22.5.2024 | Svátek má Emil


Diskuse k článku

UKRAJINA: Proč Angličané ano a Němci ne

Dumáte jako co? No přece Velká Británie podporuje Ukrajinu jak dodávkami zbraní, tak výcvikem armády. Dokonce Britové dodávali Ukrajině moderní bojové prostředky ještě dříve, než Rusko na Ukrajinu zaútočilo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
J. Hrubý 18.7.2022 11:46

Slabomyslné

L. Kuča 14.7.2022 15:57

Jo, z lidí, co si myslí, že Adolfovo vítězství by bylo nějaké terno, je mi poněkud blivno. Vůbec si neuvědomují, že by nespíš oni sami někde dřeli za misku neurčité kaše někde v dolech, nebo, pokud by se jim už nedostávalo fyzické kondice, by byli rovnou někde v masovém hrobě. A to nemluvím o morálním rozměru, kdy by jim nebylo proti mysli nechat zařvat miliony dalších lidí.

Já nevím, nemám pocit, že by se o Rusku v našem tisku nějak extra lhalo, zvlášť proto, že třeba záležitosti běžného ruského života se tam moc neřeší. I když tedy veškeré tiskoviny nesleduji ...

To s tím čerpáním vody Čínou z Bajkalu jsem neměl šajna (jo, kdepak kdy se kůn napije z Vltavy, ale kdy hodí čínský dělník koncovou rouru do Bajkalu :-)). Já Vám nevím, jestli by stačilo jim servírovat západní pozlátko a nemistrovat. Trochu o tom pochybuju. V Kremlu podepisujou jednu protiizraelskou rezoluci OSN za druhou, skoro mám podezření, že tam na to mají transportní pás. A to jim přitom Izrael do interních věcí kecá minimálně, pokud vůbec. A i připojení k současnému spolku podporovatelů Ukrajiny bylo z jejich strany velmi, velmi opatrné a nikterak hyperaktivní. Tak nevím, jestli by ten uváděný artikl stačil.? Čína není žádná reálná opora, spíš nouzovka. To musejí tušit i v Rusku. Kvůli byznysu otočí do protisměru přes noc. A nějaký další použitelný Lebensraum by se jim taky zamlouval, zvláště třeba s nalezištěm nějakého využitelného kovu jako bonus .... Většina politiky je celkem špína, ale oni v té 'hadovitosti' celkem excelují.

P. Hák 14.7.2022 14:48

Co vím já, tak je to mix obou přístupů. Rusko není demokracie a dobrovolně-povinný souhlas určitě má svou váhu. Navíc v ekonomice funguje o dost drsnější kapitalismus než u nás a to dává další mocenskou páku. Druhá složka je, že oni sice nadávají na vrchnost, ale v něčem ji podporují. Podle mne zase tam jsou dvě složky - vliv jejich propagandy a selhání západního přístupu. Oni to přibližování NATO opravdu vnímají jako hrozbu...plus měli (IMHO dost oprávněný) pocit, že Západ se nepokouší domluvit, ale diktovat. Plus si někteří možná přečetli, co píší česká média a nestačili zírat. Tady mám na mysli třeba spisovatele Lukjaněnka, který měl Čechy vyloženě rád a na ruskou realitu kouká kriticky, soudě podle jeho knih. Oni si uvědomují, jak to tam vypadá ("v našej straně očeň mnogo problemov", napsala mi známá), ale když jim někdo napíše, jak by bylo lepší, kdyby tenkrát vyhrál lakýrník, tak konec. U nás použili ti, kdo chtěli co nejvíc zhoršit vztahy, právě tuhle kartu. I Bělorusové, kteří vyloženě nesnášejí Lukašenka a Putina a žijí tady, v tom momentě ztuhli.

Jak píšete v tom druhém komentáři, my dva s tím nic neuděláme. Považoval jsem ale za slušné odpovědět :-)

P. Hák 14.7.2022 14:29

Oni se té Číny obávají - drancování Sibiře, usídlování Číňanů po celých vesnicích na ruském území, teď dokonce Číňani čerpají vodu z Bajkalu. Ale asi s tím nemohou nic dělat, nějakého spojence potřebují. Čína je vlastně ani napadnout nemusí, dostane, co chce, pohodlně za pár úplatků místním samosprávám.

Mohli jsme místo Číny být my, ale nechtěli jsme... strašně jsme nechtěli. Přitom stačilo použít nejosvědčenější zbraně Západu: džíny, kokakolu, rokenrol :-) a pár let počkat. Skočili po západním životním stylu jak krysa po špeku.

Máte pravdu, nezměníme to.

L. Kuča 11.7.2022 20:12

Bohužel, je tomu tak. Prakticky si neumím představit, že by naši politici jednotně vystoupili s postojem, který by byl orientován protikladně vůči postoji bruselské progresivistické vrchnosti. Když jsem slyšel Fialovo prohlášení, že s technicky nesmyslným grýndýlem se prostě nedá nic dělat, tak jsem si říkal, že je zle. A vpodstatě jsem se za naši vládu styděl. Naštěstí do toho nejspíš Putin neuvědoměle hodil vidle. Babišova vláda si rovněž moc nevyskakovala. Nad invazí do Iráku si nikdo moc otázky nekladl. Předtím se podlézalo Moskvě i tam, kde to nikdo nežádal. O ‘aktivních občanech’ za německé okupace raději pomlčme.

Jinak v prostředí, v němž se pohybuji, většinou archetyp primitivního ožraly ze zemljanky nemá moc živnou půdu. Můj ‘nejlepší známý’ má o Rusku dokonce až idealizované iluze. (Film Nelyubov byl pro něj trochu dyskomfortní.) Tak to moc nepitváme, za rozepře to nestojí, realitu ani jeden z nás stejně nezměníme. A víme jeden o druhém, že nesledujeme žádné zlovolné cíle. Kolem sebe mám fankluby Putina i Ukrajiny, ale i ti ví, že podceňovat Rusa není dobrý nápad. Možná mezi mládeží máte jinou zkušenost, tomu nemám problém věřit. Oni si lidé rádi takto svoje představy zjednodušují. A ohledně těch paranoidní podezření - nemyslím si, že by to byla paranoia vyloženě vůči České republice jako takové, my nejsme žádná hrozba. Spíše jde o permanentní pocit, že je chce někdo napadnout. Ale pokud jde o tohle, tak by jsi asi měli víc hlídat Čínu. Představa americké invaze na Sibiř či Dálný východ je úsměvná. Takový kolosální debakl nemají zapotřebí.

J. Lukavsky 11.7.2022 19:12

"nechali si to dobře zaplatit" no pokud já vím tak zaplatila Anglie i Československá republika, Francie nevím. Ale SSSR nezaplatil, nebo ne všechno a Stalin to odůvodnit "SSSR zaplatil krví svých vojáků".... také argument. J.L end

V. Čermák 11.7.2022 19:04

Opře, Doplatí...Rv

V. Čermák 11.7.2022 19:03

Tak ty Historické kořeny Ukrajiny nejsou moc hluboké. Krym dostala Ukrajina od Chruščova, Východ od Lenina, Západ od Stalina a Střed od Ruských carů. Ten maličký zbyteček, co nedostala je Ta Ukrajina s Kořeny. Problémem pak je spíše vaše Nenávist k Rusku ( Rušští bolševici, Rušští nacisti, Bolševická velkoruská imperiální rozpínavost, panická obava z Ukrajiny ), které Ukrajině dalo skoro celé nynější území. Což takhle Opláchnouti si přirození vlažnou vodou? ;-D

T. Kohout 11.7.2022 18:54

Není to tak dávno a už to máte propletené. Ta první, starého Bushe, byla kvůli Kuwaitu. Ta byla celkem OK. Ta druhá, mladýho Bushe byla vymyšlenina.

P. Hák 11.7.2022 18:35

Já bych řekl, že jde o dobrovolně-povinný souhlas, i a základě informací odtamtud. Demokracie tam nikdy nebyla, jen tam za Jelcina byl strašlivý bordel a vláda de facto lokálních mafií. Tady to bohužel směřuje víceméně k témuž dobrovolně-povinnému souhlasu vzhledem k aktivitám vlády a spřátelených NGO, což mne (sobecky, připouštím) trápí poněkud více než míra svobody ve vzdáleném Rusku. Vím, u nás zatím ještě lze názory někde vyjadřovat svobodně, ale podstatný je trend a to, že už jen někde.

S tím archetypem vycházím z diskuzí v médiích (ano, je možné, že jiné názory jsou mazány, ale tím se vracíme k omezování demokracie v ČR) a z hovorů s mladou generací. Sám je o ničem nepřesvědčuju, nechci se dostat před soud a na pracák, ale hluchý nejsem. Opravdu mnozí mají představu zaostalé země zbídačených hlupáků.

P. Hák 11.7.2022 18:16

Například spolkové Německo je nástupcem Německé říše. Přiznám se, že k Německu necítím žádnou nenávist, ale já vůbec necítím ke státům nenávist.

Upřímnost nejsem schopen posoudit, neboť jim do hlavy nevidím. Netuším, zda nás Rusko zahrnuje paranoidními podezřeními - já zaznamenal spíše pohled jako na panáčkujícího mopslíka, což vzhledem k národní politické tradici není tak daleko od pravdy. České vlády se tak posledních 70 let chovají.

O. Kaucký 11.7.2022 18:01

Dodali a nechali si to dobře zaplatit, to nebyla žádná dobročinnost.

L. Kuča 11.7.2022 17:29

Samozřejmě oni Anglosasové z toho měli sami obrovské dilema. Na jedné straně potřeba co nejvíc zatopit Hitlerovi znamená na druhé straně podporu zločinného státního zřízení.

L. Kuča 11.7.2022 15:36

Vývoj posledních let naznačuje, že 'germanophobie' je namístě a není příliš radno se na ekonomiku Německa hluboce vázat a místo toho diverzifikovat. Jako v tom rčení o všech vejcích v jednom košíku.

L. Kuča 11.7.2022 15:32

NADZOR nikdy.

L. Kuča 11.7.2022 15:02

To nezávisí na časových lhůtách. A nejde jen o 68. Že někdo něco pronese o nepatřičnosti okupace, ale jen tak z diplomatické povinnosti, a kdyby mu síly stačily, bude Vám vlastně stát na krku dál. Takže pokud se představitelé skutečně upřímně hluboce omluví a navíc proměna jejich skutků to budou stvrzovat, tak můžeme přestat připomínat ihned, ale pokud Vás bude zahrnovat paranoidními podezřeními a vnímat jako svou vlivovou sféru, i když o to vůbec nestojíte, nechť se to klidně připomíná dalších 1000 let.

A samozřejmě na rovině osobní, ruský disident uvnitř SSSR je pro mě pravej drsoň a hrdina, klobouk dolů, nevím, jestli bych v tomhle se ctí obstál.

F. Farniente 11.7.2022 14:53

Broukopytlíkoidní, všesplétající příspěvek páně Vlka s tvrzením , o německé nepomoci Ukrajině, které je zlovolná lež, nebo hluboká neinformovanost. A především, neexistuje žádný "Ukrajinský problém". Existuje suverénní stát Ukrajina s historickými kořeny státnosti, napadený nejdříve ruskými bolševiky a nyní ruskými nacisty. Problémem je naopak bolševická/velkoruská imperiální rozpínavost a panická obava z úspěšného demokratického státu na svých hranicích.

L. Kuča 11.7.2022 14:33

Jo, to máte pravdu, že většinově se formuje vnímání Rusů podle ekonomické kategorie osob, která je s to sem docestovat a platit si zde ubytování. Na Rusa, co žije od výplaty k výplatě nenarazíte, to bych za ním musel dojet. O těch zbylých se člověk tak trochu spoléhá na svědectví z druhé ruky třeba z tamní MHD. Plus z trochu nepochopitelné podpory kroků Vůdce, jež jsou přinejmenším sporné - tam to lze vyhodnotit dvěma způsoby - buďto jde o společnost, kde je možné svobodně vyjadřovat názor (po tom zákonu o "znevažování ruské armády" s absurdními tresty asi ani omylem) - ovšem pokud by tak teoreticky bylo, pak bych si nemyslel nic hezkého o jejich schopnosti "názorotvorby". Druhá možnost je, že to je tzv. dobrovolně-povinný souhlas, a pak si nedělám iluze, že pokud by se nadekretovalo u nás, že Fiala je neomylným polobohem a kdo nesouhlasí, bude důrazně usměrněn, při recidivě by se mu event. mohla zkrátit doba dožití, tak si nedělám iluze, že minimálně 85% občanů srazí podpatky a bude následovat stranickou linii. Někteří začnou sami sebe přesvědčovat, že je to pravda. Nevěřím, že jsme se od osmdesátých let až tak dramaticky proměnili co se ohebnosti páteří týče. Bohužel si nemůžeme vyzkoušet, jak by zareagovala většina Rusů ve stavu bez nátlaku ani shora ani ve své společenské vrstvě.

M.j.: Ten archetyp ožralého primitiva a jeho dopad myslím, poněkud přeceňujete. Je tady, ale spíš jako okrajový jev. Už proto, že občas na nějakého i narazíte. Vedle českého primitiva s 10 pivy v hlavě.

V. Čermák 11.7.2022 12:51

Tak že jsou Sověti nejsilnějším psem si mysleli ještě za Chruščeva, ale pak se zalekli a cukli. Od té doby si to myslí Amíci, ale už také pomalu dožužlávají...Rv

L. Kuča 11.7.2022 12:44

Však já si pamatuji ještě 90. léta a módu vyholených hlav a martensek s hesly "Cikáni do plynu". To už bych rozhodně za nacismus označil. Já myslím, že kdyby mohli, tak by někteří možná couvli, jakože to byla póza, ale někteří by si to vyloženě užili. Stejně tak mi vadí obecně daleko širší tolerance projevů sympatií ke komunismu. Vnímám to jako nebezpečnější.

P. Hák 11.7.2022 12:29

Rozumím. Je to Ukrajinec, je proti Rusku, tak máme pochopení. Ovšem obráceně - v žádném případě!

Já netvrdil, že co Ukrajinec, to banderovec. Z těch, s kterými jsem mluvil, tak nevystupoval nikdo. Ale na druhou stranu pokud některé státy tolerují toto nebo např. pochody veteránů SS, tak to skutečně někomu může připadat, že se nacistům dává pardon.

Ono je také potřeba rozlišit Ukrajince z Haliče a Ukrajince z Oděsy nebo Charkova. To neznamená, že ti druzí podporují Putina, ale na nacisty a spol. mají poněkud jiný pohled než potomci bojovníků divizí "Galizien" a "Wiking".

Tvrzení "Ukrajina je nacistický stát" je přehnané. Tvrzení "na Ukrajině se žádný nacismus nepodporuje" je rovněž přehnané. Vyvarujme se přehnaných tvrzení.

P. Hák 11.7.2022 12:21

Běžný český občas o chování většiny Rusů nevěděl 30 let prakticky nic, když vynechám mediální zprávy o tom, jak je tam všechno nejhorší. K nám jezdil dost specifický výsek jejich společnosti - umělci a sportovci, ale hlavně zbohatlíci, kteří mají sami v Rusku velmi špatnou pověst. Nevím, zda Češi jsou mezinárodně posuzováni podle Koženého a Krejčíře, ale jestli ano, tak pozdravpánbůh.

Vím, že zejména mladá generace si představuje Rusa jako degenerovaného negramotného hladového primitiva neustále provolávajícího slávu komunistické straně, ale to je plod propagandy, nikoli zkušenosti.

P. Hák 11.7.2022 12:15

Takže když někdo něco řekl před 50 lety, bude se to části jeho země připomínat už navěky? A končí to 50 lety nebo to pokračuje dále do minulosti?

Jinak pokud se nemýlím, RF se omluvila za 68. rok ústy Borise Jelcina a Vladimira Putina. Jiné členské státy SSSR to učinily také? Vzhledem k tomu, že SSSR nebyl stát národní, ale "internacionální" (tj. např. ruský disident byl nepřítelem režimu, ukrajinský komunista přítelem), je nekorektní pojímat to z hlediska národností.

L. Kuča 11.7.2022 11:25

Jo, a ty mladý ukrajinský telata, co si neuvědomují, co by znamenalo být skutečným náckem bych nebral vážně a měl pro ně i trochu pochopení, i když si neuvědomují, že dělají propagandisticky medvědí službu. Představte si, že by vůči nám Polsko projevovalo územní nároky, před pár lety by odhryzlo kousek území s polskou menšinou a organizovalo v O-K revíru falešné separatistické hnutí. Chtěl bych vidět co by to udělalo se současnými mladšími voliči SPD. Jestli by nenaskákali rovnou do uniforem SS. Ale nevyvozoval bych z toho, že co Čech, to nacista. Spíš v tom vidím nešikovný a hloupý způsob vymezení se vůči protivníkovi.

V. Zurek 11.7.2022 10:59

Nejsem, ale vy jste jeden z tech hlupaku....

M. Grundmann 11.7.2022 9:55

Po rozpadu Sovětského Svazu se části politiků z východní Evropy nebo původem z této oblasti podařilo pod vedením Zbigniewa Brzezinského přesvědčit Billa Clintona, že je potřeba dát Rusku poslední ránu z milosti tím, že USA znepřátelí Rusko a Ukrajinu. Tento plán se stal hlavním strategickým cílem americké zahraniční politiky, protože se dostal do souladu s novou snahou USA o vytvoření nového světového řádu v čele s USA a Rusko bylo a je hlavní překážkou v této snaze. Rozhádání Ruska s Ukrajinou má být dosaženo vstupem Ukrajiny do NATO. Nejedná se o žádný tajný plán, vyšly o něm knihy a diskutovalo se o něm veřejně v americkém kongresu. Tento boj trvá od poloviny 90. let minulého století a eskaluje dnešní válkou na Ukrajině.

Německo a Francie nemají zájem o vytvoření tohoto nového světového řádu v čele s USA, a proto boj USA s Ruskem o Ukrajinu podporují buď velmi vlažně, nebo se i proti němu staví. Velká Británie naopak boj USA o vedoucí úlohu v novém světě podporuje, a proto také tak silně podporuje jakoukoliv protiruskou akci ze strany Ukrajiny.

J. Lukavsky 11.7.2022 7:59

"Nechtějí nas..t Rusy přes míru" škoda jen, že USA chtěly nas..t Hitlera a dodali SSSR na začátku války 2500 letadel, 1000 tanků, 500 000 aut, 2 miliony párů bot, konzervy, ocel...... prostě váleční štváči, kdežto Němci jsou mírotvůrci za každou cenu. J.L. end

J. Lukavsky 11.7.2022 7:49

Jen drobnost: Irák byl umravňován s požehnáním OSN, alespoň v té první válce. Nu a důvod druhé (bez požehnání OSN) byl, že napadl Kuwait se kterým měla smlouvy USA. Drobnost, že před tím vším Saddám napadl Irán není třeba brát v potaz, vždyť tam umřelo možná i 2 M lidí, kdo by to počítal... J.L. end

M. Hoblík 11.7.2022 7:44

Opře-li se Evropa o Británii a USA, doplatí na to velice!

J. Vávra 10.7.2022 23:34

To spíš Vy slastně učůráváte, když Putin zachřestí zbraněmi a vyhrožuje Západu atomovkami. Jste ubohý blb, co kálí do vlastního hnízda kvůli východnímu primitivnímu despotovi. Odstěhujte se do Putinova ráje a užívejte si ruské svobody, proč se u nás trápit pod diktaturou EU, když je to pro Vás tak nesnesitelné...