26.6.2024 | Svátek má Adriana


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
yenda 7.11.2009 9:03

Autor patrně ve své kalkulaci ceny DZ zapoměl na to, že naše dálnice se

staví výrazně dráž, než ve Švýcarsku nebo v Rakousku.

Ale nezoufejme. Z tabulky v článku pak je vidět, že na Slovensku nebo dokonce v Maďarsku je to ještě mnohem horší než v ČR.

řidič tvrdej chleba má 7.11.2009 13:17

Re: Autor patrně ve své kalkulaci ceny DZ zapoměl na to, že naše dálnice se

Safra, a není to tak trošíčku ten ryze český pohled typu: "Nevadí, že mám chcíplou kozu, hlavně že chcípla i sousedovi". ;-)

V. H. 7.11.2009 13:26

Re: Autor patrně ve své kalkulaci ceny DZ zapoměl na to, že naše dálnice se

Jasně že se u nás staví dráž než v Rakousku nebo Švýcarsku. Máme přece mnohem členitější terén a dražší pracovní sílu, tak je jasné, že se to musí na ceně projevit...

Sumo 7.11.2009 7:43

Naivkové

Tady vůbec nejde o stavbu nových dálnic, natož o nějaké opotřebení. Je to jen další způsob, jak z nás vytáhnout peníze.

Ladislav N 7.11.2009 4:32

Státní ZLODĚJNA v přímém přenosu...

Silnice a dálnice ničí především NÁKLADNÍ doprava - vyjeté koleje známe snad všichni. Nákladní automobily poškozují silniční svršek oproti osobním až 50.000x více (údaj experta prezentovaný před pár lety v ČRo). Platba poplatků za užívání dálnic a silnic tomu HRUBĚ neodpovídá.

Stát vybere na daních (jenom spotř. daň z ropných paliv a maziv + 19% DPH z této daně) ročně částku v řádu 100 mld. Kč. Přesto nám politici a ministerští úředníci lžou, že musíme platit NAVÍC ještě poplatky, protože by jinak údajně nebylo z čeho stavět a udržovat dopravní síť. Tato zlodějská státní mafie (Klausem a jeho zvýšením ceny dálniční známky ze 400 na 800 Kč pořínaje a současnou úřednickou vládou konče) si vymyslí jakýkoli (zástupný) důvod, aby z nás vytáhla další peníze. (O dluzích způsobených vládami ČSSD ani nemluvě).

Pro ty, co potřebují párkrát do roka ujet po dálnici třeba 100-200 km jednorázově, zavedli státní zloději nehorázný poplatek za desetidenní (pak týdenní a nyní zase snad desetidenní) známku, ve výši přibližně více než  třetiny ceny ročního poplatku! Nehorázná zlodějna!

Je nejvyšší čas DEFENESTRACI!!

George 7.11.2009 9:12

Re: Státní ZLODĚJNA v přímém přenosu...

S defenestrací souhlasím. Jen bych připomenul, že navýšení ze 400 na 800 bylo přímým důsledkem neomaleného vydírání Josefa Luxe, který chtě víc penez do zemědělství.

jd 7.11.2009 9:45

Re: Státní ZLODĚJNA v přímém přenosu...

Defenestrace je zřejmě jediným řešením. Těch krádeží, nepoctivostí a lží již bylo příliš mnoho. Prosím někoho schopného aby to zorganizoval. Účast občanů bude nepředstavitelně vysoká.

Ghost Dog 7.11.2009 9:39

Re: Státní ZLODĚJNA v přímém přenosu...

..to jsou mi nějak divné počty:

..roční současný - 1000

..týdení současný - 220

..1000 : 220 = 4,5454

je to necelá čtvrtina, kde jste tu víc než třetinu vzal?..ale souhlasím, že by mohla být zavedena i jednorázová (jednodenní) známka, jen se obávám, že výrobní náklady na takovou známku by i tuto nepřiměřeně zdražily..a zase by se vám to nelíbilo...

tich@dohoda 7.11.2009 10:36

Re: Státní ZLODĚJNA v přímém přenosu...

tady bych se Ladislava N zastal , je v podstate jedno zda je to tretina ci ctvrtina, rozhodne je to zlodejina/nepomer. Tydenni znamka by mela stat 1.000. Kc : 52 tydnu . Tech 220.-Kc to je typicky priklad arogance moci v CR a je uplne jedno zda tu moc reprezentuji prave modri bolsevici ci socani. Stran niceni cest nakladaky, to je take fakt, vzpominam, bylo to jeste za bolseviky, kdy se zacalo psat o niceni dalnice pretizenymi nakladaky a nutnosti zavest povinne vazeni. Docela by me zajimalo, kolik tech vah se za tech cca 23 let vybudovalo. V USA jedete po ceste a kazdou chvili vidite znacky Vaha a sipku kam maji nakladaky odbocit. V CR mate uplne jedno kdo s temi vybranymi cca 100Giga hospodari, vzdycky se spolehlive slusna porce tech penez rozkrade a cesty vypadaji tak jak vypadaji. Cest :-)

řidič tvrdej chleba má 7.11.2009 13:09

Jiný pohled na věc

Spotřební daň z jednoho litru benzínu je údajně cca 12 Kč. Pokud tedy ujedu 100 km, tak při spotřebě dejme tomu 10 litrů (ať se to dobře počítá) zaplatím státu 1,20 za každý ujetý kilometr. Pokud po nějaké vytíženější okresce projede 10 tisíc aut denně, vydělá stát na spotřební dani 120 tisíc korun denně na každý kilometr, což je ročně přes 4 milióny korun na jeden km té silnice? A to mu je málo a nestačí to na údržbu, že musí ještě sosat paníze z kapes za dálniční známky? Kam tedy asi ty spotřební daně jdou? Přičemž jak píše Laďa N, osobní auta ničí povrch mnohem méně, než nákladní (mně je známo číslo 18.000 krát méně, ale to už není tak podstatné). Je to zkrátka lumpárna! Spotřební daň se takto jeví spíše jako nějaká daň z luxusu, že si daňový nevolník drze dovoluje jezdit autem.

Defenestrace je málo!!!

fanfán 7.11.2009 17:15

Re: Jiný pohled na věc

člověče,kde berete ty čísla? Skutečně by mě zajímalo, jak to kdo dokázal spočítat. Nicméně je třeba říci prostou logikou, že pokud by nebylo růstu průmyslu, který z velkého procenta tvořen růstem automobilového průmyslu (ten vyrábí ta osobní auta, kterými jezdíte), tak by nebylo takové potřeby dopravy just in time, která v tomto průmyslu dominuje, tudíž by nebylo třeba dálnic kdyby nebyla ta auta, současně byste tedy nemusel ani platit tu známku, protože by nebylo za co.

Kontrolní otázka: Nemyslíte si, že by Vám v tom případě zdanil stát seno oves a slámu pro vašeho mezka? Bylo dříve vejce, kuře nebo slepice?

Zkusil jsem to tlusté červené písmo, je to fakt super, hned ten můj stupidní příspěvek více svítí!R^

řidič tvrdej chleba má 7.11.2009 20:26

Re: Jiný pohled na věc

Co kde beru ty čísla? Takže:

1) spotřební daň a její výše se dá najít v daňových zákonech, ale jednodušší je si to najít na internetu.

2) denní počet projetí aut na některých silnicích se dá najít na webových stránkách ředitelství silnic a dálnic - jsou tam speciální mapy.

3) číslo, kolikrát opotřebovává vozovku osobní automobil méně než nákladní, je výsledkem testů, které byly provedeny za tímto účelem (pamatuji si jen tu hodnotu, ale někde budu mít i podrobnější informace a zdroj, ale ty teď nenajdu).

4) další čísla už jsou jen výsledkem matematických výpočtů rozsahem učiva ZDŠ (přičemž předpokládám, že počet dnů v roce je notorietou). Tak co tady krucaj není k pochopení?

řidič tvrdej chleba má 7.11.2009 20:41

Re: Jiný pohled na věc

Ještě něco k tomu ničení silnic nákladními vozidly - praktická zkušenost. Mám na vjezdu do garáže dlažbu. Z garáže tedy přes ní vyjíždím a zajíždím několikrát týdně už desetiletí. I přes tento počet byla dlažba v pořádku - donedávna. Stačilo, aby přes ní přejel jednou náklaďák (nějaká vyklápečka), který se tam otáčel, a došlo k poškození - první řady dlažby se propadly o nějaký ten centimetr pod úroveň silnice. To také vypovídá.

fanfán 7.11.2009 22:50

Re: Jiný pohled na věc

Nešlo mi o spotřební daně, ty znám na haléř přesně. Šlo mi o ten koeficient, že kamion opotřebovává silnici 18000 x více.

Měl bych několik dotazů: Byl jste někdy v Německu a viděl německé dálnice? Jezdí po nich méně kamionů než u nás? Jsou ve stavu lepším, nebo horším? Proč na nich nejsou vyjeté koleje a díry jako u našich? Víte, že povolený nápravový tlak je v Německu i u nás stejný? Víte, že sazba mýtného v Německu a u nás je pro kamion prakticky téměř totožná?

Co se týká té Vaší dlažby, pokud jste tímto nechtěným pokusem zjistil, že nálaďák je těžší než osobák, pak Vám gratuluji. I dlažba má svou konstrukční únosnost. Celé tajemství našich nekvalitních dálnic je v kvalitě materiálů, v provedení a přerozdělených financích. Přes naši dopravní infrastrukturu se totiž formou silniční daně a mýtného jen prachobyčejně vybírají krvavé daně a peníze se používají všude jinde, jen ne na silnice. Tím jsou veškeré Vaše propočty naprosto k ničemu. Že je to šupárna, to s Vámi souhlasím, ale počítat to cenu opravdu nemá

Honza42 7.11.2009 0:39

Zpoplatňovat dálnice pro osobáky je neuvěřitelná zhovadilost.

Dálnice není žádný luxus, ale standartní část silniční sítě. Šetří palivo, přírodu a je bezpečná. Ano i ta D1 je bezpečná, projděte si statistiky.

Naopak zpoplatněno by mělo být "překonání republiky nadél" po okreskách přes města a vesnice. Tam kde auta překážejí, hlučí, smrdí a zabíjejí.

Martin 7.11.2009 0:06

Mýtné!

Já jsem jednoznačně pro mýtné i za vozidla do 3,5 tuny, tedy osobák, protože osobák opotřebuje dálnici 16000x méně než kamion 40 tun. A jelikož kamion 40 tun platí maximálně 10 kč za km, potom kdyby osobák jezdil celou svoji střední životnost osobáku 250 000 km po dálnicích, potom mýtné činí maximálně 156 Kč a to stát hravě vybere na spotřební dani z pohoných hmot, tedy dálniční známky se zruší a osobáky budou po dálnicích jezdit bezplatně.

Ladislav N 7.11.2009 4:35

Re: Mýtné!

 ;-)R^!!

fanfán 7.11.2009 9:25

Re: Mýtné!

Vaším výpočtem jsem konsternován. Je stejně transparentní, jako určení částky, kolik by měla známka stát. Zatímco stát (a nejen náš) se zamyslel nad tím, že potřebuje od daňového poplatníka peněz co nejvíce a stanovil částku ve výši, o které se domnívá, že ještě poplatník "snese", vy se jakýmsi výpočtem  pokoušíte dobrat výsledku,že osobní auto nemá platit nic.

Oba způsoby jsou s odpuštěním úplně stejně stupidní, se státem si nemáte co vyčítat.

Pravdou je, že stát na spotřební dani z pohonných hmot vybírá proporčně správně daň od všech uživatelů silnic a dálnic a spravedlivě. Pindy o tom, jak je drahá stavba a údržba dálnic, čímž se ospravedlňuje mýtné jsou jen zástěrkou. Bez dálnic a odpovídající infrastruktury by se totiž v této zemi nerozvíjelo nic, zejména ne průmysl a zemědělství, protože jakákoliv výroba je na infrastruktuře přímo úměrně závislá. Tedy to není žádný nadstandard, ale o podmínku rozvoje státu, stejně jako třeba dostatečná kapacita elektrické rozvodné sítě. Platíte snad nějaký nadstandardní poplatek za zvýšenou spotřebu elektřiny, pokud třeba vytápíte dům elektricky? Naopak, máte jednotkovou cenu nižší. Přijde Vám to logické? Jen do určité míry, pokud byste na to  totiž měl nahlížet stejně jako nahlíží stát na silniční a dálniční síť, tak ta logika kulhá na všechny nohy.

Tedy v tom žádnou logiku ani výpočty nehledejte. Stát chce prostě jen prachy a Vy mu je oprávněně nechcete dát. Jediný univerzálně spravedlivý proporční způsob je spotřební daň z pohonných hmot, kde zaplatíte spravedlivě proporčně podle spotřeby paliva (a tím i automaticky podle velikosti vozu) za každý kilometr použité komunikace. Všechny ostatní způsoby výběru jsou drahé a nefektivní. Vyžadují investice, správu a požerou z vybrané daně (mýtného) nemalou část, ne-li celé.

tich@dohoda 7.11.2009 10:51

Re: Mýtné!

vas prispevek ma logiku, ovsem ja chapu dalnici asi jako nadstandard ve zdravotnictvi pripojisteni za komfort. Jen si nejsem jisty zda se zrovna D1 Praha-Brno da nazvat komfortem, spise adrenalinova hruza. Tech 1.000. Kc/rok to povazuji vcelku za rozumnou castku, problem je spise kratkodoba znamka /silene predrazena/ . Je sprostarna odirat ridice kteri dalnici pouziji  3-4 x do roka, protoze ti by za 4 tydenni znamky zaplatili 880.-Kc . Zase na druhou stranu si rikam, proboha, vzdyt si ty lidi/politiky sami volite, tak co brecite. Pro me plati; Langer nebo Pecina, vsechno jedna "rodina" ". Cest :-)

fanfán 7.11.2009 11:56

Re: Mýtné!

Mýtné i dálniční známky jsou sprosťárna, dálnice přece není žádný nadstandard, v tom s Vámi prostě nesouhlasím. Dálnice je nutnou součástí dopravní infrastruktury. Podlehl jste mýtu nadstandardu, podívejte se na to trochu normálně.

Odpovězte si na následující otázku: On stát staví dálnice proto, aby poskytoval nějaký nadstadard, nebo proto, že bez nich rozvoj společnosti již není možný? Odpověď je jednoduchá. Bez dálnic by to při současném stavu průmyslového rozvoje nešlo.

Na blouznění pseudoekologických blouznivců raději zapomeňte. Ti lidé neovládají ani obyčejné matematické operace - dělení. Když je potřeba zohlednit, kolik při potřebě přepravy několika milionů tun z místa A do místa B musí projet kamionů, a na té přepravě  výroba podniků nekompromisně závisí, tak neřeší problém snížením přepraveného objemu částečným přechodem na alternativní způsob, nebo posílením infrastruktury, ale zákazem jízdy kamionů. To je opravdu "řešení" hodné zeleného génia.

tich@dohoda 7.11.2009 12:30

Re: Mýtné!

vase argumenty se na jedne strane opiraji o strikni logiku , ovsem na druhe strane ji odmitaji. To co rikate by melo platnost v uzavrenem prostoru , resp. v otevrenem prostoru kde plati stejna pravidla a vsichni je dodrzuji. To ale v praxi vypada jinak. Nemuzete zadarmo poskytnout dalnice napr. ukrajinskym kamionum , kdyz oni vam reciprocne daji k dispozici bezplatne sve "dalnice" . On sice ten ukrajinsky kamion v CR nakoupi naftu=zaplati spotrebni dan+DPH , ovsem pokud bude pretizeny, potom taky tu cestu silne poskodi. Jinak s vami ale souhlasim v otazce mytneho , jde o nakladny zpusob vybirani poplatku, na druhou stranu ale taky stoji fakta jak se bezplatneho tranzitu pres CR zneuzivalo a jak se zdevastovaly cesty a zivotni prostredi podel tech cest. Cest :-)

fanfán 7.11.2009 14:00

Re: Mýtné!

Přetížený kamion je velice populární téma, nicméně mýtné nebrání žádným způsobem v přetěžování kamionů. Tomu může zabránit jen důsledné vážení a restrikce ze strany státu. Čili tento parametr nespadá do debaty o mýtném.

Co se týká poskytování dálniční sítě pro tranzit, tak tranzit lze elegantně zpoplatnit i jednorázovou silniční daní (například v Polsku se to úspěšně dosud takto praktikuje, zhovadilé a drahé mýtné brány tam dosud nestojí).

Způsobů zdanění provozu kamionů na našich silnicích je spousta, a u nás byl použit ten nejzastaraleší, nejnáročnější na hardware s nejnižší morální životností (dílo vizionářů na ministerstvu dopravy ovládaném v té době ČSSD), který bude stejně nutné upgradovat na evropské konečně snad už ujednocené parametry. Chci tím jenom říci, že se vyhodily peníze nás všech oknem, kdy bylo naprosto zbytečně investováno do železného šrotu firmy Kapsch, aniž by bylo zohledněno, že v dohledné době musí být celá problematika vyřešena jednotným systémem v rámci EU.

Čili nemáte až tak úplně pravdu. Legislativní řešení, jak z tranzitu dostat odpovídající daň existuje a existovalo vždycky, a zbytek je jen očekávané svinstvo okolo přidělování státních zakázek s úlitbou bohům (rozuněj politickým stranám a jejich pohlavárům, které zakázku přikleply), které platíme zbytečně my všichni. Do výstavby a údržby dopravní infrastruktury se z těchto peněz stejně moc nedostane, tipuji, že tak stěží polovina. Pochopitelně, protože dopravci mají mýtné v nákladech, tak to platí konečný zákazník, t.j. spotřebitel zboží, to znamená, že i Vy, i já.

Tx 7.11.2009 12:29

Re: Mýtné!

Tichá dohodo, my si nevolíme politky, ale strany. Koho si na kandidátky nacpou, na to nemáme žádný vliv. Pokud někdo tvrdí "jaké jste si zvolili politiky, takové máte", tak tedy "ne-éé". Co se týče známky, je to zločin a zlodějna 1a de luxe. Když to spočítáte, tak na týden 1200/52 je cca 23 Kč, vezměme v úvahu výrobu, nevím, ať nežeru, 30 Kč (to je už hodně i s DPH a daněmi), no tak řekněme 50 Kč za týden. Ale ne 220 (to mi drobátko připomíná Slovinsko...)..

řidič tvrdej chleba má 7.11.2009 13:14

Re: Mýtné!

Kdybysme nebyli blbí a byli jednotní (což je bohužel nereálná utopie), tak bysme tam měli ty politiky, které chceme.

Bolek 8.11.2009 16:55

Re: Mýtné!

Člověče, co to blábolíte? Náš volební systém nám přece neumožňuje volit politiky, které chceme. My máme pouze možnost volit buď politiky, které nechceme (t.j. ty, které si strany daly na přední místa kandidátek), nebo prostě nejít k volbám. Je to tragické, ale je to tak.

těchňik 8.11.2009 20:51

Re: Mýtné!

Neblábolí, jen jste možná nepochopil, co má na mysli! Akorát to vyjádřil dost komprimovaně, ale rozumím tomu. Co brání lidem nespokojeným se současným stavem založit stranu, kde si nainstalují na volební kandidátku ty lidi, které tam chtějí mít? Na založení strany stačí tuším 1000 podpisů. Počet členů strany může být libovolný, tedy i pár členů. Strana nepotřebuje velký počet členů, ale voličů. Problém je v penězích, protože systém je zprasen tak, že za každého kandidáta do voleb musí strana zaplatit nějakou částku (přesně si nepamatuji kolik to je, ale matně si vzpomínám že možná 17 tisíc). Jiné řešení zatím nevidím. Představa, že se dnešní parlamentosauři a senátosauři nějak proberou a zreformují, je naivní.