28.4.2024 | Svátek má Vlastislav


Diskuse k článku

EKOLOGIE: Vyžeňte auta, žádají obyvatelé měst

Kdykoli během pracovního dne na náměstí I. P. Pavlova v Praze, na Kolišti v Brně, na Dlouhé louce v Českých Budějovicích i na jiných křižovatkách velkých měst musí mít běžný občan podivný pocit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 4.6.2021 11:21

Jakou ty neseš odpovědnost za pořád dokola vylepované bláboly?

P. Rada 4.6.2021 11:33

Jakou? Tak třeba každé kliknutí zde něčemu ODPOVÍDÁ ...

P. Podhrázský 4.6.2021 10:23

A kdo do Prahy nejvíce jezdí? Mimopražští... Ne všichni můřou svoje auto nechat na okraji. Někteří však můžou. Ale tyhle kecy typu, že obyvatelé měst žádají vyhnat auta? Kdo? Já o nikom ve svém okolí nevím. Chtějí to pouze ekorudo piráti a podobná sebranka.

L. Severa 4.6.2021 10:20

Mýtné ještě pamatuji. Platilo se u vjezdu do města, na místě kterému se říkalo potravní čára, protože kromě mýtného se zde platilo clo za dovážené potraviny. Tehdy to bylo bez problémů, protože provoz byl minimální. Dnes by asi musel příjezd auta zaznamenáván elektronicky.

J. Hajský 4.6.2021 9:44

Jsem bývalý Pražák, ale z Prahy jsem se odstěhoval už v roce 1970 jako čtyřiadvacetiletý. Tenkrát tolik aut v Praze nebylo. Jako kluci jsme hráli fotbálek mezi chodníky na ulici dlouhé asi 150 metrů a stálo tam u chodníku jedno auto a projelo jedno auto za 10 minut. Dnes v té ulici stojí z obou stran jedno auto vedle druhého čumákem k chodníku a zbylým prostorem projíždějí zoufalci čekající, až někdo odjede.

Bydlím teď v menším pohraničním městečku. V místě je poliklinika, pošta, Spořitelna a Komerčka, tři supermarkety, vše mám v docházkové vzdálenosti ze sídliště na okraji města nejvíc 10 - 15 minut. Před důchodem jsem měl do továrny asi 12 minut pěšky. Do okresního města jezdí vlak asi 35 minut a jezdí každou hodinu. A jako bonus 10 minut do lesa na houby.

Že nemám auto mě tedy vůbec nevzrušuje.

R. Langer 4.6.2021 10:01

Ano, jsem si poměrně jistý, že když nemáte auto, tak vás omezování jejich provozu nijak nevzrušuje. Kdo by to byl řekl? ;-D

M. Sedláček 4.6.2021 9:33

Vyhnat auta = Vyhnat lidi

Zklidnění = Zmrtvení

Než budete básnit, jak to mají v soudruzi v Rakousku a Německu, zjistěte si fakta. Nepomohlo to vůbec ničemu.

P. Rada 4.6.2021 9:59

"Básníte" o tom, že auta a lidé rovni jsou. Proč vyhnat auta? Když už jaká? jednoznačnější by bylo vyhnat DLUHY!

Tedy zastavit růst státního dluhu (lidí navzájem...) - o obludnosti tohoto píše Štihlařová ve zvláštní článku výše.

S hlediska ekologie která popisuje vztahy organismů s prostředím pak zejména srovnat dluh vůči prostředí. Vše s cílem nastolit zas relativní rovnováhu.

Teprve pak mohou lidé trvale zůstat. Jinak opravdu hrozí "Zmrtvení".

M. Sedláček 4.6.2021 10:06

Jste nějakej divnej. Já nerozumět, co vy psala.

Z. Lapil 4.6.2021 10:17

Pan Rada se vám pokouší sdělit, že vaši předkové už se autem najezdili dost, teď máte vy chodit pěšky a jízdu autem přenechat těm, kteří na auto dosud nemají.

Takhle stručně to zní jako ironie, ale podle jeho příspěvků jsem si dost jistý, že to myslí vážně.

P. Rada 4.6.2021 10:23

Jistotou je s mého pohledu to, že svět ztratil svou dřívější stabilitu. Právě na přebujelé osobní automobilové dopravě to lze výmluvně presentovat.

L. Novák 4.6.2021 11:24

Ty už jsi "stabilitu" dávno pozbyl. Nejspíš po mozkové mrtvici...:-P

Z. Lapil 4.6.2021 11:35

Zhruba: i přebujelá osobní doprava mi přijde stokrát lepší, než nějaká (světová) vláda určující, jak často a jak daleko smím jezdit. Věřím, že si to tak nepředstavujete, ale jsem přesvědčený, že přesně k tomu by snaha o omezení dopravy vedla.

Čímž nechci říct, že ausgerechnet spalovací auta nemají žádné mouchy. Jen tvrdím, že nic lepšího není k dispozici. Přinejmenším pro dálkovou individuální dopravu. Pro pravidelné dopravní proudy se alternativy najdou, od elektrických výtahů přes tramvaje a trolejbusy až k různým TGV a maglevům, taky elektrickým.

Zaujalo mě, že v severní Americe (USA; Kanada) jezdí vlaky dieselové, protože se ukázalo, že pro potřebné výkony a vzdálenosti nejsou ekonomicky smysluplné dráty dostatečné.

Viz foto z Kanady: https://www.zelpage.cz/fotogalerie/big/can000.jpg. Všimněte se tratě na druhém břehu. Patří jinému dopravci, ale v nouzi jsou schopni spolupracovat a udělat z toho dvoukolejku.

A video, pro změnu z Kalifornie: https://www.youtube.com/watch?v=Est-6JvZWTk

P. Rada 4.6.2021 10:20

Jsou zřejmě i lidé, kterým je divné, že jiní uvažují jinak.

Ted si představte, že si takto různí sednou za volanty a páky mnohatunových monster a začnou si takto posíleni jiný náhled vysvětlovat.

Mohli bychom se snad shodnout, že to by byl začátek ZMRTVĚNÍ.

V. Novák 4.6.2021 8:44

Vyžeňte auta - kromě těch našich - žádají obyvatelé měst.

P. Milan 4.6.2021 8:50

Ano, to Holubovi v jeho zeleném nadšení nedochází.

P. Rada 4.6.2021 10:11

Na praxi vyhánění "kromě našich" už něco reálného dlouho je.

Příkladem mohou být modré pruhy kolem městských ulic centra Prahy které jsou rozrůstající se realitou.

Na druhou stranu jsou v česku už i vesnice (poblíž turisticky zajímavých míst) kde je v celé obci zaveden zákaz stání na silnici.

Je tedy vidět, že konfliktnost leckde přerůstá v neudržitelnost. Přesto se najdou lidé kteří problém limitů nějakéh růstu nechtějí vzít na vědomí - natož hledat a realizovat východiska.

L. Novák 4.6.2021 14:08

Neudržitelné jsou hlavně tvoje kecy. :-P

J. Vavruška 4.6.2021 8:35

Trochu se zapomíná na to, že nejvíc těch aut patří obyvatelům těch měst a oni jsou ti, kdo s nimi po městě nejvíc jezdí.

Autorem tady maluje naprosto falešný obraz měst, kde všichni touží po tom chodit pěšky po prázdných ulicích, ale kazí jim to jacísi "oni" z venku, kteří se v "jejich" městě prohánějí auty.

Stačí se podívat na sídliště nevybavená velkými parkovišti - Praha Jižní Město nebo Kobylisy (Ďáblice), Ústí nad Labem Severní Terasa, Stříbrníky nebo ulice SNP, a podobné příklady najdeme všude. V každé sídlištní ulici přibyde minimálně 5 dalších aut další rok. I když tam většinou jen zabírají parkovací místo, celou řadu z nich používají místní k dojíždění do práce.

Takže ten článek je zásadně mimo, autor vůbec nevnímá reálnou situaci a to, že problém je úplně někde jinde.

P. Milan 4.6.2021 8:51

Holub je mimo takřka ve všem.

R. Polášek 4.6.2021 8:52

Autor je reportér Seznamu. To vysvětluje hodně.

P. Milan 4.6.2021 8:55

A zbytek vysvětluje to, že byl dlouho v Respektu. :-P

M. Sedláček 4.6.2021 9:34

CV profesionálního idiota.

V. Petr 4.6.2021 8:33

Lidé chtějí jezdit auty! MHD je strašně pomalá!!! nepohodlná a zkuste jí převážet třeba jen basu piv!

B. Jech 4.6.2021 7:48

Chcete vědět proč lidi jezdí po městě autem? Já bydlím v Táboře v městské části Čelkovice. Nijak zvlášť mne nebaví jezdit do centra autem a hledat tam parkování, ale autobus MHD jezdí do Čelkovic jednou za dvě hodiny a trasy MHD byly vymyšleny tak, aby vyhovovaly dopravci, nikoli lidem. Pokud se tedy chcete z Čelkovic dostat kamkoliv - např. do nemocnice, do bazénu nebo do supermarketu, tak musíte vždycky ještě přesedat a jízdní řád pochopitelně nenavazuje. Takovou MHD pak využívá jen ten, kdo nemá na výběr - děti školou povinné a důchodci.

V. Novák 4.6.2021 8:43

Řekl bych, že v Táboře Čelkovicích nemáte problémy jako v Praze na I.P.Pavlova. A MHD je záležitostí obce, tedy zastupitelstva, které máte možnost volit.

J. Anděl 4.6.2021 7:10

Piráti v obecní politice na vyhnání aut z měst už pracují.

Auta neprosazují specificky podnikatelé. Já své využívám střídmě a naprosto převážně pro účely přepravy rodiny.

O tom, jak má vypadat život v celém městě, není rozumné uvažovat v nějakým nešvarem obzvlášť postiženém místě. Pak je podle mě lepší řešit obzvláště postižené místo a nikoliv život celého města a život všech obyvatel.

Ani šedesát procent nejsou všichni obyvatelé měst, navíc mám potíže uvěřit tomu, že šedesát procent Pražanů chce, aby ve městě nebylo žádné auto. To jsou spíš takové ty idiotské dotazníky, nabízející vágní varianty a) stav dopravy v Praze považuji za ideální a dokonalý, b) něco by se s tím mělo dělat. Závěr: protože šedesát procent zvolilo b), znamená to, že obyvatelé měst žádají "vyžeňte auta".

Jestli ne, tak se omlouvám, v článku chybí link na danou studii.

P. Rada 4.6.2021 7:47

Mobilita ve městech má řadu možností. Zobecnění na "vyžente auta" je o demagogii která k podsunutí klamného dopadu mnohé nerozlišuje až neuvádí.

Považuji za příznačné, že i Vy pod pojmem auto máte na mysli zřejmě to své osobní (k přepravě své rodiny). S dalšími auty pro další členy se u vás natrvalo nepočítá? Nebo zastáváte názor jedno auto na kolik občanů a občánků?

Fakt v té osobní automobilitě denno denně viditelné je přeci ten, že v jednom prakticky dvoutunovém vozidle se vezou v průměru dva sotva stokiloví a zabírají prostor zhruba deseti metrů čtverečních a při rostoucí rychlosti i násobně větší. Kam se to v husté zástavbě asi tak může alespon vejít?

Podotýkám, že jen s tohoto pohledu městské zahuštěnosti až stísněnosti, už jsou na světě lokality, kde si lidé ekonomicky mohou sice i několik aut snadno dovolit - ale jen tehdy, majíli potvrzení o zajištění parkovacího místa - (např Tokio).

J. Anděl 4.6.2021 8:07

Souhlasím. Zjednodušení na "vyžeňte auta, žádají obyvatelé měst", jsem nepoužil já, nýbrž autor článku. Já na toto zjednodušení mírně podrážděně reaguji.

Napsal jsem ve svém předchozím příspěvku dvě hypotetické varianty dotazníku - varianta a), že je to super, varianta b), že je prostor k vylepšení.

V takto obecném dotazníku bychom se asi oba potkali pod variantou b).

Zaujalo mě, že vám připadá příznačné, že pod pojmem auto mám na mysli to své osobní. Jde mi právě o to, že lidé, jejichž mysl je orientovaná na to, jak ostatní lidé dělají věci špatně a jak je nutné přijmout zákony, které je omezí, si obvykle vyberou nějakou nápadnou skupinu (podnikatelé, dva sotva stokiloví), která se dá snadno odsoudit, ale opominou, že tito nejsou (zdaleka) jediní, na koho by jejich návrhy měly dopad.

Ke konkrétní otázce, zda uvažujeme o více autech: s manželkou teď ne. V našem konkrétním individuálním případě k tomu teď nemáme vůbec žádný důvod. Děti máme ještě malé, kdo ví, co budou chtít a co budou moci, až dospějí a budou se chtít osamostatnit.

Kdybychom žili někde, kde nefunguje (dostatečně funkčně) hromadná doprava, asi bychom dvě auta potřebovali, ale v Praze taková situace není.

Moci si více aut dovolit jen v případě potvrzení o zajištění parkovacího místa, to mi na první pohled připadá jako přijatelné opatření. Lepší, než "vyhnat auta z měst".

J. Vavruška 4.6.2021 8:38

Auta vyženete z měst nejlépe tak, že z těch měst vyženete jejich majitele, z nichž nejpočetnější skupinu tvoří obyvatelé sídlišť. Aha, počkat ... ale oni jsou to voliči v těch volbách, které chceme vyhrát. Hmm... kudy 100hoven???