28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Vyžeňte auta, žádají obyvatelé měst

Kdykoli během pracovního dne na náměstí I. P. Pavlova v Praze, na Kolišti v Brně, na Dlouhé louce v Českých Budějovicích i na jiných křižovatkách velkých měst musí mít běžný občan podivný pocit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Písařík 5.6.2021 7:24

Bylo by dobře přestat se ohánět "mlčící většinou". Mlčí proto, že vědí, že čůrat proti větru je nesmyl a nebo nemají k článku co říci. Že by měli ten názor co jim podsouvá autor - to ani náhodou.;-)

P. Milan 4.6.2021 21:25

Holub píše samé blbiny.

P. Milan 4.6.2021 21:24

"Jednoválec" byl Tatraplán, T 603, T 613. Tam se vzadu válel jeden. Auto, v němž se vozili pracující (prostřednictvím svých zástupců a se řidičem).

Řidič se neválí, řidič řídí.

L. Novák 4.6.2021 18:05

Druhá možnost je pravděpodobnější. :-)

L. Novák 4.6.2021 18:04

"Radovi" nosí jídlo do klece nejspíš ošetřovatelka v ústavu, toho problémy s nákupem netrápí... ;-)

J. Kadeřábek 4.6.2021 17:56

Píše co si jeho masochlebodárce přeje. Jen nevím jestli ty pitomosti (troubení) tam dává naschvál nebo jen z blbosti.

J. Kadeřábek 4.6.2021 17:43

Dobrá pohádka pro naši zemi. Ovšem zatím zde dojíždí 3/4 venkova za prací do měst, spousta lidí si nevozí jen zadek, ale převážejí věci, třeba větší nákup potravin a je zde nezanedbatelný počet řemeslníků i techniků, kteří auto ke své práci potřebují. V Holandsku je běžné dojíždět denně i 100 km. Samozřejmě po jiných silnicích (respektive dálnicích) než máme my.

J. Kadeřábek 4.6.2021 17:37

No nevím v kterém asijském městě je Koliště, ale co by brňák mohu říct, že u nás nikdo netroubí a pokud něco smrdí pak autobusy a náklaďáky bez katalyzátorů.

P. Rada 4.6.2021 16:48

Právě proto aby mnozí už s podstaty dispozic které předurčuje architektura, nemuseli jezdit osobní auto-dopravou ani do práce ani za nákupy ... a takové oblasti byly navíc co možná energeticky i funkčně soběstačné... se dnes namísto jen filozofování objevují nové ucelené projekty městských sídlišt jako je Vídenský Asperg:

http://amper.ped.muni.cz/gw/resilience/priklady/html_soubory/Aspern.html

L. Novák 4.6.2021 14:08

Neudržitelné jsou hlavně tvoje kecy. :-P

V. Kuhaj 4.6.2021 14:06

Už nevím před kolika lety mě rodina vylákala na výlet do pralesa Boubín. Aspoň tak se to jmenovalo oficiálně. Ve skutečnosti to byla procházka po přesně vymezených cestičkách Boubínem, pravidelně doplňovaných výhrůžnými nápisy, že mimo cesty je vstup zakázán. Pokud vím, nejde jen o Boubín, ledaskam už smějí jen "ochránci přírody", pracovníci lesů, vod a strání...a ostatní mají utrum.

Takže nám za chvíli v pohodě začnou zakazovat používat hezká místa ve městech, protože přece si je nezničíme lidmi, že?

V. Novák 4.6.2021 14:06

Severojižní magistrála byla plánovaná jako běžná radiála. Proto má většinou úrovňové křižovatky.

Byla vybudována jako první, protože nějak se začít muselo a magistrála na rozdíl od kusu obchvatu ulevila celému městu, ne jen tomu kousku kolem. Těžko tenkrát někdo mohl počítat s tím, že přijde VLSR, která zněkolikanásobí množství automobilů ve městě a na desetiletí zabrání dobudování obou obchvatů.

L. Novák 4.6.2021 14:05

Doporučuji podívat se na snahu dokončit dálniční propojení na Svitavy v trase, kde už byly provedeny terénní úpravy a vystavěn mostní pilíř (u hráze brněnské přehrady) ještě za německého protektorátu. Měla jste přijít vysvětlit zeleným aktivistům, že tu dálnici nutně potřebujeme. :-P

V. Novák 4.6.2021 14:01

Kdyby "se" chtělo a kdyby "se" na to daly peníze. A taky kdyby "se" na dost dlouhou dobu odstranili Zelení Khmérové, kteří ze zásady blokují vždy a všechno - v Brně třeba výstavbu nového nádraží mimo střed města...

L. Novák 4.6.2021 14:00

:-) No dobře. Tak sežeňte peníze a vytvořte realizovatelný projekt, a můžeme stavět... ;-)

V. Kuhaj 4.6.2021 13:59

Erazim Kohák jednou přednášel o ekologii, a autům v Praze říkal "jednoválce", protože se v nich většinou válí jeden člověk, řidič. Spočítal, že kolona aut v Praze, už nevím jak dlouhá, čítá ne více než půl vagonu metra řidičů. No fakt je, že pokud padesát aut rovná se padesát řidičů, tak to je kolona dlouhá tři sta metrů, to není tak málo. Nejsem zelený, taky je mi jasné, že kdyby řidiči nechali auta doma a jeli "sockou", tak se tam nevejdeme, ale, kurník, to fakt musí jezdit každý do práce autem?!

Jo, a Kohák na tu přednášku (tedy asi i z jiných důvodů) přiletěl letadlem z USA. Když jsem se ho v žertu před ostatními zeptal, kolik to letadlo spotřebovalo cestou paliva, tak se na mě blbě mračil, filozof jeden.

M. Valenta 4.6.2021 13:15

Naštěstí mám tu "čest" vychutnat si specifika pražské dopravy pouze pár krát do roka a tak pro mne zůstává záhadou, proč na ten nedokončený okruh lidé stále míří.

H. Rybnická 4.6.2021 13:06

Pane Nováku, tedy to obvyklé "nejde to". Nerada používám silná slova, ale je to kecání.

Německé město o kterém hovořím má něco více než půl milionu obyvatel tedy právě o stotisíc občanů více než Brno. Samozřejmě že by to šlo, kdyby se chtělo .

H. Rybnická 4.6.2021 13:04

Pane Nováku Vás příspěvek znamení ono obvyklé "njde to" takže ani nemusíme přemýšlet. Německé město o kterém hovořím má asi půl milionu obyvatel, tedy o stotisíc lidí více než Brno.

J. Jurax 4.6.2021 12:37

S týmž.

J. Novák 4.6.2021 12:33

Pane Holube, Vy jste se dal k ultralevičákům? Tak to už je ta chobotnice opravdu tak mocná, že je válka nevyhnutelná. Škoda, četl jsem Vás rád.

Víte, proč jezdí lidi autem? Protože lepší způsob dopravy/přepravy nemají. Takže by to chtělo:

1. vymyslet LEPŠÍ způsob dopravy

2. zprůjezdnit komunikace tak, aby auta jela tam, kam lidé v nich potřebují, a nikoli aby stála tam, kde nikdo nechce.

Jak prosté, milý Watsone.

A možná byste si jako ekonom měl pokládat otázku, nakolik právě mobilní svoboda souvisí s bohatnutím společnosti v posledním století. A zda jednou z příčin současného chronického poklesu HDP v euroatlantické civilizaci třeba nemůže být právě dopravní iracionalita. Kdy místo toho, abychom přemýšleli, jak dopravu zlepšit – je totiž ÚPLNĚ stejná jako v roce 1950 (jen průjezd Prahou tehdy netrval 2 hodiny ale jen 40 minut) – vymýšlíme hlouposti, jak dopravu umrtvit, zakázat a všechny účastníky co nejsurověji potrestat. A pak budeme stejné koniny psát o dýchání – koho by neštvalo, že na něj kdekdo funí, že? Dokonalá cesta do pekel...

Zatím největší hloupost, co jsem od Vás kdy četl. Vlastně asi první úplná hloupost, kterou jsem od Vás kdy četl. Tak doufám, že jste jenom prostě neměl den...

J. Jurax 4.6.2021 12:26

Ano, města jsou určena především pro život jejich obyvatel. Jenže k tomu životu patří i jízda automobilem.

Už vidím, s jakým jásotem budou Pražané, i ti progresivní, volit politický subjekt, jenž jim zakáže jezdit vlastním automobilem po vlastním městě. Protože města jsou pro lidi, že.

L. Novák 4.6.2021 11:38

Blábolíš hovadiny. Jako vždy...

Z. Lapil 4.6.2021 11:35

Zhruba: i přebujelá osobní doprava mi přijde stokrát lepší, než nějaká (světová) vláda určující, jak často a jak daleko smím jezdit. Věřím, že si to tak nepředstavujete, ale jsem přesvědčený, že přesně k tomu by snaha o omezení dopravy vedla.

Čímž nechci říct, že ausgerechnet spalovací auta nemají žádné mouchy. Jen tvrdím, že nic lepšího není k dispozici. Přinejmenším pro dálkovou individuální dopravu. Pro pravidelné dopravní proudy se alternativy najdou, od elektrických výtahů přes tramvaje a trolejbusy až k různým TGV a maglevům, taky elektrickým.

Zaujalo mě, že v severní Americe (USA; Kanada) jezdí vlaky dieselové, protože se ukázalo, že pro potřebné výkony a vzdálenosti nejsou ekonomicky smysluplné dráty dostatečné.

Viz foto z Kanady: https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/can000.jpg. Všimněte se tratě na druhém břehu. Patří jinému dopravci, ale v nouzi jsou schopni spolupracovat a udělat z toho dvoukolejku.

A video, pro změnu z Kalifornie: https://www.youtube.com/watch?v=Est-6JvZWTk

P. Rada 4.6.2021 11:33

Jakou? Tak třeba každé kliknutí zde něčemu ODPOVÍDÁ ...

P. Rada 4.6.2021 11:32

"Povinnost" elektromobilizace nově předpokládáte Vy.

U té hromadné městské zvláště kolejové je elektropohon základem už mnoho desetiletí. Osobní malá elektromobilita se také rozvíjí spíše spontálně jak direktivně.

Zbývá ta osobní automobilová kde jde spíše o přechot s neudržitelnosti spalovacího motoru na jiný typ využití charakterizovaný kratšími úseky městského a příměstského provozu. Zde může os. auto-mobilita s principu vykazovat nejvyšší efektivitu.

Rozhodující pro život společnosti ale bude až celková společenská efektivita - kterou ale fosilně založení konzervativci či ultraliberálové mylně považují za direktivitu.

L. Novák 4.6.2021 11:32

;-D R^ ... To je jako s tím vykořisťováním člověka člověkem. :-P

L. Novák 4.6.2021 11:27

Holub nám zase zase připravil hromádku holubího trusu společně s aktivistickou propagandou "zelené vlny". Bláboly jako pokaždé...

L. Novák 4.6.2021 11:24

Ty už jsi "stabilitu" dávno pozbyl. Nejspíš po mozkové mrtvici...:-P

P. Čížek 4.6.2021 11:23

Ano, p.Holub se hlásí jako kuli, který bude na zádech nosti batoh o váze pytle cementu. Máme v domovech pračky, ledničky, televize, wifi, výtahy, v budovách kanalizaci, rozvody vody, elektriky. To se porouchává. V krámech je zboží. Jezdím do Praha často a nikdy nemám kufr prázdný. p.Holub možná mívá v kufru auta jen zrcátko, ale většina lidí, co znám, ne.