20.4.2024 | Svátek má Marcela


Diskuse k článku

AUTA: Perly zeleného šílenství ve městech

Vše nasvědčuje tomu, že všechna auta, vypouštějící z výfuku CO2, čeká zákaz vjezdu do městských aglomerací. Ale čím budou pak automobilisté po městech jezdit?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
P. Labaj 23.7.2022 19:13

Nemusí být použito explicitně slovo "zdarma". Použijí se náhradní slova v podobném významu (například "přebytek"). Takže z kontextu sdělení plyne, že cenu této vstupní energie není třeba v dalších úvahách řešit.

Zrovna to stlačování vzduchu potřebuje vstupní energii "zdarma", protože jinak je jeho účinnost prostě tragická. Pokud bychom uvažovali běžnou cenu elektřiny, tak o tom vůbec nemá smysl mluvit. Na rozdíl třeba od baterek, kde možná může mít smysl třeba baterku nabíjet levnější noční sazbou a používat v době dražší denní sazby. To by se stlačeným vzduchem možná šlo provozovat v limitním případě tak, že by se v noci generované teplo použilo pro vytápění. Ale i tak by zřejmě vyšlo líp raději to teplo z elektriky dělat tepelným čerpadlem než jako vedlejší produkt stlačování vzduchu.

Myslím, že tady fyzika prostě nepustí. Asi ne nadarmo se tento desítky let starý princip mimo speciální případy v praxi nijak nevyužívá. A ne nadarmo se v průmyslu říká stlačenému vzduchu "nejdražší forma energie".

L. Novák 23.7.2022 22:13

Opatrně s těmi nočními sazbami. Německo nestačí v noci pokrýt vlastní spotřebu a musí dovážet. Proč, to je snad jasné... :-)

R. Langer 24.7.2022 5:37

No jo, v noci jim vlastně ty FVE moc nefungují. Kdo by to byl řekl? ;-)

J. Sinnreich 23.7.2022 14:59

Stlacovani vzduchu a prace. Staci si precist a pochopit prvni a druhy zakon termodynamiky. Zatim jeste nebyly nejakou komisi zruseny. A perpetum mobile ceka na sveho vynalezce.

V. Novak 23.7.2022 14:20

A ta výhoda - když pneumobil nedojede do nejbližší pneustanice, můžete vytáhnout sofistikované zařízení zvané pumpička, případně češtěji hustilka a dopumpovat.

Nebo napojit motor na pneumatiky - pozor! nutno co nejdřív dohustit!

L. Novák 23.7.2022 14:15

Stejný problém (Green Deal) trochu jinak:

Energetická sebevražda s podpisem ministryně vlády ČR

https://smutny.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=789635

M. Pivoda 23.7.2022 14:10

Pneu-pohon spalovacích motorů se původně používal jen pro (rychlé) nastartování závodnických automobilů.

No prosím, kam technologický vývoj dotlačí vyvíjející se lidská potřeba. Zde směrem k větší ekologičnosti.

L. Novák 23.7.2022 14:12

Hrachovou kaši, a tlačit, a tlačit, a tlačit... ;-O EU

M. Pivoda 23.7.2022 14:24

Stlačovat okolní vzduch do kovových zásobníků by bylo možno efektivně činit pomocí větrníků. Tzn. bez přeměny druhu energie (například na elektřinu), což je vždy energeticky silně ztrátová aktivita.

P. Labaj 23.7.2022 17:24

To stlačování je tak energeticky neefektivní, že nějaká konverze mechanické energie na elektrickou a pak zase zpět na mechanickou je v tom už téměř zanedbatelné.

K. Wágner 23.7.2022 18:08

A co potom ten systém skladování vzduchu, nazývaný Compressed Air Energy Storage (CAES). Nosnou myšlenkou akumulačního systému CAES je využití přebytečné elektřiny z fotovoltaických a větr­ných elektráren k výrobě stlačeného vzduchu o vysokém tlaku za pomoci kompresorů a poté jeho ukládání, aby mohl být později použit pro výrobu elektřiny, přičemž konvenční CAES má relativně nízkou cenu ve srovnání se všemi druhy baterií. Výhodou CAES je také to, že umožňuje ukládat energii ve velkém měřítku, což je překážka pro elektrochemické bateriové technologie.

https://www.pv-magazine.com/2022/01/11/improving-compressed-air-energy-storage-efficiency-via-chemical-reactions/

L. Novák 23.7.2022 18:36

Řekl bych, že to je jen jedna součást "fantasmagorického mixu", který nikdy nebude vybudován v rozsahu, aby mohl mít význam pro energetiku průmyslových zemí jako metoda k ukládání el. energie v potřebách, které vyvolaly astronomické dotace do Občasných Zdrojů Energie a likvidace konvenčních zdrojů stabilních v trvalém provozu.

K. Wágner 23.7.2022 20:45

Prostudujte si alespoň stránky Siemens Energy, kde máte dobře vysvětleno skladování energie stlačeného vzduchu. A pusťte si tam video, kde je vysvětlen adiabatický cyklus CAES s tepelnou akumulací, kdy se ke kompresi vzduchu používá elektřina, nejlépe z obnovitelných zdrojů, která vzduch zároveň ohřívá:

https://www.siemens-energy.com/global/en/offerings/storage-solutions/thermo-mechanical-energy-storage/caes.html

L. Novák 23.7.2022 22:40

Takových projektů růzé firmy nasekají tucty, dokud se jim daří intenzívním marketingem získat dotace "na vývoj". Elektřina z obnovitelných zdrojů jako zdroj je nesmysl, spočítejte si, kolik různých "zelených" principů ukládání energie už je ve hře a zelená propaganda je označuje jako perspektivní pro budoucnost... Všechny se snaží tvrdit, že v době přebytku budou využívat "levnou" energii z OZE. Potíž je ale v tom, že takové masívní přebytky zatím nikdo neprodukuje a když v Německu začne foukat, tak to zase není dostatečně dlouhý časový úsek, aby mělo smysl budovat jakoukoli drahou průmyslovou kapacitu na využití krátkodobě vysokého přebytku el. energie, která pak bude stát nečinně zbývající většinu roku. Pořád platí využití fotovoltaiky kolem 10-15 % z celého ročního času a ještě v ročním období, kdy svítí slunce, u vrtulí je to podobné (na pobřeží Německa možná o něco lepší).

Vy prostě ten přebytek energie z OZE, aby se dala ekonomicky využívat bez přerušení provozu, nemáte a nikdy mít nebudete. Proto všechny technologie, které se na tento "přebytek" odvolávají, dojedou na ekonomickou (ne)efektivnost velmi nízkého využití investovaných prostředků. Bez ohledu na to, jestli zeleně zamořený bankovní sektor bude investice tohoto druhu jako "zelené" podporovat nebo ne.

Stačí si představit, jaký nápor na spotřebu el. energie vyvolá jen přitroublým Green Dealem vynucená elektrode(mo)bilita, která je schopna pozřít velkou část produkce energie ze všech zdrojů, nejenom z OZE. A pak se podívejte na seznam všech ostatních zájemců o "přebytky el. energie z OZE", a zjistíte, že většina z nich energii pro provozování ve větším rozsahu nebude mít žádnou. :-)

Mnoho psů, zajícova smrt... :-P

A vy jim ještě děláte reklamu bezhlavým kopírováním.

R. Langer 24.7.2022 5:39

Zelené nesmysly, past na dotace. :-P

J. Chalupnik 23.7.2022 22:52

I rusky T-34 a asi i dalsi tanky mely pneumaticky starter.

Nemecky StuG mel setrvacnik - dva chlapi ho roztocili klikou a ten pak nahodil motor. https://www.youtube.com/watch?v=AcC30-rZBak (tady teda roztaci chlap a devce :) )

R. Langer 24.7.2022 5:38

Dotlačil ho tam, kde dnes je. NIKAM! :-P

J. John 23.7.2022 13:56

Evropská vrchnost jistě myslí na všechno. Zdaní "uhlíkovou daní" celý životní cyklus všech vozidel, tedy i elektromobilů,.... Jen počká, až se nechá nachytat dostatečný počet řidičů.

I. Novák 23.7.2022 13:55

Až do konce jsem nepoznal zda čtu humoristickou esej či ekoseminář našeho génia Járy da Cimrmana.

R. Langer 24.7.2022 5:40

Někdo to bohužel bere vážně... :-(

V. Novak 24.7.2022 12:25

Obávám se, že především autor...

J. John 23.7.2022 13:52

Očekávám, že vývoj se bude ubírat úplně jinak. Lidé se vzbouří a bruselští diktátoři budou mluvit o velkém štěstí, jestli přežijí ve zdraví.

Zajímavá by byla nějaká čísla o kompresní a expanzní práci,...

Změnu klimatu z velké části způsobují Greendealisté. Podrobněji:

Extrémním horkem a suchem Příroda vrací úder Greendealistům. Bohužel nejen viníkům na „Západě“, ale i nám. Podrobně v odkazu:

https://johnjiri.blog.idnes.cz/blog.aspx?c=727324

P.S. Trabant měl kovový rám karoserie, opláštěný díly z duroplastu.

I. Polák 23.7.2022 14:58

P.S.Trabant - první Trabanty úspěšně žraly myši! Kvůli nim do toho duroplastu museli něco přidávat, co jim nechutnalo.

P. Molík 23.7.2022 13:02

Nadšený alchymista, který neúnavně se snažil rozbít kladivem atom v alchymistické laboratoři na dvoře Rudolfa II., jednal podstatně racionálněji než současní nadšení prosazovatelé uhlíkové neutrality a dalších dogmat z gretensko-klimatické věrouky. Tovarišči bolševici chtěli poroučet větru a dešti, ovšem současní eurohujerští nadšenci Uršula, Greta a spol. chtějí poroučet nejen počasí, ale i klimatickým změnám, které probíhají na povrchu Zeměkoule už několik miliard let. Šílená Uršula a další egomaniakální novátoři z vedoucích struktur nám chtějí vnutit své nerealistické představy s tím, abychom byli při svém sebevražedném počínání nanejvýš politicky uvědomělí a obětovali se k větší slávě Uršuly, Grety a spol. Já jsem politicky uvědomělý nebyl ani po příchodu okupantů 21. srpna 1968, tím spíš nebudu politicky uvědomělý nyní. Vždy jsem odmítal a budu dál odmítat nadvládu hlupáků. Eurohujeři mě neoslnili ani svojí blbostí. Hlupák může imponovat zase jen hlupákovi.

V. Petr 23.7.2022 13:10

R^R^R^R^R^

R. Langer 24.7.2022 5:41

Přesně! R^ [>-]

J. Kostelanský 23.7.2022 12:00

Žijeme v digitální době, pro kterou jsou typické jen dva stavy nebo možnosti - 0 = ne, 1 = ano. Na tom jsou založeny současné počítače, bohužel tento princíp se přenesl téměř do každé lidské činnosti. Není radno mít názor "ani-ani", to smrdí oportunismem. Třeba se rozhodnout pro jasné ANO nebo NE. A v tom je hlavní potíž současné civilizace.

Dotace jsou špatné: ANO/NE. Za komunistů bylo všechno špatně: ANO/NE. Evropská unie je zlo: ANO/NE. Rusko je zlo: ANO/NE. Ekologie je nesmysl: ANO/NE. Elektromobily jsou nesmysl: ANO/NE.

Otázek, na které se dá jednoznačně říct ANO/NE, je ovšem relativně málo. Většinou jsou to otázky na věci přírodního charakteru, které jsou objektivně prokázané a jsou podloženy důkazy: Moře je slané: ANO/NE. Země je největší planetou Sluneční soustavy: ANO/NE. Bez slunce by nebyl možný život na Zemi: ANO/NE.

O vztahu lidí k životnímu prostředí to platí také. Jsou 2 nesmiřitelné tábory: pro některé se ekologie stalo náboženstvím, nebo dokonce sektou. A podle toho se také chovají. Pro jiné je ekologie sprosté slovo, které třeba vyškrtnout ze slovníka. Ať si lidé dělají s přírodou, co chtějí, ono to nějak dopadne. Vždyť i antičtí Římané se tak chovali. A vida - lidstvo pořád existuje.

Něco mezi tím - pověstná zlatá střední cesta - prakticky neexistuje. Jestli se chce někdo po ní vydat, je osočován, a to hned z obou táborů. Rozumná a striktně věcná diskuse bez ideologických nánosů je velice vzácné zboží. Pak to funguje tak jako to funguje: každá strana najde nespočet argumentů pro podporu té své verze. Výsledkem je pak ideologická zákopová vojna, ve které každý a za každou cenu setrvává na svých pozicích.

J. Krásenský 23.7.2022 12:20

Ve skutečnosti není důležité, jak naše Ano/Ne myslíme, nebo naše "něcomezitím", ale jak to pochopí a zneužijí ostatní. Ekology způsobená katastrofa na Srí-Lance ( https://ct24.ceskatelevize.cz/svet/3364988-sri-lanka-chce-byt-prvni-bio-zemi-ambiciozni-plan-muze-pritizit-hladovejicimu ) ( https://neviditelnypes.lidovky.cz/ekonomika/ekologie-mrazivy-priklad.A220320_172445_p_ekonomika_wag ) varuje před nerozumnou ochranou přírody. Bohužel státy Evropské Únie kráčejí toutéž cestou, akcelerují greendeal a potíže z toho vzniklé svádějí na ukrajinsko-ruskou válku.

Řeknete Ano ekologii, a hned vás zahrnou do skupiny proti jaderné energii. Řeknete Ne a hned vás zařadí mezi neořátele přírody.

[>-]

J. Krásenský 23.7.2022 14:31

...nepřátele

M. Vaněk 23.7.2022 9:45

Proč se neustále diskutuje o jakési EKOLIGII? Opravdu nikomu nedochází, že jde pouze o devastaci Evropy po ekonomické, finanční i materiální stránce, a následné zotročení jejích obyvatel? zakazují auta, ale výroba nejen baterií ale i elektromobilů, a předevěším jejich "ekologická" likvodace je tak šíleně nákladná, že je za hranicí únosnosti. Jak to že ekologičtí teroristé nedemonstrují v docích a v přístavech - lodní doprava je mnohonásobně škodlivější nejen pro vzduch, ale především pro moře a oceány. Jak to že nedemonstrují před továrnami na plasty, které zamořují planetu přirozeně neodbouratelnými látkami a částicemi? Inu, jde o kamufláž, která nás má zmást, že se jako "něco dělá"...