6.5.2024 | Svátek má Radoslav


Diskuse k článku

DOPRAVA: Srážka v Ostravě

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
honzak 15.4.2008 13:47

Re: Ne že bych

Pendolino jsem čekal už dřív:-D Budiž pro všeobecnou informovanost řečeno, že právě díky absenci kolejových obvodů v tramvajové dopravě ohrožení činnosti zab. zař. ze strany trakčních proudů asynchronních pohonů  NEHROZÍ.

IvaA 15.4.2008 13:52

Re: Ne že bych

vidíte krmiči, to je přesně ono -80 let fungují jasná pravdla a když je nyní někdo svévolně porušil, napadá se celý systém, který je evidentně funkční, protože toto je první nehoda. Odpověď je přitom jednoduchá - dotyčný porušil pravidla a zaslouží si trest. Nelze jej nijak obhajovat, zodpověenost k této profesi prostě patří (sama přesně vím o co jde a tuto zodpověnost jsem na svých bedrech nosila rovněž) Systém sám o sobě vadný není, ale pokud ho lze za rozumné peníze vylepšít, jen do toho.

honzak 15.4.2008 14:19

Re: Re: Ne že bych

Milostivá ráčila jezdit s tramvají? A nikdy, ale opravdu nikdy neudělala žádnou chybu? Pak musí mít milostivá na hlavě svatozář a nemusí svítit v koupelně.

Pxt 15.4.2008 14:24

Re: Re: Re: Ne že bych

Milý Honzáčku, jsou chyby a chyby, že jo. Možná madam jela s tramvají místo 20ti 30, ale nejspíš neudělala takovej průser.

Radek J. 15.4.2008 21:36

Re: Re: Re: Re: Ne že bych

Mile Pxt, pokud byste mel co do cineni s jakymkoliv prumyslem, vedel byste, ze spolehat se pouze na lidskou neomylnost znamena pru.s.e.r NAPROGRAMOVAT ;-O Zamyslete se, jestli jste pri ceste autem nikdy neudelalo malickou chybu, ktera se jen cirou nahodou nezmenila v katastrofu. Ridic tramvaje chybu udelal a vymstila se mu strasne :-(

R. 16.4.2008 11:00

Re: Re: Ne že bych

„V dopravním podniku je veřejným tajemstvím, že se na tom úseku tramvaje setkávaly velmi často. Vždycky se však řidiči uviděli a museli potom couvat. Teď akorát měli tu smůlu, že se kvůli zatáčce včas neviděli. Je to jednoznačně systémová chyba dopravního podniku. Dlouho se s tím nic nedělalo,“ řekl Právu zaměstnanec Dopravního podniku Ostrava (DPO), který nechtěl být jmenován...... viz dnesni seznam . cz

R 15.4.2008 13:55

Re: Ne že bych

No, ono možná byla velká smůla, že se potkaly zrovna někde, kde za posledních 20 let nikdo nevysekával chroští a stromy kolem. Jinak  by se řidiči viděli podstatně dřív a  tramvaje by možná stihly zastavit nebo by do sebe jen ťukly a všichni by to přežili. K těm jednokolejkám, nejezdilo se dříve třeba o dost pomaleji? Ocel na koleje a kola jsou furt stejná, takže to brždění bylo asi stejné dneska jako tehdy, ale zatímco tehdy povozy i auta jezdily nohem pomaleji, tak možná i tramvaje řidiči tolik nehonili. Jinak s napětím očekávám, kolik bude to zabezpečovací zařízení stát. Odborník nejsem, ale aby takové zabezpečí zařízení fungovalo spolehlivě za jakéhokoliv počasí, při pochodu lidí nebo zvěře po kolejích, po pokusu vytěžit z kolejí nějaké kovy případně já nevím po průjezdu  kolem autem s podomácku zfušovaným zapalováním, kde někdo  absolutně vynechal odrušovací členy a přeměnil auto v jiskrovou vysílačku, nebude to asi láce.

krmič 15.4.2008 14:26

Re: Re: Ne že bych

Pro zajímavost, právě na té inkriminované trati jezdily ještě za mého dětství parní vlaky. Normální lokálka, jako na mnoha místech naší vlasti. Jakou měly rychlost a brzdnou dráhu, to nevím (asi 40 km/h?). Trať byla elektrifikována někdy 1947 - 1948.

krmič 15.4.2008 14:32

Re: Re: Re: Ne že bych

Ovšem provoz asi nebyl tak hustý jako dnes. V roce 1947 byly v provozu 4 parní lokomotivy a 13 vlečných vozů.

balthasar 15.4.2008 14:46

Re: Re: Re: Re: Ne že bych

No hlavně tam seděli výpravčí na stanicích, závorářky u závor, vechtři v budkách a hajzlbáby na wc .. a bylo tudíž zabezpečíno.

krmič 15.4.2008 17:42

Re: Re: Re: Re: Re: Ne že bych

Nevím, ale asi ne. Nebo možná ano. Každopádně to nebylo ČSD (takže pardon, od většiny lokálek se to tedy lišilo).

Ještě taková zajímavost, na té části jednokolejné trati, která je dnes už zrušená, ze Svinova do Poruby (kolem Bytostavu), se v 50. letech provozovala i nákladní doprava pomocí tramvají. Tedy tramvajové lokomotivy tahaly normální nákladní vozy - v Ostravě totiž byla tramvajová síť napojená na železnici ČSD. Dopravovala se tak část stavebního materiálu při stavbě sídliště Poruba.

krmič 15.4.2008 14:36

Re: Re: Re: Ne že bych

Ten parní provoz ale byl už ze Svinova od nádraží ČSD, trasou, kde dnes koleje nevedou.

jk-jiny 15.4.2008 12:26

vyřeší to ruka trhu

...jako všechno, že. Prostě dotyční neobstáli na trhu života. Žije se sále lépe, alespoň podle CML na Hradě.

honzak 15.4.2008 12:29

Re: vyřeší to ruka trhu

pán je alternativně inteligentní, že?

balthasar 15.4.2008 12:31

Re: Re: vyřeší to ruka trhu

Šalinou přece jezdí jen socka.

Maru 15.4.2008 11:22

modrobílá hrůza

ilustrační foto ostravských tram - červeno bílé??? tak možná za komoušů

sešrotované barvy města Ovy jsou modrá a bílá

Venca 15.4.2008 11:17

Nějak se nám přemnožili "odborníci", kteří dští síru na jiné "odborníky".

 A k té ceně, samozřejmě něco by to stálo, ale zkuste

vysvětlit rodičům dítěte zabitého při této nehodě rozdíl ceny jeho

života a ceny zabezpečovacího zařízení. V tu chvíli bych nevsadil na

váš život ani korunu. Od pondělka se začne jezdit a zabezpečení se "zvýší" pouze povinným hlášením dispečerovi. Je pouze otázkou času, kdy se splete řidič nebo kdy se splete dispečer, oba jistě přetížení množstvím přesčasových hodin, řidič navíc jezdící střídavě na různých linkách. A vím, o čem mluvím, dělám něco podobného a je mi taky jasné, jak lehce dojde k fatální chybě. Alespoň prozatímní zabezpečení by nebylo drahé a chybu může do značné míry eliminovat, ale v tomto státě se peníze dávají jinam (že pí ministryně Džamilo), dál to nechci konkretizovat, protože by to nepustila cenzura.

balthasar 15.4.2008 11:19

Re: Nějak se nám přemnožili "odborníci", kteří dští síru na jiné "odborníky".

No on si prej DP už na magisrátě o prachy řikal, a víckrát. Tak teď odvolali šéfa, že byl moc nesmělej ;-)

Tom 15.4.2008 14:02

Re: Nějak se nám přemnožili "odborníci", kteří dští síru na jiné "odborníky".

"Je pouze otázkou času, kdy se splete řidič nebo kdy se splete dispečer..." Otazka casu to je, na druhou stranu "trvalo" hodne dlouho, nez k takove nehode doslo. Pokud by dalsi nehoda mela nastat po dalsich 50ti nebo kolika letech provozu, tak to neni zas tak hrozna otazka casu.

Psí vrah Čumil 15.4.2008 10:40

Mno, malér je hrozný a rozčilení veliké. A protože na trati, jak teď čtu, začnou jezdit znova od pondělka,

snad by nebylo od věci, než ostravští vymyslí a nainstalují nějaké to opravdu funkční zabezpečovací zařízení, vrátit se do idylických časů počátků železnice - systém jednoho žezla, které by si řidiči na výhybnách předávali. Kdo má žezlo, ten jede, kdo je nemá, ten stojí... Jo, blbý žert - ale možná spolehlivější než pohled do jízdního řádu...

balthasar 15.4.2008 11:16

Re: Mno, malér je hrozný a rozčilení veliké. A protože na trati, jak teď čtu, začnou jezdit znova od pondělka,

No nevim, strécu .. ten maník si nejspíš myslel, že se ten den už nekřižuje, stejně jako nedavno na dráze u Bavorova. Tak proč by tam čekal na nějaký heslo. Holt se pro úsporu snižujou stavy pozemního personálu a pak se občas lítá 8-o

Psí vrah Čumil 15.4.2008 12:10

Re: Re: Mno, malér je hrozný a rozčilení veliké. A protože na trati, jak teď čtu, začnou jezdit znova od pondělka,

Ale kdepak heslo - žezlo! Kus takové bronzové tyče s názvy obou zastávek úseku, pro který platí. Žezlo je jen jedno. Když se ztratí, nejede holt nikdo...

Jinak ten nejprimitivnější způsob "zabezpečení" se přece běžně používá při každé překládce kolejí - pantografový stykač rozsvítí červenou a zablokuje úsek, dokud se v něm tramvaj pohybuje. Je to tuším dvojice drátů vedených luftem k semaforům se dvěma barvami - zelelná, červená. Cena této primitivnosti by ostravský DP přišla - ať nežeru - na 100 tisíc (ve skutečnosti sotva na třetinu). Ale to nic - po bitvě každý generálem.

balthasar 15.4.2008 12:21

Re: Re: Re: Mno, malér je hrozný a rozčilení veliké. A protože na trati, jak teď čtu, začnou jezdit znova od pondělka,

Nojo, jenže ono je tý trati deset km, a provizorní vedení luftem v korunách stromů by asi dlouho nevydrželo. A za třicet je tak jeden prázdnej rozvaděč na venek a kdoví jestli, a to se musí ještě obetonovat aby ho taky neodnesli ;-) Ale voni to určitě nějak vyřešej, nebo aspoň před volbama slíběj ;-)

Psí vrah Čumil 15.4.2008 12:32

Re: Re: Re: Re: Mno, malér je hrozný a rozčilení veliké. A protože na trati, jak teď čtu, začnou jezdit znova od pondělka,

Baltahasare, vono je tam trolejové vedení, jsou tam sloupy a tu dvojlinku nedej bože i s nosným lankem snad natáhnout dovedou. To zařízení kruci musí mít složené v každé vozovně, koleje se překládají furt.

balthasar 15.4.2008 12:38

Re: Re: Re: Re: Re: Mno, malér je hrozný a rozčilení veliké. A protože na trati, jak teď čtu, začnou jezdit znova od pondělka,

Hm, tak znova, ono to ani s technikou zas neni tak ajnfach, jak by se humanitnímu vzdělanci zdálo ;-)

a) jsou tam tři jednokolejný úseky po cca 3 km, pochybuju že maj někde v magacínu tolik volnejch bazmeků a "dvojlinky"b) neni to zabezpečení, ale jen signalizace .. čili ty šaliny by tam stejně musely vjíždět dvacet, jako jezděj při tý výluce, aby zastavily na dohled. To můžou už teď, ale ostravaky to nepotěší.

c) na stabilní zařízení jsou trochu jiný nároky, než aby do toho lezli každej tejden dráteníci. A na zabezpečovací tuplem, nebo spíš triplem :-)

Psí vrah Čumil 15.4.2008 15:47

No, vono je to už docela jedno - ale na začátku píšu, abych se ocitoval -

než ostravští vymyslí a nainstalují nějaké to skutečně funkční zařízení...

Neznám to tam, ale i humanitní vzdělanci vědí, že tam, kde není přímý dohled na konec jednokolejného úseku, je každá pomoc dobrá. Mobilní semafor - lucernička se prosím věší na nosné dráty trolejí - s jednoduchým dotykovým spínačem, jímž jsou pantografy tramvají vybaveny kvůli blokování elektromagneticky ovládaných výhybek, je to nejjednoduší provizorium. Pořád dává řidičům na vědomí, že úsek je obsazen, případně volný. Funguje-li to na několikastovkový úsek, musí to fungovat i na úseky vícekilometrové, míní inzitní elektrikář... No, na linku číslo pět v Ostravě nepolezu.

Buhik 15.4.2008 15:52

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mno, malér je hrozný a rozčilení veliké. A protože na trati, jak teď čtu, začnou jezdit znova od pondělka,

proboha, každá elektromagnetická výhybka na křižovatce měla celá léta zabezpečení ovládané kontaktně pantografem, aby jí ji za ní jedoucí tramvaj tu výhybku nepodhodila. A fungovalo to v létě v zimě za deště i sněhu. Stejně tak se proudově ovládalo i to přehazování. Dnes jsme sice technicky dál a už se vše ovládá jinak, ale nemožnost ovládat stabilní zařízení pantografem je blbost......

Psí vrah Čumil 15.4.2008 16:09

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mno, malér je hrozný a rozčilení veliké. A protože na trati, jak teď čtu, začnou jezdit znova od pondělka,

Inu, přesně tak. Ale je to možná málo inženýrské, čert ví.

balthasar 15.4.2008 16:52

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mno, malér je hrozný a rozčilení veliké. A protože na trati, jak teď čtu, začnou jezdit znova od pondělka,

Si zase pletete zabezpečení a ovládání, to je teda dohajzlu práce .. ;-) hm, a proč se to teda tehdy na Špejchaře nepovedlo? Docela stejnej lidskej faktor.

Psí vrah Čumil 15.4.2008 17:28

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Mno, malér je hrozný a rozčilení veliké. A protože na trati, jak teď čtu, začnou jezdit znova od pondělka,

Baltahasare, ale to je přece něco úplně jiného. Dle toho odkazu je zjevné, že se výhybka v tomto případě ovládala manuálně, nikoli elektromagneticky - v Praze v těch letech ostatně zcela běžné, pamatuji, jak jsem žasl u Národního, kterak tam páni řidiči poletovali s "vařekou". Ručně ovládané výhybky není třeba nijak elektricky blokovat. To je, jak tu psal tuším Bubík, nutné tam, kde je ovládání elektromagnetické a je to proto, aby následující spouprava nemohla výhybku přehodit, dokud ji přejíždí souprava předcházející. Je docela nepříjemné, když se třeba 4 podvozek soupravy vydá jiným směrem než celek. V tomhle městě to funguje nejméně 30 let - myslím, že na začátku byl taky nějaký takový malér s prohozením výhybky pod soupravou.