17.5.2024 | Svátek má Aneta


Diskuse k článku

AUTA: Perly zeleného šílenství ve městech

Vše nasvědčuje tomu, že všechna auta, vypouštějící z výfuku CO2, čeká zákaz vjezdu do městských aglomerací. Ale čím budou pak automobilisté po městech jezdit?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
O. M. 28.7.2022 9:40

Úcinnost motoru na stlačený vzduch je úžasná, ale jaká je účinnost výroby a přenosu elektřiny pro pohon kompresoru? A jaká bude účinnost toho pneumotoru v režimu kompresoru? Obávám se, že z hlediska produkce CO2 se dostaneme na úroveň těch 40 % "účinnosti" jako u dieselu.

O. M. 28.7.2022 9:35

Kdyby železniční nákladní doprava dokázala být stejně efektivní, jako ta silniční, tak vedou koleje do každé samoobsluhy.

J. Pleva 26.7.2022 22:04

"...zákonitosti volného trhu..." neurčují dnes prakticky nic! Vše určují politici na základě zkázu přinášejících ideologií. Vždyť nám na destiletí dopředu dávají na vědomí, co se smí, a hlavně co se nesmí a nebude smět za X roků! Socialismus jak vyšitý, vymýšlený chorými mozky. Klimatalarmismus postavený na neuvěřitelném výmyslu nesmyslu a podvodu je jen jeden příklad.

H. Paculová 26.7.2022 10:10

Příspěvky v diskusích nasvědčují tomu, že pro některé čtenáře je těžké připustit, že vzduchový motor, který běží na stlačený vzduch, může efektivně pohánět vozidlo. Ale nejde jen o nejčastěji diskutované automobily. Zde malý vzduchový motor pro motocykl, který jezdí na stlačený vzduch :

https://www.youtube.com/watch?v=inIS_x7Ggxk&t=120s

Motor vyvinula australská společnost EngineAir Pty Ltd, která se zaměřila na výzkum a vývoj vzduchového motoru, jenž vynalezl Angelo Di Pietro v roce 1997. Tento malý motor váží 6 kg a nemá více než 10 hlavních součástí. Motor má dosahovat mechanické účinnosti 90 % a poskytuje konstantní točivý moment. Představitelé této společnosti jsou přesvědčeni o tom, že vzduchový motor může nahradit baterie v protěžovaných elektromobilech. Ovšem se zlou se tak potázali, jak se u nás říká. Obzvláště po tom, co na webových stránkách EngineAir prohlásili: „Ropné společnosti už udělaly nepořádek v našem světě. Věříme, že baterie budou další ekologickou katastrofou“.

O motoru více zde:

https://www.engineair.com.au/

D. Hrubý 26.7.2022 0:32

Nevím, jestli si to přečtete, ale hlava jste vy. A dutá. Vždyť jste si sám odpověděl!!! A ještě ignorujete totéž, když to napíšu. Rychle - ekonomicky výhodně, leč prudce neekologicky vs. stejně rychle, ekologicky a snad i efektivně, kdyby se to promyslelo. Současný tlak ekoteroristů nás zažene do jeskyní. Chceme-li skutečně prosadit ekologický přístup, nic jiného než revoluční přístup nepřichází v úvahu. Ale to odmítá lobby. Takže se z lidí udělají blbci a opijí se rohlíkem. Z některých. Z vás už nemusí. Já vás nechci urážet, ale vy jste vážně vůl.

J. Karza 25.7.2022 17:49

Je to poprvé v lidské historii, kdy je tzv. pokrok definovaný na základě jakési ideologie a znamená nikoli rozšíření možností a usnadnění lidského života, ale pravý opak obého. To nemůže uspět.

K. Wágner 25.7.2022 9:52

Proč by ne, každý zvolí to, co mu vyhovuje. Třeba pětatřicetiletý Gary Freeland v anglickém hrabství Wiltshire si koupil obrněný transportér a teď v něm jezdí s dětmi nakupovat.

R. Langer 25.7.2022 8:16

Ještě jde o to, jestli ho dáte svisle, nebo vodorovně! ;-)

L. Novák 25.7.2022 7:11

Ano, možností je víc, jenom vy si vyberete nu nejméně vhodnou... :-P

L. Novák 25.7.2022 7:08

Vy jste hlava! Takže místo rychlé přepravy z místa A do místa B byste zavedl systém, kde by musel náklad putovat ještě zbytečně do překladiště C, D a E, na zahlcených železnicích a s rizikem, že nedostatečně hlídaný náklad někdo rozkrade nebo poškodí.

Hospodářství nefunguje na základě různých fantasmagorií neználků, ale na racionálním uvažování a chování firem, které se řídí tržními motivacemi.

Představujete nám jakýsi druh socializmu s centrálním plánováním, který se opakovaně neosvědčil v praxi. Plácáte o nesmysly o ekologii, ale ekologie je věda, ne to, co je za ni zelenými aktivisty a hloupými novináři vydáváno a vámi šířeno dál... Rv

J. Pospíšil 25.7.2022 2:56

Podceňovat Rusy se už mnohému nevyplatilo.

J. Pospíšil 25.7.2022 2:43

Ale to zařízení na zpracování. Mě na to padne celý důchod.

D. Hrubý 24.7.2022 22:08

Na lidi se pořad tlačí nějaký hovadiny. Kdyby elity chtěly ekologii, dávno by byla zrušená kamionová doprava a zboží se přepravovalo po kolejích. Terminály by to přerozdělovaly a posílaly dál. Od koncových terminálů už by to klidně mohly rozvážet náklaďáky. To neni z mé hlavy. Vymysleli to před sto lety. Jenže tlak lobby je brutální. Neviditelná ruka trhu, jdoucí ruku v ruce s lobby podnikatelů je ekologická jak hrom. A stačí jedna loď, co zablokuje průplav.... Firma, než dodá na trh nějaký produkt, převáží kamionem zboží několikrát. A levný to je jen pro to, že náklady se odepisují z daní. Už davno mohly být na hranicích terminály, kde by se kamiomy, co jen projíždí, prostě navagonovaly. Teda pokud jde opravdu o ekologii. Ale jde? Drahý by to nebylo. Ale okamžitě by klesla spotřeba nafty, pneumatik a spousta dalšího s tim spojená. Všimli jste si, že poslední dobou je ekologie především zdrojem zisků?

D. Hrubý 24.7.2022 21:50

No to ano. Jenže dojezd kilometr a pořád se tlakovalo.

L. Novák 24.7.2022 21:50

Ale já jsem nepsal o CNG, ale o plnění tlakové nádoby v autě umístěném v garáži vzduchem, kde je ke kompresi použit pístový motor vozidla ve funkci kompresoru hnaný elektromotorem zapojeným do elektrické sítě.

Ve zjednodušení lze říct, že energie přivedená do elektromotoru se většinově promění v teplo. Toť vše.

Porovnávání se stanicí CNG je úplně mimo.

D. Hrubý 24.7.2022 21:49

No tak plynojem určitě nepracuje s tlakem 25 MPa. A elektromagnet na takový tlak potřebuje hodně energie. Konstantní pružina by zas při potřebném objemu musela být velká a těžká, protože nádrž by musela být obrovská. Ten motor musi mít nějaký výkon a vzduchového motoru toho dosáhnete jedině zvýšením dodávky... Podle mě slepá ulička.

D. Hrubý 24.7.2022 21:39

No právě to mi připadá jako blbost. Aktivní komora, která vykoná práci dřív než vzduch vykoná práci... Něco podobného bylo na yotube s alternátorem a elektromotorem.... Jakože skoro perpetuum mobile. Proč mít aktivní komoru, která vykoná práci ( a jakou?) když práci vykoná vzduch až ve válci tlakem na píst?

D. Hrubý 24.7.2022 21:31

No čekal bych, že oponent přijde s tim, že spalování metanolu také produkuje co2. :) Ale jinak by toho metanolu mohlo být dost. Taky by mohl být bioplyn, metan... Chci říct jen to, že možností je víc.

L. Novák 24.7.2022 19:52

Důvody takového pohonu byly jasné - zabránit výbuchu metanu v podzemí. A přísun čerstvého vzduchu... ;-)

K. Wágner 24.7.2022 17:27

L. Novák 23.7.2022 12:33 - „a pěkně si zatopíte“. Nyní 24.7.2022 13:56 ještě: „to množství tepla musíte někam (z uzavřené místnosti) odvětrat“.

Každá veřejná plnící stanice CNG má větší zásobník (zhruba takový, jaký by byl třeba pro stlačený vzduch na plnění nádrží pneumobilů). Kompresorem tu je plyn stlačován na 29 MPa. Na stanicích CNG se plní nádrže aut plynem na 21 MPa, u pneuautomobilu by to mělo být plnění vzduchem na 25 MPa. Tedy veřejná plnící stanice pro pneumobily bude téměř adekvátní stanici CNG a některé její sériově vyráběné komponenty, včetně výdejních stojanů, můžou být využity pro výstavbu plnící stanice se stlačeným vzduchem v zásobníku. Ve veřejných plnících stanicích CNG nepochodíte s vaším tvrzením že si tam „pěkně zatopíte“, neboť stlačováním plynu rozpálené nejsou. Z čehož je již patrno, že oproti tomu pouhým jedním plněním jednoho jediného pneumobilu nevznikne nikdy v garáži teplo, které se musí odvětrávat, tedy si jím nemůžete za běžné venkovní teploty vytápět garáž. A vypočítat množství tepla, potřebného k vyhřátí garáže, je „úkol pro školáky ZŠ“.

Pro srovnání - typová stanice CNG GC 85-150 je technologický kontejner samonosné ocelové konstrukce s tepelnou a zvukovou izolací, ve kterém je instalována veškerá technologie plnicí stanice CNG. A kontejner je něco jako uzavřená garáž.

K. Wágner 24.7.2022 17:25

Pane Strakoši, po vašem příspěvku jsem předpokládal, že jste vzděláním fyzik a zodpovíte mi otázku v obecné rovině. Namísto toho jen uvádíte to, co je obecně známo (kdysi před vojnou jsem pracoval v n.p. Strojobal na dílně, kde probíhaly g.o. potravinářských kompresorů, později tam jako přípravář výroby) a z otázky jste se vyvlékl. Ale pokud to zjednoduším, jde mi (viz odpověď p. L. Novákovi) jen o jedno – představu, že plněním jednoho jediného pneumobilu stlačeným vzduchem vzniká tolik tepla, že se jím vyhřeje garáž, považuji za mylnou, či spíše zcestnou. Prosím jasnou odpověď – souhlasíte se mnou, ano nebo ne?

R. Karban 24.7.2022 16:52

Na stlačený vzduch jezdily už kdysi dávno důlní lokomotivy

H. Paculová 24.7.2022 16:46

Když prší, berete si na cestu deštník?

J. Prikner 24.7.2022 16:38

Jinak po městě (Kladno a okolí) a na nákupy používám Elektropower tříkolku - stabilní, max 25 km/hod, klasický Pb aku, ujedu tak 30-40km(podle teploty a terénu) , nabití asi 5-6hod. Mám ho již 7let, ujeto 2500km, absolutně bezúdržbový, výroba elektropower třeboň.

J. Prikner 24.7.2022 16:29

Zelená se zelená, ale fyziku nijak nelze obalamutit, nic není zadarmo ta energie na pohyb vozidla se dnes zdá cenově a ekologicky optimální u aut na LPG.

I. Širůček 24.7.2022 14:14

Ale nevyrábí!

L. Novák 24.7.2022 13:56

Zkuste jednoduchý odhad. Abyste naplnil tlakovou nádrž, musíte vynaložit jisté množství energie na stlačení jistého množství vzduchu. Kompresoru budete dodávat energii z elektrické sítě a roztáčet jej bude elektromotor s jistým příkonem. Pro zjednodušení můžete počítat s konstantním příkonem motoru (ve skutečnosti se jeho odběr a zátěž s plněním tlakové nádoby bude postupně zvyšovat). Motor bude v provozu několik hodin, většina spotřebované energie se promění v teplo. Když bude mít motor příkon (jen) 1 kW, tak celý kompresor s motorem a tlakovou nádobou funguje jako topné těleso 1 kW. Vynásobit příkon počtem hodin potřebným k naplnění tlakové nádoby už je úkol pro školáky ZŠ. :-)

No a to množství tepla musíte někam (z uzavřené místnosti) odvětrat, kompresor chladit...

J. Strakoš 24.7.2022 13:14

Wágnere, samozřejmě - omluvám se za překlep

M. Rozbořil 24.7.2022 13:10

Většina lidských omylů pramení z toho, že lid věří informacím z "netu", notabene přeloženým překladačem.

J. Strakoš 24.7.2022 13:07

Pane Wánegre - moje reakce byla na L.Nováka, který podotknul, že si při plnění nádrže v garáži pěkně zatopím.

To, že při stlačování vzduchu bude vznikat teplo je jisté - zkuste si třeba běžný kompresor, kde se to řeší, popřípadě se stačí zamyslet, že účinnost nebude 100 procent a odpad bude právě teplo - otázkou je, zda bude tak významné, aby ho bylo nutné řešit a vyhřeje (přehřeje) garáž nebo nikoliv.

Ale tento problém bych řešil, až budou auta běžně k dispozici (=mohu jít do obchodu a koupit je) - pak se můžeme bavit o tom, že garáž je přehřátá. Do té doby zbývá spoustu času a na cestě je více možných problémů - od případného hluku v době nabíjení či provozu, přes provoz v zimě (topení a provoz v -20) atd.

V této chvíli je to prostě demo jedné firmy (a dobře že aspoň funkční demo), ale nikoliv finální výrobek.