27.4.2024 | Svátek má Jaroslav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Vyžeňte auta, žádají obyvatelé měst

Kdykoli během pracovního dne na náměstí I. P. Pavlova v Praze, na Kolišti v Brně, na Dlouhé louce v Českých Budějovicích i na jiných křižovatkách velkých měst musí mít běžný občan podivný pocit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Milan 4.6.2021 8:55

Jistěže.

Auto mám, ale ve městě používám střídmě, je to mimo jiné nepohodlné (parkování, zácpy).

Jedna věc se ale i mně jeví problematická: Auta jsou čím dál tím větší, ale využívaná převážně jednou osobou, řidičem. Nějakého administrativního řešení bych se dost obával, ale problém to pro mne je.

P. Milan 4.6.2021 9:03

Ten "Slintáč" (I.P.Pavlova) je smutný následek dopravního roštového řešení, zvoleného v době vlády všemohoucí strany a nedostatku aut.

Bohužel, jediné zásadnější řešení dopravy v Praze po pádu té komunistické vlády je tunel Blanka proklínaného Pavla Béma a část dálničního okruhu na jihu Prahy. Vše ostatní jde "jak když sere a maluje", převážně pro hojně rozšířený syndrom NIMBY, složitou administrativu a taky korupci kolem zakázek.

J. Anděl 4.6.2021 9:27

Z mého pohledu je Blanka moc povedené a užitečné dílo.

K NIMBY - trochu chápu nespokojenost lidí v Holešovičkách, co se postarali o soudní zrušení kolaudace části Blanky. I pro ně existuje nějaké uspokojivé a již navržené řešení, které však město nerealizovalo. Možná i to, že ho nerealizovalo, dává smysl, možná na to jednoduše nejsou peníze, nevím.

Ale spolupráce radnice s hnutím Automat v Praze mě činí spíš skeptickým k ochotě přijímat řešení, která provoz usnadní - a tudíž nebudou tlačit lidi k rezignaci na záměr jezdit autem.

J. Anděl 4.6.2021 9:27

...skeptický k důvěře, že je radnice ochotná přijímat řešení...

Z. Lapil 4.6.2021 10:38

Konkrétně v Holešovičkách směr Blanka se občas ocitnu. Troufnu si tvrdit, že Blanka tamějšímu provozu naopak pomohla. Možná tam jezdí o něco víc aut, ale i v podvečer víceméně plynule jedou (směrem dolů), protože se dokážou vyhnout úzkému místu na Vltavské a vlastně přes celý vršek Václaváku až právě k I.P. Pavlova.

Nahoru jezdím dost večer, k tomu nemám co říct.

J. Anděl 4.6.2021 11:06

Skoro celý život bydlím někde poblíž, ale v novější době, kterou si ještě dobře pamatuji, tam jezdím až po postavení Blanky. Tak se mi těžko srovnává s dobou předtím (to jsem tam jezdil někdy před pětadvaceti lety).

Směrem nahoru při výjezdu z Blanky jsou tam v odpolední až podvečerní špičce docela zácpy. Myslím, že právě proto, že se v tom směru schází výjezd z Blanky a výjezd z Argentinské, kam jede velká část aut z magistrály.

Ale neumím posoudit, jak se to změnilo místním obyvatelům, kteří mohou porovnávat s provozem pod okny před dvaceti či kolika lety.

Čtu si teď k tomu nějaký článek od automatu (odkaz níže). Zaujala mě tam myšlenka, že pokud se tam postaví tunel, bude moci dokonce v ulici jezdit tramvaj.

To má být jako plus pro místní? Celý život bydlím nad tramvajemi. Zvyknout se na to dá, ale ticho to není. A když v noci brousí koleje.... Ale to je jen taková drobnůstka k pobavení. Článek je z roku 2016, co je novějšího k věci, nevím.

https://auto-mat.cz/20756/co-s-ulici-v-holesovickach

K. Salajka 4.6.2021 6:47

Vyhnání aut z měst žádají aktivisté, kteří jsou za to placeni, nikoli obyvatelé. Placené parkování v ulicích prospívá jen firmám , které inkasují pokuty a z nich financují svoje slídící prostředky. Nikde, kde byly zavedené, nepřinesly nesmyslné poplatky za parkování zlepšení. Počkat pár minut na semaforu není pro nás problém. Situace Koliště se jistě změní po přestavbě celé oblasti, která intenzivně probíhá. Přes obrovský nárůst počtu aut, se zplodiny aut podařilo zredukovat úpravou spalovacích procesů. Problém přináší hluk při vyšší rychlosti, což se dá řešit dopravním omezením a protihlukovou stěnou a obchvaty. Městům by prospěl návrat k systému velkoobchodních skladů a síti drobných prodejen - nejvíc nadbytečných cest představují nákupy v obchodních centrech. Automaticky mobilitu sníží přechod na elektromobily, které si většina lidí nebude moci dovolit - dotace půjdou na úkor jvýplat..

O. Uživatel 4.6.2021 7:02

Uživatel požádal o vymazání
J. Vavruška 4.6.2021 8:56

V Číně (ale nejen tam, nýbrž třeba i v Kanadě) mají dálnice kolem měst podstatně vyšší počet pruhů. Mezi Pekingem a Tianjinem (cca 100 km) je těch pruhů asi šest nebo osm (v jednom směru), jen u nás nějací ibioti stále plánují dálnice zásadně jako dvouproudové, vyjímečně přidají jedne pruh tam, kde to opravdu bije do očí (často tak, že zúží dva pruhy a udělají z nich tři). V Brně by dálniční okruh kolem města měl mít nejmíň 4 pruhy, lépe 5, protože se tam křižuje provoz z mnoha směrů (Praha, Bratislava, Vyškov, Svitavy... Vídeň??)

To samé v Praze Jižní a Štěrboholská spojka, D8, D10, D11. Zrychlilo by to odjezd z Prahy ven a tím by se zároveň zmenšily kolony na odjezdu - Průmyslová, Českobrodská, Černokostelecká, Kbelská, Argentinská a podobně.

V. Mokrý 4.6.2021 10:27

Ono stačí se podívat do Německa.

Z. Lapil 4.6.2021 11:02

Odjezd z Prahy dobrý, ale na příjezdu do Prahy stejně skončíte "na prvním semaforu" a je asi jedno, jestli popojíždí dva pruhy z Kralup nebo šest pruhů ze Zdib. A kdo jede okolo, ten jede oko už teď. Příklad už starší: udělal "se" okruh Velvar, a ze dne na den se silnice tuším č. 16 zaplnila kamióny, kterým ten okruh otevřel cestu mezi D6 u Kladna, D7 u Slaného a D8 v Nové Vsi (řekněme u Mělníka). Fakt tam jede jeden za druhým, severní obchvat Prahy "jak vyšitej". A ano - dostat se do Slaného od Mělníka je při odpolední špičce klidně na půl hodiny popojíždění (už jsem tam dlouho nejel, vlastně od té doby, co funguje Blanka), protože je tam kruháč a tam se potkává tenhle dav s davem od D7 od Prahy.

Mmch - moje zkušenost zní, že řidiči jaksi kolektivně trasu optimalizují. První den uzavírky bývá katastrofální, ale za pár dní kdo jen může, jede jinudy, ne-li rovnou vlakem. Čímž nechci říct, že výsledkem je vždycky plynulý průjezd.

P. Rada 4.6.2021 7:27

Svou stěžejní úvodní větu/myšlenku: ..."Vyhnání aut z měst žádají aktivisté, kteří jsou za to placeni, nikoli obyvatelé."... by měl umět Salajka dokázat třeba na konkrétních tocích peněz v té které společnosti. Jinak se nejspíše jedná jen o podsouvání osobních záští vůči někomu, kdo má jiný či jen aktivněji presentovaný vstah k okolí.

To, že jsou v různých městech uplatnována různá řešení na omezení negativních vlivů zejména osobní mobility, je přeci realitou navazující mnoho let na přání dokonce většiny lokáně žijících lidí všude ve světě. Vznikly tak např mnohé městské parky - kam je vjezd automobilů pochopitelně zakázán. Na to dále navazují větší oblasti se skliněnou dopravou, s odklonem té tranzitní atd. Toto takto navrhují už urbanisté - a jsou za takovéto aktivity placeni.

Konkrétně v Praze se přeci takto s cílem "vyhnat auta s ulic" postavila i řada tunelů - a některé jak Blanka pak doslova tunelovaly městské rozpočty.

Pokud jde tedy alespon o přímo ověřitelné enormní peněžní toky v souvislosti se změnami v dopravě, tak by se mohlo pražanům zdát, že Salajka má pojem "aktivista" spojený s vedením rafinovaně aktivně tunelujících dopravně-stavebních firem.

J. Vavruška 4.6.2021 8:46

Samozřejmě, že to žádají aktivisté, kteří na všelijaké "projekty" (nátlakové kampaně) dostávají dotace a granty všelijakých nadací. Je to například nadace Via, která financuje "občanské" projekty neziskovek, které skrytě prosazují agendu Pirátské strany. Výrazně se to projevilo v Praze při posledních volbách, kdy několik takových projektů výrazně pomohlo získat Pirátům tisíce hlasů - Via dodala peníze, z jejích peněz zaplacení aktivisté (mnozí ale placení méně, než by si představovali) uspořádali nejrůznější kampaně a petice, a pak už jenom stačilo, aby se některý z protagonistů neziskovky objevil na kandidátce Pirátů a bylo vymalováno.

Přispěly k tomu samozřejmě dosti vydatně tradiční strany (ODS, KDU), které krmily potenciální voliče standardními frázemi, ale každý viděl, že jejich hlavní náplní v zastupitelstvech je boj o porce peněz z rozpočtu... Neudělali si ani čas, aby se "ukázali" na akcích oněch neziskovek. A teď, když vidím, jak to fungovalo, tak bych řekl, že by je neziskovky na své akce ani nepustily. Například proto, že dotyčné strany "jsou spojeny s korupcí" (s korupcí je spojena každá strana, to je podstata západní politiky).

J. Lukavsky 4.6.2021 9:25

"s korupcí je spojena každá strana, to je podstata západní politiky" můžete mi objasnit s čím je spojena východní politika? Děkuji, J.L.

Z. Lapil 4.6.2021 11:04

Tam je naopak korupce spojena s politikou.

(Ale neptejte se mě, co tím myslím :-)).

L. Novák 4.6.2021 11:32

;-D R^ ... To je jako s tím vykořisťováním člověka člověkem. :-P

J. Jurax 4.6.2021 12:37

S týmž.

P. Milan 4.6.2021 8:59

Velkoobchodní sklady existují, to jsou ty haly kolem silnic a dálnic, které zelenáče tak iritují.

Síť drobných prodejen nikdo nezrušil. Lidé sami začali preferovat velké a levnější super a hyper. Na dopravu nemá vliv, jestli uděláte za týden jeden velký nákup, nebo několik malých.

V. Dobrý 4.6.2021 6:28

Autor si asi nevšiml ,že k množství aut ve městech často přispívají právě ekologičtí aktivisté , kteří brání výstavbě dálnic a obchvatů. A bohužel bez aut by se život prakticky zastavil. Myslím si, že autorovi nedochází ani fakt ,že někdo ani nemá jinou možnost dostat se do práce jinak jak autem. No, ale vykládejte to někomu, kdo dojde do práce v pohodě pěšky nebo metrem.

P. Pepax 4.6.2021 7:53

Souhlas, autor se mi jeví jako nevěrohodný žvanil.

P. Han 4.6.2021 5:51

"Autor je reportér serveru Seznam Zprávy". To hovoří za vše.

R. Langer 4.6.2021 5:36

Jo, je pár měst, kde vyhnaly auta. Zároveň s tím se vylidnila, a prakticky zkrachovala. Neukázalo se to jako zrovna dobré řešení... :-P

P. Jirkovský 4.6.2021 7:06

Jo? Třeba který?

R. Langer 4.6.2021 8:21

Zákazem vjezdu do center je prostě vylidníte. Doplatí na to zejména místní podnikatelé. Ti se tomu také nejvíce brání. Ona je to hezká myšlenka, ale praxe je trochu jinde. Že tam potom budete moct o samotě klimbat v klidu na lavičce tomu městu fakt neprospěje.

Tady si to prostudujte, jsou to takové obecné problémy, celkem z obou stran.

https://www.cityone.cz/sedm-statecnych-jak-se-ceskym-mestum-dari-zavadet/t6809

V. Mokrý 4.6.2021 4:43

Není v mnoha případech problém, vyhnat většinu aut z měst.

Ale to by nesměli zelený neustále blokovat výstavby obchvatů, okruhů měst, dálnic. A to i za pomoci masáží médii.

P. Hatina 4.6.2021 3:43

To bude asi omyl, který navíc zaměňuje příčinu s následkem. Ona totiž většina těch obyvatel nepožaduje "vyžeňte auta", právě proto že spousta z nich ty samohyby používají (i kdyby je, jako ty seniory, vozili bližní) a potřebují. Ale navíc se dá, při vhodných metodách urbanizace, vytvořit poměrně snesitelný konsensus..

Jenomže jestli by něco ti ovčané požadovat měli a mohli, totiž "vyžeňte stavbaře". Protože v tom je právě onen zdroj stálého hluku, prachu, i chaosu a stressu, neustále rozkopaných měst, včetně tedy těch dopravních tepen, které nefungují jak by měly.

Ale to už jim ti politici neslíbí vůbec - na deset let, tady nepovolíme stavět další zbytečný hypermaket, ani nový zcela zbytečný office house, ani další hotel, ale dokonce tady nebudeme zcela zbytečně rozkopávat a znova asfaltovat ještě kvalitní ulice jen proto aby se utratily ty evropské dotace ;-D

P. Milan 4.6.2021 9:11

Zbytečné je to, co vy nepoužíváte?

To ovšem neznamená, že to nepoužívá ( a tedy neplatí) někdo jiný.

Pokud nepoužívá, je to skutečně zbytečné a změní se to na něco jiného, co budou zákazníci ochotni platit. Pokud se do toho ovšem nenamíchá nějaká zbytečná neziskovka. :-P