26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

DISKUSE: Rozchod s Jordanem Petersonem

Jordan Peterson je přesvědčen, že v pozadí rusko-ukrajinské války je kulturní válka mezi zastánci tradičního pohledu na svět a „wokeismu“, tedy současné neomarxistické ideologie s jejími výstřelky, jako je ničení soch, genderová ideologie, tzv. cancel culture (umlčování lidí zastávajících odlišný názor) apod.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Křivan 12.8.2022 18:52

Je nenažranost vzít si zpátky co mu bylo ukradeno I když před sto lety ? V případě Krymu, před kratší dobou ?

M. Šurgot 12.8.2022 18:48

Tak prece jen budu reagovat. Historie se neda obkecat, maximalne zamlcet. Nerozporuji to, ze Rusko nebylo v tehdejsim historickem svete zadnou vyjimkou.

Cas neustale postupuje a doslo k velkym zmenam. Nicmene napriklad v Nemecku nikdo z vrcholnych politiku nemluvi o obnove treti rise, ve Velke Britanii nikdo nemluvi o obnove kolonialniho sveta, ani dalsi nekdejsi kolonialni zeme zapadu nemluvi o jakekoliv revizi historie. Na rozdil od Putina, ktery vyslovil zbloudilou tezi o nejvetsi geopoliticke katastrofe 29.stoleti, kterou ma udajne byt rozpad SSSR. Coz je vedle obou svetovych valek a holocaustu velmi nestandartni nazor ( velmi jemne receno ).

Mam i priklady v rodine. Pradeda prisel na pozvani majitele sklaren na Slovensku z Bavorska a uz na Slovensku zustal. Deda se vyucil pekarem, vypracoval se na svou pekarnu, kterou mu komuniste sebrali. Ja jeste pamatuji, jak pracoval na svych puvodnich strojich a ve svych puvodnich prostorach pro komunal a v zoldu komunalu. Jeho syn, muj stryc, vsak nezustal v Ceskoslovensku a emigroval do Nemecka, kde dostal, po predlozeni kopie starych zapisu z matriky, okamzite nemecke obcanstvi. Dnes zije, po padu komunismu, opet na Slovensku a uziva si duchod z Nemecka pres 1600 €.

Druhy priklad z sirsi rodiny. Otec jednoho z zenichu v rodine prisel do Ceskoslovenska jako volynsky Cech se Svobodovou armadou. Odesel z Volyne z toho duvodu, ze statek, ktery tam vybudovali jeho predci z Cech, jim sebrali komuniste. Po valce pak dostal od statu pomerne velky statek kousek od Olomouce po sudetskych Nemcich. A co cert nechtel, zase prisli komuniste a chteli mu statek zase vzit. Vydrzel az do prvni poloviny sedesatych let, nez sklopil hlavu, mel totiz vyznamenani za Duklu a mistni komuniste si netroufali ho skripnout.

Povidani k me rodine se tyka Vaseho vyjadreni, ze Nemci a Cesi se stehovali do Ruska. Tyka se to i Vaseho castecneho zkresleni historie argumentem, ze komunismus nepichazel z Ruska.

M. Grundmann 12.8.2022 18:14

Carské Rusko nebylo žádným vyvrhelem tehdejšího světa, někteří naši předci i Němci se tam i přestěhovali. Asi si idealizujete ostatní země Evropy. Celá Evropa kolonizovala velkou část světa a dopouštěla se tam podle dnešních kritérií i zločinů proti lidskosti. Například Německo a Belgie se dopustily v Africe před první světovou válkou genocidy. Carské Rusko se zas tak moc od ostatních států té doby nelišilo.

Komunismus se dostal k moci v Rusku díky masivní podpoře ze strany Německa a komunistické myšlenky v Rusku nevznikly. Komunistický Sovětský Svaz byl zvláštní režim, který nemá s dnešním Ruskem nic společného. Podobně jako dnešní Německo nemá nic společného s nacistickým režimem. Takže vše, co se dělo za nacistů i za komunistů, je pryč a diskuze o těchto věcech je zcela mimo téma.

Právo na sebeurčení potlačuje v podstatě každý, včetně demokratického Španělska. Otázka Ruska nemá se sebeurčením nic společného. Na rozhodnutí o protiruské západní politice neměli žádní Rusové žádný vliv, kolem roku 1995 panoval na Západě jednotný názor, že Rusko není pro nikoho nebezpečím a že je nepravděpodobné, že by se tak stalo i v budoucnu. Přesto bylo rozhodnuto o tvrdém protiruském kurzu s cílem dostat Ukrajinu do NATO.

Můj postoj nemá nic společného s Ruskem jako takovým. Totéž si myslím o americké politice vůči Kubě, Severní Koreji či Íránu. Nepřátelská politika vyvolává napětí, války a nepřátelství. Kdyby nebylo této nepřátelské politiky ze strany Západu, většina těchto problémů by už vyhnila dávno sama.

J. Ticháček 12.8.2022 18:12

Ale prdličky.

Irák nenapadl žádný s USA spřátelený stát. Napadl diktaturu, ve které se už osm let děly takové zmatky, že z toho šla hlava kolem i náhodnému kolemjdoucímu. Jenže tam je tolik nafty, že i Saúdové kvůli tomu po nocích tajně poplakávají.. a brzy poté se ten Kuvajt stal věrným partnerem Číny. Takže kámoši USA to fakt nebyli nikdy.

Ale ještě k tomu si pletete dvě války. To napadení děsně dobrých kamošů USA a první válka v zálivu, to byl rok 1990. A ta druhá sranda, to je rok 2003. To ten Irák nikoho nenapadl. To se jen šlo válčit do pouště.

L. Kuča 12.8.2022 18:02

To je fakt argumentační exhibice. Jo, v Rusku se opravdu velmi, velmi úzkostlivě drží obsahu slov jako je svoboda slova, demokracie a nezávislá justice.;-D Ano, my, a zvláště naši západní sousedé, tyto pojmy sémanticky celkem dost prasíme, o tom žádná, ale v Rusku jsou pevné asi jako plastelína na letním slunci.

M. Šurgot 12.8.2022 17:28

Tak to jsem rad, ze jste tak rychle zareagoval. A jsem taky rad, ze jste potvrdil svou oddanost Rusku, kterou s Vami, jak logicky vyplyva z nasich vzajemnych diskuzi, nesdilim.

Carske Rusko bylo spojencem Habsburske rise, ne Cechu. To si jen nasi davni predkove idealizovali tu moznost, odejit z Rakousko- Uherska a pripojit se pod ochranu cara. Vzhledem k tomu, ze carske Rusko zacinalo 90 km od Ostravy, coz bylo dusledkem stalete okupace Polska, nesdilim s Vami nazor, ze na carskem Rusku nebylo nic spatneho. A jak ukazaly dejiny - finska valka a rozdeleni Polska v 39’ po podepsani tajne smlouvy Hitler + Stalin, uz pred druhou svetovou si, tentokrat sovetske, Rusko narokovalo sva kdysi byvala dobyta uzemi. Stalin pak pokracoval v expanzni politice Ruska a s vyuzitim pirazky Hitlera obsadil a ovladl polovinu zapadni Evropy ( Evropa konci na Urale, takze pulka Evropy je v Rusku a pulka Evropy je za ruskymi hranicemi ) na dlouhych 40 let.

Historie carskeho Ruska i Sovetskeho Svazu je postavena na potlacovani prav narodu, ktere okupovali ci ovladali a na ignoraci jejich snah o sebeurceni. A presne to je politika, na kterou navazuje Putin a ti Rusove, kteri nejen podporuji Putina, ale uctivaji i Stalina.

S tim rokem 1995 jste se sekl. Byl to rok 1996, kdy rusky ideolog vytvoril ideu obnovy vlivu a sily carskeho/sovetskeho Ruska a je to jeden ze zakladu, na kterych Putin stavi. Takze neduvera a urcita odtazitost Zapadu vuci Rusku je spise datovana rokem 96’.

A jak ukazaly predpovedi valky na Ukrajine od americkych tajnych sluzeb uz v polovine roku 2021, nejsou americke a zapadni tajne sluzby slepe. Pozadavky Putina, predane Zapadu pred ukrajinskou valkou, ktere obsahovaly presne tu ideu, vytvorenou v roce 96’ a nekolikrat vyslovenou Putinem o obnoveni vlivu i na byvale zeme sovetskeho bloku navratem do stavu pred rok 97 ́ a podminenym souhlasem Ruska s politickou orientaci techto zemi, jsou jednoznacne.

Takze opet hezky zbytek dne, pro dnesek stacilo..

M. Grundmann 12.8.2022 16:57

Dnešní Rusko je pokračovatelem carského Ruska a na tom není nic špatného. Carské Rusko bylo v minulosti i spojencem Čechů a Češi proti němu nic speciálního neměli. Dnešní Rusko musí čelit 30 let nepřátelské protiruské politice. Na rozdíl od ostatních postkomunistických zemí Rusové nikdy nedostali stejnou šanci jako ostatní se integrovat do Západu, jenom proti nim se organizovalo od samotného začátku nepřátelské vojenské uskupení NATO. K tomuto rozhodnutí došlo v USA někdy kolem roku 1995 a vše ostatní je důsledkem tohoto politického rozhodnutí. Od tohoto politického rozhodnutí se situace jenom zhoršuje a není rozumné cesty ven. Nesouhlasím s tímto rozhodnutím z té doby a vše, co se děje od té doby, odpovídá mým chmurným předpovědím z té doby.

P. Hatina 12.8.2022 16:49

Bohužel, říct že pan Peterson nemá pravdu, by znamenalo dostat se do krutého logického rozporu.

Žádná "..kulturní válka mezi zastánci tradičního pohledu na svět a „wokeismu“,"? Takže potom z toho vyplývá, Putin pouze vede klasickou útočnou válku, a nic víc (sorry, ono je toho dost). Jenomže potom už vedle toho žádná hybridní válka, žádné fake news, žádné blokování webů s nevhodnými názory, žádné blacklisty,

Protože, toto je ta tvrdá kulturní válka mezi zastánci tradičního pohledu na svět a „wokeismu“, ve které se dá tak zatápět s patřičnou propagandou, a Putin jí velice dobře využívat umí...

M. Šurgot 12.8.2022 16:47

Sakra, Grundmanne, malem jsem zatlacil slzu, jak mi je Vas lito, ze musite zit na tom zlotrilem Zapade....

Co kdyby jste zkusil to, co moji a Vasi sousedi udelali za zelezne opony? Sbalili jeden nenapadny kufr a utekli z prazdneho bytu, predem potichu vyprodaneho, za svym snem, pryc z toho nenavideneho systemu.....

Ale ted vazne. Jako spravny rusky kolaborant zamerne zamlcujete Putinem nekolikrat vyslovenou ideu o obnove moci, sily, vlivu a uzemi carskeho Ruska a Sovetskeho svazu, kdyz Putin jasne oznacil Sovetske Rusko za pokracovatele carskeho Ruska.

A kdyz tak sleduji postupnou obnovu Ruske armady, postupne zasahovani do byvalych svazovych republik, postupne zvysovane naroky na byvale vazalske zeme sovetskeho bloku, mezi nez patrime i my, musim uznat, ze ve sve ideje rozviji velmi dukladne. Ono i aktivace pate kolony v Cechach, cehoz jste Vy padnym dukazem, odpovida Putinovym planum....

Hezky zbytek dne Vam preji a uz predem se tesim na Vasi odpoved....

R. Kováč 12.8.2022 16:35

Rusko lze rozložit zevnitř. Navíc sankce fungují. Dnešní mladí Rusové už nechtějí trpět jako jejich rodiče. Čuchli k západnímu stylu života.

L. Kuča 12.8.2022 15:57

Ano, toto bude pravdě poněkud blíže. Wokeismus zajímá Putina asi stejně jako Brežněva bití černochů. Jako pseudoargumentační klacek dobrý, ale jinak je mu to naprosto putna.

H. Lukešová 12.8.2022 15:50

Dnes je to 70 let (12.8.1952), co bylo na příkaz Stalina zastřeleno 13 sovětských židovských intelektuálů.

https://www.novinky.cz/historie/clanek/noc-zavrazdenych-basniku-pred-70-lety-popravil-stalinuv-rezim-13-zidovskych-intelektualu-40405510

reagovat

V. Patrik 12.8.2022 15:38

„Wokeismus“ s rusko-ukrajinskou válkou nemá nic co dělat. Příčinou války je tradiční ruská imperiální nenažranost.

F. Zrcek 12.8.2022 15:34

Nějaký jordan peterson je mi s odpuštěním u zadele. Hlavně proto, že ho vůbec neznám, jak se dá spolehlivě čekat u ignoranta mého kalibru.

Jsou ovšem jiní, které veřejnost v české kotlině zná lépe, a jejichž ignorance mě poněkud děsí. Ve vztahu k putínkovi přímo nadzvedává, ale zarážejí mě i jiné názory, které subjektivně vnímám jako zhovadilé. Svazáky u nás žerem, jak kdysi prohlásil kulak Vata. Já dodávám, že obzvlášť ti woke jsou výživní, ale i jejich odpůrci mnohdy za smlsnutí stojí.

Na putínkových vojclech je mi momentálně sympatické jen to, že prozatím zůstávají na Ukrajině a netlačí se na václavák. Ale podle názoru nogaviců je to škoda, chtěli by je v obejváku a možná i v ložnici u svých dcer, aby si šplhli v oddanosti. Nemůžu přejít tristní hlášky jistého Waterse z dříve hustých Pink Floydů. Órděnom by je putínek nagraždíl a i funkcičku k tomu přidal, kdyby mohl. Na druhou stranu takový svěrák chce na jedné straně vyznamenávat teroristy a zároveň podporovat starobolševika a myslí si přitom, jaký je demokrat. Dřív vypadal jako příčetný.

Prskající güntr frhojgen by trestal Poláky a připravuje vzpouru proti soudružce Uršule fon Leyen, když to hned neudělá. Mě naopak vytáčí prvoválečný zhrzenec orbánek a Morawieckého opravdu oceňuju za rozhodný postoj.

J. Jurax 12.8.2022 15:33

Na úrovni protektorátu ne. Ještě ne.

Co myslíte, jak by tehdy dopadali ti, kdož by adorovali ruské (sovětské) zbraně a veřejně jásali nad likvidací 6. armády u Stalingradu?

J. Jurax 12.8.2022 15:28

Jistě.

Politicky, Křivan, myslet politicky! A třídně! A hned je vše křišťálově jasné.

Když dva dělají totéž, není to totéž.

T. Hraj 12.8.2022 15:08

Říkat, že je to jako za protektorátu je přehnané. Tomuto argumentačnímu vyostření se říká reductio ad Hitlerum. Svět to smršťuje na nic než černou a bílou. Stupně zla (odstíny šedé) se tak relativizují. Další debata tak ztrácí smysl.

T. Hraj 12.8.2022 15:02

Není to těžké přiznat. Ačkoli ty peníze jsou bohužel převážně z prodeje surovin a ne výrobků s nějakou přidanou hodnotou (nejedná se tedy v podstatě o rozvoj). Putin se skutečně v jistém smyslu stará o Rusko. Tento relativní blahobyt má ale svoji cenu: zmizení/zavraždění asi 200 novinářů za 15 let a vedoucí představitelé jakékoli opozice buďto v kriminále nebo rozstříleni samopalem za bílého dne v Moskvě na ulici (Němcov).

T. Hraj 12.8.2022 14:56

"Přítel" Kim či "přítel" Putin jsou pouze vyjednávací pozice, které podle potřeby používal. Stejně jako "little rocket man" Kim, (u Putina nevím, jestli Trump použil nějakou přezdívku). Rozhodně nelze říci, že by těmto lidem nebo režimům byl jakkoli přátelštější, než Biden.

Ano politika bývá pragmatická. Hraničí-li to s cynismem, bývá to kritizováno. Cynismu a pokrytectví můžeme pozorovat u "tradičních, demokratických" politiků západu dost a dost. Trump byl právě v tomto ohledu naopak často občerstvující vánek principiálnosti.

K. Křivan 12.8.2022 14:47

On ti někdo "kremelskou autoritu" vnucuje ? Rusům se Putinův režim líbí, většině Rusů, a na tebe se.re pes.

K. Křivan 12.8.2022 14:36

Likvidace komunistů na Granadě bylo v pořádku.

J. Jurax 12.8.2022 14:30

Definici jo. Praxe je ovšem ohebná.

F. Navrátil 12.8.2022 14:30

Pane Nováku, zkuste zde v diskuzi uhnout jen o krůček od propagandistické linie České televize nebo zveřejnit fakta odporující této linii. Hned se na vás vylijí kýble špíny a nadávek, ze kterých russký troll bude ta nejnevinější. Máme několik státem placených institucí bojujících proti dezinformacím a fialová vláda navíc vyzývá občany, aby udávali šmahem všechny, kdo nepapouškují provládní politruky. Prostě dne platí:"Co není vládní propaganda, to je dezinformace!"

J. Jurax 12.8.2022 14:28

Ano, u Vietnamu by se dalo říct, že vhodně zmanipulované veřejné mínění prohrálo USA vojensky vyhranou válku.

V Rusku ovšem masové protesty proti speciální operaci nejsou - nejen proto, že eventuální protestující čelí nesrovnatelně tužším státním represím než dávní odpůrci vietnamské války v USA - a média hudou víceméně jedním tónem - denacifikujeme Ukrajinu.

K. Křivan 12.8.2022 14:25

Nám svobodu slova vzali cenzoři a udavači. Naše "svoboda slova" je na úrovni Protektorátu. Neviditelný pes je poslední bašta svobody, kde se dá svobodně diskutovat Jak dlouho ještě ?

K. Křivan 12.8.2022 14:22

"..v pozadí rusko-ukrajinské války je kulturní válka mezi zastánci tradičního pohledu na svět a „wokeismu“, tedy současné neomarxistické ideologie s jejími výstřelky, jako je ničení soch, genderová ideologie, tzv. cancel culture (umlčování lidí zastávajících odlišný názor) apod..."

V tom má pan Jordan Peterson pravdu.

J. Jurax 12.8.2022 14:18

No, v Sýrii byli (nejen) US "instruktoři" podporující "demokratickou" opozici, z níž se vyvinuli fanatičtí islamisté a taky tam padaly tomahawky ...

A v Libyi se zas bombardovalo, když Francouzům, co to kvůli naftě rozvrtávali, dosly bomby ...

J. Jurax 12.8.2022 14:11

A Grenada ...

V. Machálková 12.8.2022 14:04

R^

V. Patrik 12.8.2022 13:59

USAID působí v dané zemi s jejím souhlasem. A když je tamní vládou ze země vykázána, odejde. Což se ruských tancích rozhodně říct nedá.

Irák napadl s USA spřátelený stát, v Sýrii ani Libyi americké tanky nebyly.