6.5.2024 | Svátek má Radoslav

RECENZE: Petr Mandík, Příště se zmrazit nenechám

9.4.2008 0:05

Příště se zmrazit nenechám Petr MandíkTOPlistFirma IceLift nabízí padesátiletou hibernaci za akční cenu pouhých pěti tisíc dolarů. David Moren, redaktor deníku A-Plus, jejich nabídku nejprve prostuduje, pak zapochybuje - a nakonec pošle svoji přihlášku. K jeho velkému překvapení to není bouda - zástupci firmy si ho vyzvednou a pak už jen splní svoji část smlouvy.

Padesát let uplyne - a David Moren se probudí. Do světa, který je hodně jiný, než ten, ve kterém usnul. Mezi ty věci, které jsou jinak, ovšem patří také firma IceLift. Byl to podvod, samozřejmě, ale úplně jiný, než David čekal. Svět okolo něj vypadal také úplně jinak, než čekal. Násilí je vymýcené, geneticky upravená zvířata nechala odhlasovat všeobecné vegetariánství, na hibernáty je pořádán svého druhu hon.

Když jsem tuhle knížku četl, měl jsem pocit, jako kdybych se vracel do dávných časů a potkával se se starými známými - s příběhy, které pocházejí z dřevních dob SF. Autor samozřejmě nejspíš neopisoval - alespoň ne vědomě, ale motivy, které do svého příběhu soustředil, jsou mírně řečeno přežité. SF se od jejich doby posunula hodně daleko, a čtenáři se posunuli možná ještě víc. O to víc takové příběhy musí přesahovat dokonce i nadprůměr, aby mohly patřit do kategorie „oblíbené“ - jako třeba Dveře do léta, kde motiv hibernace byl ještě navíc doplněn cestováním v čase, a s Heinleinovým mistrovským psaním dohromady tak vznikl neopominutelný skvost Zlatého věku SF. Což tuto knihu rozhodně nečeká.

Hodnocení: 30%.

Petr Mandík: Příště se zmrazit nenechám
obálka: grafická úprava: Magdalena Biedermannová