30.4.2024 | Svátek má Blahoslav


Diskuse k článku

EVROPA: Racionalita nacionalismu

Intelektuální a politická elita Evropy dlouhodobě kritizuje národní stát jako zastaralý a iracionální. Mnohé politiky a komentátory znervózňuje stále pestřejší patchwork autonomních a o autonomii bojujících hráčů na kontinentě. Proces sjednocení Evropy si nejen v Bruselu zcela jistě představovali jinak.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Kratochvíl 25.9.2014 15:49

Lze rehabilitovat národní státy?

Bylo by dobré, kdyby autor výzvy o racionalitě nacionalismu napsal, jak konkrétně si národní politiku představuje? Hlavním problémem se vskutku zdá být, že zatímco finance a ekonomika fungují již nějakou dobu globálně, národní státy fungují lokálně.

Problémem  je, že zatímco globálně fungující korporace a finanční instituce se nemusejí zdržovat těžkopádnými demokratickými procesy při svém rozhodování a mají vzhledem ke svým globálním rozměrům k dispozici velký vějíř možností při svém rozhodování, demokratické národní státy se potýkají s poměrně těžkopádným rozhodovacím procesem, do něhož vstupuje mnoho lokálních aktérů, a svoje problémy nemohou řešit jednoduše kupříkladu přesunem části své činnosti někam na druhý konec světa.

Rehabilitace národních států by mohla fungovat, kdyby postupovaly v nastavování pravidel hry pro nadnárodní trhy jednotně, jenže to nás kruhem vrací zpět k nějaké, byť třeba minimální, formě nadnárodní integrace či úzké koordinace.

Jinými slovy, národní státy a národní politiku jen těžko dokážeme rehabilitovat tak, že opustíme kupříkladu Evropskou unii a naše národní politika pak bude spolupracovat, popřípadě bojovat s nadnárodními trhy sama. Paradox případné rehabilitace národních států spočívá v tom, že posílení významu národní politiky je možné dosáhnout do jisté míry jen ve spolupráci s ostatními zeměmi—buď na regionální úrovni anebo globální úrovni. Že přitom občas vnikají nadnárodní byrokratické elity, které takovou spolupráci zajišťují, je jistě nepříjemný vedlejší efekt, ale přivést takové elity pod demokratickou kontrolu je v posledku snadnější, než vyhrát bez pomoci jiných zemí souboj s nadnárodním kapitálem.

Diskuze o rehabilitaci národních států není sama o sobě zcela scestná. Advokáti této cesty by ale měli být konkrétnější v tom, jak přesně si takový proces představují. Jisté je, že boucháním do stolu toho menší a středně velké země, které jsou všechny ekonomicky závislé na globálně fungující ekonomice, nedocílí.

V. Kun 25.9.2014 15:45

Re: Zdá se, že Robejšek..

Pan Robejšek má pravdu, jelikož to vyslovil Karel Filek !!

K. Janyška 25.9.2014 14:40

Národní státy nejsou produktem politické činnosti.

Jsou produktem neosobní civilizace obchodem. Lidé civilizovaní odmítají si nechat řídit své osudy odjinud. Co je na tom tak složitého, sakra ? Jen za poslední roky jich vznikly desítky, včetně České republiky... Dzp.

K. Janyška 25.9.2014 14:37

Národní státy nejsou produktem politické činnosti.

Jsou produktem neosobní civilizace obchodem. Lidé civilizovaní odmítají si nechat řídit své osudy odjinud. Co je na to tak složitého, sakra ? Dzp.

E. Sevrát 25.9.2014 14:32

Re: Šetřte vaši klávesnici, závorkáři.

No,minule jste mi napsala k příspěvku,který taky nebyl určen vám.Tedy,že budu volit jedinou opravdu pravicovou stranu v ČR,tedy SSO,že to nikoho nezajímá.

B. Rybák 25.9.2014 14:12

Re: :)))))))))))) Milý pane Robejšku

Souhlasím s Vámi pane Ondysi. Dobře fungující rodina je projevem a "školou" přirozené solidarity biologické (rodina, rod, etnikum, národ) i kulturní (jazyk, víra, životní styl...), které jsou bezkonkurenčně nejspolehlivějším základem solidarity politické (obec, stát)!

Rodina (protestantsky) křesťanská je přirozenou základnou (zdrojem) demokratického kapitalismu. Proto je rodina (spolu s křesťanskými hodnotami) "inženýry" nových elitářských nadnárodních říší tolik nenáviděna!

M. Moravcová 25.9.2014 13:32

Re: :)))))) Otázkou je, paní Moravcová,

I příslib  suchého z nosu je pro ně ziskem. Takové to hamty, hamty. Do přístího týdne už nevidí.

M. Moravcová 25.9.2014 13:28

Re: Šetřte vaši klávesnici, závorkáři.

máte vztek, co? :-))

M. Prokop 25.9.2014 13:13

Re: Šetřte vaši klávesnici, závorkáři.

Také pracuje jako WClady, jako Drobek ová?

Je na vás ta profese znát.

M. Prokop 25.9.2014 13:12

Re: Souhlas s autorem

Jo, vy jste podobný případ, když už se mocí mermo připomínáte.

Mimochodem, onen komentovaný EUgenosse píše ad rem nebo ad hominem, jste-li schopna to rozlišit?

S. Netzer 25.9.2014 13:09

Re: Šetřte vaši klávesnici, závorkáři.

Kuš, babo uhádaná.

S. Netzer 25.9.2014 13:08

Re: Souhlas s autorem

Autor: M. Prokop Datum: 01.03.2013 21: 54.....zatím se mírním a držím se spíše ad rem, možno-li........

S. Netzer 25.9.2014 13:04

Re: Šetřte vaši klávesnici, závorkáři.

Máte pocit, že jsem oslovila vás? :-)))

M. Moravcová 25.9.2014 13:04

Re: Šetřte vaši klávesnici, závorkáři.

madam má to "po.lání", tak ona může.

K. Frauknecht 25.9.2014 13:02

Re: Kanada

vznikla "dost" podobně, ale Austrálie???

S. Netzer 25.9.2014 12:58

Re: Šetřte vaši klávesnici, závorkáři.

Už se zase mícháte do věcí, které se vás netýkají, hajzlprokope?

M. Varadinková 25.9.2014 12:52

Re: Souhlas s autorem

Jakého Vladimíra?

M. Prokop 25.9.2014 12:49

Re: Šetřte vaši klávesnici, závorkáři.

Po vašich agitkách také většina lidí netouží a "oblažujete" jimi.

M. Prokop 25.9.2014 12:48

Re: Souhlas s autorem

Mně by dost udivilo, kdybyste to vy pochopil.

P. Brodský 25.9.2014 12:46

Re: Souhlas s autorem

Přívrženkyně Vladimíra souhlasí s autorem. Zajisté souhlasí i sám Vladimír. Čím více bude v Evropě suverenních pidistátů tím lépe.

P. Brodský 25.9.2014 12:41

Re: Beznadějně přeplaceni - zkorumpováni.

Pane Plzák, nejsou Vaše první dva odstavce v rozporu s třetím a čtvrtým?

V. Ondys 25.9.2014 12:39

:)))))) Otázkou je, paní Moravcová,

co si má jeden :))))) nedokonalej myslet o jejich voličích, kteří za své peníze si tak rádi, nestydatě a společensky příkladně nechávají dávat na pr:)))... holou!

M. Varadinková 25.9.2014 12:39

Souhlas s autorem

Důležitá je sourodost. Té sourodosti mohou sice dosáhnout společně i lidé různých národností a vytvořit tak jeden politický národ, ale to je otázka přirozeného pozvolného vývoje a promíchávání, a nikoliv nějakého umělého, shora protlačovaného "multikulti". A už vůbec ne umělého spojování národních států do větších celků, ve kterých se nutně menší národy cítí jako v "žaláři národů", protože oproti těm větším nemají možnost prosadit svůj národní zájem.

Pokud člověk jiné národnosti přizpůsobí svůj životní styl, své priority a své hodnoty té zemi, ve které žije, tak není problém. Problém je, když větší skupiny přistěhovalců začnou tlačit v nové zemi na zavádění svých hodnot, svých zvyků a pořádků. Každé lidské společenství je schopno absorbovat určitý počet "cizáků", ale nesmí jich být příliš mnoho najednou a musí být ochotni se přizpůsobit a splynout. Prostě musí se udržet ta "sourodost".

Jakmile dojde k výraznějšímu porušení sourodosti, vzniká automaticky tlak na osvobození se. Tedy na větší autonomii až k úplnému oddělení, pokud na nějakém území převažuje jiná národnost, než ta, která v zemi většinově vládne.

E. Sevrát 25.9.2014 12:28

Re: Šetřte vaši klávesnici, závorkáři.

A koho to zajímá ?

M. Moravcová 25.9.2014 12:26

Re: Beznadějně přeplaceni - zkorumpováni.

ano, a to je ta nejhorší korupce, protože je založena jenom na lhaní.

V. Ondys 25.9.2014 12:23

:))))))))) No a?

Nikde taky netvrdím, že zrovna Vy, frau Netzer, byste z nich měla mít :)))))) nožky od sebe...

V. Ondys 25.9.2014 12:19

:)))))) Není, pane Brodský, taky jsem prožil podstatnou část

část života v normalizačním :))))))) socialismu...

J. Plzák 25.9.2014 12:17

Beznadějně přeplaceni - zkorumpováni.

Všichni ti, kdo se dostali pod křídla Bruselu už nikdy nebudou pro národní stát.

Jejich horentní platy a další výhody, z nich dělají skálopevné přiznivce Unie.

Pokud by se Unie vůbec měla udržet a to je jistě sporné, pak jedině tak, že všichni její zaměstnanci by byli placeni státy, které je delegují.

Řekněme plat na úrovni vysoce kvalifikovaného zahraničního montéra, to už jsem je tak jako tak vysoce přecenil, plus k tomu diety, které montéři pobírají. Víc nic.

S. Netzer 25.9.2014 12:08

Šetřte vaši klávesnici, závorkáři.

Na vaše příspěvky nejsem zvědavá.

P. Brodský 25.9.2014 12:00

Pame Ondys,

Pan Robejšek v článku racionalismus socialismu neobhajoval , zato obhajoval racionalismus nacionalismu. Není tedy nic zvláštního na tom, že se diskuterka vyslovila k tomu, co v článku bylo a ne k tomu, co v čláínku nebylo.