RECENZE: Dáša Hábová, Boj o Domhan (část druhá)

13.12.2009 0:05

Dáša Hábová Boj o Domhan část druháTOPlistJe to něco přes měsíc, co se v trafikách spolu s listopadovou Pevností objevil titul s názvem Boj o Domhan. Jednalo se o vcelku příjemnou komorně laděnou knihu, na konci své recenze jsem ale vyslovil obavu, že druhý díl možná zkazí dojem z celkově poměrně působivé jedničky. Došly tyto obavy naplnění? Inu, tak napůl…

Čtenář prvního dílu možná dostane infarkt, aniž by vůbec musel knihu otevírat. Z anotace se totiž dozvíme, že „Zákony krále Goraka jsou lidem vnucovány pod pohrůžkou smrti, magie je zakázána a děvčátka narozená v roce Ohně jsou bez výjimky vyvražďována. Lidé však nezapomněli na proroctví o dívce s Dračím znamením, která zemi vrátí opět do rukou právoplatných vládců.“ To má být nějaká křesťanská agitka?! A co teprve ten Gorak! Opravdu nechápu, co mohlo Dášu Hábovou vést k tomu, aby jednu z hlavních postav prvního dílu proměnila v bezcitného tyrana. Nejhorší je, že se román odehrává několik set let po jeho smrti a autorka se ani neobtěžuje tuto změnu nějak vysvětlit. Jen nám to prostě oznámí a čtenáři, přijmi to! No nic, nezbývá než překonat počáteční rozčarování a pustit se do čtení.

Prvních sedmdesát stran není ničím jiným, než zkouškou čtenářovi trpělivosti. Pět kapitol, které na nich najdete, totiž více než cokoliv jiného připomíná na sebe nenavazující povídky rozdělené velikým časovým rozmezím (plus mínus sedm set let) a tím pádem v každé z nich vystupují i jiní hrdinové. Ještě než si zvyknete na reálie jedné povídky, už tu máme její konec a další výrazný posun do budoucnosti. S tím souvisí i další problém, totiž že tyto texty nemají vůbec žádnou návaznost na hlavní příběh a věřte mi, že by vůbec nevadilo, kdybyste je přeskočili… Protože jsou do jednoho téměř stejné a ne zrovna povedené. Všechny jsou spojené tématem lásky, nějakého zakázaného ovoce a mají rádoby slzopudný konec, který ale vůbec neplní svůj účel, jelikož na deseti stranách se jen těžko můžete sžít s postavami.

Zkrátka, sotva knihu začnete číst, už budete mít chuť ji odložit. Nemůžu vás samozřejmě přinutit k tomu, abyste tak neudělali, můžu vám ale říct, že pokud se vám líbil první díl, byla by to chyba.

Srdce náročného čtenáře nad Bojem o Domhan zapláče. Spousta klišé, proroctvím a vyvolenou dívkou počínaje, ne zrovna povedeným milostným trojúhelníkem konče; nepříliš propracované charaktery postav, které působí, že hrají jen dopředu určené role; jednoduchý a předvídatelný příběh, v mnoha situacích sem věděl, co se stane o pár stránek dopředu. Autorčin jazyk sice není tak špatný, aby bylo nutné ho kritizovat, i když věty jako „A pak se to stalo.“ jsou i na mě trochu moc. Naštěstí ale tohle opravdu není kniha pro náročné čtenáře. Řeknu vám to na rovinu, pokud zbožňujete New weird, v knihách hledáte zejména nějakou originalitu a nápady, tak tuhle knihu obejděte širokým obloukem. Pokud ale máte rádi klasickou fantasy, nevadí vám nepropracované postavy, hlavně že jsou sympatické, neobtěžují vás všudypřítomná klišé a jednoduchý příběh, který má ale přesto spád, pak dvojkniha Boj o Domhan je přesně pro vás. Užijete si napínavý příběh plný lásky a zrady, hrdinčina naivnost vás zcela odzbrojí a vy jí prostě budete fandit.

Nakonec tedy moje obavy nedošly plného naplnění, přesto mi na jazyku zůstává pachuť z Gorakovy proměny a prvních sedmdesáti stran. Neodpustím si ještě trochu rýpnout do jinak povedené obálky Lubomíra Kupčíka. Hlavní hrdinka vypadá trochu jako zfetovaná zástupkyně nejstaršího řemesla. Nakonec knize udělím níže uvedené číslo s tím, že pokud patříte mezi náročné čtenáře, minimálně deset procent si uberte.

Hodnocení: 50 %. (recenze první části)

Boj o Domhan, část druhá
Hábová, Dáša