14.5.2024 | Svátek má Bonifác


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Vyžeňte auta, žádají obyvatelé měst

Kdykoli během pracovního dne na náměstí I. P. Pavlova v Praze, na Kolišti v Brně, na Dlouhé louce v Českých Budějovicích i na jiných křižovatkách velkých měst musí mít běžný občan podivný pocit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Vavruška 4.6.2021 8:56

V Číně (ale nejen tam, nýbrž třeba i v Kanadě) mají dálnice kolem měst podstatně vyšší počet pruhů. Mezi Pekingem a Tianjinem (cca 100 km) je těch pruhů asi šest nebo osm (v jednom směru), jen u nás nějací ibioti stále plánují dálnice zásadně jako dvouproudové, vyjímečně přidají jedne pruh tam, kde to opravdu bije do očí (často tak, že zúží dva pruhy a udělají z nich tři). V Brně by dálniční okruh kolem města měl mít nejmíň 4 pruhy, lépe 5, protože se tam křižuje provoz z mnoha směrů (Praha, Bratislava, Vyškov, Svitavy... Vídeň??)

To samé v Praze Jižní a Štěrboholská spojka, D8, D10, D11. Zrychlilo by to odjezd z Prahy ven a tím by se zároveň zmenšily kolony na odjezdu - Průmyslová, Českobrodská, Černokostelecká, Kbelská, Argentinská a podobně.

P. Milan 4.6.2021 8:55

A zbytek vysvětluje to, že byl dlouho v Respektu. :-P

P. Milan 4.6.2021 8:55

Jistěže.

Auto mám, ale ve městě používám střídmě, je to mimo jiné nepohodlné (parkování, zácpy).

Jedna věc se ale i mně jeví problematická: Auta jsou čím dál tím větší, ale využívaná převážně jednou osobou, řidičem. Nějakého administrativního řešení bych se dost obával, ale problém to pro mne je.

R. Polášek 4.6.2021 8:52

Autor je reportér Seznamu. To vysvětluje hodně.

P. Milan 4.6.2021 8:51

Holub je mimo takřka ve všem.

P. Milan 4.6.2021 8:50

Ano, to Holubovi v jeho zeleném nadšení nedochází.

J. Vavruška 4.6.2021 8:46

Samozřejmě, že to žádají aktivisté, kteří na všelijaké "projekty" (nátlakové kampaně) dostávají dotace a granty všelijakých nadací. Je to například nadace Via, která financuje "občanské" projekty neziskovek, které skrytě prosazují agendu Pirátské strany. Výrazně se to projevilo v Praze při posledních volbách, kdy několik takových projektů výrazně pomohlo získat Pirátům tisíce hlasů - Via dodala peníze, z jejích peněz zaplacení aktivisté (mnozí ale placení méně, než by si představovali) uspořádali nejrůznější kampaně a petice, a pak už jenom stačilo, aby se některý z protagonistů neziskovky objevil na kandidátce Pirátů a bylo vymalováno.

Přispěly k tomu samozřejmě dosti vydatně tradiční strany (ODS, KDU), které krmily potenciální voliče standardními frázemi, ale každý viděl, že jejich hlavní náplní v zastupitelstvech je boj o porce peněz z rozpočtu... Neudělali si ani čas, aby se "ukázali" na akcích oněch neziskovek. A teď, když vidím, jak to fungovalo, tak bych řekl, že by je neziskovky na své akce ani nepustily. Například proto, že dotyčné strany "jsou spojeny s korupcí" (s korupcí je spojena každá strana, to je podstata západní politiky).

V. Novák 4.6.2021 8:44

Vyžeňte auta - kromě těch našich - žádají obyvatelé měst.

V. Novák 4.6.2021 8:43

Řekl bych, že v Táboře Čelkovicích nemáte problémy jako v Praze na I.P.Pavlova. A MHD je záležitostí obce, tedy zastupitelstva, které máte možnost volit.

J. Vavruška 4.6.2021 8:38

Auta vyženete z měst nejlépe tak, že z těch měst vyženete jejich majitele, z nichž nejpočetnější skupinu tvoří obyvatelé sídlišť. Aha, počkat ... ale oni jsou to voliči v těch volbách, které chceme vyhrát. Hmm... kudy 100hoven???

J. Vavruška 4.6.2021 8:35

Trochu se zapomíná na to, že nejvíc těch aut patří obyvatelům těch měst a oni jsou ti, kdo s nimi po městě nejvíc jezdí.

Autorem tady maluje naprosto falešný obraz měst, kde všichni touží po tom chodit pěšky po prázdných ulicích, ale kazí jim to jacísi "oni" z venku, kteří se v "jejich" městě prohánějí auty.

Stačí se podívat na sídliště nevybavená velkými parkovišti - Praha Jižní Město nebo Kobylisy (Ďáblice), Ústí nad Labem Severní Terasa, Stříbrníky nebo ulice SNP, a podobné příklady najdeme všude. V každé sídlištní ulici přibyde minimálně 5 dalších aut další rok. I když tam většinou jen zabírají parkovací místo, celou řadu z nich používají místní k dojíždění do práce.

Takže ten článek je zásadně mimo, autor vůbec nevnímá reálnou situaci a to, že problém je úplně někde jinde.

V. Petr 4.6.2021 8:33

Lidé chtějí jezdit auty! MHD je strašně pomalá!!! nepohodlná a zkuste jí převážet třeba jen basu piv!

R. Langer 4.6.2021 8:21

Zákazem vjezdu do center je prostě vylidníte. Doplatí na to zejména místní podnikatelé. Ti se tomu také nejvíce brání. Ona je to hezká myšlenka, ale praxe je trochu jinde. Že tam potom budete moct o samotě klimbat v klidu na lavičce tomu městu fakt neprospěje.

Tady si to prostudujte, jsou to takové obecné problémy, celkem z obou stran.

https://www.cityone.cz/sedm-statecnych-jak-se-ceskym-mestum-dari-zavadet/t6809

J. Anděl 4.6.2021 8:07

Souhlasím. Zjednodušení na "vyžeňte auta, žádají obyvatelé měst", jsem nepoužil já, nýbrž autor článku. Já na toto zjednodušení mírně podrážděně reaguji.

Napsal jsem ve svém předchozím příspěvku dvě hypotetické varianty dotazníku - varianta a), že je to super, varianta b), že je prostor k vylepšení.

V takto obecném dotazníku bychom se asi oba potkali pod variantou b).

Zaujalo mě, že vám připadá příznačné, že pod pojmem auto mám na mysli to své osobní. Jde mi právě o to, že lidé, jejichž mysl je orientovaná na to, jak ostatní lidé dělají věci špatně a jak je nutné přijmout zákony, které je omezí, si obvykle vyberou nějakou nápadnou skupinu (podnikatelé, dva sotva stokiloví), která se dá snadno odsoudit, ale opominou, že tito nejsou (zdaleka) jediní, na koho by jejich návrhy měly dopad.

Ke konkrétní otázce, zda uvažujeme o více autech: s manželkou teď ne. V našem konkrétním individuálním případě k tomu teď nemáme vůbec žádný důvod. Děti máme ještě malé, kdo ví, co budou chtít a co budou moci, až dospějí a budou se chtít osamostatnit.

Kdybychom žili někde, kde nefunguje (dostatečně funkčně) hromadná doprava, asi bychom dvě auta potřebovali, ale v Praze taková situace není.

Moci si více aut dovolit jen v případě potvrzení o zajištění parkovacího místa, to mi na první pohled připadá jako přijatelné opatření. Lepší, než "vyhnat auta z měst".

P. Pepax 4.6.2021 7:53

Souhlas, autor se mi jeví jako nevěrohodný žvanil.

B. Jech 4.6.2021 7:48

Chcete vědět proč lidi jezdí po městě autem? Já bydlím v Táboře v městské části Čelkovice. Nijak zvlášť mne nebaví jezdit do centra autem a hledat tam parkování, ale autobus MHD jezdí do Čelkovic jednou za dvě hodiny a trasy MHD byly vymyšleny tak, aby vyhovovaly dopravci, nikoli lidem. Pokud se tedy chcete z Čelkovic dostat kamkoliv - např. do nemocnice, do bazénu nebo do supermarketu, tak musíte vždycky ještě přesedat a jízdní řád pochopitelně nenavazuje. Takovou MHD pak využívá jen ten, kdo nemá na výběr - děti školou povinné a důchodci.

P. Rada 4.6.2021 7:47

Mobilita ve městech má řadu možností. Zobecnění na "vyžente auta" je o demagogii která k podsunutí klamného dopadu mnohé nerozlišuje až neuvádí.

Považuji za příznačné, že i Vy pod pojmem auto máte na mysli zřejmě to své osobní (k přepravě své rodiny). S dalšími auty pro další členy se u vás natrvalo nepočítá? Nebo zastáváte názor jedno auto na kolik občanů a občánků?

Fakt v té osobní automobilitě denno denně viditelné je přeci ten, že v jednom prakticky dvoutunovém vozidle se vezou v průměru dva sotva stokiloví a zabírají prostor zhruba deseti metrů čtverečních a při rostoucí rychlosti i násobně větší. Kam se to v husté zástavbě asi tak může alespon vejít?

Podotýkám, že jen s tohoto pohledu městské zahuštěnosti až stísněnosti, už jsou na světě lokality, kde si lidé ekonomicky mohou sice i několik aut snadno dovolit - ale jen tehdy, majíli potvrzení o zajištění parkovacího místa - (např Tokio).

P. Rada 4.6.2021 7:27

Svou stěžejní úvodní větu/myšlenku: ..."Vyhnání aut z měst žádají aktivisté, kteří jsou za to placeni, nikoli obyvatelé."... by měl umět Salajka dokázat třeba na konkrétních tocích peněz v té které společnosti. Jinak se nejspíše jedná jen o podsouvání osobních záští vůči někomu, kdo má jiný či jen aktivněji presentovaný vstah k okolí.

To, že jsou v různých městech uplatnována různá řešení na omezení negativních vlivů zejména osobní mobility, je přeci realitou navazující mnoho let na přání dokonce většiny lokáně žijících lidí všude ve světě. Vznikly tak např mnohé městské parky - kam je vjezd automobilů pochopitelně zakázán. Na to dále navazují větší oblasti se skliněnou dopravou, s odklonem té tranzitní atd. Toto takto navrhují už urbanisté - a jsou za takovéto aktivity placeni.

Konkrétně v Praze se přeci takto s cílem "vyhnat auta s ulic" postavila i řada tunelů - a některé jak Blanka pak doslova tunelovaly městské rozpočty.

Pokud jde tedy alespon o přímo ověřitelné enormní peněžní toky v souvislosti se změnami v dopravě, tak by se mohlo pražanům zdát, že Salajka má pojem "aktivista" spojený s vedením rafinovaně aktivně tunelujících dopravně-stavebních firem.

J. Anděl 4.6.2021 7:10

Piráti v obecní politice na vyhnání aut z měst už pracují.

Auta neprosazují specificky podnikatelé. Já své využívám střídmě a naprosto převážně pro účely přepravy rodiny.

O tom, jak má vypadat život v celém městě, není rozumné uvažovat v nějakým nešvarem obzvlášť postiženém místě. Pak je podle mě lepší řešit obzvláště postižené místo a nikoliv život celého města a život všech obyvatel.

Ani šedesát procent nejsou všichni obyvatelé měst, navíc mám potíže uvěřit tomu, že šedesát procent Pražanů chce, aby ve městě nebylo žádné auto. To jsou spíš takové ty idiotské dotazníky, nabízející vágní varianty a) stav dopravy v Praze považuji za ideální a dokonalý, b) něco by se s tím mělo dělat. Závěr: protože šedesát procent zvolilo b), znamená to, že obyvatelé měst žádají "vyžeňte auta".

Jestli ne, tak se omlouvám, v článku chybí link na danou studii.

P. Jirkovský 4.6.2021 7:06

Jo? Třeba který?

O. Uživatel 4.6.2021 7:02

Uživatel požádal o vymazání
K. Salajka 4.6.2021 6:47

Vyhnání aut z měst žádají aktivisté, kteří jsou za to placeni, nikoli obyvatelé. Placené parkování v ulicích prospívá jen firmám , které inkasují pokuty a z nich financují svoje slídící prostředky. Nikde, kde byly zavedené, nepřinesly nesmyslné poplatky za parkování zlepšení. Počkat pár minut na semaforu není pro nás problém. Situace Koliště se jistě změní po přestavbě celé oblasti, která intenzivně probíhá. Přes obrovský nárůst počtu aut, se zplodiny aut podařilo zredukovat úpravou spalovacích procesů. Problém přináší hluk při vyšší rychlosti, což se dá řešit dopravním omezením a protihlukovou stěnou a obchvaty. Městům by prospěl návrat k systému velkoobchodních skladů a síti drobných prodejen - nejvíc nadbytečných cest představují nákupy v obchodních centrech. Automaticky mobilitu sníží přechod na elektromobily, které si většina lidí nebude moci dovolit - dotace půjdou na úkor jvýplat..

V. Dobrý 4.6.2021 6:28

Autor si asi nevšiml ,že k množství aut ve městech často přispívají právě ekologičtí aktivisté , kteří brání výstavbě dálnic a obchvatů. A bohužel bez aut by se život prakticky zastavil. Myslím si, že autorovi nedochází ani fakt ,že někdo ani nemá jinou možnost dostat se do práce jinak jak autem. No, ale vykládejte to někomu, kdo dojde do práce v pohodě pěšky nebo metrem.

P. Han 4.6.2021 5:51

"Autor je reportér serveru Seznam Zprávy". To hovoří za vše.

R. Langer 4.6.2021 5:36

Jo, je pár měst, kde vyhnaly auta. Zároveň s tím se vylidnila, a prakticky zkrachovala. Neukázalo se to jako zrovna dobré řešení... :-P

V. Mokrý 4.6.2021 4:43

Není v mnoha případech problém, vyhnat většinu aut z měst.

Ale to by nesměli zelený neustále blokovat výstavby obchvatů, okruhů měst, dálnic. A to i za pomoci masáží médii.

P. Hatina 4.6.2021 3:43

To bude asi omyl, který navíc zaměňuje příčinu s následkem. Ona totiž většina těch obyvatel nepožaduje "vyžeňte auta", právě proto že spousta z nich ty samohyby používají (i kdyby je, jako ty seniory, vozili bližní) a potřebují. Ale navíc se dá, při vhodných metodách urbanizace, vytvořit poměrně snesitelný konsensus..

Jenomže jestli by něco ti ovčané požadovat měli a mohli, totiž "vyžeňte stavbaře". Protože v tom je právě onen zdroj stálého hluku, prachu, i chaosu a stressu, neustále rozkopaných měst, včetně tedy těch dopravních tepen, které nefungují jak by měly.

Ale to už jim ti politici neslíbí vůbec - na deset let, tady nepovolíme stavět další zbytečný hypermaket, ani nový zcela zbytečný office house, ani další hotel, ale dokonce tady nebudeme zcela zbytečně rozkopávat a znova asfaltovat ještě kvalitní ulice jen proto aby se utratily ty evropské dotace ;-D