17.5.2024 | Svátek má Aneta


Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
vlasta 11.6.2008 19:34

Re: Re:

vlasta 11.6.2008 19:34

Re: Re: nechutné

Tante 11.6.2008 19:11

Re: Re: Ach jo, pane Suchý,

Nezlobte se, ale hry pana Suchého z poslední doby taky nejsou žádné umění! A kdo má posuzovat, kdo dělá umění a kdo ne? Vy snad? Prostě buď budou dostávat malá divadla dotace všechna, nebo žádná. Stejně jako malé pivovary. Stejně jako kdokoli jiný.

Tante 11.6.2008 19:07

Re: Re: Re: Re: Pane Suchy

Ano. Ale na klidné a důstojné odcházení musí být dva. Posametový pan Suchý ale ztratil něco ze svého lesku i důstojnosti, několikrát, opakovaně, stále více.

Pamatujete, jak se čekala záplava  kvalitního umění všeho druhu, ať už z disidentských, undergoundových či napůl trpěných oficiálních zdrojů? A co se konalo? No skoro nic! To platí i o Semaforu, který byl za totality přece jen omezován cenzurou. Ale ono ani bez cenzury nevzniklo nic srovnatelného se šedesátými lety nebo z počátků éry s panem Havlíkem (mám na mysli zejména Vámi zmiňovanou Kytici).

Dnes v člověku hry pana Suchého vzbuzují často pocit studu a trapnosti a zejména hlubokého smutku. Proto na ně lidi nechodí, víme? Protože si chtějí uchovat důstojnou vzpomínku na TEN Semafor.

Majkkl 11.6.2008 19:05

Re: nechutné

Chápu. Kultura pro tebe rovná se Blesk a A-ha, viď!

Majkkl 11.6.2008 19:03

Re: Ach jo, pane Suchý,

.. a já prostě tvrdím, že dávat dotace od daňových poplatníků takové komerční šmíře, jako jsou muzikály s Lucií Bílou v divadle páně Kratochvíla, je nesmysl. Tyhle srágory se vždy uživí samy, od toho se zvou komercí. Se stejnou logikou byste měl doporučit placení koncesionářských poplatků televizím Prima a Nova, přece taky vysílají televizní pořady a obchod je obchod, ne?

vlasta 11.6.2008 18:59

Re: J

vlasta 11.6.2008 18:58

Re: Pan

Příspěvek spíše do Literárních novin :-/

grr 11.6.2008 18:57

Re: VLKu, VLKu

čertví, jestli by Semafor bez toho nesnesitelného a levného socíku vůbec vznikl. V tuhým kapitalismu by si Suchý musel zkraje sehnat velký prachy, aby ho založil a udržel. Proto je teď JS tolik nostalgickej, jojo, začátky měl svěží, ale Šlitra z hrobu nevyhrabeš a s Molavcovou je to fakt ubohý trsání. A ohledně kýčů, prosím neplést umění s plagiátorstvím, šuntem a tretkou. Pokus Knížáka o paradox, tj. povýšit trpaslíka na umění moc nefunguje. Jako moc nefunguje ten dnešní dýchavičný Semafor, který chce taky  "kabaret" povýšit na nepostradatelné umění s nárokem na dotaci. To všechno vodnéééééés čááááás.....

vlasta 11.6.2008 18:54

Pokud jde specielně o Semafor,

bude muset přijít nějaký úplně nový. Semafor.

JK 11.6.2008 18:45

Pan

 farář Kalous, návštěvou u pana děkana ve Studenci, vkládá do úst svých farníků, žertujících o jeho chudobě: „s tím farářem je lekrací, on má kalhoty hrkací“. Oba mužové smáli se tomu upřímně a i mně, dítěti už plynule čtoucímu, líbilo se to moc. Jen pomalu jsem přivykal náročnému humoru Jiřího Štuchala a pamatuju si jistě, že V+W mi připadali jacísi sveřepí a nevlídní – kdoví, čeho by byli schopni. Ale doba si rovnala lidi k svému obrazu a dodneška, když to na mě přijde, pustím si něco od S+Š radši z SP desky než z nějaké MP3. To byl, z pohledu pamětníka, vývoj přirozený a možná dokonce jsme byli svědky jeho vyvrcholení. To aspoň napadá člověka při pohledu na různé baviče, vybírající své žerty z hlubin senkroven, kteří v soudném člověku vyvolávají odpor a úzkost. Jiní zase jsou tak pravdiví a romantičtí, že ztratili všechnu vnitřní sílu a připomínají emocemi zmítanou prázdnotu – pohled neskonale trapný. Tito a jim podobní jsou dnešním dětem a byli už jejich rodičům tím, čím byl kdysi jiným K.V.Rais. Vždy znovu v práci i jinde mě zaráží neschopnost lidí takto vychovaných pokročit od té senkrovny někam dál a jejich zlostná reakce na cokoliv, co se z té senkrovny nezrodilo. Snad to trochu připomíná, včetně ztráty schopnosti logické úvahy, drsný svět Eulenspiegelův nebo prostoduchý svět služek a cesta bude za čas znovu objevena. Je těch zpola zavátých cest stále víc, nejen ta, již jsem se pokusil neohrabaně popsat a kdo na nějaké takové ještě je, pomohl by asi všem, kdyby se snažil držet tradici do poslední možné chvíle. O panu Suchém v tomto smyslu není možné pochybovat a jsem vděčný za jeho povzbuzení.

Jura Jurax 11.6.2008 18:24

Re: "nebo - v horším případě - by se tam začalo provozovat cokoliv, co zaplní sál"

No, Semafor nikdy nebyl cokoliv, co zaplní sál - on byl něco jiného, co zaplní sál. Chápete rozdíl?

čtenář 11.6.2008 18:23

Ach jo, pane Suchý,

existuje Semafor s.r.o., to jest obchodní společnost. To ani náhodou není společnost, která nemá vytvářet zisk. Naopak, má se snažit, aby byla nejen rentabilní, ale i zisková. Pokud se jí nedaří, nemá dobrý podnikatelský záměr, tak jako obchodní společnost skončí. V žádném případě nemohou obchodní společnosti zatěžovat daňového poplatníka nároky na nějaké granty. To platí v případě, že Semafor s.r.o. a divadlo Semafor jsou jedno a totéž. Pokud o všem nejsou, pak by být jednoznačné jasné, kdo o granty pro divadlo žádá a kdo je příjemcem oněch grantů. Je-li to Semafor s.r.o., pak by se měly prozkoumat finanční toky ve směru Semafor s.r.o. a divadlo Semafor. A to obousměrně. Pak ještě existuje OSVČ Jiří Suchý, která má jako živnost jisté činnosti. Tady je také důležité, jak se projevují vztahy OSVČ, Semafor s.r.o. a divadlo Semafor. Ve hře jsou peníze daňových poplatníků. A tato věc nemá vůbec co dělat s nějakým přetahováním se o uměleckost vyšší, nížší, či nulovou, jak se tu "umělecká fronta" snaží pořád podsouvat.

A ten pan Kratochvíl se ozval, proč se neměří všem stejně. Ekonomicky ........... O žádné míře uměleckosti nebyla vůbec řeč.

Ivan Nový 11.6.2008 17:53

VLKU,

no a čím jiným než sexem a drogami se obírá divadlo? Snad Bohem, Národem? Už dávno ne. Bohužel sexuální revoluce v 60. letech nejvíce poškodila umělce, protože předtím veřejně nevázaným životem žili jen oni a to bylo jejich privilegium kterým vyjadřovali svou svobodu a vítězství nad konvencemi, dnes veřejně nevázaně žijí všichni bez nějaké větší odezvy okolí, takže umělci nemají jak demonstrovat svoji svobodu.

Ivan Nový 11.6.2008 17:44

VLKu,

stala se mi taková zvláštní věc, v levných knihách jsem si koupil jakési CDčka se starými nahrávkami Brela, Anzavoura, Becauda, ... Dlouho jsem to už neslyšel, a tak jsem si to pustil a co slyším? Semafor ve francouzštině. Takže prostě to je dobou a stylem, a částečně naší izolací a z odstupu let je teprve vidět, že to co bylo tady bylo i jinde, takže ten dnešní kýč by byl stejný i kdyby nebylo Semaforu, ten styl by tu byl i tak. A nejenom Semafor, ale i dřívější Hutka a nebo dnešní Nohavica, .....

Sýček 11.6.2008 17:44

Manýrismus, baroko, ..., secese, impresionismus

jo, kýč je to! - no v originále asi ne. Jen pokud se prodávají na tržišti reprodukce za pár ojro... No a z těch zpěváků je a byla většina kýčařů, vyjma Bobka, Pilarové a pár písní Černocha. S kýčem není potíž, pokud se nevydává za kulturu (socialistický realizmus byl někdy kýč a často brak, ale nikoli umění).

josef kroumen 11.6.2008 17:44

Re: Re: Re: Jejej, tak zajděte do Semaforu a spolupracujte

jo, ale to neznamená, že z toho budou mít do smrti trafiku ...

josef kroumen 11.6.2008 17:43

nechutné

už mi ti somráci lezou krkem. Ty maringotky v minulosti měly něco do sebe. Drzost a nenažranost ...

Jenda 11.6.2008 17:37

"nebo - v horším případě - by se tam začalo provozovat cokoliv, co zaplní sál"

V clanku ve kterem nam pan Suchy vysvetlil, ze je komunisti nechali fungovat, protoze na ne lidi chodili a jejich pisnicky bylo slysel od Sumavy k Tatram, vypada tahle veta trochu divne. Ze by kdysi Semafor byl cokoli co zaplni sal? Kdysi.

VLK 11.6.2008 17:31

Re: Re: Jejej, tak zajděte do Semaforu a spolupracujte

Z té Vaší secese i impresionismu je dnes kýč až na půdu. Každý snob má dnes Muchu na záchodě. Ale v té době to bylo něco nového, přínosného.

Dnešní náš hudební kýč by vypadal úplně jinak, kdyby nevznikl Semafor a kdyby se na něm nemohly projevit takové hvězdy jako Matuška, Pilarová, Urbánková, Gott, Zagorová, Patrasová, Bobek, Filipovská, Voborníková, Janů, Burianová, Helekal, Černoch, Štědrý, no prostě polovina toho, co u nás v šedesátých a sedmdesátých letech zpívalo a z velké části pořád zpívá. Kdyby té době nedaly svůj výraz Suchého texty a Šlitrova a Havlíkova hudba, nemohlo by být dnes označováno jako kýč něco, co z nich vychází.

VLK 11.6.2008 17:13

Re: Vlku...

No, moc mne nechval. Když jsem si to po sobě teď přečetl, tak si připadám jako starý páprda.

VLK 11.6.2008 17:06

Re: VLKU,

Nevím, co bude za 10 let, ale vím, co bude za rok. V současné chvíli pražský magistrát se vzdává rozhodovací moci formou komise a deleguje ji na diváctvo, ale nevzdává se na pravomoc podle tohoto diváctva rozdělit určitou sumu peněz. Ty peníze jsou zjednoduše řečeno penězi všech Pražanů. Tedy i těch, kteří do divadla nikdy nepůjdou. Zajdou si ale třeba na fotbal, na koncert, do kina, na peep show, já nevím na co. Tedy ta menšina, která půjde do divadla, rozhodne, jak utratit peníze těch druhých. A za rok se strhne bitva o to, co všechno je možno uznat jako divadlo. Takže místo toho peep show tu budeme mít erotické divadlo a budeme na něj přispívat.

Ne, nic z toho nemyslím vážně. To jen dovádím vaše argumenty ad absurdum.

Ken 11.6.2008 17:01

Re: Pane Suchý, už unavujete.

řekl: "velmi kvalitní diváci" a to dvakrát za večer.

Papouch 11.6.2008 17:00

Re: To je zvláštní, kolik standardních nichtsmochrů se cítí povoláno vysvětlovat

na to aby clovek poznal presolenou polivku prece nemusi mit vyucni list kuchare ani hotelovou skolu

Nekdo mu snad brani tvorit a vystupovat? Kdyz da neco koukatelneho dohromady, muze si prece pronajmout treba Klub Mlejn (jako to delaji vsichni ostatni nedotovani) a jeho publikum si ho jiste najde - na to nepotrebuje okupovat vlastni (poloprazdne) divadlo.

Papouch 11.6.2008 16:55

Re: Re: Re: Snažíte se?

podareny treti odboj, jak se ukazuje, Suchy lehce spolupracoval s StB a Molavcova pro zmenu podepsala antichartu

mezi lidmi obihali spis nahravky Simka s Grosmannem/Sobotou/Krampolem nez "hodnotna" Sucheho tvorba, on totiz uz tenkrat pusobil dost trapne (na rozdil od dob se Slitrem)

Talián 11.6.2008 16:54

Re: Re: Cože město postavilo divadlo sobě?

Pořád platí: "Osel zůstává oslem, byť ho po Paříži vodili". Celá diskuse je perfektním obrazem doby - a někdy dost smutným

Psí vrah Čumil 11.6.2008 16:49

To je zvláštní, kolik standardních nichtsmochrů se cítí povoláno vysvětlovat

těm, co něco umějí, že nic neumějí. Takže, pane Suchý, měl jste se vykašlat na nějaké divadlo s písničkami a místo toho tahat v mišelince gumy.

Klokan03 11.6.2008 16:49

Re: Taky nelze vyloučit, že Kiki je starší osoba

Pravičáci a antikomunisti!!! Chápu vaše spravedlivé rozhořčení, to je pěkná chátra. Mělo by se s nimi zatočit!!! ;-P

grr 11.6.2008 16:42

Re: Jejej, tak zajděte do Semaforu a spolupracujte

Je-li cokoliv uměním nebo kýčem rozhodují obyčejně samozvaní arbitři, mnohdy se spletou (viz kauza impresionisté nebo secese). Nedej bože, pokud o tom rozhodne sám principál. Ovšem běžný divák  to má prosté: koupí nebo nekoupí, zváží cenu a porci emocí, kterých se mu asi dostane, anebo chce jen vidět naživo svoje geroje TV seriálů. Parafrázujme starý kdák: dostanu-li dotace nezahynu, nedáš-li dotace, zahyneš. Toť heslo dnešních divadelních revolucionářů, co trčí po krk v socíku. PS: Vámi ceněný JCHS patří mezi typické kýče,  ale když hoši a děvčata zpívají jako o život, dá se to vydržet bez zívání.

Talián 11.6.2008 16:38

Re: Re: Re: Pane Suchy

Semafor byl produktem své doby. V záplavě průměru byl něčím zcela odlišným. Totéž lze říci o Osvobozeném divadle o generaci dříve. Když doba pominula musel by svou odlišnost vyjádřit jinak. Jenže to tak lehce nejde, neboť kořeny jsou hluboké. Autorské divadlo obvykle končí se svým guru. U kulturního národa by to mohlo být klidné a důstojné odcházení. Přiznám se, že dnešní repertoár Semaforu neznám, ale rád se vracím k Zuzanám, Ďáblovi, Kytici, stejně jako k forbínám J.Wericha. To jsou věci těžko překonatelné, ale holt z jiného světa.