25.4.2024 | Svátek má Marek


Diskuse k článku

KLIMA: Vodík nejen zelený, ale i zlatý

Podle Programu OSN na ochranu životního prostředí (UNEP) by technologie umožňující změny v slunečním záření mohly lidstvu posloužit při snahách omezit růst teplot.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času
L. Novák 16.4.2023 22:15

Tak až vyrobí prvních 5000 tun čistého vodíku za den, dejte nám vědět, komu a za kolik ten vodík prodali, kolik energie při tom spotřebovali a jaké byly celkové pořizovací náklady technologie těžby a provozní náklady na těch 5000 tun. :-)

K. Wágner 5.4.2023 8:55

Syntetické palivo, vyráběné z vodíku, nejspíš není zase až tak daleko. Kanadští odborníci z univerzity v Calgary ve spolupráci s firmou Proton Technologies představili v roce 2019 metodu, jakou lze ze stávajících i bývalých ropných polí místo ropy těžit pouze vodík, kdy oxid uhličitý zůstane v zemi. Oxidací a následnou termolýzou se uhlovodíky rozštěpí na vodík a ostatní plyny, přičemž speciální filtrovací technikou se pak na povrch dostane pouze vodík. Ten by měl být až čtyřikrát levnější oproti jeho současným cenám:

https://www.businessinfo.cz/clanky/kanadsti-vedci-maji-metodu-jak-misto-ropy-tezit-pouze-vodik-oxid-uhlicity-zustane-v-zemi/

Tato metoda nachází uplatnění i v dalších státech. Například Clear Hydrogen UK Ltd. (CHUK), který v loňském roce uzavřel smlouvu se společností Proton Technologies, bude v Bitánii pomocí protonové metody těžit až 5000 tun čistého vodíku za den:

https://www.businesswire.com/news/home/20220424005124/en/

K. Wágner 4.4.2023 7:26

A myslíte, že všechny ty, co stojí za zaváděním vodíkových autobusů do veřejné dopravy, tahle potíž zajímá? ;-)

L. Novák 4.4.2023 0:45

Pravda, když na to nalepí "green" nálepku, tak jim to Bidenova vláda určitě ráda zadotuje... :-)

K. Wágner 3.4.2023 8:43

To některým zeleným hnutím nejspíš zase až tak nevadí...;-)

K. Wágner 3.4.2023 8:41

Světové mocnosti investují každý rok neuvěřitelné množství prostředků do zbrojení a udržování armád, zároveň investují i do výzkumů, které přinášejí nové technologie, které ještě před pár lety vypadaly jako sci-fi. Spojené státy loni nalily do své armády 801 miliard dolarů, což bylo o 1,4 procenta méně než v roce 2020, přičemž upřednostnily investice do výzkumu a vývoje před pořizováním nových zbraní. Jejich rozpočet pro vojenský výzkum vzrostl v letech 2012 až 2021 téměř o čtvrtinu, zatímco financování rozšiřování arzenálu kleslo o 6,4 procenta. Výdaje tak naznačují, že se Spojené státy soustřeďují na technologie nové generace. Tedy pokud hodlá americké námořnictvo vyrábět syntetické palivo z mořské vody, nechal bych to na nich...

https://forbes.cz/svet-zbroji-ve-velkem-globalni-vydaje-na-obranu-stouply-na-biliony-valka-je-jeste-zvedne/

L. Novák 3.4.2023 8:31

Potíž je "jen" v tom, že abyste z vodíkových palivových článků získal 1 kWh elektrické energie, musíte do elektrolýzy a dalšího zpracování, skladování a dopravy vložit 4 kWh el. energie. Účinnost využití vodíku v elektomobilitě je tedy kolem 25%. Horší než spalovací motor... :-P!!

L. Novák 3.4.2023 1:42

Pan Smutný, díky jeho skvělé účasti v pořadu ČT "Máte slovo" s kotelnicí Jílkovou, která sice nestojí jako moderátorka za nic (nerozumí problematice, o níž se diskutuje, je nepřipravená), navzdory této skutečnosti se mu podařilo vymáchat hlupáka Peksu (Piráti, poslanec EP i jeho soudruhy z PR elektromobility). Jeho vstup do diskuse už koluje po Internetu s posměšnými poznámkami k zelenému lháři Peksovi, jak mu pěkně vyprášil kožich... ;-D R^

Tady je celý videozáznam záznam zmíněného pořadu ČT "Máte slovo":

https://www.ceskatelevize.cz/porady/10175540660-mate-slovo-s-m-jilkovou/223411030520007/

Milan Smutný (31. 3. 2023):

Po vyhaslé diktatuře proletariátu nastupuje eko-diktatura

https://neviditelnypes.lidovky.cz/klima/eu-po-vyhasle-diktature-proletariatu-nastupuje-eko-diktatura.A230330_205426_p_klima_nef

L. Novák 3.4.2023 1:36

Zelený magor Skřivan zase plácá hlouposti jako obvykle, protože nerozumí fyzice, energetice, a má problém s kupeckými počty...

Vývoj dospěl do situace, kdy parta zelených magorů se snaží poroučet celému světu a násilím hnát výrobu nepřirozeným směrem vývoje zákazy a příkazy (nesmyslů vyprodukovaných vypláchnutými mozky jako je pirát Peksa v EP). Komunistická "zelená" internacionála spějící k "zelené" totalitě a nesvobodě. Rv :-/!!

L. Novák 2.4.2023 23:29

Jak už jsem psal níže 1.4.2023 10:53. Výroba musí mít dostatečně velký rozsah/kapacitu, aby měla ekonomický smysl.

L. Novák 2.4.2023 23:22

Brazílie je snad jedinou zemí na světě, kde se líh vyrábí levně a ekonomicky se ta výroba vyplatí. Otázkou je, jestli rozšiřování pěstování cukrové třtiny nezlikviduje brazilské deštné pralesy... :-/

L. Novák 2.4.2023 23:20

;-D To ale současné letadlové lodě budou muset zvětšit dvojnásobně, aby fabriku na syntetické palivo s výkonným jaderným reaktorem do nich vůbec vměstnali... ;-)

P. Skřivan 2.4.2023 21:07

Vždy mne dojímají bojovníci proti ekologickému šílenství. Problém je, že částí každé snahy o pokrok je určitá forma šílenství. A v oblasti energií k určité revoluci dojít musí, jako došlo při náhradě parních strojů. Teď přišel na řadu spalovací motor. Ne kvůli tomu, že je globální oteplování, ale spíš proto, že prostě vývoj dospěl k tomu, že pro další snížení spotřeby je třeba rekuperace = hybrid = plugin hybrid, což je prakticky elektromobil. Vodík není než zatím jediná šance jak rychle dotankovat elektromobil a zajistit si tak svobodu jako se spalovacím motorem. Což je např. pro kamiony, technická nutnost. Obnovitelné zdroje produkují lokální (časově i místně), extrémní přebytky energie. To přímo svádí k jejich využití ... .

K. Wágner 2.4.2023 16:51

Vodíkový autobus Toyota CaetanoBus byl v loňském roce odborné veřejnosti představen v pondělí 5. prosince. Do běžného provozu byl nasazen od úterý 6. do čtvrtka 8. prosince. Vodíkový autobus na principu palivových článků je podle odborníků stejně bezpečný jako jeho naftový ekvivalent, vodíkové nádrže se nacházejí na střeše vozidla. Jedním z hlavních cílů třídenního testování vodíkového autobusu v Mostě bylo získat reálná data o tom, jak se vozidlo v běžném provozu chová:

https://fdrive.cz/clanky/vodikovy-autobus-v-moste-jezdl-na-lince-9939

K. Wágner 2.4.2023 16:32

Podle loňských zpráv to došlo tak daleko, že se brazilské cukrovary orientují na výrobu etanolu a ruší smlouvy o vývozu cukru. Brazílie je druhým největším producentem etanolu, hned po Spojených státech. Jde o biopalivo, které podle některých ekologů pomáhá ke snižování škodlivých emisí z vozidel.

K. Wágner 2.4.2023 15:53

Brazílie byla průkopníkem etanolu, vyráběného z cukrové třtiny, jako alternativní pohonné hmoty. V roce 2011 Eduardo Leao de Sousa, výkonný ředitel brazilského Svazu třtinového průmyslu, prohlašoval: "Devadesát procent nových osobních aut prodaných v Brazílii má flex motor. Celkem to je 40 procent všech osobních aut, co v zemi jezdí. Do roku 2020 by to mělo být dvakrát tolik". Zda se tam skutečně používání bioetanolu tak rozrostlo nevím, zkuste na netu zapátrat.

K. Wágner 2.4.2023 15:31

Vláda ČR schválila na svém zasedání dne 25. května 2020 prohlášení k Zelené dohodě pro Evropu (European Green Deal). Vláda ČR pak na svém jednání dne 26.7.2021 schválila Vodíkovou strategii České republiky, která navazuje na evropskou vodíkovou strategii. Od této chvíle vodík a vodíkové technologie jsou u nás jedním z hlavních nástrojů pro dosažení cílů snižovaní emisí skleníkových plynů tak, jak jsou stanoveny v Zelené dohodě pro Evropu. Kterápak vláda to asi byla? ;-)[>-]

P. Brich 2.4.2023 13:03

;-D

K. Wágner 2.4.2023 9:41

Naftové motory zřejmě nebudou úplně končit, jak si Brusel přeje (já rovněž jezdím na naftu a nehodlám nechat auto jednou sešrotovat). Jak se píše na Oslu: ve světě je ještě spousta dieselových motorů, které polykají naftu. A ještě řadu let se to nezlepší, pokud bychom čekali na úplně nové typy pohonů. Zajímavé řešení nabízí australská technologie, která promění naftožrouta na převážně vodíkový pohon. A tuhle modernizaci může využít bezpočet dieselových motorů, které stále ještě ve světě fungují, neboť je možné rychle předělat stávající špinavé dieselové motory na mnohem čistší provoz. Rozhodně je to mnohem rychlejší než čekat na kompletně nové pohonné systémy :

https://www.osel.cz/12539-dumyslny-modernizacni-system-predela-dieselovy-motor-na-90-vodikovy-pohon.html

K. Wágner 2.4.2023 9:15

Dobře jste to vystihl R^:-)

K. Wágner 1.4.2023 22:24

Moc. O takovém autě si obyčejný smrtelník může jenom nechat zdát..;-)

K. Wágner 1.4.2023 22:12

Umělé zvyšování hladiny oxidu uhličitého při pěstování plodin v pěstírnách a sklenících je celkem běžná praxe. V průběhu světelné fáze přitom může zvýšení koncentrací CO2 v pěstební místnosti na úroveň vyšší, než je přirozeně se vyskytujících 330 ppm zvýšit rychlost růstu a výnosy o více než 30%. V závislosti na tom, které rostliny se pěstují, mohou mít výhody přidávání CO2 podobu vyššího výnosu na m2 nebo třeba kratších cyklů potřebných pro sklizeň dané plodiny. Prostředí obohacené CO2 může také zlepšit kvalitu plodin. Například některé jedlé plodiny mohou mít bohatší nutriční obsah, výraznější aroma nebo delší trvanlivost. :-)

K. Wágner 1.4.2023 22:00

P.s.: nejlepší na tom je, že koncentrace oxidu uhličitého v mořské vodě je více jak 100krát vyšší než ve vzduchu.

K. Wágner 1.4.2023 21:52

Tak třeba námořnictvo řeší strategické otázky bezpečnosti, neboť v případě válečného konfliktu může protivník zničit přístavy, zásobníky paliva, nebo vojenské tankery s palivem. Námořnictvo musí vynakládat obrovské prostředky nejen na dopravu paliva, ale také na jeho zabezpečení. Proto hodlá oxid uhličitý a vodík extrahovat z vody pomocí jaderného reaktoru na palubě válečných lodí a poté je přeměnit na kapalné palivo. V roce 2011 výzkumná laboratoř námořnistva NRL (Naval Research Laboratory) představila speciální modul E-CEM (Electrolytic Cation Exchange Module), kterým lze z mořské vody získat oxid uhličitý a vodík, z nichž se následně vyrábi kapalný uhlovodík. O tom se psalo u nás už v roce 2015, ale málokdo tomu věnoval pozornost:

https://www.hybrid.cz/americke-namornictvo-vyrabi-z-morske-vody-palivo-vodik/

K. Wágner 1.4.2023 11:33

Koncept není nový a vědecké týmy na vylepšení této technologie pro přeměnu mořské vody na palivo pracují již několik let. Přesněji řečeno, oxid uhličitý a vodík by mohly být extrahovány z vody pomocí jaderného reaktoru na palubě a poté přeměněny na kapalné palivo. Námořnictvo by z této technologie profitovalo nejvíce, protože by si letadlové lodě mohly vyrábět vlastní palivo a používat ho také k nepřetržitému pohonu svých letadel, aniž by musely čekat na tankery :

https://www.autoevolution.com/news/us-navy-aircraft-carriers-could-soon-use-innovative-fuel-made-from-seawater-161519.html

L. Novák 1.4.2023 11:28

Kojzar Molík v ohrožení? :-P

L. Novák 1.4.2023 11:27

Kolik to stojí nepsali? ;-D

L. Novák 1.4.2023 11:26

Nedávno jsem si poslechl vyjádření o klimatických změnách pro média od Radima Tolasze, a říkal jsem si, že "ten už je taky hotovej"... :-P

K. Wágner 1.4.2023 11:18

Jednadvacáté století zřejmě bude stoletím plným překvapivých zvratů. V případě vodíku se dlouhou dobu nepředpokládalo, že existují jeho ložiska v podzemí. Podobně tomu bylo i s heliem, které je na Zemi přítomno jen velmi vzácně a v průmyslové výrobě se získává ze zemního plynu. Ale jak se ukázalo, helium může vyvěrat trhlinami v zemi, přičemž nejznámější oblasti těchto malých vývěrů leží ve Skalistých horách v USA a v Kanadě. Předpokládá se, že veškeré toto helium je produktem jaderného rozpadu prvků v zemské kůře. V roce 2016 se však i u nás psalo o vědeckém týmu, který vedl Chris Ballentine z Oxfordské univerzity. Tým jako první v historii cíleně vystopoval ohromné zásoby helia v Tanzanii pod Velkou příkopovou propadlinou, v okolí mělkého slaného jezera Rukwa. Vulkanická aktivita ve Velké příkopové propadlině ohřívala zdejší horniny natolik, že z nich mohlo helium unikat, zároveň tu jsou i podzemní jeskyně, kde se hélium mohlo hromadit. Další ložiska helia pak, povzbuzeny tímto úspěchem, začaly hledat i jiné týmy.

L. Novák 1.4.2023 10:53

To jsou jenom agitační zelené kecy o výrobě syntetických paliv z mořské vody... Už jsem takových "greenwashingových" armádních agitací slyšel několik (US Army i NATO - Stoltenberg) a málem jsem u toho spadl ze židle smíchy. Jdou "s dobou", musí blábolit nesmysly pro politiky...

Jakákoliv výroba syntetických paliv vyžaduje OBROVSKÉ MNOŽSTVÍ ENERGIE z tvrdých a lokálně koncentrovaných zdrojů, které jsou schopny dodávat vysoký výkon trvale do velkoobjemové technologie výroby. Což v případě armády na moři splňuje jenom obří loď s jaderným reaktorem. Víc o tom fantazírovat nemá smysl. :-)