19.3.2024 | Svátek má Josef


Diskuse k článku

KLIMA: Vodík nejen zelený, ale i zlatý

Podle Programu OSN na ochranu životního prostředí (UNEP) by technologie umožňující změny v slunečním záření mohly lidstvu posloužit při snahách omezit růst teplot.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
K. Wágner 5.4.2023 8:55

Syntetické palivo, vyráběné z vodíku, nejspíš není zase až tak daleko. Kanadští odborníci z univerzity v Calgary ve spolupráci s firmou Proton Technologies představili v roce 2019 metodu, jakou lze ze stávajících i bývalých ropných polí místo ropy těžit pouze vodík, kdy oxid uhličitý zůstane v zemi. Oxidací a následnou termolýzou se uhlovodíky rozštěpí na vodík a ostatní plyny, přičemž speciální filtrovací technikou se pak na povrch dostane pouze vodík. Ten by měl být až čtyřikrát levnější oproti jeho současným cenám:

https://www.businessinfo.cz/clanky/kanadsti-vedci-maji-metodu-jak-misto-ropy-tezit-pouze-vodik-oxid-uhlicity-zustane-v-zemi/

Tato metoda nachází uplatnění i v dalších státech. Například Clear Hydrogen UK Ltd. (CHUK), který v loňském roce uzavřel smlouvu se společností Proton Technologies, bude v Bitánii pomocí protonové metody těžit až 5000 tun čistého vodíku za den:

https://www.businesswire.com/news/home/20220424005124/en/

L. Novák 16.4.2023 22:15

Tak až vyrobí prvních 5000 tun čistého vodíku za den, dejte nám vědět, komu a za kolik ten vodík prodali, kolik energie při tom spotřebovali a jaké byly celkové pořizovací náklady technologie těžby a provozní náklady na těch 5000 tun. :-)

L. Novák 3.4.2023 1:42

Pan Smutný, díky jeho skvělé účasti v pořadu ČT "Máte slovo" s kotelnicí Jílkovou, která sice nestojí jako moderátorka za nic (nerozumí problematice, o níž se diskutuje, je nepřipravená), navzdory této skutečnosti se mu podařilo vymáchat hlupáka Peksu (Piráti, poslanec EP i jeho soudruhy z PR elektromobility). Jeho vstup do diskuse už koluje po Internetu s posměšnými poznámkami k zelenému lháři Peksovi, jak mu pěkně vyprášil kožich... ;-D R^

Tady je celý videozáznam záznam zmíněného pořadu ČT "Máte slovo":

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10175540660-mate-slovo-s-m-jilkovou/223411030520007/

Milan Smutný (31. 3. 2023):

Po vyhaslé diktatuře proletariátu nastupuje eko-diktatura

https://neviditelnypes.lidovky.cz/klima/eu-po-vyhasle-diktature-proletariatu-nastupuje-eko-diktatura.A230330_205426_p_klima_nef

P. Skřivan 2.4.2023 21:07

Vždy mne dojímají bojovníci proti ekologickému šílenství. Problém je, že částí každé snahy o pokrok je určitá forma šílenství. A v oblasti energií k určité revoluci dojít musí, jako došlo při náhradě parních strojů. Teď přišel na řadu spalovací motor. Ne kvůli tomu, že je globální oteplování, ale spíš proto, že prostě vývoj dospěl k tomu, že pro další snížení spotřeby je třeba rekuperace = hybrid = plugin hybrid, což je prakticky elektromobil. Vodík není než zatím jediná šance jak rychle dotankovat elektromobil a zajistit si tak svobodu jako se spalovacím motorem. Což je např. pro kamiony, technická nutnost. Obnovitelné zdroje produkují lokální (časově i místně), extrémní přebytky energie. To přímo svádí k jejich využití ... .

L. Novák 3.4.2023 1:36

Zelený magor Skřivan zase plácá hlouposti jako obvykle, protože nerozumí fyzice, energetice, a má problém s kupeckými počty...

Vývoj dospěl do situace, kdy parta zelených magorů se snaží poroučet celému světu a násilím hnát výrobu nepřirozeným směrem vývoje zákazy a příkazy (nesmyslů vyprodukovaných vypláchnutými mozky jako je pirát Peksa v EP). Komunistická "zelená" internacionála spějící k "zelené" totalitě a nesvobodě. Rv :-/!!

L. Novák 1.4.2023 10:30

Tyhle vodíkové bláboly miluju. :-P

K. Wágner 1.4.2023 21:52

Tak třeba námořnictvo řeší strategické otázky bezpečnosti, neboť v případě válečného konfliktu může protivník zničit přístavy, zásobníky paliva, nebo vojenské tankery s palivem. Námořnictvo musí vynakládat obrovské prostředky nejen na dopravu paliva, ale také na jeho zabezpečení. Proto hodlá oxid uhličitý a vodík extrahovat z vody pomocí jaderného reaktoru na palubě válečných lodí a poté je přeměnit na kapalné palivo. V roce 2011 výzkumná laboratoř námořnistva NRL (Naval Research Laboratory) představila speciální modul E-CEM (Electrolytic Cation Exchange Module), kterým lze z mořské vody získat oxid uhličitý a vodík, z nichž se následně vyrábi kapalný uhlovodík. O tom se psalo u nás už v roce 2015, ale málokdo tomu věnoval pozornost:

https://www.hybrid.cz/americke-namornictvo-vyrabi-z-morske-vody-palivo-vodik/

K. Wágner 1.4.2023 22:00

P.s.: nejlepší na tom je, že koncentrace oxidu uhličitého v mořské vodě je více jak 100krát vyšší než ve vzduchu.

L. Novák 2.4.2023 23:29

Jak už jsem psal níže 1.4.2023 10:53. Výroba musí mít dostatečně velký rozsah/kapacitu, aby měla ekonomický smysl.

P. Brich 2.4.2023 13:03

;-D

M. Pivoda 31.3.2023 21:35

První větu článku "Není pochyb o tom, že se naše planeta otepluje. ..." bych doplnil i druhou větou: "Zatímco politické vztahy klíčových světových hráčů se dnes silně ochlazují."

Takže zatím to nevypadá na nějaké konstruktivní řešení, které je třeba pro nápravu planety Země.

K. Křivan 31.3.2023 19:06

Nebylo by výhodnější zkusit využít vodik jako součást metanu (CH4) nebo etanu (C2H6) ? Případně ješte trošku kyslíku k tomu a na metanol (CH3OH) se dá báječně jezdit a etanolem i ožrat. Žádné problémy se skladováním. Každá palírna by mohla fngovat jako tankstelle. ;-D

K. Wágner 2.4.2023 15:53

Brazílie byla průkopníkem etanolu, vyráběného z cukrové třtiny, jako alternativní pohonné hmoty. V roce 2011 Eduardo Leao de Sousa, výkonný ředitel brazilského Svazu třtinového průmyslu, prohlašoval: "Devadesát procent nových osobních aut prodaných v Brazílii má flex motor. Celkem to je 40 procent všech osobních aut, co v zemi jezdí. Do roku 2020 by to mělo být dvakrát tolik". Zda se tam skutečně používání bioetanolu tak rozrostlo nevím, zkuste na netu zapátrat.

K. Wágner 2.4.2023 16:32

Podle loňských zpráv to došlo tak daleko, že se brazilské cukrovary orientují na výrobu etanolu a ruší smlouvy o vývozu cukru. Brazílie je druhým největším producentem etanolu, hned po Spojených státech. Jde o biopalivo, které podle některých ekologů pomáhá ke snižování škodlivých emisí z vozidel.

L. Novák 2.4.2023 23:22

Brazílie je snad jedinou zemí na světě, kde se líh vyrábí levně a ekonomicky se ta výroba vyplatí. Otázkou je, jestli rozšiřování pěstování cukrové třtiny nezlikviduje brazilské deštné pralesy... :-/

K. Wágner 3.4.2023 8:43

To některým zeleným hnutím nejspíš zase až tak nevadí...;-)

P. Aron 31.3.2023 13:47

Vypadá to zajímavě ale byl bych opatrný s tím optimismem. Jaké jsou skutečně zásoby a jaká je jejich dostupnost asi není moc zmapované. A hlavně: Ať se vše řeší a vyvíjí podle kritérií daných vědou, technikou a ekonomikou bez vměšování politiků a nejrůznějších šílených aktivistů.

P. Diviš 31.3.2023 16:02

To by chtělo nějakou jinou zeměkouli ...

V. Petr 31.3.2023 17:10

Ne, to by chtělo nevolit rudozelenou pakáž, a tedy ani Slepenec!

K. Křivan 31.3.2023 17:18

slyšel jsem názor. že tu rudozelenou pakáž by bylo lepší zabít. Já vím, že se to nesmí, a nesmí se ani k tomu činu vybizet, proto jen píši, co jsem zaslechl. Pro Rakušanovo gestapo, nevím od koho a kde.

M. Vinkler 31.3.2023 20:22

R^

K. Wágner 2.4.2023 15:31

Vláda ČR schválila na svém zasedání dne 25. května 2020 prohlášení k Zelené dohodě pro Evropu (European Green Deal). Vláda ČR pak na svém jednání dne 26.7.2021 schválila Vodíkovou strategii České republiky, která navazuje na evropskou vodíkovou strategii. Od této chvíle vodík a vodíkové technologie jsou u nás jedním z hlavních nástrojů pro dosažení cílů snižovaní emisí skleníkových plynů tak, jak jsou stanoveny v Zelené dohodě pro Evropu. Kterápak vláda to asi byla? ;-)[>-]

R. Polášek 31.3.2023 13:37

Já bych se slavením nad ložisky zlatého vodíku počkal až do potvrzení takových zpráv. Vodík, pokud nevzniká vedlejšími reakcemi z organických zbytků v horninách a nevyskytuje se tak jako malá příměs stávajícího zemního plynu, z mechanismu svého vzniku vzniká výhradně v potencionálně propustných horninách. Navíc je tady vysoká prostupnost vodíku horninami, výrazně vyšší než prostupnost zemního plynu. Tudíž na rozdíl od zemního plynu, který může klidně vzniknout už před 100 milióny lety a udržet se v nějaké horninové neprostupné kapse, budou ložiska vodíku v horninách pouze záležitostí nedávné doby, starší vodík bude už dávni uniklý do ovzduší. takže ložiska vodíku, na rozdíl od zemního plynu, budou vždy spíš menší a bud ejich znatelně méně.

A taky není pravda, že jak už budeme mít vodík, nebude problém vyrobit umělý benzín. Bude to problém, protolže procesy Power gas , kterými se umelý benzín vyrábí z oxidu uhličitého a vodíku, mají taky velké energetické ztráty. Klidně může být až 50 % energie uložené v tom vodíku nebo získané jiným způsobem, třeba nutným elektrickým ohřevem, ztraceno jako energetické - tepelné ztráty. A ve vlastním benzínu tak bude třeba jenom polovina energie z toho vodíku.

K. Wágner 1.4.2023 7:56

Nemá cenu se pouštět do spekulací. Vývoj jde tak rychle, že ho laik ani nestačí sledovat, objevují se stále další a další inovace. V roce 2015 například americké námořnictvo vyvinulo systém, který současně produkuje vodík a oxid uhličitý z mořské vody. To jsou suroviny pro kapalná e-paliva. Námořnictvo patentovalo své zařízení na vodík a uhlík o rok později, v roce 2016. Se všemi ingrediencemi pro výrobu syntetického paliva po ruce námořnictvo nyní předpokládá, že bude schopno vyrobět e-palivo z mořské vody. Ale o některých armádních projektech se laická veřejnost ani nedoslechne, nebo až za hodně dlouhou dobu.

Jinak řečeno, nesmíme zapomínat na jednu podstatnou věc. Totiž že se najdou technoligie a námi užívané výrobky, za které vděčíme zbrojnímu průmyslu. Třeba drony, které vzešly z technologie používané armádou, nemluvě o Globálním polohovém systému (GPS) v navigacích. Z těch starších je to třeba mikrovlnná trouba, nylonové punčochy, ale i obyčejná žvýkačka. Málo kdo si pak uvědomuje, že všechny armády světa potřebují pohonné hmoty. A tak se pod tlak v rámci klimatického boje dostává i vojenský sektor. Přičemž si už v řadě států generální štáby uvědomily, že pro budoucí konflikty bude výhodnější si na vzdálené základně vyrobit syntetické palivo, než ho tam složitě přepravovat. A že tu jde při vývoji nové technologie o velké investice? Inu, na to se tzv. vojensko-průmyslový komplex nikdy ohlížet nemusel...

L. Novák 1.4.2023 10:53

To jsou jenom agitační zelené kecy o výrobě syntetických paliv z mořské vody... Už jsem takových "greenwashingových" armádních agitací slyšel několik (US Army i NATO - Stoltenberg) a málem jsem u toho spadl ze židle smíchy. Jdou "s dobou", musí blábolit nesmysly pro politiky...

Jakákoliv výroba syntetických paliv vyžaduje OBROVSKÉ MNOŽSTVÍ ENERGIE z tvrdých a lokálně koncentrovaných zdrojů, které jsou schopny dodávat vysoký výkon trvale do velkoobjemové technologie výroby. Což v případě armády na moři splňuje jenom obří loď s jaderným reaktorem. Víc o tom fantazírovat nemá smysl. :-)

K. Wágner 1.4.2023 11:33

Koncept není nový a vědecké týmy na vylepšení této technologie pro přeměnu mořské vody na palivo pracují již několik let. Přesněji řečeno, oxid uhličitý a vodík by mohly být extrahovány z vody pomocí jaderného reaktoru na palubě a poté přeměněny na kapalné palivo. Námořnictvo by z této technologie profitovalo nejvíce, protože by si letadlové lodě mohly vyrábět vlastní palivo a používat ho také k nepřetržitému pohonu svých letadel, aniž by musely čekat na tankery :

https://www.autoevolution.com/news/us-navy-aircraft-carriers-could-soon-use-innovative-fuel-made-from-seawater-161519.html

L. Novák 2.4.2023 23:20

;-D To ale současné letadlové lodě budou muset zvětšit dvojnásobně, aby fabriku na syntetické palivo s výkonným jaderným reaktorem do nich vůbec vměstnali... ;-)

K. Wágner 3.4.2023 8:41

Světové mocnosti investují každý rok neuvěřitelné množství prostředků do zbrojení a udržování armád, zároveň investují i do výzkumů, které přinášejí nové technologie, které ještě před pár lety vypadaly jako sci-fi. Spojené státy loni nalily do své armády 801 miliard dolarů, což bylo o 1,4 procenta méně než v roce 2020, přičemž upřednostnily investice do výzkumu a vývoje před pořizováním nových zbraní. Jejich rozpočet pro vojenský výzkum vzrostl v letech 2012 až 2021 téměř o čtvrtinu, zatímco financování rozšiřování arzenálu kleslo o 6,4 procenta. Výdaje tak naznačují, že se Spojené státy soustřeďují na technologie nové generace. Tedy pokud hodlá americké námořnictvo vyrábět syntetické palivo z mořské vody, nechal bych to na nich...

https://forbes.cz/svet-zbroji-ve-velkem-globalni-vydaje-na-obranu-stouply-na-biliony-valka-je-jeste-zvedne/

L. Novák 4.4.2023 0:45

Pravda, když na to nalepí "green" nálepku, tak jim to Bidenova vláda určitě ráda zadotuje... :-)

J. Bricklayer 31.3.2023 13:15

Včera Máňa, co dělá hajzlbábu v Bruseli, říkala, že fšechno od teď pojede na Deuterium...tak nevím...Máňa má přeci kabinkovej přehled...:-)