26.4.2024 | Svátek má Oto


Diskuse k článku

ROZHOVOR: Může si laik udělat jasno v klimatickém sporu?

Se seismologem a geofyzikem Pavlem Kalendou (o jeho článcích jsme psali zde) jsme původně chystali rozhovor především o tom, jak by si laici a nejen oni mohli udělat vlastní názor na „klimatickou problematiku“. Jeho odpovědi se však neomezily jen na to, ale šly do podstatně větší hloubky a šířky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
M. Šejna 1.9.2020 12:46

Pane Schlägele,

nedělejte tady ze sebe hlupáka v přímém přenosu.

Samožřejmě, že platí obě varianty. Pokud se například oteplí oceán, pak se z něho uvolní CO2 do atmosfery. To je prostá fyzika.

A samozřejmě pokud přidáte do atmosfery CO2 tak se díky skleníkovému efektu atmosfera oteplí.

Elektrovozítko Vás před zpětnou vazbou klimatu nezachrání. Oteplovat se bude dál a CO2 bude přibývat také dál. K vyspělé civilizaci patří totiž i ta nadměrná produkce CO2.

Takže se neplašte, berte oteplování jako fakt a jen se tomu přizpůsobte.

V. Petr 1.9.2020 12:44

Stačí přejít na atom a "problém CO2," pokud vůbec existuje, je vyřešen jednou pro vždy!

M. Šejna 1.9.2020 12:40

od kdy si tykáme, nevychovanej spratku Langře?

I. Schlägel 1.9.2020 12:37

Pokud by platily obě varianty, došlo by k něčemu podobnému řetězové reakci. Více CO2 zvyšuje teplotu, ta zvyšuje množství CO2 které opět zvyšuje teplotu. Tvl, jsa vyděšen, běžím si preventivně koupit elektrovozítko. Těžba mědi a lithia je a bude ekologická, tak že s přechodem na elektromobilitu a bateriová úložiště bude problém vyřešen a svět zachráněn.

M. Šejna 1.9.2020 12:37

pokud inteligent pochybuje, pak proto, že mu nesedí fakta.

Pokud pochybuje debil, pak proto, že jsou mu fakta nepříjemná pro jeho ideologii.

Vám evidentně fakta nic neříkají. A pokud náhodou ano, tak vám jsou nepříjemná pro vaši ideologii.

M. Šejna 1.9.2020 12:32

tak fajn,

kterou konkrétní hovadinu máte na mysli.

Stačí jedna včetně vašeho vysvětlení, proč je to hovadina.

Tak se předveďte ;-D

M. Šejna 1.9.2020 12:30

Platí obě varianty, pane Schlägele,

říká se tomu zpětná vazba a v klimatologii je to jeden ze základních zákonů.

R. Langer 1.9.2020 12:29

Jo, k věci. Ale samé hovadiny, nevíte lautr nic. :-P

M. Šejna 1.9.2020 12:28

trolle Kouřile,

já jsem u vás žádnou diskuzi k věci nezaznamenal. Pokud něco víte a máte pocit, že to, co píšu já, není pravda, tak sem napište tu vaši pravdu.

Zatím jste se zmohl jen na poštěkávání ratlíka, který ví kulový a štěká jen proto, aby si ho ostatní všimli :-P

I. Schlägel 1.9.2020 12:27

Růst koncentrace CO2 následuje po předchozím růstu teplot. Ne naopak. Hlavně bacha na henten permafrost. Klimatologie již většinově není vědecká disciplína. Čeká ji podobný osud jako "boj za lidská práva". Prchal je žabař.

M. Šejna 1.9.2020 12:25

já ale píšu k věci, tedy ke klimatu. Vy jen prudíte ad hominem, aniž byste mi napsal, v čem se mýlím.

R. Langer 1.9.2020 12:09

Je zatraceně dost pochyb o tom, že člověk zavinil nějaké oteplovaní, tak alespoň nelžete jako ten Zelený bolševik. Pokud to ovšem myslíte vážně, je evidentní, že je zcela zbytečné se s vámi o čemkoliv takovém bavit, stejně jako s ostatními, stejně postiženými jednotlivci. :-P

R. Langer 1.9.2020 12:06

Jo, to prohlašuje troll s 50 příspěvky v diskusi, když mu někdo rozšlápne bábovičku. ;-D

J. Kouřil 1.9.2020 12:03

Něco vím. Například, že diskuze s některými typy lidí nemá smysl. A vy patříte mezi ně.[>-]

R. Langer 1.9.2020 12:01

To je k tobě, trolle Šejno, protože nic jiného nejsi... ;-D

M. Šejna 1.9.2020 11:59

Pane Hašku,

já Vám rozumím. Klimatické pomatence taky nemusím. Stejně tak nemusím klimatické pomatené popírače.

Není pochyb o tom, že se otepluje a že toto oteplování zavinil člověk. Jen je potřeba se z toho nepodělat a přizpůsobit se novému klimatu.

Boj proti oteplování je bojem proti civilizaci. Adaptace na teplejší klima je bojem za další rozvoj civilizace.

Š. Hašek 1.9.2020 11:17

1. Je mi pětašede. To už je dost času na malininký soubor dat.

2. Chodil jsem do školy a nedávno byl ledovec u Sněžky. Knížky!

3. Čuměním (nejen z vlaku) jsem zjistil, že to fakt nejni jako přes kopírák, když mně bylo třináct.

4. Celkově nejsem vyjevený z toho, že pod sadem už nerostou blatouchy. A byly tak čtyřicet let.

5. Sluneční aktivitu jsem vyčetl, ta se nedá vyčumět. Já jen jednou na vlastní voči viděl úplný zatmění Slunce. To je čumenda.

A tak mi to všechno nějak šrotuje v makovici a nenechám se oblbnout JauJauBursíkovou. Tedy tou ideologií a zápalem.

Nevím, zda Vám to bude stačit, pane Šejno. Mám velký okruh pomatenců podobných mně, které též klimatisti štvou.

Tím neříkám, že tomu rozumím do posledního prvoka v oceánu, tuny ledu u Špicberk a molekule CO2 v atmosféře. ;-)

V. Chrastina 1.9.2020 11:17

Přesně tak, pane Písaříku, taky se člověku protiví to velkohubé hulákání nemocné dívky ze severu. Nicméně nebuďme k ní nespravedliví, její vystupování je totiž prokazatelně dílem jejích rodičů dvou pomatených klimaalarmických aktivistů, kterým by patřilo zatrhnout tipec. Chudina holka, co to má za bezcitné rodiče, takhle znemožnit vlastní dítě. 8-o

T. Zlesa 1.9.2020 11:10

Já bych donedávna laicky řekl, že se mírně otepluje. Postupně během let se mi v klasických ponožkách více potily nohy a tím za pár hodin se zase ty nohy ve vlhčích ponožkách ochlazovaly trochu více, takže se to vykompenzovalo. Nyní mám bambusky, ty se tak nechovají, žádné fyzikální děje neprobíhají. Takže je možné, že se oteplování zastavilo.

Proto to tady čtu pozorně.

M. Šejna 1.9.2020 11:02

Kouřil by měl být šéfem trollů na celé zeměkouli. Nic neví, ale je mu jasné, že musí vždy prudit, aniž by cokoli k tématu sdělil.

M. Šejna 1.9.2020 11:01

pane Hašku,

otázka zněla, jak jste přišel na ty změny klimatu a sluneční aktivity, když jste sledoval venku přírodu a čuměl z okna při jízdě ve vlaku. ;-)

Mě by to taky zajímalo. ;-)

M. Šejna 1.9.2020 10:58

pane Lukavský,

jak kytky separují lehčí CO2 s izotopem 12C Vám možná jasné není, ale je to realita. A nejen u rostlin. I Vaše tělo dává přednost lehčímu uhlíku před těžším. Prostě to tak v živé přírodě funguje.

Š. Hašek 1.9.2020 10:57

Vaše otázka: Ochlazuje se, otepluje se?

Na tom totiž ani tak nesejde. Houpalo se to vždycky, i když Přemysl Oráč nejezdil automobilem, zasejc se ale vypalovali lesy tady všude v Evropě .....

Není to o plusu nebo o minusu. Otázka zní, zda politické shromáždění aktivistických laiků, kteří se bojí i bouřek, může cokoliv rozkázat podle svých domněnek, přání, snů radostných!!! A jejich posluchači si pletou klima Země s termostatem na kotli.

J. Kouřil 1.9.2020 10:56

Šejna by měl být šéfem IPPC nebo celé zeměkoule. Všechno je mu jasné a ví to nejlíp![>-]

M. Šejna 1.9.2020 10:49

Tak jsem trochu brouzdal na internetu a našel jsem tento článek, který napsal prof.Kalenda společně s V.Kremlíkem:

http://www.suh.sk/obs/slnsem/24css/33w.pdf

V tom článku mě zaujala Kalendova predikce globální teploty pro 21.století (odrázek 7. na sedmé stránce textu).

Podle této predikce měl nastat první vrchol globální teploty v roce 2007. Následovat měl pokles do minima v roce 2036. Pak bude následovat růst teplot s vrcholem v roce 2066 atd.

Problém je, že tato predikce Kalendovi vůbec nevychází. Podle Kalendy měly být současné teploty zhruba o 0,2°C nižší, než v roce 2007. Skutečnost je jiná.

Průměrná globální odchylka let 2005-2009 (rok 2007 je uprostřed tohoto intervalu) byla +0,49°C. Současný pětiletý průměr je +0,73°C, zatímco podle Kalendy to mělo být okolo +0,30°C.

T. Zlesa 1.9.2020 10:39

No a na co jste přišel? Je to venku stejné, otepluje se, ochlazuje se? Hoši se přou o půl °C za desítky let, to s ponožkama nemáte šanci poznat. :-)

M. Šejna 1.9.2020 9:55

Ten článek ale špatný je, protože Kalenda si protiřečí a svá tvrzení není schopen prokázat.

Nejvíc to bije do očí u toho zpoždění 270 let, podle kterého by nejvyšší sluneční aktivita měla být okolo roku 1750. A naopak nejchladnější období by mělo být na Zemi ve 20.století jako reakce na výrazný pokles sluneční aktivity (Maunderovo minimum) ve století sedmnáctém.

M. Šejna 1.9.2020 9:51

Něco k tématu by nebylo, trolle Langře? :-P

M. Šejna 1.9.2020 9:49

Myslíte zpoždění 270 let? ;-D

M. Šejna 1.9.2020 9:46

Co mužete chtít po šarlatánovi Kalendovi, podle kterého je nejvíce zemětřesení v zimě, a to proto, že zemský povrch v té době příjímá nejvíce energie. ;-D