4.5.2024 | Svátek má Květoslav


Diskuse k článku

DOBA: Lidé se zase bojí mluvit

Dvě třetiny pak odmítají pokusy vlády zpřísňovat v této oblasti legislativu. K těmto závěrům dospěla společnost SANEP ve svém exkluzivním průzkumu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
V. Novak 17.3.2023 9:10

... a poznaná nutnost.

Vždyť to píšu...

J. Anděl 17.3.2023 9:20

Záleží na tom, jestli ta nutnost vychází opravdu z poznání přírodních zákonů, nebo z indoktrinace. U koministů i nacistů šlo o indoktrinaci. Jestli mi to podsouváte, pak manipulujete a diskuze ani poznání z toho nevzejde.

V. Novak 17.3.2023 10:46

O žádném rozlišení různých "nutností" jsem nepsal.

A pokud se hodláte omezit na nutnosti plynoucí z přírodních zákonů, pak bude výrok o poznané nutnosti plytký a nic neříkající - přírodní zákony platí protože platí. To, že nepoletím, když vyskočím a budu mávat rukama nebo že spadnu na nos, když zakopnu, jsou samozřejmosti natolik samozřejmé, že by je snad přijal i český soudce - ač ti jsou známi tím, že si volají experta na každou notorietu.

J. Anděl 17.3.2023 10:52

Ano, ten výrok je plytký, přírodní zákony platí, protože platí.

A mají své různé projevy ve fyzice, v chemii, v biologii, v sociologii a psychologii lidského světa.

Žádnou jinou "nutnost" nechápu jako nutnost. Svoboda slova je pro mě elementární podmínkou pro možnost hledání pravdy. Není pro mě hodnotou samou o sobě, když je vytržená z rámce přírodních zákonitostí.

V. Novak 17.3.2023 12:25

Zopakuji:

"Nebojím se mluvit - ale říkat to radši nebudu. Zcela svobodně!"

J. Anděl 17.3.2023 12:42

Já nevím, co se snažíte sdělit.

Domnívám se, že se snažíte parafrázovat moje slova, ovšem tohle já nesděluji. Ale pokud vám to přináší uspokojení a úlevu od frustrace, bránit vám v tom nemohu.

V. Novak 17.3.2023 16:12

Sděluji co sděluji.

Pokud nechápete, nebudu se hádat, zda je závada na vysílači nebo přijímači.

J. Anděl 17.3.2023 16:52

Ano, vůbec vám nerozumím, může to být moje chyba.

Ś. Svobodová 17.3.2023 8:07

Vpodstatě říkáte, že se nebojíte mluvit o žádném názoru, ale nebudete ho říkat někde, kde by vám za to hrozil postih.;-)

J. Anděl 17.3.2023 8:22

Zkuste přemýšlet, jenom chvilku, ok?

Ve které době v lidské historii byl lidský svět tak tolerantní, že vám nikdy za žádných okolností nehrozila negativní reakce, ať jste komukoliv řekla cokoliv, jakoukoliv nadávku, urážku na cti, cokoliv?

Ve které době nebylo třeba nějaké odvahy a sebejistoty, když člověk chtěl vyjádřit něco, co nebylo úplně v souladu s obecným míněním?

Já "v podstatě říkám", že se necítím státem nijak omezovaný ve vyjadřování svého názoru a nemyslím si, že se lidé "zase bojí mluvit". Myslím si, že to je politická formulace, která něco podsouvá. Myslím si, že se lidé nebojí mluvit o nic víc, než se báli kdykoliv dříve. Třeba přiznat v hospodě někde na Moravě, že je člověk z Prahy :-).

Ale svoboda slova je zrovna větším společenským tématem - rozhodně v určitých kruzích, více se o tom mluví a píše a diskutuje, takže ta obava říct, co si myslím, vypadá mohutnější.

Asi tak, jako když si člověk, kterému bylo doposud celý život v zásadě fajn, na základě pořádné mediální masáže "uvědomí", jak strašně byl vlastně celý život diskriminovaný proto, že nijak zásadně nechtěl sexuálního partnera opačného pohlaví a musel čurat u pisoáru.

Je to manipulace, jejímž jediným cílem je vytvořit skupinu lidí, která získá nějakou společenskou moc. A zkušenost říká, že vytvoření společenské vrstvy, která získá moc, člověku nakonec se spokojeným čuráním stejně nepomůže.

V. Novak 17.3.2023 8:52

A není to, že se necítíte státem nijak omezovaný ve vyjadřování svého názoru tím, že máte ten správný (z hlediska státu) názor?

I za Husáka jste mohl svobodně volat "Ať žije KSČ", zejména v průvodu na 1. máje. A předpokládám, že i v Severokorejském císařství, z neznámého důvodu zvaném KLDR, smíte zcela svobodně vyjadřovat lásku k právě vládnoucímu Kimovi.

J. Anděl 17.3.2023 9:01

V oblasti ruské agrese mám "správný", v řadě jiných "nesprávný", ne, není to podle mě tím.

J. Anděl 17.3.2023 8:25

Dodatek: a stejně tak se Rajchl, Okamura nebo Babiš (například) nikdy nepostarají o to, abych si nemusel už nikdy dávat pozor na to, co říkám před sjetými Moraváky. Budou jen prosazovat svojí politickou agendu podobně, jako jí prosazují BLM nebo LGBTQ+ atp.

:-)

Ś. Svobodová 17.3.2023 8:51

Ano, říci vlastní názor který je v rozporu s názorem většinovým, to chce v každé době trochu odvahy. Nicméně si dobře pamatuju euforii 90 let, kdy bylo možné říkat věci přímo. Kdy jste po letech zase rozuměl mluvícím hlavám v televizi a novináři psali bez obav. A do školy si vás nezavolal učitel za to, že vaše dítě řeklo, že Havel je vůl. Vás se vnucená korektnost a autocenzura myšlení už zřejmě nedotýká osobně. Ale řady lidí ano.

J. Anděl 17.3.2023 9:13

Po revoluci byla euforie, ta stejně jako zamilovanost zkresluje vnímání. A stejně jako zamilovanost musí nakonec vyprchat.

I já cítím omezení, změny, tlaky. Pozoruji je.

A pozoruji i snahy ty tlaky nafouknout a zneužít k aktivitám a změnám, se kterými nesouhlasím a které by vedly do ještě horších stavů.

Nikoliv nutně u paní Lhotské, ale hodně u některých diskutérů a hnutí typu PRO.

Ś. Svobodová 17.3.2023 9:28

A jak ty tlaky a omezení zastavit? Nejsem příznivcem řevu ulice ani defenestrací. Ale arogance politiků je bezbřehá a moc médií ovlivnit volby také. Tím že o tom nebudeme psát a mluvit, tím se toho moc nezmění.

J. Anděl 17.3.2023 10:01

Já si myslím, že tlaky a omezení nezastavíme, protože část z nich je vždycky přirozeným výsledkem vývoje lidského světa. A tím, jak informační vrstvu ovládl internet a rozvíjí se umělá inteligence a s tím možnosti automatické kontroly, informační vrstva se zásadně proměňuje.

Ale to podle mě neznamená, že je třeba zcela rezignovat. Naopak v tom vidím příležitost. Jednak ujasnit si svoje skutečné priority, to, co si opravdu myslím, co je opravdu můj niterný názor, čemu opravdu hluboce vnitřně věřím. Odlišit vlastní pohled od unifikovaného pohledu mojí sociální bubliny, kterou často formuje i boj s jinými sociálními bublinami.

A pak najít způsob, jak toto sdílet v novém prostředí. A sdílet to vytrvale, neboť jedině tak se to může stát součástí lidského světa. Ježíš taky uspěl, ale jeho cena za to byla maximální. Nicméně je dobrým příkladem, zásadně se odlišujícím od různých revolucionářů, stínajících hlavy svým názorovým oponentům.

P. Diviš 17.3.2023 9:16

Tak to já tomu zase dost věřím. Kecat v hospodě nebo zde, to se nebojí. Vyjít na demonstraci, kde je anonymita davu a nejsou "skotské střiky" mnozí taky ne. Ale stát veřejně za svým názorem, to už se dost lidí bojí.

J. Anděl 17.3.2023 9:30

Chápu.

Mně se to nezdá. Nevím, kolik lidí z dotazníku se vůbec ocitne v situaci, že by za svým názorem museli stát "veřejně". A jestli by se nebáli přiznat ... já nevím, třeba v přímém přenosu v televizi před dvaceti lety něco, co se obecně považovalo za blbé, úplně stejně, jako by se báli dneska.

To za a). A za b) - myslím, že jde čím dál víc jen o munici v politickém boji, ve kterém o svobodu slova doopravdy nejde.

P. Diviš 17.3.2023 10:32

Za a) - nevylučuji, jen mi to tak nepřipadá, jde jen o dojmy.

Za b) - souhlas.

J. Anděl 17.3.2023 12:43

Ano, i u mě jde v bodě a) samozřejmě pouze o dojem.

P. Hák 17.3.2023 9:39

No Vy se samozřejmě říci své názory bát nemusíte :-) To je výhoda názorové konformity s vládnoucí mocí...

J. Anděl 17.3.2023 10:04

Politická moc se dnes jen málokdy plete do věcí, které jsou pro mě opravdu důležité.

Ale máte pravdu, souhlasím s pomocí ČR Ukrajině. S Babišovým vnucováním očkování jsem třeba nesouhlasil a to třeba do těch mých důležitých věcí zasáhlo opravdu hodně, asi nejvíc za dobu mého života.

Ale ona se ta vládnoucí moc pořád střídá....

P. Hák 17.3.2023 10:49

Babiš nebyl Rakušan. Ač má řadu záporných vlastností, nesnaží se likvidovat demokracii. Dost hnusně na Babiše útočil kdekdo a nestalo se nikomu nic. Pro mne je svoboda důležitá velmi a

Co se týká Ukrajiny, není to černobílé v tom smyslu, jak to prezentuje vláda. Mnoho zemí jí pomáhá, ale zběsilá rusofobie tak, jak ji známe z našich médií a od politiků, tam není běžná. Mluvím o západních zemích - např. v anglicky psaném tisku či u tamějších politiků by byly etnické nadávky nemyslitelné. Zdá se však, že naší vládou je vyžádován extrémní postoj.

P. Hák 17.3.2023 11:06

...pro mne je svoboda slova důležitá velmi a do ní se vláda bohužel motá.

J. Anděl 17.3.2023 11:16

Samozřejmě, že to není černobílé, a podle mě nás vláda ČR či Rakušan do černobílosti nenutí.

Mimochodem v tom průzkumu, jestli si to dobře pamatuji (pročítal jsem ho asi před týdnem), je i otázka, v jakých oblastech mají lidé největší strach říct, co si opravdu myslí, a tam téma Ukrajina nefiguruje (figuruje tam myslím rodina a gender).

Ukrajina tam figuruje v otázce, ve kterém tématu lidé vnímají nejvíc vládní (ale taky protivládní) propagandy. Neboli je to obecně téma, kde lidé vnímají obrovský propagandistický tlak, ať už zastávají kterýkoliv z těch dvou protichůdných postojů.

Neboli za mě: ano, vláda jede (taky) určitou propagandistickou linii, ale podle mě nejede žádnou zásadní represi, pokud s tou propagandistickou linií nesouzníte do posledního písmenka.

Nicméně opravdu není mým cílem hájit strategii této vlády či fantazírování o nových zákonech o dezinformacích, to ani v nejmenším. A souhlasím s vaším právem a podporuji vaše právo říkat o Ukrajině, rodině, genderu atp., cokoliv si doopravdy a upřímně myslíte.

P. Hák 17.3.2023 14:32

OK, Vy nevnímáte, já ano. Výroky pana Stříže lze chápat tak, že už pouhé zpochybnění, že absolutně vše, co přebírají naše média o Ukrajině (samozřejmě výhradně z vládních ukrajinských zdrojů), nemusí být pravda, je "schvalováním genocidia".

Ukrajina je Východ, tam je vnímání rodiny normálnější. Navíc mají jiné starosti a cenzura tam řeší úplně jiná témata. Ona ta normalita obecně od západu na východ Evropy roste co se týká vnímání běžných otázek života. Proto je taky EU tak odsuzuje (teda Ukrajinu teď ne, samozřejmě).

Děkuji, ale Vy bohužel policii nevelíte.

P. Diviš 17.3.2023 14:08

"Zběsilá rusofobie" je vaše zběsilá představa.

A, vzhledem k českým zkušenostem, nebyla by ani nepochopitelná, kdyby ovšem existovala v míře větší než malé.

P. Hák 17.3.2023 14:26

Při vší úctě, pane Prokope, pokládáte sám sebe za člověka, který toto může posoudit? To je jak kdyby se vyjadřoval ajatolláh Chameneí na téma, zda se o Židech v Íránu píše spravedlivě :-)

Pozoruhodné je, že největší "antirusové" jsou u nás mlaďoši, kteří živého Rusa nikdy nepotkali. Nějak to do té teorie o zkušenostech nesedí ;-)

P. Pospisil 17.3.2023 6:51

Nejzajímavější na tom je, že většina těch důvodů uvedených v textu není proto, že by se lidé báli nějakých trestních postihů ze strany složek výkonné moci - což by bylo ono omezování svobody projevu nad úroveň, kterou by reálně nikdo asi nechtěl.

Oni nechtějí říct svůj názor, protože se bojí, že je jejich okolí bude mít za blbce.

No ale s tím se musí vypořádat sami, to za ně nikdo nevyřeší.