20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

AUTA: Perly zeleného šílenství ve městech

Vše nasvědčuje tomu, že všechna auta, vypouštějící z výfuku CO2, čeká zákaz vjezdu do městských aglomerací. Ale čím budou pak automobilisté po městech jezdit?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Diviš 23.7.2022 9:19

Budou vyrábět povolené, cpát do toho nařízené p͇í͇č͇o͇v͇i͇n͇y͇, tolik, na kolik lidé budou mít. Co jiného jim v téhle pakárně zbývá?

R. Polášek 23.7.2022 9:42

Statisticky to dokážou bez problémů, protože 2/3 - 4/5 lidí prostě na elektromobil nebudou mít. Nebudou mít na to vynakládat na dojíždění do práce měsíčně místo 2 - 6 tisíc třeba najednou 15 - 30 tisíc Kč, podle úrovně dnešních mezd. Proto bude budoucím elektromobilkám stačit vyrobit a prodat tak pětinu čtvrtinu elektromobilů než kdysi vyráběly a prodávaly klasických aut. A trh bude zaplněn a všichni zájemci o elektromobily budou spokojeni.

Ti pracující potom budou dojíždět třeba 30 kilometrů denně do práce. a za každého počasí například na elektrických kolech, koloběžkách a skůtrech.

L. Novák 23.7.2022 10:52

A s eurohymnou na rtech... ;-D

R. Meišner 23.7.2022 8:38

no, ten dojezd vzduchoauta 100 km spolehlivě odradí každého zájemce. nehodí se ani na rozvážení pošty. ( srovnej dojezd 1000 km na jednu nádrž i dieselu). kdyby to bylo nadějné, už dávno by se to intenzivně řešilo. takže není. 8-o

Z. Lapil 23.7.2022 8:48

U nás doma by auto s denním dojezdem 100km úplně stačilo.

L. Novák 23.7.2022 9:11

Nebojte se, vláda vám dokáže zdanit spotřební daní + DPH i stlačený vzduch... ;-)

Z. Lapil 23.7.2022 11:00

Ale dopravní potřeby mi nezmění.

J. Pospíšil 23.7.2022 19:54

Jasně, když máte stlačovnu za rohem. A jezdíte akorát do práce a do superhyper, co je nedaleko.

Z. Lapil 24.7.2022 9:04

Samozřejmě.

A je tu pořád otázka, jestli nepohanet auto motorem rovnou komplikované systému a snižování jeho účinnosti vložením dalšího elementu.

I. Polák 23.7.2022 15:13

Hlavně tu "nádrž" napníte cca stejně rychle jako nádrž na fuj PHM. Na rozdíl od baterií elektromobilů.

100 km je dost málo, ale takových 200 km - i při jízdě po dálnici do té doby prostě musíte na chvilku zastavit.

K. Wágner 23.7.2022 20:54

Až přijde zákaz spalovacích motorů, žádnou "nádrž na fuj PHM" už v nových autech nenaplníte... :-/

Z. Lapil 24.7.2022 8:59

Řeč byla o dojezdu, ne o rychlosti plnění. A konkrétně tohle auto má na "tankovani" celou noc.

H. Paculová 23.7.2022 9:20

Četl jste tu studii Centra dopravního výzkumu při ministerstvu dopravy z roku 2019 ? U nás jízd autem bylo ve skutečnosti 55% na vzdálenost do 10 km, nad 100 km pak 3,9% a nad 200 km jen 1,3% jízd.

https://www.cdv.cz/cs/rozvoj-elektromobility-v-cr

P. Diviš 23.7.2022 9:22

To sice jo, ale málokdo chce auto schopné j͇e͇n͇o͇m͇ takových jízd.

P. Diviš 23.7.2022 9:23

Leda jako druhé auto do rodiny, "nákupní kabelku pro zelenou vdovu".

R. Polášek 23.7.2022 9:47

A z čeho usuzujete, že je třeba, aby auto tankovalo při každé jízdě nebo při každé druhé jízdě?

Lidi používají auta tak, že natankují a potom jezdí a mají třeba půl měsíce od tankování pokoj.

To jen u elektromobilu to je částečně ospravedlnitelné, protože "tankovací stanici" si můžete snadno provozovat doma. A potom "tankovat" když auto doma stojí. Ale tankovací stanici na vysokotlaký vzduch doma nijak snadno a levně nepostavíte, musíte jednoznačně tankovat u komerčních stanic.

J. Strakoš 23.7.2022 11:53

Ono se to v tom dlouhém, předlouhém článku ztratilo, ale motor v autě měl/má fungovat i jako kompresor - takže po příjezdu domů dáte do zásuvky a "dobijete".

L. Novák 23.7.2022 12:33

... a pěkně si zatopíte. :-P

J. Strakoš 23.7.2022 17:49

To asi ano - nechce se mi to pročítat znovu, jaká je účinnost.

Ale celé mi to připadá jako teoretická diskuze - až bude takové auto relativně běžné a dostupné, můžeme uvažovat o tom, zda budu v garáži topit a jak moc.

K. Wágner 23.7.2022 18:32

Tedy jako teoretická diskuze - pokud necháte v garáži běžet vzduchový motor ve svém pneumobilu od MDI na volnoběh, můžete mít v té garáži zatracenou zimu...On totiž z výfuku pneumobilu jde ledově studený vzduch. ;-)

J. Pospíšil 23.7.2022 20:01

Ale ne, v garáži se bude stlačovat, spalovat elektřina tím reverzním motorem, aby se dojelo k plničce.. Jen blázen by stlačoval a pak zase ochlazoval volnoběhem.

K. Wágner 24.7.2022 9:43

Vážený pane Strakoši, na rozdíl od Vás nejsem vzděláním technik nebo fyzik, ale přece jen chápu, proč z výfuku pneumobilu vychází při běhu motru studený vzduch, jímž lze „vychladit“ garáž. Jenže zde několik diskutérů hovoří o tom, jak motor na stlačený vzduch společnosti MDI, který je reverzibilní jako kompresor, má natlakovat nádrž v pneumobilu: tedy při jeho činnosti nejde pak vzduch do výfuku, jako je tomu v případě, kdy má pohánět pneumobil, nýbrž jde tentokrát vzduch z motoru do nádrže auta. A pokud také mluvíte o „vytápění“ garáže při natlakování nádrže (za 3-6 hodin), tedy by vzduch v garáži měla markantně ohřívat reverzibilní činnost vzduchového motoru. Předpokládám, že diskutéři nemají jen maličkou sklepní kóji, ale opravdovou garáž. Čím se tedy vzduch v této garáži ohřeje? Rozpáleným motorem ? Nebo snad rozpálenou nádrží, do níž se natlakuje okolní vzduch? Není mi vůbec jasné, kam takový výklad směřuje. Pokud by měla být teplota motoru, nebo nádrže na stlačený vzduch při plnění neúměrně navýšena, nebyl by takovýto systém vůbec použitelný. Je mi tak záhadou, jak lze garáž pneumobilem vyhřívat. Buďte tak laskav a popište zde, prosím, jako s udávanou funkcí motoru firmy MDI obeznámený technik, několika větami, srozumitelnými i čtenářům této diskuse z řad laiků, jak dochází k markantnímu navýšení teploty v garáži, v níž se při uvedení do reverzibilního chodu vzduchového motoru po několik hodin plní nádrž pneumobilu stlačeným vzduchem. Děkuji.

J. Strakoš 24.7.2022 13:07

Pane Wánegre - moje reakce byla na L.Nováka, který podotknul, že si při plnění nádrže v garáži pěkně zatopím.

To, že při stlačování vzduchu bude vznikat teplo je jisté - zkuste si třeba běžný kompresor, kde se to řeší, popřípadě se stačí zamyslet, že účinnost nebude 100 procent a odpad bude právě teplo - otázkou je, zda bude tak významné, aby ho bylo nutné řešit a vyhřeje (přehřeje) garáž nebo nikoliv.

Ale tento problém bych řešil, až budou auta běžně k dispozici (=mohu jít do obchodu a koupit je) - pak se můžeme bavit o tom, že garáž je přehřátá. Do té doby zbývá spoustu času a na cestě je více možných problémů - od případného hluku v době nabíjení či provozu, přes provoz v zimě (topení a provoz v -20) atd.

V této chvíli je to prostě demo jedné firmy (a dobře že aspoň funkční demo), ale nikoliv finální výrobek.

J. Strakoš 24.7.2022 13:14

Wágnere, samozřejmě - omluvám se za překlep

K. Wágner 24.7.2022 17:25

Pane Strakoši, po vašem příspěvku jsem předpokládal, že jste vzděláním fyzik a zodpovíte mi otázku v obecné rovině. Namísto toho jen uvádíte to, co je obecně známo (kdysi před vojnou jsem pracoval v n.p. Strojobal na dílně, kde probíhaly g.o. potravinářských kompresorů, později tam jako přípravář výroby) a z otázky jste se vyvlékl. Ale pokud to zjednoduším, jde mi (viz odpověď p. L. Novákovi) jen o jedno – představu, že plněním jednoho jediného pneumobilu stlačeným vzduchem vzniká tolik tepla, že se jím vyhřeje garáž, považuji za mylnou, či spíše zcestnou. Prosím jasnou odpověď – souhlasíte se mnou, ano nebo ne?

L. Novák 24.7.2022 13:56

Zkuste jednoduchý odhad. Abyste naplnil tlakovou nádrž, musíte vynaložit jisté množství energie na stlačení jistého množství vzduchu. Kompresoru budete dodávat energii z elektrické sítě a roztáčet jej bude elektromotor s jistým příkonem. Pro zjednodušení můžete počítat s konstantním příkonem motoru (ve skutečnosti se jeho odběr a zátěž s plněním tlakové nádoby bude postupně zvyšovat). Motor bude v provozu několik hodin, většina spotřebované energie se promění v teplo. Když bude mít motor příkon (jen) 1 kW, tak celý kompresor s motorem a tlakovou nádobou funguje jako topné těleso 1 kW. Vynásobit příkon počtem hodin potřebným k naplnění tlakové nádoby už je úkol pro školáky ZŠ. :-)

No a to množství tepla musíte někam (z uzavřené místnosti) odvětrat, kompresor chladit...

K. Wágner 24.7.2022 17:27

L. Novák 23.7.2022 12:33 - „a pěkně si zatopíte“. Nyní 24.7.2022 13:56 ještě: „to množství tepla musíte někam (z uzavřené místnosti) odvětrat“.

Každá veřejná plnící stanice CNG má větší zásobník (zhruba takový, jaký by byl třeba pro stlačený vzduch na plnění nádrží pneumobilů). Kompresorem tu je plyn stlačován na 29 MPa. Na stanicích CNG se plní nádrže aut plynem na 21 MPa, u pneuautomobilu by to mělo být plnění vzduchem na 25 MPa. Tedy veřejná plnící stanice pro pneumobily bude téměř adekvátní stanici CNG a některé její sériově vyráběné komponenty, včetně výdejních stojanů, můžou být využity pro výstavbu plnící stanice se stlačeným vzduchem v zásobníku. Ve veřejných plnících stanicích CNG nepochodíte s vaším tvrzením že si tam „pěkně zatopíte“, neboť stlačováním plynu rozpálené nejsou. Z čehož je již patrno, že oproti tomu pouhým jedním plněním jednoho jediného pneumobilu nevznikne nikdy v garáži teplo, které se musí odvětrávat, tedy si jím nemůžete za běžné venkovní teploty vytápět garáž. A vypočítat množství tepla, potřebného k vyhřátí garáže, je „úkol pro školáky ZŠ“.

Pro srovnání - typová stanice CNG GC 85-150 je technologický kontejner samonosné ocelové konstrukce s tepelnou a zvukovou izolací, ve kterém je instalována veškerá technologie plnicí stanice CNG. A kontejner je něco jako uzavřená garáž.

L. Novák 24.7.2022 21:50

Ale já jsem nepsal o CNG, ale o plnění tlakové nádoby v autě umístěném v garáži vzduchem, kde je ke kompresi použit pístový motor vozidla ve funkci kompresoru hnaný elektromotorem zapojeným do elektrické sítě.

Ve zjednodušení lze říct, že energie přivedená do elektromotoru se většinově promění v teplo. Toť vše.

Porovnávání se stanicí CNG je úplně mimo.

R. Langer 24.7.2022 5:45

Vy jste statistiku evidentně nestudovala, že? :-/

K. Křivan 23.7.2022 8:14

Vrátí se éra šlapacích autíček ! Teď ale pro dospělé ! Evropská Komise je banda zemských škůdců ! Na duby !