RECENZE: Eric Brown, New York Dreams

13.6.2007

New York Dreams Eric BrownTOPlistRecenze druhého a prvního dílu (ukázka) Brownovi trilogie Virex jsme na Sardenu již uvedli, tentokrát se můžeme směle podívat, jakým směrem se vyvine završení tohoto literárního triptychu.

Ve třetím díle trilogie Virex od Erica Browna nacházíme P.I. Hal Hallidaye silně závislého na virtuální realitě. Život prožívá ve fantazii, ve starodávné krajině virtuálního pobřeží ve Virginii. Jeho jediným společníkem je naprogramovaná Casey, křehká mladistvá dívka, která se o svůj skutečný život podělí jen krátce, než se odstěhuje. Hal není ve své závislosti sám. V bezútěšném světě USA jednadvacátého století, v otráveném prostředí, ve městech zamořených uprchlíky, je celkový, pokud vůbec dočasný, útěk nabízený VR silně lákavý.

Ale i závislí musejí někdy zpět do skutečného života. Během jedné takové přestávky je Hal zkontaktován svým dávným klientem Wellmanem, který pracuje jako výkonný ředitel Cybertechu, jedné z největších společností s virtuální realitou. Cybertech právě dokončuje revoluční technologii časového nastavení, která umožní uživatelům virtuální reality prožít celé dny subjektivního času v průběhu pouze několika hodin reálného času. Jenže Wellmanův nejlepší výzkumník, mladičká, autistická a zázračná počtářka Suzie Charlesworthová, se náhle ztratila a Wellman se obává, že byla unesena konkurencí.

Ne, že by chtěl Hal pracovat, ale spíše proto, že chce prokázat svému spolupracovníkovi laskavost, ujímá se případu. Jeho závislost na virtuální realitě však činí jeho návrat ke starým zvykům obtížným. Do toho se náhle vrací i Casey, tedy pravá Casey, což přináší další zodpovědnost a závazky, na které není rozhodně připraven. K tomu se to, co se původně zdálo jako jasný případ, stále více komplikuje. Suzie tajně pracovala na výzkumu fyzické existence lidské duše, pravděpodobně na příkaz záhadné skupiny známé jako Methuselah Project (Metuzalémský Projekt). A s touto skupinou má možná také něco společného bývalá Halova dívka jménem Kim Long. Stejně jako Suzie, mizí také Kim, a jak tomu nasvědčují brutální útoky na Hala, někdo opravdu nechce, aby přišel na to proč. Mezitím Kat Kosinski, agent undergroundové anti-VR skupiny Virex, pokračuje v boji, přestože důkazy začínají ukazovat na to, že vůdci organizace byli kooptováni (zvoleni „na přání“, ne volbami). Halův bývalý partner Barney Kluger, který, jak si Hal myslí, byl zabit během předešlého případu, je zřejmě naživu. Tedy alespoň jeho vědomí, chyceno simulací virtuální reality. Ale jestliže je tělo Barneyho pryč, tak co vlastně zbylo?

Jako mix SF s mysteriózním příběhem, má román New York Dreams spád, je zábavný, ale nijak zvlášť výrazný. Jistý scénář budoucnosti brakové literatury a různé virtuální reality jsou příliš důvěrně známé a přestože je záhadnost velice zručně podána, dějové zvraty nejsou až tak překvapivé. Čtenář na všechno přijde pravděpodobně dřív než Hal.

Zajímavější je promyšlený přístup k postavám a k prozkoumání problematiky, vyvstávající ze vzrůstající dominance virtuální reality. Hal a Casey, Barney a Kat jsou plně vyvinuté postavy, bojující nejen s děsivou technologií a úkladnými vrahy, ale také se svými osobními obavami a neúspěchy. Záhady, které pronásledují, jsou jak ve vnějším světě, tak také v jejich vnitřním. Brown pohlíží skepticky na společenskou a mezilidskou cenu úniku do virtuální reality, který rychle mění Američany v národ, komunikující pouze sám se sebou. Důsledky vyjadřuje Halův zmatek k virtuální Casey, která byla naprogramována podle jeho vlastních idealizovaných tužeb, a k té pravé, která do těchto předepsaných škatulek vůbec nezapadá, a která navíc vyžaduje, aby s ní nějak komunikoval. Vyvstává také otázka, co se stane s vědomím, dostane-li se do digitalizované reality. Suzie Charlesworthová používá VR, aby zdolala vědecký výzkum o lidské duši, ale pro Barneyho Klugera bez těla a jeho osobnost uvězněnou ve virtuální realitě nabývá tato otázka na subjektivnosti. Pomalu zjišťuje, co se mu přihodilo a pokouší se zjistit, kolik zněj ještě zbylo a zda je tento přežívající zbytek ještě možno považovat za lidskou bytost.

Stejně jako předešlý díl jsou New York Dreams zcela samostatným příběhem a je možno je číst, aniž byste četli dva předešlé díly (i když jejich přečtení je jistě prospěšné). Příjemné zakončení série, jejíž síla neleží v uskutečnění žánrové konvence, ale v pozornosti, která je věnována postavám a tématu.

Copyright © 200 Victoria Strauss

Victoria Strauss je spisovatelka a celoživotní čtenářka fantasy a science fiction. Pro více info navštivte autorčinu website.

Originál recenze naleznete na http://www.sfsite.com/12b/ny190.htm. Článek byl převzat se svolením autorky. Za překlad mnohokrát děkujeme Miroslavě Martinkové. Druhý díl trilogie chystá nakladatelství Triton.

Victoria Strauss