1.5.2024 | Svátek práce


Diskuse k článku

EVROPA: Racionalita nacionalismu

Intelektuální a politická elita Evropy dlouhodobě kritizuje národní stát jako zastaralý a iracionální. Mnohé politiky a komentátory znervózňuje stále pestřejší patchwork autonomních a o autonomii bojujících hráčů na kontinentě. Proces sjednocení Evropy si nejen v Bruselu zcela jistě představovali jinak.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Brodský 25.9.2014 20:57

Ad pan Prokop

EU není mnohonárodnostní federace.Je to mezistátní organizace sloužící elitám národních států, které ji používají jako zástěrkun své neschopnosti. Když něco pokazí, vysvětlí občanům, že to nepokazili oni, ale EU, která je řídí. Ve skutečnosti jsou to oni, kteří řídí loutkovou EU. A nacionalističtí fanatici a naivní liberální Prokopové jim to baští.

R. Brzák 25.9.2014 21:06

Re: Ad pan Prokop

Tento Váš pohled je zajímavý. Navrhujete tedy EU, jakožto loutkové divadélko, - co? Nebo Vám Vámi popisovaný stav vyhovuje?

M. Prokop 25.9.2014 21:27

Re: Ad pan Prokop

Není a ani nemůže být. Není evropský politický národ, okamžitě by se to porvalo.

Máte pravdu, že se jedna socanská verbež vymlouvá na druhou. Národní na bruselní, bruselní na ty národní.

A naivní socánkové jim to baští, že, pane Brodský?

J. Václavíková 25.9.2014 21:49

Re: Ad pan Prokop

Naivní je to Vaše nálepkování socánky, coby nejhorší nadávkou. Skutečný liberál respektuje demokratického politického oponenta.

Já vidím naději v tom, že naše děti považují už Evropu za svou vlast a ty Vaše ustrašené řeči o vlastním písečku jsou pro ně dávno passé.

M. Prokop 25.9.2014 22:00

Re: Ad pan Prokop

To je konstatování, ne nějaké nálepkování. Že něčí názory a právo je svobodně hlásat respektuji ještě neznamená, že s nimi nebudu polemizovat. Máte v těch představách o liberalismu nějaký hockey.

Až se ty vaše děti poperou se sousedními o to, komu bruselní panstvo více přerozděluje, budete se velice divit. Cesta, jak tomu zabránit, nejsou kecy o evropské vlasti, ale omezení přerozdělování. Lidé jsou čím dál, tím stejní.

O "ustrašenosti" máte stejně mylnou představu jako ti, kdo z ní obviňovali Churchilla (aniž bych se chtěl k tomuto velikánovi přirovnávat).

R. Brzák 25.9.2014 22:14

Re: Ad pan Prokop

Jen výjimečně se připojuji zdejší kvalitní diskuzi ale teď musím. Jsem narozen za Husákova režimu - a přece jsem se považoval vždy za Evropana (stejně jako za Čecha - otec Slovák, matka z Moravského Slovácka...) - takže z tohoto hlediska jsem vždy vnímal Evropu jako svou vlast. Ostatně, o EU hovořím jako o nás. Ale ani bez EU by se na mém vztahu k Evropě nic nezměnilo. Takzvaný návrat do Evropy, jak jej někteří prožívali a prožívají, je úsměvný - nikdy jsme jinde, než v Evropě, nebyli. K Evropě patří zkrátka různost, včetně neblahých zkušeností se socialistickým experimentem - ostatně, i u nás v EU stále jeho odnož rezonuje...

Byl jsem, pravda, vychováván primitivně - v mojí rodině mi nikdo nevysvětloval, že Československo se odstěhovalo do Humpolce, pardon, za Ural...

M. Prokop 25.9.2014 22:32

Re: Ad pan Prokop

Osobně proti evropanství nic nemám, ale můj názor nic nezmění na tom, že evropský politický národ prakticky neexistuje, jak začíná být čím dál, tím více vidět (ono to bylo vidět vždy, ale EUroHujeři dělali jako že nevidí, což už teď přestává být možné).

Dokázal bych se cítit co liberální Evropan, ale nevidím nikde tu liberální Evropu. Jen národní státy nebo socialistickou EU.

R. Brzák 25.9.2014 20:35

ad.: pan Brodský - "Čím více bude v Evropě suverenních ....

pidistátů, tím (pro Vladimíra) lépe..."

Vezněme si volbu Vladimíra Vladimíroviče. Zaútočit na stát, jehož občané jsou sebevědomí a odpovědní vůči své zemi do té míry, že si odsouhlasili povinnou základní vojenskou službu, prodělávají dobrovolně a rádi pravidelná vojenská cvičení, každý chlap tam doma pečuje o svou legálně drženou automatickou zbraň (a jinak ji má zamčenou v trezoru, což k zacházení se zbraní v době míru patří)? Ten stát má malé daně, protože levicovou politiku - dotace, regulace, přebujelý soc. stát - odmítá, a jeho občané spoléhají nejvíce na tu pomocnou ruku, která vychází z jejich ramene, maximálně z ramene jejich blízkých a sousedů, se kterými žijí. Díky malé daňové zátěži a díky tomu, že si občané jsou vědomi, že tento stát je jen jejich a tudíž je na nich samotných, aby jej bránili, dává na obranné výdaje nezanedbatelnou částku.

Pak je tu druhý stát. Je členem EU, daně až někde u krku, občané brblají u piva a své vlastní profesionální vojáky, kteří padnou v rámci spojenecké mise, odmítají vnímat jako hrdiny - protože jsou to žoldáci. Jsou hrdi na svou modrou, nikoliv však krev. Spoléhají na to, že je ochrání NATO. Když na ulici před nimi někdo upadne, rozhlédnou se, kde že je ta státní služba, která se o něj má postarat a spěchají dál. Když na východě zahřmí, polovina dostane hysterický záchvat (a začne si zařizovat vízum do USA) a druhá polovina opráší ruskočeský slovník. Obě společně se rozhlédnou, kde že je to NATO a unie, která má něco dělat (pravda, každá polovina si po ní přeje něco jiného). Který stát se bude případnému mlsnému Ivanovi zdát být lepším zákuskem?

Myslíte si, že popisuji Švýcarsko a Česko? Ne, první případ je Česko, které se rozhodne nespoléhat na EU a být v NATO skutečným partnerem. K tomu ale vede cesta přes odmítnutí té formy integrace, kterou si EU prosadila za posledních cca dvacet let - a samozřejmě, přes pochopení, že levicové koncepty, založené na strachu, z nás udělají jen ustrašené chudáky.

J. Hruška 25.9.2014 17:37

TGM. Moderní demokratický stát. 1920.

... Svým rozsahem státy by se měly rovnat národům. Národy jsou přirozenou organizací lidstva, národnost je nejlepší zárukou mezinárodnosti, která stejně je cílem evropského vývoje ....atd. Co tomu říkáte? Jako by to Masaryk napsal včera. Zdař Bůh, Josef.

J. Kratochvíl 25.9.2014 17:47

Re: TGM. Moderní demokratický stát. 1920.

Za Masaryka ještě nebyla ekonomika globalizována jako je dnes a národní státy tehdy nemusely čelit nadnárodním firmám a bankám. Navíc Masryk si dovedl představit sjednocenou Evropu. Vývoj se nedá zastavit.

M. Prokop 25.9.2014 18:31

Re: TGM. Moderní demokratický stát. 1920.

Co čelit, ale hlavně je různými směrnicemi, zákazy a příkazy podporovat, pochopitelně jen ty vybrané, jak zhusta páše EU.

B. Rybák 25.9.2014 19:07

Re: TGM. Moderní demokratický stát. 1920.

Díky současné globalizaci vznikají možnosti intenzivní spolupráce i s velmi vzdálenými národy a státy v míře, která byly v době TGM nemyslitelná! Jenom hlupák by se spojoval se sousedy, kteří nezadržitelně hospodářsky upadají a morálně degenerují!

P. Brodský 25.9.2014 21:04

A jak se osvědčil Masarykem vyrobený stát

tváří v tvář hitlerovu destkrát většímu národnímu státu? Zdař Bůh. Petr

M. Prokop 25.9.2014 21:29

Re: A jak se osvědčil Masarykem vyrobený stát

Docela dobře. Byť okleštěn o Podkarpatskou Rus, přetrval.

P. Brodský 25.9.2014 16:32

My Češi jsme se očistili od Slováků,MaĎarů, od Němců, od

ˇˇZidů atd.Budeme v tom pokračovat, až se staneme dokonale vyčištěnými idioty.Přibližně takto to řekl v televizi jednou Václav Havel. Myslým, že tím vystihl proces vznikání bárodního státu lépe než paní Varadínková s panem Janyškou

P. Brodský 25.9.2014 16:34

Re: My Češi jsme se očistili od Slováků,MaĎarů, od Němců, od

Myslím....

M. Prokop 25.9.2014 18:32

Re: My Češi jsme se očistili od Slováků,MaĎarů, od Němců, od

Myslíte?

A proč to není vidět?

(O lživosti tvrzení ani nemluvě)

P. Brodský 25.9.2014 21:11

Re: My Češi jsme se očistili od Slováků,MaĎarů, od Němců, od

Protože to trvale vyčistit nelze. Existence doopravdy vyčistěných národních států odporuje kajanovu Sřli. Národy se míchají prostřednictvím obchodu A na Kajanana a jeho SŘLI jsou všichni Prokopové krátcí.

M. Prokop 25.9.2014 21:30

Re: My Češi jsme se očistili od Slováků,MaĎarů, od Němců, od

Já nemám žádnou potřebu něco čistit, tuhle vaši ideu mi nepodsouvejte.

R. Brzák 25.9.2014 20:46

Re: My Češi jsme se očistili od Slováků,MaĎarů, od Němců, od

A přitom každý z nás má v sobě více, či méně krve Německé, Židovské, někdo Maďarské, či jako já Slovenské. Moc se přečištěně necítím. To poslední očišťování, od Slováků, jsem skoro oplakal. Zdá se mi, že zrovna my, Češi, jsme se od nich očišťovat nechtěli.

Nejsem si jist, že V.Havel byl až takový ňouma, jak jej vnímáte Vy. Český stát je národním státem, přestože tu žije mnoho Slováků, bohužel jen pár Němců a Židů, hrstka Poláků a Maďarů. To, že tyto menšiny u nás žijí, ač mají možnost odejít, pro mne znamená, že tento stát pro ně není nijak zlý - a vůbec se nesnaží od nich očišťovat. Z naší vůle toto proběhlo, bohužel, s Němci. Byla to chyba, přestože v tom Němci jako národ nijak nevinně nebyli.

Měl by jste si něco nastudovat, jak vznikalo Československo. Přestože to nebylo jednoduché a naši předkové nebyli nijak dokonalí, Váš odsudek je laciný.

P. Brodský 25.9.2014 21:21

Re: My Češi jsme se očistili od Slováků,MaĎarů, od Němců, od

Dúsledky etnických čistek likviduje SŤLI prostřednictvžm Kajanova Obchodu, který národy promíchává.Proto opravdové národní státa nenohou trvale existovat. Měl byste pozorněji studovat Kajana a jeho žáka Klause.

R. Brzák 25.9.2014 21:42

Re: My Češi jsme se očistili od Slováků,MaĎarů, od Němců, od

Co studuji, je moje věc - ale konkrétněji - miluji lidi, tak je studuji. Klaus je ke studiu zajímavý - ale studium, jak je chápu já, je komunikace. Mohu komunikovat více s Vámi, než s Klausem - takže raději studuji Vás...ale nebojte se, Vás jen okrajově.

J. Kratochvíl 25.9.2014 15:49

Lze rehabilitovat národní státy?

Bylo by dobré, kdyby autor výzvy o racionalitě nacionalismu napsal, jak konkrétně si národní politiku představuje? Hlavním problémem se vskutku zdá být, že zatímco finance a ekonomika fungují již nějakou dobu globálně, národní státy fungují lokálně.

Problémem  je, že zatímco globálně fungující korporace a finanční instituce se nemusejí zdržovat těžkopádnými demokratickými procesy při svém rozhodování a mají vzhledem ke svým globálním rozměrům k dispozici velký vějíř možností při svém rozhodování, demokratické národní státy se potýkají s poměrně těžkopádným rozhodovacím procesem, do něhož vstupuje mnoho lokálních aktérů, a svoje problémy nemohou řešit jednoduše kupříkladu přesunem části své činnosti někam na druhý konec světa.

Rehabilitace národních států by mohla fungovat, kdyby postupovaly v nastavování pravidel hry pro nadnárodní trhy jednotně, jenže to nás kruhem vrací zpět k nějaké, byť třeba minimální, formě nadnárodní integrace či úzké koordinace.

Jinými slovy, národní státy a národní politiku jen těžko dokážeme rehabilitovat tak, že opustíme kupříkladu Evropskou unii a naše národní politika pak bude spolupracovat, popřípadě bojovat s nadnárodními trhy sama. Paradox případné rehabilitace národních států spočívá v tom, že posílení významu národní politiky je možné dosáhnout do jisté míry jen ve spolupráci s ostatními zeměmi—buď na regionální úrovni anebo globální úrovni. Že přitom občas vnikají nadnárodní byrokratické elity, které takovou spolupráci zajišťují, je jistě nepříjemný vedlejší efekt, ale přivést takové elity pod demokratickou kontrolu je v posledku snadnější, než vyhrát bez pomoci jiných zemí souboj s nadnárodním kapitálem.

Diskuze o rehabilitaci národních států není sama o sobě zcela scestná. Advokáti této cesty by ale měli být konkrétnější v tom, jak přesně si takový proces představují. Jisté je, že boucháním do stolu toho menší a středně velké země, které jsou všechny ekonomicky závislé na globálně fungující ekonomice, nedocílí.

M. Prokop 25.9.2014 18:34

"demokratické národní státy se potýkají s poměrně

těžkopádným rozhodovacím procesem ..."

A u nadsdtátů, viz EU, je proces ještě těžkopádnější a navíc korupčnější.

J. Kratochvíl 25.9.2014 19:00

Re: "demokratické národní státy se potýkají s poměrně

Demokratické elity je možné přivést pod demokratickou kontrolu a jasná pravidla, což neplatí pro nadnárodní firmy,banky a kapitál, pro které neplatí žádná pravidla mají pouze jediné pravidlo a to je - obrovská chamtivost, která je  veškeré korupce zdrojem.

R. Brzák 25.9.2014 20:05

Re: "demokratické národní státy se potýkají s poměrně

Demokratické elity je možné přivést pod demokratickou kontrolu tím hůře, čím vzdálenější jsou od svých voličů. Jakákoliv kontrola, která není opřena přímo o voliče, není demokratická. Strany i u nás nám to dokazují dnes a denně. Odtrženost elit v EU od svých voličů je také příčinou nesmyslů, kterými se zabývají.

M. Prokop 25.9.2014 21:32

Re: "demokratické národní státy se potýkají s poměrně

Aha, a ouředníci jsou chamtivosti a korupce prosti a vůbec k ní nevyužívají svou ouřední sílu .....

Srandisto.

K. Janyška 25.9.2014 14:40

Národní státy nejsou produktem politické činnosti.

Jsou produktem neosobní civilizace obchodem. Lidé civilizovaní odmítají si nechat řídit své osudy odjinud. Co je na tom tak složitého, sakra ? Jen za poslední roky jich vznikly desítky, včetně České republiky... Dzp.

K. Janyška 25.9.2014 14:37

Národní státy nejsou produktem politické činnosti.

Jsou produktem neosobní civilizace obchodem. Lidé civilizovaní odmítají si nechat řídit své osudy odjinud. Co je na to tak složitého, sakra ? Dzp.

M. Varadinková 25.9.2014 12:39

Souhlas s autorem

Důležitá je sourodost. Té sourodosti mohou sice dosáhnout společně i lidé různých národností a vytvořit tak jeden politický národ, ale to je otázka přirozeného pozvolného vývoje a promíchávání, a nikoliv nějakého umělého, shora protlačovaného "multikulti". A už vůbec ne umělého spojování národních států do větších celků, ve kterých se nutně menší národy cítí jako v "žaláři národů", protože oproti těm větším nemají možnost prosadit svůj národní zájem.

Pokud člověk jiné národnosti přizpůsobí svůj životní styl, své priority a své hodnoty té zemi, ve které žije, tak není problém. Problém je, když větší skupiny přistěhovalců začnou tlačit v nové zemi na zavádění svých hodnot, svých zvyků a pořádků. Každé lidské společenství je schopno absorbovat určitý počet "cizáků", ale nesmí jich být příliš mnoho najednou a musí být ochotni se přizpůsobit a splynout. Prostě musí se udržet ta "sourodost".

Jakmile dojde k výraznějšímu porušení sourodosti, vzniká automaticky tlak na osvobození se. Tedy na větší autonomii až k úplnému oddělení, pokud na nějakém území převažuje jiná národnost, než ta, která v zemi většinově vládne.