19.5.2024 | Svátek má Ivo


Diskuse k článku

UDÁLOSTI: Nečas a rozchod s minulostí

Po neúspěšné prezidentské kampani Karla Schwarzenberga to vypadalo, že téma "události let 1945-6" je u nás díky kandidátově nemožnosti na nějakou dobu zacementováno.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
S. Kubů 28.2.2013 0:17

Celkem přesně řečeno

Snad bych jenom doplnil, že součástí kolapsu právního státu za 3. ČSR bylo zrušení obecních samospráv hned v roce l945, které fungovaly již nejméně 100 let a zrušit se je neodhodlali ani nacisté za okupace, a jejich nahrazení Národními výbory. Stalo se tak dalším Benešovým dekretem a řečeno spolu s P. Tigridem šlo o průhlednou bolševickou manipulaci typu "všechnu moc sovětům". Souhrnně se tomu tuším říká manipulovaná anarchie. 

J. Jurax 27.2.2013 18:20

No, stručně řečeno

Beneš si tehdy vybral dobře. Nebo přesněji - z mnoha špatných možností si zvoli tu nejméně špatnou. Budiž mu za to děkováno.

Co by se stalo po sametu a po dělení republiky, kdybychom si tu nechali zpupnou německou menšinu, byvší Hitlerovu pátou kolonu? Co když by zase chtěla domů do bohaté bundesrepubliky? A co kdybychom se cukali a nechtěli zase připustit odtržení Sudet?

J. Barto 27.2.2013 20:36

Re: No, stručně řečeno

Boze to by bylo Jurax hrozne, treba by komuniste volby v r.1946 prohrali, treba by jsme se neschovali 40 let za zeleznou oponu. Nemohu dal, pada na mne hruza!!!

J. Jurax 28.2.2013 0:25

Re: No, stručně řečeno

Jojo, padá na Vás hrůza ... a z čeho račte soudit, že by třeba komančové v r. 1946 nevyhráli volby? Souvislost s tématem mi poněkud uniká ...

J. Stejskal 27.2.2013 21:19

Re: No, stručně řečeno

Samozřejmě. Nešlo to tehdy jinak. S odstupem pomalu sedmedesáti let se to hodnotí! To je každej chytrej a mává lidskými právy. Vyprávěla mi to matka. Ta nenávist byla veliká. Samozřejmě, že se s tím svezly excesy a kreténi, jako vždy ve výjimečných situacích. Ale tenkrát to bylo všem jasné: Příčina a následek. A platí to do dneška. Myslím, že se to smlouvou s Německem uzavřelo a mají to nechat spát. Je mi 65 let a i já jsem se narodil až tři roky po tom. A měl jsem aspoň své nejbližší jako pamětníky. Jak to proboha chtějí dnes hodnotit politici generace Nečasů a Hašků? Půjdou se podívat na nějaký film?

S. Ševeček 27.2.2013 22:51

Re: No, stručně řečeno

Asi tak, pane Stejskale.

T. Marek 27.2.2013 17:30

Nejsem obdivovatelem

pana prezidenta Beneše, ale jeho pozice byla ke konci války a po ní velmi vratká. O politickém rozdělení Evropy bylo rozhodnuto. Po Mnichovu přišla Jalta i Teherán. Politiku Československa ovlivňoval s tichým souhlasem ostatních mocností už Stalin. V únoru 48  jen bylo dílo dokonáno, když L. Svoboda a J. Masaryk nepodali demisi a tím neumožnili vypsání nových voleb (ovšem jak by volby v r. 48 dopadly těžko říct, v r. 46 je v Česku vyhráli komunisti).

J. Vintr 27.2.2013 17:52

Re: Nejsem obdivovatelem

Mnichov byl důsledkem Benešova chytráctví, protože při vzniku samostatného Československa někam zapracoval, že se případné další hraniční spory budou řešit mezinárodní arbitráží. Proto ho ten Mnichov tak bral - bál se, že mu to někdo otluče o hlavu. Ale tohle bych mu vůbec nevyčítal, protože Hitler by nás stejně zabral a možná to mohlo dopadnout ještě hůř - že bychom se k Němcům přidali dobrovolně jako bratři Slováci.

Ale s tím rozdělením Evropy na Jaltě a v Teheránu, je docela možné, že myšlenku nechat nás napospas Stalinovi, zasadil do hlavy Rooseveltovi a Churchilovi právě intrikán Beneš. On se totiž už od roku 1944 nepokrytě snažil, abychom se stali součástí sovětského bloku. Všechno co dělal, směřovalo jasně k tomu, aby u nás po válce vyhráli bolševici. Přepočítal se ovšem v tom, že čekal od bolševiků za svou práci pro ně patřičný vděk.

P. Pavlovský 27.2.2013 17:56

Re: Nejsem obdivovatelem

V Jaltě nebylo rozhodnuto nic, podělali jsme si to sami s Benešem v čele.

Zařídili to zdejší komunisté. Viz poslední Respekt.

Srov. Finsko.

J. Jurax 27.2.2013 18:22

Re: Nejsem obdivovatelem

Přesně. Srovnejme se s Finskem ...

J. Boleslav 27.2.2013 15:52

Pěkný článek, naprostý souhlas

J. Ištok 27.2.2013 15:36

tož nevím

a bude sa im posielať v rámci odpravedlňovaní posielať každoročne aj tých 100 volov ?

J. Boleslav 27.2.2013 15:54

Re: tož nevím

Nebylo by to špatné. Volů máme, i při pohledu na řadu zdejších příspěvků, viditelně neurekom. Mohli bychom kvótu klidně mnohanásobně povýšit. Otázkou je, zda by byl o ně na druhé straně dostatečný zájem. :-)

J. Ištok 27.2.2013 15:58

Re: tož nevím

asi nebyl

J. Schwarz 27.2.2013 13:55

"Vyhnání" se jeví jako

zlo z dnešního pohledu, když se jeden kouká z Bavorska na pradědkovu louku a říká si - tak ta mohla být moje. Ale, upřímně řečeno, kdybych měl v r. 1948 na výběr být "vyhnán" do západní části Evropy jen v tom, co mám na sobě nebo zůstat v domku v Sudetech, ale pod komančem bral bych vyhnání. A ještě bych to považoval za štěstí. Konečně, i dnes jeden považuje Klausovu amnestii za neoprávněný dar lotrům, z nichž mnohý opouštěl teplý kriminál se zaručenou stravou zatímco venku mrzlo. A ani většina propouštěných nežádala o prodloužení pobytu. ČSR po válce byla pro většinu nekomunistů jedním velkým kriminálem a být "odsunut" rovnalo se propuštění.

T. Marek 27.2.2013 17:39

Re: "Vyhnání" se jeví jako

Já nevidím problém ve "vyhnání", ale ve zvěrstvech, které je v určité míře provázely. také vím od svých německých přátel (vyhnanců), že jen menší část z odsunutých pěstovala folklór revanše a odškodnění. Ti rozumnější to chápou jako důsledek války, rozpoutané Německem

A je-li někdo háklivý na kolektivní vinu, tak ať zajede do Lidic, zjistí si kolik lidí zahynulo při náletech, různých pogromech atd. Neschvaluji to. Válka je svinstvo vždy a za všech okolností.

Ale nebudu vytrhávat části ze souvislostí jen proto, že formálně již bylo po válce. Tak snadné to není. příklad rozpadu Jugoslávie je velmi poučný.

P. Pavlovský 27.2.2013 18:09

Re: "Vyhnání" se jeví jako

Totalitu s koncentráky rozjel Hitler v hlubokém míru (stejně jako Stalin o 10 let dřív).

Ještě Mnichov, po kterém utekly spousty Čehů ze záboru a všichni tamější Židé byli zatčeni a odvlečeni, se odehrál v míru. Chamberlein dokocne argumentoval tím, že mnichovskou smlouvou byl zachráněn evropský mír.

Ano, Lidie či Ležáky, to byly tresty za údajnou kolektivní vinu. Bylo to za války a spáchal to totlitní režim.

Ovšem když jsme odsouvali Němce, tak už také nebyla válka, byl mír. "Odsun" byl v míru a páchal jej režim státu údajně demokratického (naše III. republika až tak zcela demokratická nebyla, viz Národní fronta.)

Jugoslávie je něco jiného, tam byla občanská válka, zatímo u nás byl POŘÁDEK.

J. Jurax 27.2.2013 18:52

Re: "Vyhnání" se jeví jako

Ano, byl mír, několik měsíců po nejstrašlivější válce všech dob, kterou v Evropě rozpoutali Němci a spáchali při ní nepředstavitelná zvěrstva - a sudetští Němci byli Hitlerovou pátou kolonou, terorismu se dopouštěli už v míru před válkou ... a dohodili  (ve spolupráci s krátkozrakými francouzskými a britskými politiky) Hitlerovi nepoškozený zbrojní průmysl špičkové úrovně a výzbroj pro čtyřicet divizí ... cca čtvrtina tanků, co v létě 1940 převálcovaly Francii, byly buď bývalé čs. tanky LT-38 - PzKpfw 35(t) - a výrobky byvších českých zbrojovek LT-38  - PzKpfw 38(t) - viz třeba http://www.panzernet.net/panzernet/fotky/tanky/pz38/079.jpg

P. Pavlovský 27.2.2013 19:04

Buďte korektní:

Válku nerozpoutali Němci, ale nacisté -  jiné Němce zavírali už od 1933 do koncentráků.

Podobně občanskou válku, která tu de facto řádila od února 1948, nerozpoutali Češi, ale komunisti.

J. Jurax 27.2.2013 19:34

Re: Buďte korektní:

Jo - a ti nacisté nebyli Němci, ale Hotentoti, stejně jako ti komunisté nebyli Češi, Moravani a Slováci, připadně ještě Slezané? Jdětež s tou politickou korektností do háje ...

P. Pavlovský 27.2.2013 23:15

Re: Buďte korektní:

Nacisté i antinacisté byli Němci,

komunisté i antikomunisté byli Češi!

Pochopte už konečně, že se ty hranice neshodují, ale KŘÍŽÍ!

M. Hoblík 27.2.2013 10:33

Je to špatná doba, zlý čas!

Prasátka s nacpanými pupky řídí společnost, kašpárci místo hraní divadla przní politiku, nenasytná církev rve maso z živých i mrtvých a z nudy se věnuje homosexuálním hrátkám, dělník se stydí za kladivo, učitelé neučí, lékaři protestují a studenti rozhodují o tom, co je demokratické. O tomto čase budeme v budoucnosti raději mlčet a zapírat. Ještě že můžeme statečně pomlouvat ty nezbedné komunisty! Zatím v řadě - místo na banány čekáme na práci a na podporu.

J. Barto 27.2.2013 11:44

Re: Je to špatná doba, zlý čas!

Chtel jsem reagovat, nemohu, rozplakal jsem se.......

F. Navrátil 27.2.2013 12:05

Re: Je to špatná doba, zlý čas!

     Vážený soudruhu pro tebe by asi bylo nejlepší a nej-

užitečnější kdybys zažádal o vystěhování do Severní

Koree. Tam by se ti určitě líbilo.

J. Novak 27.2.2013 17:48

Re: Je to špatná doba, zlý čas!

Typická reakce modroptáka na pravdivé konstatování skutečnosti.

J. Jurax 27.2.2013 18:53

Re: Je to špatná doba, zlý čas!

Typická reakce rudocha  na pravdivé konstatování skutečnosti. ...

J. Ištok 27.2.2013 16:05

Re: Je to špatná doba, zlý čas!

...krivda za stôl sadla, pravda u dvier žobre .. /P. O. Hviezdoslav/ pekne ste to napísali a je to pravda, za túto dobu, za túto politiku a za niektorých politikov nás dejiny zopsujú pod čiernu zem.

J. Jurax 27.2.2013 18:55

Re: Je to špatná doba, zlý čas!

čekáme na práci a na podporu - ono jak kdo - ti co nečekají, ale práci hledají, tak ji seženou - tedy pokud umí i něco jiného než čekat v řadě na podporu ...

F. Svoboda 27.2.2013 10:10

Správnost odsunu německého obyvatelstva.

http://www.lidovky.cz/na-slovensku-se-vedou-spory-ohledne-dvojjazycneho-oznaceni-zastavek-12n-/zpravy-svet.aspx?c=A130226_205516_ln_zahranici_pv

článek jasně ukazuje, co znamenají přílišné nároky menšin, které mohou následně vyústit v autonomii a odtržení od suverenního státu. Z tohoto pohledu bylo jedině správné, že byl odsun německé menšiny proveden. Zabránilo se tak podobné situaci, které dnes čelí Slováci ! ! !

R. Langer 27.2.2013 12:22

Re: Správnost odsunu německého obyvatelstva.

... o Kosovu ani nemluvě...