5.5.2024 | Svátek má Klaudie


Diskuse k článku

POLITIKA: Mimořádně špatný zákon o neziskových nemocnicích

Levicové většině se ve Sněmovně opět podařilo přehlasovat Senát, a schválit tak zákon o veřejných zdravotnických neziskových ústavních zařízeních. Zákon, který během projednávání v Parlamentu vzbuzoval řadu emocí, teď čeká na posouzení prezidentem republiky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
jepice 10.5.2006 19:12

Re: Re: Re: Re: Re: Pan president

Akciovky si nekladou za cíl, být systémem. Nebo to snad někdo, kdo je zakládá, tvrdil? Akciovky byly jednou z mnoha možných reakcí na nefukční systém.

MUDr Jiří Kilian 10.5.2006 19:19

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pan president

Podíveh¨jtem systém není determinován tím, že ho někdo určí.  Spousta přírodních systémů funguje bez nějakého přičinění organisátorů.  Jestliže přeměna nemocnic na a.s. je všeobecná, pak je tu síť  nemocnic, a.s. a tedy jejich systém.

Přeměna nemocnic na a.s. jako reakce na nefunkční systém. No. Já Vám nevím. Skoro bych řekl, že spíše stát učinil obrovskou chybu, že nemocnice předal krajům. Já se krajům ani moc nedivím, že se nemocnic chtějí zbavit z hlediska hospodaření. To je veliká přítěž a veliké závazky.  Na druhé straně - Bendl napřed Rathovi nabídl, že nemocnice vrátí státu, Rath ho tedy k tomu vyzval, chytl za slovo, dnes representace středočeského kraje tento návrat odmítla.

Pohled na věc je z různých bodů. Kdyby ti, co stojí v čele, aby předepisovali, co je správné, užitečné a spojené se zákony, konali podle svého poslání, mnhoé by se vyřešilo.  Jenže všechno je jinak.

jepice 10.5.2006 19:24

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pan president

Souhlasím - s tím posledním odstavcem bez výhrad. :-)

MUDr Jiří Kilian 10.5.2006 19:29

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pan president

Ale aby oni takoví byli, musí být takovými i ti, kteří je volí, neboť z nich vzejdou. A to zase, pohleďte na obsah a formu těch statí zde, v této diskusi, máme sami sobě co zametat před vlastním prahem, pravda, coby voličové, že.

jepice 10.5.2006 19:35

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pan president

No jo. A to tahle stránka není z nejhorších.

MUDr Jiří Kilian 10.5.2006 19:47

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pan president

Ano, skutečně není z nejhorších, proto taky si tu občas " zajdu " , vůbec se mi Neviditelný pes zdá v současnosti nejpřehlednějším médiem. 

V naší tzv. demokracii stalo se obyčejem počítat hlavy a nedbat mozků.  Mezi liodem zase stalo se přijímaným náhledem, že čím větší řev, tím větší pravda. Oblíbená jsou slova, nehodná slušného člověka, co dříve bývalo nemravné, je dnes obyčej a málem druhá přirozenost. 

Co není sprosté, skoro není vtipné, jenže když Vláďa Menšík řekl doprdele, tak to nikdo nebral jako sprosté,  protože to ani sprosté nebylo. Dnes pomalu nevidíme baviče, který by skrze absenci myšlenek nepoužíval nemravné výrazy  a baví lidi jen tím, že je veřejně vyřkne.

Všichni poukazovali, jaký je Zeman arogantní, ironický, bonmotický, kdekdo se snaží ho nyní napodobit, nejže málokdo je taková bedna, jako byl on. Presidenti Havel i Klaus jsou čestnými výjimkami mezi nejznámějšími našimi politiky - mají co říci a říkají to slušně.  Zbytek politické scény jsou dva tábory, jeden se vysmívá druhému a blázni jsou všichni.

Český národ neumí od pradávna sám sobě vládnout.

vládík 10.5.2006 21:06

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Pan president

Pak se ale musíme chovat podle tohu "jinak"

vládík 10.5.2006 20:55

Re: Pan president

Nejsem příznivcem pana Klauze. A to tak, že vůbec. Ovšem vytýkat mu malou pracovitost, nízkou vdělanost či nerozum může (promiňte) jen pitomec.

Všichni, kdo vám dodávají cokoliv se řídí občanským zákoníkem. Zdá se, že už 15 let úspěšně fungujeme. V čem tedy vidíte problém.

MUDr Jiří Kilian 10.5.2006 21:35

Re: Re: Pan president

:-)))) to je skoro přesně, až na to, že já zrovna si prof. Klause velice vážím a jsem jeho příznivcem a vždy jsem říkal, že ODS bez Klause znamená vládu bez ODS :-)))

Fafa 10.5.2006 14:09

Miliony

Nicméně - přijměme jeho výzvu a podívejme se, kdo si rozebral ty miliony.

Na tom forma vlastnictvi celkem moc nezmeni. Ve skutecne "ziskove zamerenem" podniku si je rozeberou akcionari formou dividend, pripadne spravni rada formou tantiem. V neziskove nadaci si je rozebere vedeni formou mimoradnych odmen, v cirkevni neziskovce se za ne opravi klaster v Zelive. 

Otazkou spis je, jestli zisk produkujici nemocnice v Jihlave ma srovnatelne lecebne vysledky s nemocnici v Pelhrimove, Havlickove Brode, pripadne krajskymi nemocnicemi v Ceskych Budejovicich a Brne. Pokud ano a ty ostatni nemocnice jsou ve ztrate, tak mne osobne by spis zajimalo, kdo a jak si "rozebira" penize tam. 

pavel 99 10.5.2006 14:20

Re: Miliony

"...tak mne osobne by spis zajimalo, kdo a jak si "rozebira" penize tam..." - tiše. Právě proto tu máme zákon o "neziskových organizacích" aby zařízení, která by nám vnucovala takovéto nevhodné otázky, jednoduše neexistovala.

element 10.5.2006 14:31

Re: Re: Miliony

A která zařízení se ptají na hospodaření na př. již zmíněných DP ?

IS 10.5.2006 15:38

Re: Re: Re: Miliony nebo pacienti ?

Jako větší problém mi připadá se dovědět, jakou kvalitu péče nemocnice poskytují. V tomto směru jsou informace velice skromné.

MUDr Jiří Kilian 10.5.2006 16:00

Re: Re: Re: Re: Miliony nebo pacienti ?

To je patřičný zájem.  Pokusy vytvořit nějaká schemata nebo systémy hodnocení se dějí, a to tak, že nadmíru. Je tujistý obecný problém, na kterém to vázne - praktická neměřitelnost výstupů. Pro ilustraci - je těžké říci, jaká je peněžní cena úzdravy, zdraví, života.  Jsou jisté ukazatele výsledků péče, které by mohly být vzaty do nějakých hodnotících systémů. Problém je s interpretacemi :Dám takový příklad : novorozencká úmrtnost na novorozeneck stanici mého oddělení je nulová a je tedy nižší, než úmrtnost na perinatologických špičkových centrech. Problém je v tom, že my poskytujeme péči pouze fysiologickým novorozencům, takže tu není až na nějké výjimky důvod k jiným výskledkům. Jevit se můžeme jako nejlepší, ale zdaleka nejlepší nejsme. Dalším způsobem hodnocení může být třeba průměrná ošetřovací doba,  nebo třeba hodnocení kvality podle Drg systému, který je možná zatím vůbec nejkomplexnější. Jde také o to, kdo se o tu kvalitu péče zajímá a podle toho by mohl být nějak informován. Dříve jednou za čtyři roky kraská prověrka - něco na způsob jakéhosi supervisorského zevního auditu - vyhodnotila činnost obor od oboru v dané nemocnici a navrhla nápavná optření.  Ač o tom veřejnost nic nevěděla, myslím si, že to byl dobrý způsob garance vlastní kvality péče.

MUDr Jiří Kilian 10.5.2006 16:06

Re: Re: Re: Re: Miliony nebo pacienti ?

Dns jsou různé vnitřní i zevní audity, je ISO, akreditace. Většin az nich spočívá spíše v administrativně byrokratických hodnoceních a ač namnoze dílem k čemusi slouží a cosi vypovídají, není to nějaké zaměřené hodnocení na vlastní medicínskou  a ošetřovatelskou péči. Mnoho se dnes píše, řeční a klade důraz na různé zevní znaky. Jsou to věci významné, ale ne základní. Když přeženu pro ilustraci, tak usměvavá sestřička je na pendrek, když nepozná , kdy má zavolat doktora a ten, byť by byl ve fraku, je na pendrek, když neví, co dělat.  Kdysi mi zašíval jeden doktor rozdrcenou nohu a klel u toho jak pohan a nadával mi , co jsem na té motrorce blbnul.  Ale chodím.

MUDr Jiří Kilian 10.5.2006 16:16

Re: Re: Re: Re: Miliony nebo pacienti ?

Taky se hodně chce vybírat si a hodnotí se péče podle toho, jestli si pacient mohl vybrat  to nebo tamto. Je to také dílem možné hodnocení, ale jen dílem. Ad absurdum by přeci nikdo asi nchtěl samoobsluhu, v níž by sám si vzal, co se mu líbí, hodí, co si přečel v letáčku, nebo co slyšel v televisi nebo od kamaráda.

Kdybych já měl dnes vybrat nějaký systém, podle kterého by se to které pracoviště mohlo hodnotit a presentovat, pak bych asi vybral hodnocení trojí : první, medicínské - způsobem hodnocení odbornou společností.  Druhé, organisační - na způsob ISO certifikace. Třetí, řekněme statistické .- na způsob statistických údajů, použitelných po srovnatelná zdrav, zařízení. V tomto byla by i zavzata plnění norem personálního, prostorového a  přístrojového vybavení a plnění vládou schválených koncepúcí oboů. 

pavel 99 10.5.2006 17:36

Re: Re: Re: Re: Re: Miliony nebo pacienti ?

Jakkoli byrokratické hodnocení z principu nesnáším, musím uznat, že "pokročilejší" ISO TS má v sobě velmi racionální jádro - veškeré dění v organizaci kvalifikuje jako "procesy", v těchto definuje vazby a pozitivní i negativní jevy a úplně ve všech procesech se pokouší hledat nejdříve příčiny negativ a následně jejich snížení či odstranění. A to by jakémukoliv zdravotnickému zařízení nepochybně prospělo. (Pochopitelně musí to dělat člověk, který věci rozumí a nenechá se "opít" hromadou papírů.)

MUDr Jiří Kilian 10.5.2006 17:42

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Miliony nebo pacienti ?

No, my ISO certifikaci máme,  certifikátor samozřejmě patřičný. Je to tak napůl , skoro bych řekl, že spíše dbá na popis procesů a průkaz jejich existence, než na jejich obsah, ale nechť.

IS 10.5.2006 19:49

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Miliony nebo pacienti ?

MUDr Jiří Kilian . Děkuji za výklad. Vzhledem k zaměstnání v auditorské firmě  na ISO 9000 mám povědomí o systému, i když z jiných oborů, než je zdravotnictví. Zevně jsou však jakékoli vnitřní systémové vazby zakazníkovi - pacientovi ukryty. On potřebuje výstupy v podobě konkrétních údajů, aby mohl srovnat nabídku - provést "benchmarking ". Přesto postavení pacienta zůstane vždy velmi asymetrické vůči zdravotnickým zařízením.

MUDr Jiří Kilian 10.5.2006 19:59

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Miliony nebo pacienti ?

Ano, to já chápu. Nicméně mám i ten pocit, že onen certifikát sám o sobě dává pacientovi jakousi část garance.  Ona asymetrie postavení je dle mého soudu přirozená a já výraznější než jinde ve vzzájemných vztazích. To zase na straně druhé je kompensováno nepsanou formou, ethosem, principem vztahu lékaře ( zdravotníka, zdrav, zařízení ) k pacientovi.  Tento vztah není běžný.

Já právě proto nemám medicínu a zdravotní péči vůbec za obchod, zdravotnické zařízení za podnik. I proto se mi a.s. nelíbí jeko jediná forma, i proto se m nelíbí pojem klient, lépe řečeno jeho obsah.

Ostatní výstupy, které by pacientovi daly nějakou představu o tom které zařízení, bychnavrhl tak, jak jsem napsal. Nebylo by to ani dokonalé, ani ideální, ale myslím si, že docela cdobře možné. Drtuhá věc je, k čemu to má sloužit a kde.  Třeba v naší nemocnici, myslím si, že je to spíše věc , která nslouží k výberu zařízení, ale pro jakési seznámení s místem, kam pacient přichází pro péči.  Jinde to může sloužit i k vývěru, ve větším městě, kde je více nemocnic.

MUDr Jiří Kilian 10.5.2006 20:04

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Miliony nebo pacienti ?

Mnohé tzv. výstupy - informace, P.R. systémy, jsou spíše oblbující, než vskutku informující. Proto docela obecně varuji před validitou mnohých informací.  Řeknu příklad, řekněme,raději, že smyšlený. Nemocnice vyhlásí nadregionální působnost v oboru P. Tato nemocnice nesplňuje základní požadavky na zajištění péče v onom oboru, požadavky, dané např. koncepcí oboru.

Kdo to ale ví, že. Takže lidé v naději jdou, dokonce i platí, co nemusí. V prosté bezmezné důvěry, z  jakési představy, že litera scripta manet.  Okolí mlčí,. Mlčení je souhlas a také obrana před soudními spory. Takže ti lidé se vůbec nedovědí, co by asi měli se dovědět.

MUDr Jiří Kilian 10.5.2006 20:11

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Miliony nebo pacienti ?

A ještě jedna věc : důvěra, to je ve vztahu lékař-pacient oboustranné více, než si kdo dovede domyslet.  Tato důvěra je ale nepopsatelnmým, písemně nedefinovatelným vnímáním vztahu. Modernisté se snaží ji vložit do jakýchsi kriterií, což je primárně nemožné. Páterovi ve zpovědnici také nepředkládá žádný církevní managr lejstra o informovaném souhlasu, aby je rozdával věřícím. A přesto tam důvěra je, neboť kdo stratil víru, nemá již co stratit.  Já si myslím, že mnohé věci nelze dát do nějakých norem, psaných,právních,zákonných.  A jestliže je to tak, že vidíme - a kdo vskutku seriosně věci vnímá, tak to vidí - že zde nějak nadvakrát ona informace v podobě komplexně vypovídajících údajů jaksi není možná, prostě proto, že se to neumí, pak tedy ta důvěra má nesmírný výzan, A nezíská se lejstry, ale zkušenostmi lidí, pověstí, pílí , se kterou je ta pověst tvořena. A holt pak někdy stačí pomluva, která jako uhel buď popálí nebo apsoň pošpiní, a pověst se změní.

MUDr Jiří Kilian 10.5.2006 15:42

Re: Miliony

Já jsem tím chtěl ale v kontextu s jinýmipříspěvky ukázat, že ony peníze, ony miliony, nejsou penězi pro zdravotní péči, ale pro vyumělkované orgány, které nemají jiný smysl, než být trafikami pro zasloužilé straníky, kteří ještě neměli šanci si polepšit za svou stranickou aktivitu.

Jmenování do orgánů a.s. lze přehlédnout a jeho způsob taktéž v jednotlivých samosprávách, je to docela otevřeně sděleno. Budou tam zástupci politických stran.

J. T. 10.5.2006 16:05

Re: Miliony

Jestliže soukromá nemocnice zaplatí za nějaký přístroj 45 milionů a státní "fakultní" nemocnice za tentýž přístroj 90 milionů, tak je vcelku jasné kde ty miliony mizí.

Fafa 10.5.2006 16:14

To JT - Miliony

Velmi dobra poznamka. Je tohle ciste teoreticke prohlaseni nebo mate presvedcive dukazy?

MUDr Jiří Kilian 10.5.2006 16:22

Re: To JT - Miliony

No, to je kontradotaz také namístě.  Nicméně podstanější by bylo znát způsob volby dodavatele - výběové řízení. Ono je to s těmi srovnáními vždy těžké. A je i těžké se rozhodovat mezi nabídkami. Dají Vám jedni za nějaký přístroj vyšší cenu než druzí, ale berou na sebe jiné záruky a servisní povinnosti.  Obyčejný monior pro příklad, cena 150 - 400 000 Kč. No, jedni 5 let zaručí servis tak, že při výpadku do 12 hodin přístroj vymění a pak po opravě zase vrátí, dodají tiskárnu papír a program k napojení na NIS , druzé nic z toho a máte reference odjinud, že oprava trvá měsíc.... já se bojím hodnotit jen tak podle ceny pístroje, nemluvě už o tom, že není monitor jako monitor nebo inkubátor jako inkubátor....Obecně povrchní hodnocení podle jednoho ukazatele není nějak ilustrující celou věc.

AeroKarel 10.5.2006 17:05

Re: Re: To JT - Miliony

Jo, to bych věřil. Ale sem tam nějaký ten úplateček při tom asi také proběhne. Jenže tomu se brání těžko kdekoliv, kde nenakupuje přímo majitel .......

jonáš 10.5.2006 17:46

Re: Re: Re: To JT - Miliony

Ale jděte. On si majitel leckdy taky rád trochu uleje bokem před berňákem nebo minoritními vlastníky ;-D

Mimozemstan 10.5.2006 23:34

Re: Re: To JT - Miliony

Trochu do tech medicinskych pristroju "fusuji" a tak bych jenom rad dal jendu poznamku. Monitor, ci jine zdravotnicke zarizeni pro pouziti v nemocnicich podleha rade prisnych regulativ. To neni jen otazka servisu. Nelze zajit do nejblizsiho obchodu a nahradit podobnym mnohem levnejsim pristrojem.

Duvod je prosty. V nemocnicich a na klinikach je rada velmi citlivych pristroju na analyzu. Pokud bude jeden zakoupeny pristroj rusit ty ostatni, tak to muze ovlivnit vysledky testu pacientu. I zapnuty mobil muze pri spatne urovni signalu  rusit. Proto je zasada, ze medicinske pristroje nesmi rusit a nesmi byt nachylne k ruseni zvenci. To se resi specialnim designem pristroju a prokazuje potom tzv. EMC testem, obe delaji vyrobky drahe; proto take pristroj urceny pro zdravotnictvi je v jine cenove relaci nez napr. vas monitor doma.

Ovsem nektere velmi citlive pristroje proste vzdy nemuzete izolovat tak, ze v celem frekvencnim pasmu nebudou ovlivnitelne zvenci. Timto bych chtel take apelovat na omezeni pouzivani rusicich pristroju (mobily, pocitace, jine pristroje, kde je frekvencne taktovane CPU) v blizkosti specializovanych pracovist (u obvodaka je to jedno). Pokud je tam napsano vypnete mobil, tak to dodrzet. Ovsem na druhou stranu ze strany zdravotniku neveset zakazy na kazdem rohu, protoze to bude ignorovano.

J. T. 10.5.2006 16:54

Re: To JT - Miliony

Převzal jsem to z jednoho článku na ihned. Ale už je to delší dobu a link nemám. Nicméně je to klasická ukázka toho, že státní instituce nemá důvod šetřit. Ale tohle funguje i v jiných oblastech. Každý kdo přišel do styku s výběrovými řízeními ve státních institucích Vám může povyprávět.