8.5.2024 | Den vítězství

RECENZE: Brunonia Barryová, Věštění z krajky

1.6.2009 0:05

Věštění z krajky BarryováTOPlistMassachusetské městečko Salem je v USA známé svými čarodějnickými procesy, které se tu odehrály v roce 1692 - o čtrnáct let po čarodějnických procesech na Šumpersku, známých z románu a filmu Kladivo na čarodějnice Václava Kaplického. V devatenáctém století tu žil Nathaniel Hawthorne (jeho praprapředek byl soudcem působícím v salemských procesech) a napsal tu řadu svých temných povídek, a tradici oživil i film Čarodějky ze Salemu. Brunonia Barryová tu bydlí - a protože je spisovatelka, nenechala ji atmosféra tohoto města v klidu. Vystudovala tvůrčí psaní, pracuje v reklamě a píše scénáře, Věštění z krajky je její románová prvotina.

Towner je dívka z rodiny, která dodnes v sobě nese „čarodějnické geny“, jejich specialitou je věštění z krajky, tradičního salemského artiklu (tedy, samozřejmě, vedle čarodějnic). Po tragických událostech v rodině, kdy zemřela její sestra, utekla na Východní pobřeží, ale do dávno opuštěného domova ji přivolá zpráva o zmizení její tety Evy, která jí dlouhá léta vychovávala. Prostřihy do Towneřina dětství se míchají se současným dějem, čtenář postupně nasává atmosféru tajemna a hon na čarodějnice začíná. A protože průsečíkem událostí je Evin dům, je Towner vtažena do děje až do jeho tragického vyvrcholení.

Brunonia Barryová vybudovala propracovaný příběh využívající salemské legendy, na nichž vystavěla atmosféru tajemství a záhad. Postupně některé z nich odkrývá - a servíruje nové, udržuje čtenáře v napětí a neustále dodává nové impulzy. Někdy ukazuje, jak za „čarodějnictví“ může být označena i recitace latinských klasiků, jindy se setkáváme s čistou záhadou. Ačkoliv se tu objevuje i akce, to hlavní a podstatné na knize je působivá atmosféra, navazující na tradice Salemu a Nathaniela Hawthornea.

Hodnocení: 65%.

Brunonia Barryová, Věštění z krajky (The Lace Reader)
překlad: Kamil Pinta