Jak jsem se vydal po stopách ruského fenoménu
Tento text naleznete i na www.sarden.cz, kde můžete bez registrace diskutovat a využívat mnoha dalších výhod.
Před časem jsem seznámil čtenáře svého blogu se školou Vjačeslava Michajloviče Bronnikova, který vypracoval vlastní metodu výuky "přímého vidění", známého z některých praktik duchovních cvičení jako tzv. "vnitřní zrak". Přímé vidění má dávat lidem možnost orientovat se v prostoru bez pomoci očí, tedy vidět ve tmě. Takovémuto přímému vidění se podle Bronnikova mohou naučit i lidé nevidomí (slepci) a získat tak náhradu za ztracený zrak. Jak Bronnikov říká, techniku tzv. vnitřního zraku on sám ovládá, dokonce naučil přímému vidění i svého syna.
Bronnikovu metodu výuky "přímého vidění" obhajovala svým prohlášením i jedna z ruských vědeckých kapacit: ,,Potvrzuji, že lidé, ovládající metodu V. M. Bronnikova, jsou schopni číst neznámé texty se zakrytýma očima. Dokáží realizovat celou řadu různých složitých činností a úkolů, aniž by k těmto úkonům použili zrak. Výsledky pozorování ukázaly, že lidé, kteří ovládají tuto techniku, nemusí mít žádné zvláštní schopnosti. Především jsem viděla různé techniky učení, které směřují k tomu, aby se maximálně využily všechny schopnosti a možnosti organizmu. Použití alternativního vidění se dá v plné míře využít u slepých lidí. Výzkum potvrzuje celkovou prospěšnost pro rozvoj lidského mozku." N. P. Bechtěreva, akademik Ruské akademie věd a Ruské akademie lékařských věd.
A tak jsem se vydal po stopách tohoto ruského "fenoménu zakrytých očí", neboť i u nás máme mnoho nevidomých osob, které by uvítaly možnost osvojit si Bronnikovo přímé vidění, jako náhradu za ztracený zrak. Ovšem nejde jen o naše spoluobčany, vždyť podle odhadů Světové zdravotnické organizace (WHO) z roku 2002 žije na světě přibližně 161 milionů lidí s poškozeným zrakem. Z toho je 37 milionů (0,6 % z celkové populace) nevidomých, přičemž drtivá většina (více než 90 %) osob s vadami zraku žije v rozvojových zemích. Takovéto množství zrakově postižených lidí je zde hlavně z důsledku nedostatečné nebo žádné lékařské péče, nedostatku finančních prostředků a špatné hygieny. Odhaduje se, že až ve třech čtvrtinách případů by šlo slepotě předejít nebo ji vyléčit. Proto také v roce 1999 Světová zdravotnická organizace spolu s Mezinárodní společností pro prevenci slepoty (IAPB) a dalšími organizacemi založila iniciativu Vision 2020: The Righ To Sight. Cílem této iniciativy je do roku 2020 snížit odstranitelnou slepotu ve světě. Je proto s podivem, že tato iniciativa s Bronnikovou školou přímého vidění nejenže nepočítá, ale dokonce v jejích prospektech, zprávách či studiích nenajdeme jedinou zmínku o "vnitřním", "přímém" či "alternativním" viděním Bronnikovy metody, nikde se zde nehovoří ani o fenoménu "vision with closed eyes". Vzhledem k tomu, že s fenoménem "přímého vidění" jsem čtenářskou obec seznámil vpravdě sugestivní formou, nemohl mne žádný ze stoupenců Bronnikovy školy či milovníků záhad obvinit, že bych nebyl vstřícný vůči jejich poznatkům. Proto jsem také mohl oslovit zástupce společnosti, která se u nás pořádání Bronnikových kurzů ujala.
Jak mne zástupce společnosti informoval, došlo v pořádání kurzů k technickým změnám a výuka má nadále probíhat prostřednictvím tzv. uzavřených videokonferencí v ruském jazyce, které vede z Feodosie na Krymu v reálném čase sám autor V. M. Bronnikov. Napsal jsem tedy zástupci společnosti, že hledám pro potřebu našich lékařů nějaké odborné články, publikované ruskými (případně zahraničními) badateli v odborném tisku, a to v angličtině. Neboť na zatím nejnovější texty jsem narazil na U.S. National Library of Medicine, ovšem tyto pocházejí z roku 2005. Ale jak se ukázalo, pan inženýr, coby zástupce této společnosti, nemá žádnou odbornou literaturu v anglickém jazyce, "která by podrobněji rozepisovala problematiku V.M.Bronnikova". V následném dopise mi pak pan inženýr ještě sděluje: "Na Vaši otázku, zda účastníci kurzu skutečně získali schopnost vidět se zavřenýma očima i po několika málo hodinách, musím říci, že ne. Navíc pracoval jsem s dospělýma osobama a nevylučuji, že by se to u senzoricky velmi citlivých jedinců i dětí nemohlo stát. Jinak je tu důležitý fakt a to dodržení bezpečnostních zásad při práci s touto technikou a nic se nesmí přeskakovat a samotné vidění se zavřenýma očima je až závěrečný akt při přechodu zakončení druhého stupně a příprava pro třetí stupeň výuky podle metody V.M. Bronnikova."
I sestavil jsem dopis tohoto znění:
Vážený pane inženýre, po tom, co jsem české veřejnosti představil na nejsledovanějším serveru dvě ruské školy "vidění" se zakrytýma očima, jsem obdržel ze zahraničí spoustu materiálů, které se váží k této problematice. Bohužel jsem nenašel na celé internetové síti ani jeden pádný důkaz toho, že lze naučit totálně slepé děti tzv. přímému vidění z metody pana Bronnikova. Navíc již bylo zveřejněno na netu několik dokumentů, které mají dokládat, že jeho žáci, po opravdovém vyřazení zraku, údajně nejsou schopni předvádět alternativní, či přímé vidění. Vzhledem k tomu, že se do budoucna hodláte Vy sám věnovat popularizaci Bronnikovy školy a jeho kurzům, naskýtá se zde možnost naší vzájemné spolupráce a uvedení, jak se říká, "věcí na pravou míru". Rád bych tedy zamezil dalším dohadům a uspořádal jednoduchý experiment (z něhož by měl vzniknout videodokument), kterým by bylo možné tento fenomén seriozně verifikovat - tedy prokázat jeho existenci. K tomu bych chtěl využít posluchárnu lékařské fakulty. A protože jde v experimentu o vyřazení funkce lidského zraku, měli by se na experimentu podílet lékaři z oční kliniky. Jinak řečeno, kdo jiný by mohl lépe posoudit, zda pokusná osoba užívá či neužívá svůj zrak, než právě lékaři z oční kliniky? Po dobrozdání lékařského konsilia, že jimi připravená pokusná osoba nemůže v následném experimentu v žádném případě užívat svůj zrak, mohou pak zástupci skeptiků přistoupit ke zcela jednoduchému, opakovatelnému experimentu (s dodržovanou experimentální zásadou "dvakrát naslepo") a požádat pokusnou osobu, aby za dohledu filmových kamer demonstrovala svoji schopnost "číst" pro ni neznámý text s očima důkladně zakrytýma gázou a obvazy. Protože jste v osobním kontaktu s panem Dr. Bronnikovem, napadlo mne logicky, zda byste pana Bronnikova nemohl požádat o vyslání jednoho jediného účastníka jeho kurzů, který je opravdu schopen na experimentu českým lékařům předvést "přímé vidění" bez použití zakrytých očí. Pokud taková osoba před kamerou skutečně Bronnikovo přímé vidění předvede, uhradím veškeré náklady tohoto hosta na jeho cestu a pobyt v ČR.
Na tento můj dopis mi pan inženýr odpověděl:
"Dobrý den pane Wágnere, vážím si Vašeho zájmu o Bronnikovu metodu, ale myslím si, že Vás i Vaši peněženku vyjde levněji, když se zajedete osobně podívat do Feodosie nebo Moskvy a osobně se přesvědčíte na vlastní oči, jak celá metoda doopravdy funguje. Vámi navrhovaným příkladem je jen zbytečné vracení se po spirále času na samé začátky, kdy vědci a skeptici z celého bývalého SSSR se pokoušeli zpochybnit jeho metodu. Pokud má někdo z odborných vědeckých kruhů opravdový zájem a chce prozkoumat samotný děj, jednotlivé pokusy s touto metodou spojené a již nesčíslněkrát opakovaně prováděné, pak bych je rád nasměroval na odborné publikace N. P. BECHTĚREVNY, akademičky RAN a RAMN, Laureátky Státních vyznamenání SSSR, zahraniční členky Rakousko-Finské akademie věd, Americké Akademie lékařské a psychiatrie, Mezinárodní Akademie vědy ekologie, bezpečnosti člověka a přírody. Já sám se o metodu V. M. Bronnikova velmi zajímám a praktikuji ji. Snažím se o to aby i ostatní měli tu možnost, se s metodou seznámit a naučit se ji. Nepotřebuji si nic dokazovat (a zvláště skeptikům ne), zda to, či ono funguje a co kdyby, kdyby.... Na takové věci nechci a nebudu tratit drahocený čas a chci se věnovat budování, osvětě a praktickému seznamování široké veřejnosti lidí, kteří projeví o tuto unikátní metodu zájem."
Vzhledem k tomu, že jsem již mezitím prostudoval kvanta všelijakých internetových článků, studií a nejrůznější mailů, které mi přicházely z Ruska, bylo mi teď jasné, že přes všechnu moji vstřícnost uspořádat jednoduchý experiment, který by existenci fenoménu "zakrytých očí" či "přímého vidění" potvrdil nebo vyvrátil, nebude možné. A popravdě řečeno, bylo mi také již jasné, že žádný z žáků Bronnikovy školy s největší pravděpodobností nebude schopen "přečíst" mu předložené texty, pokud jeho zrak před demonstrací "přímého vidění" vyřadí oční lékaři. Na druhé straně jsem ovšem musel uznat, že Bronnikova metoda může skutečně u dětí přispívat k rozvoji tzv. fotografické paměti. Někteří ze školou povinných Bronnikových žáků v této oblasti podávali opravdu fascinující výkony.
Zbývalo jen najít nějaký přesvědčivý důkaz k tak radikálním závěrům. Ovšem stále mám v živé paměti jednoduché řešení z kauzy tzv. filipínské psychochirurgie. Stejně jako tehdy jsem nakonec dospěl k názoru, proč vlastně chodit za kováříčkem, když můžu přímo za kovářem? Ne sice zde přímo za autorem metody výuky přímého vidění, za Vjačeslavem Michajlovičem Bronnikovem, který sám nikdy ve videošotech "přímé vidění" nepředváděl. Ale jednoduše jsem se soustředil na internetová videa (což mne "i moji peněženku" vyšlo nejlevněji), ve kterých vystupuje - svými ukázkami demonstrace "přímého vidění" v Rusku proslavený - syn autora metody výuky přímého vidění, Bronnikov mladší, tedy Vladimír Bronnikov. Vladimír Bronnikov, který se měl naučit "alternativnímu vidění" již jako malý chlapec, v různých videošotech nejenže zasvěceně hovoří o škole svého otce, ale též demonstruje výsledný efekt otcovy metody v praxi.
Videodokumentům, které lze chápat jako oslavné ódy na školu V. M. Bronnikova a zázračné schopnosti jeho syna Vladimíra, se na YouTube zcela vymyká několik střízlivých videošotů maďarské ESO.TV, která přijela do Moskvy zdokumentovat fenomén "alternativního" či "přímého" vidění žáků Bronnikovy školy. Demonstracím tohoto fenoménu a natáčení dokumentu byl přítomen sám autor metody, jedním z žáků jeho školy, demonstrujících tzv. přímé vidění, byl jeho syn Vladimír. Maďarský tým se soustředil především na látkovou černou masku, kterou si Bronnikovi žáci zakrývají oči. Jako už mnohokrát různí kritici průkaznosti tzv. přímého vidění poukazují na malé štěrbinky pod maskami, nedoléhajícími úplně k obličeji kolem nosu. Ovšem zásadní zvrat představovala maďarským týmem dovezená vlastní maska, podobná maskám policejním (které např. nasazuje i naše policie dopadeným zločincům, aby jim zcela znemožnila zrakové vjemy). Tato neprůhledná maska dokonale přilnula Bronnikovým žákům k obličeji a zcela ochromila jejich zrak. A výsledný efekt? Schopnost "přímého" či "alternativního" vidění u Vladimíra Bronikova náhle zcela vymizela a on svým "vnitřním" zrakem neviděl vůbec nic.
Pokud jde o výše zmíněný fenomén tzv. filipínské psychochirurgie, zdánlivě vůbec s ruským fenoménem tzv. přímého vidění nesouvisí. A přece mají jeden styčný bod. Bronnikova škola se vyznačuje nemalými náklady na studium, neboť frekventanti musí absolvovat několik stupňů kurzu, pokud se chtějí dopracovat ke slíbené schopnosti "vidět" se zakrytýma očima. Zrovna tak se i kurzy filipínského léčitelství vyznačují nemalými náklady na studium, neboť i zde frekventanti musí absolvovat několik stupňů placeného kurzu, aby se mohli dopracovat k pořadateli slibované schopnosti "operovat" pacienty bez nástrojů, pouze holýma rukama. V obou případech tak pořádané kurzy představují dobře organizovaný obchod s iluzí.
- Bronnikov school exposed - http://www.youtube.com/watch?v=2RKh9Yh-GsU&feature=related
- Bronnikov Test - http://www.youtube.com/watch?v=z_VEWilpfU4
- Derren Brown Tries to Test Bronnikov - http://www.dailymotion.com/video/xdyjr0_derren-brown-tries-to-test-bronniko_people
- A na závěr něco z jiného soudku, jen tak, pro dobrou náladu: http://www.youtube.com/watch?v=eYiciNPWRA8&feature=related
Převzato z autorova blogu na karelwagner.blog.idnes.cz.