12.4.2024 | Svátek má Julius


Diskuse k článku

AUTA: Perly zeleného šílenství ve městech

Vše nasvědčuje tomu, že všechna auta, vypouštějící z výfuku CO2, čeká zákaz vjezdu do městských aglomerací. Ale čím budou pak automobilisté po městech jezdit?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Novák 24.7.2022 9:03

Lidstvo nevyhyne. Vyhynou myšlenkový dinosauři Vašeho typu!!:-P

L. Novák 24.7.2022 10:45

Ano, lidstvo se uživí "zeleným" dotovaným byznysem. Zelené magory ale porazí obyčejná trojčlenka. Kde pořád brát ty dotace? :-P

P. Kubáč 23.7.2022 20:08

Je hezké že autor myšlenkou ulpí na nějaké krajně nepraktické technologii pohonu vozidel a tu pak rozebere na molekulární úrovni.

V tom však problém netkví - podstata elektromobilismu - je v tom že ( elitami chtěně ) přinese rozvrat soukromé osobní dopravy, omezí mobilitu a zvýší poslušnosti lidí - a k tomu elektromobily slouží velice dobře i kdy výroba baterie vyžadovala 1000 g CO2 na kWh kapacity.

P. Diviš 23.7.2022 20:40

Ano, bohužel. Dávná představa zelených, že lidí je moc (ale nechtějí je redukovat tam, kde se neuživí). Tak je alespoň chtějí připravit o dopravu a radost ze života.

L. Novák 23.7.2022 22:09

A proto jim říkám(e) "zelení komunisti"...

J. Pospíšil 23.7.2022 20:02

V Neználkovi měli auta na sodovku. Už víc jak půl století na ně čekám.

K. Novák 24.7.2022 9:01

Vypouští CO₂!!;-D

I. Širůček 24.7.2022 14:14

Ale nevyrábí!

V. Novak 24.7.2022 11:47

Ano - a "takové vylepšeníčko" - kohoutek, odkud se dala sodovka čerpat na pití.

J. Vrabec 23.7.2022 15:20

A co tak auta na gumičku?:-) Já jsem s mojí E- Konou víc než spokojený.

I. Polák 23.7.2022 15:08

To, že po silnicích dosud nejezdí ani jakékoliv pokusné pneumobily je podezřelé. V článku chybí základní údaje o tom, jak jsou, evidentní, technické problémy řešeny.

Jediným náznakem je zmínka o tom, že pneumobily budou ve městě vypouštět studený vzduch!

Aha, takže to oteplení, při kompresi vzduchu do nádrží, se nám tady asi vrátí. To fakt k něčemu bude?

2. každá expanse plynu znamená jeho ochlazení. Kdyby ten pneumotor všechnu energii přeměnil na mechanickou, výfukový vzduch by studený nebyl. Aha, jestli to není důvod proč ta účinnost pneumotoru je tak malá.

Takže, z výfuku půjde hodně studený vzduch a na tom se bude srážet a) vodní pára z okolní atmosféry, b) vodní pára obsažená ve vzduchu při kompresorování. A také se může stát, že budeme ve městě mít v létě zasněženou silnici :-)

Já nevím, jak to bude doopravdy, jen upozorňuji, že v článku se v podstatě nic neřeší.

H. Paculová 23.7.2022 15:28

A nejste náhodou jenom líný si něco na netu najít? V článku je odkaz na weby MDI, kde si můžete podrobnější informace o jejich motoru, tedy i o jeho funkci vyhledat. Sedíte u počítače a technické podrobnosti, které drtivá většina laiků nezajímá, si nedokážete najít ??? Pokud snad neovládáte angličtinu, stačí použít překladač. :-/

I. Polák 23.7.2022 15:37

Paní, děkuji za radu. Dokonce i tu angličtinu ovládám natolik, abych si to mohl přečíst. Ale mohla byste mi potom tedy odpovědět na otázku proč pan Wagner ten článek vůbec psal a za b) proč my dva ho tedy vůbec čteme ?????

H. Paculová 23.7.2022 17:47

Vážený pane, můžu mluvit jen za sebe. Jestliže směřují snahy zelených aktivistů k rychlému zákazu vjezdu aut se spalovacími motory do Prahy, rozhodně mne zajímá, jakými auty by se pak dalo po Praze jezdit, tudíž mne logicky zaujal tento článek. A i když dosud žádné pneumobily od MDI po městech nejezdí, pokládám si otázku: sci-fi, nebo realita? A říkám: pokud politici hledí jen na CO2 u výfuků a neřeší nic jiného, je to zkrátka jedna z možných cest. Rozhodně pro blízkou budoucnost více reálná, než „kvantové baterie, co umožní elektromobilům ujet 1,6 milionu km bez nabíjení...

https://techsvet.cz/nejnovejsi-zpravy/sci-fi-nebo-realita-kvantove-baterie-umozni-elektromobilum-ujet-16-milionu-km-bez-nabijeni/daniel/

L. Novák 23.7.2022 18:38

To jsou jenom takové novinářské štěky bez vážnějšího významu pro aktuální praxi.

R. Langer 24.7.2022 6:06

Tak kva kva kva kvantová baterie, říkáte? Jenom aby to zase nebyla nějaká kachna! ;-D

Pro ty pomalejší - je to kachna. ;-)

L. Novák 24.7.2022 8:13

Každé děcko si dnes dokáže nagooglovat kdejakou "technologii" vážně popisovanou na webových stránkách. Ale jenom málo z nich dokáže vytřídit ze seznamu alespoň ty nejkřiklavější nesmysly. A pak se to objevuje recyklované třeba i v ČTK jako "zpravodajství"... :-P

M. Rozbořil 24.7.2022 13:10

Většina lidských omylů pramení z toho, že lid věří informacím z "netu", notabene přeloženým překladačem.

J. Váša 23.7.2022 15:33

<citat>2. každá expanse plynu znamená jeho ochlazení.</citat>

Tady mělo být spíše: "2. každá expanse vzduchu znamená jeho ochlazení.", protože např. expandující vodí ce ohřívá. :-)

J. Váša 23.7.2022 15:34

Oprava: vodík se ohřívá

R. Voráček 23.7.2022 15:04

Pane Wagnerem, děkuji za další Váš kvalitní článek, ač jsem odpůrce GD je fakt, že stlačování vzduchu by mohlo sloužit k ukládání energie při momentální nadprodukci el.energie z občasných zdrojů. Před lety jsem četl o systému ukládání této energie do stlačeneho vzduchu, který pak měl být využit v turbínách k následné výrobě elektřiny tedy jakási baterie. Nevím jestli jsem to přehlédl ale pneumobily by měly pístový motor?

K. Wágner 23.7.2022 16:08

Ano, pane Voráčku, i vzduchové motory mají písty. V článku jsem uvedl několik odkazů na weby společnosti Motor Development International (MDI), kde je motor na fotografiích s dají se tam nalézt technické podrobnosti.

Jinak všichni už víme, že obnovitelné zdroje někdy vyrobí elektřiny málo, jindy zase moc. A tak se spolu s využíváním obnovitelných zdrojů začal klást důraz i na akumulaci energie. Hlavně proto, že energie získávaná z obnovitelných zdrojů je závislá na podmínkách, které člověk nemůže ovlivnit. Akumulace velkého množství energie zatím nejlépe zvládají přečerpávací vodní elektrárny (PVE). Přestože je skladování energie za pomoci přečerpávacích vodních elektráren součástí globální energetické scény, objevují se v případě jejich dalšího budování protesty nejrůznějších aktivistů. A tak se pozornost odborníků začíná obracet k jiným technologiím skladování elektřiny.

K. Wágner 23.7.2022 16:08

Ač se to zdá být neuvěřitelné, za slibnou technologii dnes nejsou označována velká bateriová úložiště, ale systém skladování vzduchu, nazývaný Compressed Air Energy Storage (CAES). Nosnou myšlenkou akumulačního systému CAES je využití přebytečné elektřiny z fotovoltaických a větr­ných elektráren k výrobě stlačeného vzduchu o vysokém tlaku za pomoci kompresorů a poté jeho ukládání, aby mohl být později použit pro výrobu elektřiny. A jak k tomu některý skeptik jistě podotkne, každá legrace něco stojí, tedy se ani vzduch sám nestlačí. Jenže to ani voda v přečerpávacích elektrárnách neteče sama od sebe do kopce. Ale tady jde především o to, že konvenční CAES má relativně nízkou cenu ve srovnání se všemi druhy baterií, jak o tom širší veřejnost informovali i odborníci z Oregonské státní univerzity ve Spojených státech v lednu letošního roku na stránkách pv magazine, specializujícího se na solární průmysl a odvětví skladování energie. Výhodou CAES je také to, že umožňuje ukládat energii ve velkém měřítku, což je překážka pro elektrochemické bateriové technologie. Zde odkaz, který si můžete překopírovat do vyhledávače:

https://www.pv-magazine.com/2022/01/11/improving-compressed-air-energy-storage-efficiency-via-chemical-reactions/

L. Novák 24.7.2022 8:08

Magazíny, specializující se na solární průmysl a odvětví skladování energie, dělají především reklamu projektům, které chtějí získat státní dotace. Bez nich by se nedaly použít v praxi.

To je problém prakticky všech těchto projektů, z nichž mnohé jsou kuriózní až směšné už na první pohled.

Takže si je všechny můžete poskládat do sloupce, a jeden vedle druhého v reálné praxu budou nepoužitelné kvůli vysokým nákladům a ekonomické neefektivitě v provozu.

Státní/vládní úředníci jsou často velmi hloupí a nechají se klidně přesvědčit, že testování virgule na vyhledávání vodních zdrojů vyžaduje milionové dotace "na výzkum"... Takových příkladů najdete řadu i v ČR po roce 1990...

P. Labaj 23.7.2022 17:21

Pneumatický motor může mít písty (jako je mají třeba důlní lokomotivy na stlačený vzduch do výbušného prostředí), ale stejně tak můžou mít turbínu (jako má třeba ve vrtačce Váš zubař).

Základní problém je ale je v tragicky špatné účinnosti pohonu stlačeným vzduchem. Takže není náhoda, že i když je to jednoduchý princip starý mnoho desítek let, tak se v praxi (mimo speciální případy) nepoužívá.

Poznámka: všechny články, kde se opakovaně zdůrazňuje, že je něco zdarma (vzduch je zdarma, elektřina ze solárů je zdarma...) je třeba posuzovat s obzvláštní obezřetností. ;-)

H. Paculová 23.7.2022 17:52

Kolik za vzduch, co neustále dýcháte, tedy platíte ?

P. Labaj 23.7.2022 19:22

Nejde o to, kolik za něho platím. Jde o to, jestli při propagaci nějaké technologie implicitně nebo explicitně jeho nulovou cenu akcentuji.

U přečerpávacích elektráren (které na rozdíl od pneumatického systému smysl mají, protože principiálním produktem přeměny energie zde není teplo) asi nebudete nikde číst, že používají vodu, která je "zdarma".

R. Langer 24.7.2022 5:36

No, je vidět, že tomu fakt nerozumíte, co? ;-)

J. Pospíšil 25.7.2022 2:43

Ale to zařízení na zpracování. Mě na to padne celý důchod.

K. Wágner 23.7.2022 18:01

Pane Labaji, citujte, prosím, přesnou pasáž z některého mého článku, kde tvrdím, že "elektřina ze solárů je zdarma", ať si to mohou všichni návštěvníci této diskuse přečíst. Děkuji. X