení. Snad jedině LED osvětlení můžeme nazvat skutečně novým vývojovým prvkem. Jinak toho moc nového není, spíš se postupně po malých krůčcích drobně leští usazeniny (např. onu samonosnou karoserii známe od rou 1922 od dnes již téměř neexistující automobilky Lancia, teleskopické tlumiče firmy Telesco od roku 1912, kotoučovou brzdu od roku 1939 atd.).

V. Kolman 24.9.2020 16:32

Pane Humle, technologický pokrok - no budiž.

Ale tady jde o BEZPEČNOST! provozu, když místo hmátnutí po paměti musím při ovládání (na př. stěračů) čumět několik vteřin na displej obrazovky a šmátrat po ní prstem! Za TOHLE! by měli ty, co to navrhli pověsit za jisté kulovité tělesné útvary do průvanu a nechat je tam, dokud nepřijdou k rozumu! ;-D

V. Kolman 24.9.2020 16:22

Já bych vám pane Prdelniku na vaší poslední větu-otázku jednoduše a srozumitelně odpověděl. Ale cenzor by to (jako údajně neslušné) nepustil ;-D;-D;-D

Souhlasím s vámi! Na jedné straně je pokutováno používání "utržených sluchátek" za jízdy bez použití "volných rukou" a na druhé straně výrobci CPOU!!! řidičům dotykové obrazovky, kde bez koukání na tu obrazovku nejde spousta věcí realizovat. Udělal jsem si soukromou anketu a - ŘIDIČI CHTĚJÍ V AUTECH MECHANICKÉ OVLADAČE A "ČUDLÍKY", NA KTERÉ NEMUSÍ KOUKAT A OVLÁDAJÍ JE PO PAMĚTI!

I já se děsím okamžiku, kdy budu okolnostmi nucen koupit si nový komplikovaný, elektronikou a různými, mnou nechtěnými "hejblátky" nabitý automobil ;-(;-(;-(

J. Jurax 24.9.2020 15:41

Proti gustu žádný dišputát, pokud nemusíte každou blbost ovládat za jízdy přes dotykový displej ...

J. Nevrkla 24.9.2020 15:36

Já myslím, že to dopadne rozpadem, a to bude dobře. Jinak bych se musel smířit s tím, že už nemáme demokracii, a to rozhodně nechci.

J. Jurax 24.9.2020 15:36

Jojo, jenže současná elektroauta neznamenají proti stávajícím pokrok, nýbrž krok zpět. Jsou dražší, zato s horšími užitnými vlastnostmi.

Reprezentují-li vůbec pokrok, pak ideologicky uspěchaný a silou prosazovaný. Asi jako za protektorátu auta na dřevoplyn.

J. Jurax 24.9.2020 15:30

Ale ani v té mechanické části vývoj neustrnul. Nové materiály, slitiny, tlumiče, brzdy, osvětlení, skla, samonosné karoserie, protikorozní ochrana atd.

J. Novák 24.9.2020 14:23

Evropaká unie Nový zelený úděl již nějakou dobu realizuje. Uniknout z toho lze pouze změnou snad veškerých orgánů EU. A Brexit či aféra korona nám ukázaly, že sebereflexe EU funguje pouze snměrem k ještě vyššímu tlaku na uvádění nesmyslů v realitu. Nemůže to dopadnout dobře!!!EU

J. Novák 24.9.2020 14:18

Spíš bych řekl, že hlavním cílem je zachovat a nově vytvořit poptávku po službách "technologických" (přeloženo špatně ze špatné z angličtiny, česky bychom spíš řekli číslicových) korporací, které mají dnes na trhu největší kapitalizaci (srovnejme třeba s 80. lety 20. stol., kdy měly největší kapitalizaci ropné a technické giganty). Tyto jejich potřeby jsou rovněž v souladu s potřebami určitých skupin lidí, kterým vadí kapitalismus jako zásluhový princip (neb sami se o nic v životě nezasloužili, a přesto chtějí požívat statky jako ti, kdo se zasloužili měrou vrchovatou), jak si ve svobodné společnosti dělá každý, co chce, a vidí v šanci této digitální centralizace zavést na světě "pořádek a spravedlnost " (podle jejich představ, samozřejmě). Tím se ty jednotlivé proudy, nebo můžeme na rovinu říci svazky (?) sčítají a protože v jednotě je síla... raději nedomýšlet. Jen pro ty, kdo tolik neřeší historii: svazky se italsky řeknou fasci (svazák je italsky fascista a svazáctví všeho druhu je fascismo)...

J. Novák 24.9.2020 14:05

:-) to byl systém. Ale chápeme se. U produktu bych to tak jistě netvrdil, protože například i standardní automobil můžeme obrat o ventilaci a klimatizaci, a stále bude jezdit, ale tím jej asi tak úplně nezdokonalíme :-)

J. Novák 24.9.2020 14:03

Ale u "běžného" automobilu tu práci, co jste tak draho vytvořil spalováním v motoru, přeměníte v brzdách na teplo, a to horko-těžko odvedete (v tom lepším případě :-) do okolí. Což je opravu neekonomické (i neekologické).

Jenomže snaha o rekuperaci této energie naráží na problém, že energie potřebná na překonání hybnosti rekuperačnho systému je zatím vyšší, než energie získaná vlastní rekuperací. Můžeme věřit, že se nám podaří tento poměr postupným vývojem či nějakým revolučním vynálezem zvrátit, ale také je možné, že to prostě v daných měřítkách nedáme. Člověk se také přeci nemůže najíst na rok dopředu, zatímco někteří tvorové to (v přeneseném měřítku) dokáží.

Pokusy o hybridní vozidla smysl dávají, byť mají velké nevýhody (vysoká hmotnost, vysoká ekologická zátěž vlivem baterií, servisní náročnost + omezená životnost = vysoké provozní náklady), ale plně nabíjecí elektromobily jsou jen prezentací vlastní nevzdělanosti, dokud 1. nebudeme mít a/účinnější, b/ekologičtější nebo c/výrazně levnější zdroje elektrického proudu a dokud 2. nebudeme schopni elektrickou energii (nebo obecně možná spíš jakoukoli energii vhodnou pro přeměnu na mechanickou práci) schopni alespoň střednědobě v dané inerciální soustavě uchovat bez nezanedbatelných ztrát. Do té doby nemá smysl o tom víc než mluvit, natož vydat jediné Euro (nedej Bože ještě navíc vypůjčené!!!) na rozšíření tohoto hypermeganesmyslu.

J. Jurax 24.9.2020 14:01

Souhlas.

M. Krátký 24.9.2020 13:06

souhlas !!!!!!

M. Krátký 24.9.2020 13:04

celá tahle šaškárna má za úkol ( lehce splnitelný ) vyřadit Evropu a jí podobná státní uskupení z konkurenceschopného průmyslu - celý ostatní svět ( mnohonásobně větší ) se může umlátit smíchy jací jsme pitomci, když tohle chceme prosadit a používat - jak říkával můj tchán ročník 1907 svým posázavským dialektem : "jdite mi do pihele s těma vašima kravinama" - hezký den R^R^R^

R. Langer 24.9.2020 12:51

Ta slavná rekuperace dělá jednotky procent, a vůbec neprospívá životnosti baterie, když už jsme u toho...

S. Donát 24.9.2020 12:41

Ústup spalovacích motorů má důvod jediný a určitě ne dobrý. Tím důvodem je zelený mor v mozcích mnoha politiků a různých ekoteroristů.

R. Langer 24.9.2020 12:07

To není žádný technický pokrok, ale zlodějina a podvod. :-P

R. Langer 24.9.2020 12:04

Jasně, a teď tu o Červené karkulce! ;-D

I. Schlägel 24.9.2020 11:59

Na tom se určitě shodneme. Jenom taková perlička. Produkt není dokonalý, když už k němu nejde více přidat. Produkt je dokonalý, když už z něho nejde více ubrat (se zřetelem k zachování funkčnosti, samozřejmě).;-)

J. Nevrkla 24.9.2020 11:50

Ano, Zelený úděl, pokud by se zrealizovat, čemuž nemohu uvěřit, by bezpochyby vedl k výrazné demolici průmyslu, ztrátě konkurenceschopnosti, nezaměstnanosti, chudobě, k problému spousty lidí pořídit si vůbec auto a zaplatit účet za topení. To musí skončit vzpourou a změnou, kterou těžko domyslet.

J. Novák 24.9.2020 11:30

Když já mám bohužel pocit, že ty šílenosti spíš pramení z toho, že lidé mají život příliš jednoduchý, a tím pádem nejsou nuceni ricionálně přemýšlet. Neracionálnější bývají lidé paradoxně po válce...

A s tou volbou diktátora je jedna velká obtíž: málokdo Vám před volbami explicitně řekne, že hodlá nastolit tvrdou diktaturu. A historie navíc ukazuje, že diktátor nemusí být zdaleka jedna osoba. Navíc prvotní forma diktatury nemusí mít ani násilnou formu. Hromada lidé je přesvědčená, že diktatura či totalita (což jim často splývá) se projeví tak, že se jednoho rána vzbudí a na ulici se střílí.

Nejdůležitější je prostě pochopit vazbu příčiny a následku. Co se stane, když se politické cíle strany, kterou hodlám volit, skutečně splní (např. co se stane, pokud Zelený úděl EU skutečně zrealizuje; k čemu to povede, jaké budou důsledky)?

J. Prdelnik 24.9.2020 11:11

Omlouvám se za překlepy.