25.2.2024 | Svátek má Liliana


Diskuse k článku

AUTA: Perly zeleného šílenství ve městech

Vše nasvědčuje tomu, že všechna auta, vypouštějící z výfuku CO2, čeká zákaz vjezdu do městských aglomerací. Ale čím budou pak automobilisté po městech jezdit?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. M. 28.7.2022 9:40

Úcinnost motoru na stlačený vzduch je úžasná, ale jaká je účinnost výroby a přenosu elektřiny pro pohon kompresoru? A jaká bude účinnost toho pneumotoru v režimu kompresoru? Obávám se, že z hlediska produkce CO2 se dostaneme na úroveň těch 40 % "účinnosti" jako u dieselu.

J. Pleva 26.7.2022 22:04

"...zákonitosti volného trhu..." neurčují dnes prakticky nic! Vše určují politici na základě zkázu přinášejících ideologií. Vždyť nám na destiletí dopředu dávají na vědomí, co se smí, a hlavně co se nesmí a nebude smět za X roků! Socialismus jak vyšitý, vymýšlený chorými mozky. Klimatalarmismus postavený na neuvěřitelném výmyslu nesmyslu a podvodu je jen jeden příklad.

H. Paculová 26.7.2022 10:10

Příspěvky v diskusích nasvědčují tomu, že pro některé čtenáře je těžké připustit, že vzduchový motor, který běží na stlačený vzduch, může efektivně pohánět vozidlo. Ale nejde jen o nejčastěji diskutované automobily. Zde malý vzduchový motor pro motocykl, který jezdí na stlačený vzduch :

https://www.youtube.com/watch?v=inIS_x7Ggxk&t=120s

Motor vyvinula australská společnost EngineAir Pty Ltd, která se zaměřila na výzkum a vývoj vzduchového motoru, jenž vynalezl Angelo Di Pietro v roce 1997. Tento malý motor váží 6 kg a nemá více než 10 hlavních součástí. Motor má dosahovat mechanické účinnosti 90 % a poskytuje konstantní točivý moment. Představitelé této společnosti jsou přesvědčeni o tom, že vzduchový motor může nahradit baterie v protěžovaných elektromobilech. Ovšem se zlou se tak potázali, jak se u nás říká. Obzvláště po tom, co na webových stránkách EngineAir prohlásili: „Ropné společnosti už udělaly nepořádek v našem světě. Věříme, že baterie budou další ekologickou katastrofou“.

O motoru více zde:

https://www.engineair.com.au/

J. Karza 25.7.2022 17:49

Je to poprvé v lidské historii, kdy je tzv. pokrok definovaný na základě jakési ideologie a znamená nikoli rozšíření možností a usnadnění lidského života, ale pravý opak obého. To nemůže uspět.

D. Hrubý 24.7.2022 22:08

Na lidi se pořad tlačí nějaký hovadiny. Kdyby elity chtěly ekologii, dávno by byla zrušená kamionová doprava a zboží se přepravovalo po kolejích. Terminály by to přerozdělovaly a posílaly dál. Od koncových terminálů už by to klidně mohly rozvážet náklaďáky. To neni z mé hlavy. Vymysleli to před sto lety. Jenže tlak lobby je brutální. Neviditelná ruka trhu, jdoucí ruku v ruce s lobby podnikatelů je ekologická jak hrom. A stačí jedna loď, co zablokuje průplav.... Firma, než dodá na trh nějaký produkt, převáží kamionem zboží několikrát. A levný to je jen pro to, že náklady se odepisují z daní. Už davno mohly být na hranicích terminály, kde by se kamiomy, co jen projíždí, prostě navagonovaly. Teda pokud jde opravdu o ekologii. Ale jde? Drahý by to nebylo. Ale okamžitě by klesla spotřeba nafty, pneumatik a spousta dalšího s tim spojená. Všimli jste si, že poslední dobou je ekologie především zdrojem zisků?

L. Novák 25.7.2022 7:08

Vy jste hlava! Takže místo rychlé přepravy z místa A do místa B byste zavedl systém, kde by musel náklad putovat ještě zbytečně do překladiště C, D a E, na zahlcených železnicích a s rizikem, že nedostatečně hlídaný náklad někdo rozkrade nebo poškodí.

Hospodářství nefunguje na základě různých fantasmagorií neználků, ale na racionálním uvažování a chování firem, které se řídí tržními motivacemi.

Představujete nám jakýsi druh socializmu s centrálním plánováním, který se opakovaně neosvědčil v praxi. Plácáte o nesmysly o ekologii, ale ekologie je věda, ne to, co je za ni zelenými aktivisty a hloupými novináři vydáváno a vámi šířeno dál... Rv

D. Hrubý 26.7.2022 0:32

Nevím, jestli si to přečtete, ale hlava jste vy. A dutá. Vždyť jste si sám odpověděl!!! A ještě ignorujete totéž, když to napíšu. Rychle - ekonomicky výhodně, leč prudce neekologicky vs. stejně rychle, ekologicky a snad i efektivně, kdyby se to promyslelo. Současný tlak ekoteroristů nás zažene do jeskyní. Chceme-li skutečně prosadit ekologický přístup, nic jiného než revoluční přístup nepřichází v úvahu. Ale to odmítá lobby. Takže se z lidí udělají blbci a opijí se rohlíkem. Z některých. Z vás už nemusí. Já vás nechci urážet, ale vy jste vážně vůl.

O. M. 28.7.2022 9:35

Kdyby železniční nákladní doprava dokázala být stejně efektivní, jako ta silniční, tak vedou koleje do každé samoobsluhy.

J. Prikner 24.7.2022 16:29

Zelená se zelená, ale fyziku nijak nelze obalamutit, nic není zadarmo ta energie na pohyb vozidla se dnes zdá cenově a ekologicky optimální u aut na LPG.

J. Prikner 24.7.2022 16:38

Jinak po městě (Kladno a okolí) a na nákupy používám Elektropower tříkolku - stabilní, max 25 km/hod, klasický Pb aku, ujedu tak 30-40km(podle teploty a terénu) , nabití asi 5-6hod. Mám ho již 7let, ujeto 2500km, absolutně bezúdržbový, výroba elektropower třeboň.

H. Paculová 24.7.2022 16:46

Když prší, berete si na cestu deštník?

K. Wágner 25.7.2022 9:52

Proč by ne, každý zvolí to, co mu vyhovuje. Třeba pětatřicetiletý Gary Freeland v anglickém hrabství Wiltshire si koupil obrněný transportér a teď v něm jezdí s dětmi nakupovat.

P. Molík 24.7.2022 12:06

Vládnou nám hlupáci ve službách zelených fanatiků, kteří obsadili důležité posty ve vedoucích strukturách EU. Ambice zelených hlupáků jsou historicky největší a z logického hlediska naprosto neodůvodněné. Vznikla nová věrouka na bázi gretensko-klimatických dogmat, která za stávající situace má větší škůdcovský potenciál než ideové postuláty, ze kterých vycházejí při svých nenávistných akcích alláhakbarovští aktivisté. Zelení fašisté se svými věrnými pomocníky z bruselského vedení EU jsou schopni ohrozit i stabilitu základních pilířů evropské civilizace. Jakobínská zarputilost šílené Uršuly promíšená s infantilní gretenskou umíněností činí z vedení EU neřízenou a velmi nebezpečnou střelu proti zájmům miliónů Evropanů. A naše vláda slepě a poslušně následuje do horoucích zelených pekel Uršulu a spol. Občané Evropy se ocitli ve spárech hydry zeleného fašismu. Aby zelení fašisté posílili možnosti svých militantních a agresívních aktivit proti lidu, tak sahají k opatřením, která rozkládají demokratický systém tak, aby ukojili své morbidní chutě k realizaci šílených sociálně-inženýrských experimentů na bázi dogmat ze zeleného katechismu. Situace je natolik vážná, že 21. století zřejmě bude posledním stoletím vyspělé evropské civilizace.

L. Novák 24.7.2022 11:21

Pár příkladů geniálních technologií... ;-D

https://www.lidovky.cz/orientace/veda/pentagon-testuje-solarni-panel-ve-vesmiru-v-budoucnu-by-lidstvo-mohlo-vyuzivat-vesmirnou-slunecni-en.A210227_112823_ln_veda_lihav

https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/kam-s-prebytecnym-co2-do-zeme-zni-z-islandu-zacinaji-tam-sta/r~129f5a34a98811eba4560cc47ab5f122/

https://zpravy.aktualne.cz/zahranici/elektricka-letadla-a-mene-aut-maji-snizit-emise-ty-zhorsuji/r~cbf42ac6f13811eba824ac1f6b220ee8/

https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/doprava/letecky-kerosin-z-vody-a-zbytku-potravin-v-nemecku-zacala-vy/r~73383164251f11ec966d0cc47ab5f122/

https://www.novinky.cz/auto/clanek/mnichov-testuje-solarni-prives-za-autobus-ma-sporit-tisice-tun-co2-40392741

https://magazin.aktualne.cz/umele-velrybi-vykaly-by-podle-nekterych-vedcu-mohly-zachrani/r~50046334affd11ecb5bd0cc47ab5f122/

... a mnoho dalších podobných. EU :-)

Z. Votava 24.7.2022 9:47

Ten vzduchový motor bude podobná pohádka, jako studená fúze. Tedy spousta hezkých obrázků strojů a spousta řečí o tom, jak to krásně funguje a reálný stroj nikde není a nebude.

Troška fyziky:

1) Spalovací motor - nějaké hrubé výpočty: nádrž 50 l, hustota benzínu 700 kg/m3, výhřevnost 40 MJ/kg, účinnost 30 % (energie při spálení paliva versus co se použije na pohyb), spotřeba 7 l/100 km.

To máme dojezd 700 km a užitečná energie (ta co se použije k pohybu auta) 420 MJ.

2) Elektromotor: Baterie 50 kWh = 180 MJ, účinnost dám pro jednoduchost 100 % (myslím přeměnu energie z akumulátorů na pohyb, ne celý cyklus od výroby, nabájení...) mi dá dojezd asi 300 km.

3) Vzduchový motor: pokud budu požadovat dojezd 100 km, potřebuji asi 70 MJ (počítám ve všech případech se stejným autem - hmotnost, aerodynamika). Při stlačeném vzduchu (dvouatomové molekuly) při tlaku 25 MPa (v článku uvedeno 248 bar, což zhruba sedí) by muselo být tohoto vzduchu 1,12 m3, aby měl odpovídající VNITŘNÍ energii. Ovšem neexistuje (v principu) cesta, jak celou tuto energii přeměnit na užitečnou práci. Tím nepopírám, že by nešlo využít stlačený vzduch k pohonu, jen tvrdím, že účinnost přeměny energie stlačeného vzduchu na práci bude dost mizerná (řádově procenta), a tedy při daných parametrech, co jsou v článku by nádrže musely být řádově 10-100 m3.

D. Hrubý 24.7.2022 10:34

A ještě je třeba vzít v úvahu, že pokud něco pohání stlačené medium, s poklesem tlaku v nádrží, klesá i dynamika. A čím větší nádrž, tím rychleji se tlak ztratí v objemu. A pokud se s tim počítá, tak nádrž vždycky bude mít nějaký minimální přetlak. Řešením je vice malých nádrží. Pak to musí řídit elektronika... Míval jsem letadlo na stlačený CO2. Opruz. Hned jak to šlo, přešel jsem na motory na metanol. Proč nikdo neřeší tuhle cestu?

L. Novák 24.7.2022 10:41

Asi toho metanolu není potřebné množství za přijatelnou cenu. A navíc, voní a chutná jako etanol... ;-D

D. Hrubý 24.7.2022 21:31

No čekal bych, že oponent přijde s tim, že spalování metanolu také produkuje co2. :) Ale jinak by toho metanolu mohlo být dost. Taky by mohl být bioplyn, metan... Chci říct jen to, že možností je víc.

L. Novák 25.7.2022 7:11

Ano, možností je víc, jenom vy si vyberete nu nejméně vhodnou... :-P

Z. Lapil 24.7.2022 12:33

Nemusíte mít víc nádrží, stačí nějaký píst na "konstantní silne" pružiny. Velké plynojemy to řeší pohyblivou střechou s konstantní tíhou.

Napadá mě nějaký elektromagnet, ten by mohl vyvíjet nějakou konstantní "nepohyblivou silu".

D. Hrubý 24.7.2022 21:49

No tak plynojem určitě nepracuje s tlakem 25 MPa. A elektromagnet na takový tlak potřebuje hodně energie. Konstantní pružina by zas při potřebném objemu musela být velká a těžká, protože nádrž by musela být obrovská. Ten motor musi mít nějaký výkon a vzduchového motoru toho dosáhnete jedině zvýšením dodávky... Podle mě slepá ulička.

H. Paculová 24.7.2022 12:30

Tak jak to máte napsáno, to vypadá, že se vloudila chybička. Ten pneumobil od MDI nejezdí na "vnitřní energii" stlačeného vzduchu o tlaku 25 MPa, ale na práci vzduchového motoru, kde se údajně "předem stlačený vzduch v nádržích přenáší do komory (nazývané aktivní), která poskytuje práci předtím, než se vzduch roztáhne ve válcích za účelem provedení fáze zdvihu".

D. Hrubý 24.7.2022 21:39

No právě to mi připadá jako blbost. Aktivní komora, která vykoná práci dřív než vzduch vykoná práci... Něco podobného bylo na yotube s alternátorem a elektromotorem.... Jakože skoro perpetuum mobile. Proč mít aktivní komoru, která vykoná práci ( a jakou?) když práci vykoná vzduch až ve válci tlakem na píst?

R. Karban 24.7.2022 16:52

Na stlačený vzduch jezdily už kdysi dávno důlní lokomotivy

L. Novák 24.7.2022 19:52

Důvody takového pohonu byly jasné - zabránit výbuchu metanu v podzemí. A přísun čerstvého vzduchu... ;-)

D. Hrubý 24.7.2022 21:50

No to ano. Jenže dojezd kilometr a pořád se tlakovalo.

L. Žaloudek 24.7.2022 9:31

Chci tady už jednou požádat, abychom všichni přestali psât o rozdílu mezi "vysokým a nízkým tarifem". Proč? Podívejte se do ceníků ČEZ a uvidíte!

P. Selinger 23.7.2022 22:14

Je načase opustit to zelené šílenství, než na základě zelených nápadů lidstvo vyhyne.

L. Novák 23.7.2022 23:45

Ale to je zřejmým cílem zelených EU komunistických šílenců, ať už hlásají jakékoli "dobro pro všechny".

Stačí se podívat, jaké jsou už dnes zřejmé důsledky násilím státu zaváděných "zelených" nesmyslů z pomatených hlav jako Frans Timmermans (EU/EK). Ohánějí se odvrácením změn klimatu a "uhlíkovou neutralitou", ale řada opatření nejspíš působí zcela opačným směrem. A s klimatem to samozřejmě ani nehne, ať už zelený byznys bude postupovat tak nebo tak... :-P

P. Molík 24.7.2022 12:31

Když se klima vyvíjí a prochází přeměnami v časovém horizontu řádu miliard let, tak nějací zelení magoři nemají šanci změnit klima k obrazu svému během několika let. Jde ale o to, že vážně poškodí naši civilizaci a občanskou společnost a napáchají biliónové škody jen proto, aby se co nejvíc napakovali. Parametry ekonomického a "právního" uspořádání EU jsou nastaveny tak, aby nejvíce profitovali prosazovatelé různých podvodných projektů na bázi zelených dogmat, a to na úkor miliónů Evropanů. Neznám více zdeformovanou společnost, než "naši" EU. Zelená psychopatie má zničující dopad. A naši příznivci vládní pětikolky nadšeně tleskají kolaboračním snahám vlády Fialy.